Ølbrygning hvordan kommer man igang?

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
TrylleGut
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Ølbrygning hvordan kommer man igang?

Indlæg#1 » 12. dec 2009, 16:12

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at brygge mit eget øl..

Hvordan kommer jeg igang for rimelige penge?
Hvilket udstyr skal jeg have?
Mvh. Glenn

daxdax
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Ølbrygning hvordan kommer man igang?

Indlæg#2 » 12. dec 2009, 19:58

Hej Glenn

du kan få mange ting på dette link
http://beerkits.dk/butik/catalog/index.php?cPath=37
det ligger også noget i Vejle, de har også en hjemmeside, kan ikke huske linket
mvh.
Flemming
Mvh.
Flemming

OTG 57
Performer med gastænder
Primo kamado XL med hjemmelavet grillbord
BGE L også med hjemmelavet grillbord
Hjemmelavet røgovn

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 13. dec 2009, 12:35

Nu skal du passe på, det kan gå hen og blive en stærkt vanedannende hobby (i mere end én forstand ;) )

Du kan stort set starte med det du allerede har i køkkenet, et nødvendigt indkøb er dog en gærspand medmindre du har en spand af fødevare godkendt plast.

Det kan være en rigtig god oplevelse at overvære en brygdag med erfarne bryggere evt. kan du tage fat på www.koldingbryglaug.dk og høre om du kan være med på sidelinjen en dag.

Ellers kan du lave et par kits som mange er startet med, det er en tyk, klistret masse der skal blandes med vand og tilsættes gær. Det er ganske udmærket øl og en god start der ikke kræver noget specielt udstyr.

Ellers er du velkommen til en brygdag heroppe, men det er selvfølgelig lidt af en køretur.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Morfar
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 13. dec 2009, 12:40

Hej

Forhandleren der ligger i vejle hedder Brygladen

Mvh

Morfar

Brugeravatar

den ikke-skaldede kok
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 14. dec 2009, 14:07

Brygladen var et fornuftigt bud, evt. kig med på [url]haandbrygforum.dk[/url]
Hilsen Benny som griller på Kamado XL og 3 stk. Weber

Brugeravatar

Emneforfatter
TrylleGut
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 24. dec 2009, 07:01

Hej...

Tak for jeres svar :)

Jeg har fået lokket min bror og min far med på ideen om at vi skal brygge vores egen øl.
Men vi er lidt i tvivl om vi skal købe en elgryde eller en gryde og et gasblus?
Hvor stor en gryde skal man have når man er 3 mand?
Så vidt jeg har kunnet læse mig til så kan man brygge ca. 20 liter øl i en elgryde,
det er da ikke meget når man er 3 til at dele :wink:
Mvh. Glenn

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 24. dec 2009, 10:42

TrylleGut skrev:Hej...

Tak for jeres svar :)

Jeg har fået lokket min bror og min far med på ideen om at vi skal brygge vores egen øl.
Men vi er lidt i tvivl om vi skal købe en elgryde eller en gryde og et gasblus?
Hvor stor en gryde skal man have når man er 3 mand?
Så vidt jeg har kunnet læse mig til så kan man brygge ca. 20 liter øl i en elgryde,
det er da ikke meget når man er 3 til at dele :wink:

Det er jo et godt spørgsmål. Personligt ville jeg købe en elgryde i Tyskland til at starte med de koster ca. 600 kr. brygge i den til at starte med. Der kan i få ca. 25 liter pr. bryg af almindelig styrke*. I kan så bruge en stor gryde fra køkkenet til eftergydningsvand. Hvis i så beslutter jer for at gøre mere ud af det kan i købe en 50 liters gryde, gasblus og så bruge elgryden til eftergydningsvand. Alternativet til en gryde+gasblus er en gruekedel.

*hvis i brygger stærkere øl med meget malt kan i brygge ca. 20 liter.

Elgryder kan købes hér:
http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Einkochautomaten/
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 24. dec 2009, 12:32

Velkommen til en ny og velsmagende hobby. Først og fremmest - det er et godt valg at gå direkte til all-grain (altså "rigtig" brygning hvor man ikke bruger ekstrakter og sirup" - det er måske lidt mere arbejde i starten, men på sigt bliver I glade for det.

Til 25 liters bryg er el klart det nemmeste. Man kan brygge overalt (uden at tænke på ventilation, faren for at der går ild i ting o.s.v), og hvis I vil udvide med temperaturstyring med tiden er det også langt nemmere med el. Gas er primært til folk, der enten har pladsen og en gammel grukedel, eller bryggere, der vil lave større portioner. Amerikanerne er meget glade for gas - jeg tror dels det skyldes at næsten alle har gas i hjemmet, og deres lave forsyningsspænding gør at man skal bruge enormt kraftige kabler for at få varme nok

20-25 liter er godt at starte med, fordi der er masser af grej og det er til at komme i nærheden af rent prismæssigt. Derudover kan man nemt håndtere det hele alene. Hvis man kommer op i 50-100 liters bryganlæg kan man ikke bare bære rundt på tingene, og udstyret bliver meget dyrere. Jeg synes I skal starte med et 20-25 liters system, og så udvide når lysten eller behovet kommer - enten med flere små anlæg, eller et større anlæg

- Jan

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#9 » 24. dec 2009, 15:47

Hej

Jeg er helt enig med Chrille gå efter all grain med det samme, det vil I ikke fortryde.
Prøv at tale sammen med da andre om hvad jeres budget er. Man kan købe gode fuldautoamtiske bryggesystemer. men de er ret dyre. Man kan købe noget semi automatisk ala et Nimbus sæt fra Lundteknik. Eller man kan bruge en gryde og selv sammensætte resten. Det kan være billigere men kan også ende med at blive en dyr fornøjelse hvis man ikke fra starten er helt sikker på hvad man her brug for.
Jeg har selv et setup med en 80 liter og en 55 liter gryde, vi er 4 som deler så vi er også 4 om udgifterne. Vi har lagt omkring 15.000.- i alt for alt udstyret, man kan så også lave mellem 60 og 100 liter per bryg.

Vi startede med en stor suppegryde og lavede de første bryg semi grain. Det var en god løsning for os mig da jeg havde det meste udstyr i forvejen. Men hvis du skal købe kan du lige så godt gå efter et setup som kan lave all grain fra starten.
Du kan se hvordan jeg brygger semi grain her
viewtopic.php?f=96&p=71542#p71542

Du kan se Jan som brygger hvedeøl her på et nimbus anlæg

viewtopic.php?f=96&t=5645

Rigtig mange af de øl som vinder DM i håndbryg er brygget på Nimbus anlæg. Det er sku noget som virker.

http://shop.beertools.dk/index.php?cPat ... athTop=729

Det er også en god ide som Morten kommer med at kikke en erfaring brygge over skulderen så kan du bedre vurdere hvad du har brug for. Jeg har haft mange med i min brygkælder efter hånden og det er altid hyggeligt at indføre en wannabe i brygningens forunderlige verden.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
TrylleGut
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 25. dec 2009, 13:14

Tak for alle jeres svar og jeres links .
morfmir- god gennemgang af din påske øl 8)

Vi har besluttet os for at få fat i en gammel gas-gruekedel, så kan vi bygge vores lille "bryggeri" ud fra den.
Min far har en fritstående garagebygning som er lavet om til værelse (mit gamle værelse)
det er ca. 20 m² og der er vand, varme og strøm.
Det er planen at vi skal brygge der.
Planen er at starte op med et par beerkits og så kaste sig over All-Grain.
Mvh. Glenn

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#11 » 25. dec 2009, 15:28

Det lyder som en ok plan. Sådan en gasgrukedel er rigtig god at lave øl i. Især hvis der er bundventil. Så kan I få lavet en rustfri bundrist og så er I ellers rigtig godt kørende.

Hvis I vil lave beerkits så gå efter semi grain lige som min påskeøl. Rent ekstrakt øl er simpelthen for kedelig. Og så er det også en god ide at bruge lidt ekstra på en god gær. Der følger som regel noget tørgær med. Man får et MEGET bedre resultat ved at købe en god våd gær.
Jeg bruger udelukkende våd gær fra Whitelabs
http://www.maltbazaren.dk/shop/whitelabs-37s.html
Skriv hvis du skal have vejledning til en egnet gær, når du har besluttet dig for hvilken øl I vil brygge.

Jeg har været rigtig godt tilfreds med mine semi grain bryg som har været fra serien "min egen..."
http://shop.vinolhobby.dk/pl/%C3%98LS%C ... es_70.aspx
Du skal dog være opmærksom på at det er væsentligt dyrere at brygge semi grain end all grain. Jeg vil tro omkring 4 til 5 gange dyrere. Men man kan lave rigtig udemærket øl med semigrain.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"