Taktisk kerne pingvin (32%)

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Taktisk kerne pingvin (32%)

Indlæg#1 » 28. nov 2009, 10:54

_46806619_brewdog_penguin_466282.jpg
_46806619_brewdog_penguin_466282.jpg (31.8 KiB) Vist 2611 gange

Nej. Det er ikke promillen der er skyld i overskriften.

Prøv at læse her:
http://www.bt.dk/udland/verdens-staerke ... 32-procent

En øl på 32% - Det er en høj alkoholprocent.
Jeg er fra Nordsjælland og er således opvokset med Wiibroes årgangsøl, der altid har haft en meget høj alkoholprocent (p.t. 10,6).

Ved Roberts ølsmagning i Hundested smagte vi en øl jeg mener var på 14%, og den havde forladt hvad jeg opfatter som "øl"... Men 32%... Det er alligevel meget.

Mit spørgsmål til eksperterne er derfor:

Hvor går grænsen for at man kalde en øl for en øl. Er der nogen?
Eller er betegnelsen "øl" blot udtryk for metoden den fremkommer på?
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

betonjens1
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Taktisk kerne pingvin (32%)

Indlæg#2 » 28. nov 2009, 12:34

Du kan ikke brygge en øl med et naturligt indhold af alkohol på 32 % jeg mener ikke du kan komme over 20-22 % før gær cellerne dør, skal du højre op må du tilsætte sprit,om man så vil kalde det øl eller vin er vel en smags sag.
"Hvis det ikke lykkes første gang, så prøv igen, og så igen. Og hold så inde. Der er jo ingen grund til at optræde som en komplet idiot." - W.C.Fields

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 28. nov 2009, 15:21

Det er sikkert en hemmelighed hvordan de har brygget den.
Det er ganske rigtigt at man ikke kan komme der op ved almindelig gæring. Jeg er ikke kommet højere end 18% men jeg har læst om folk som er kommet lige over 20% ved naturlig gæring.

Hvis jeg skal komme med et bud vil jeg tro at den er frysedestillation. Dvs. at man køler øllet langsomt ned til under frysepunktet. Så vil alkoholen og sukker samle sig i bunden og væsken/vandet samle sig som is i toppen. Så skummer man isen af og derved koncentrere man sukker, alkohol og smag i den tilbageværende væske.
Jeg har smagt en tysk stilart som hedder Eisbock som bliver lavet på netop den måde. Og det er en smagsoplevelse af de store. Det er svært at beskrive med ord, men I skal forestille jer en MEGET tyk og klistret øl, konsistensen er nærmest som ufortyndet saftevand. Desuden giver den høje alkohol en varmende og prikkende fornemmelse, men ikke sprittet og anmassende som i en belgisk tripple. Og så har en en eftersmag som hænger i MEGET langt tid. Eisbock plejer dog "kun" at ligge på 16-20%

Den varmeøl vi har talt om flere gange er for øvrigt også lavet ved frysedestillation.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#4 » 29. nov 2009, 10:39

Så slap der lidt mere info ud om "øllet":

Tactical Nuclear Penguin begyndte sit liv med en alkoholprocent på 10 pct. Herefter lå den to gange otte måneder på fade, og til sidst lå den 21 dage ved 20 graders kulde i store containere, hvor øllen opnåede den høje alkoholprocent.

...Så nu er jeg igang med at slæbe alle mine øl ud i kulden... Bare et par procenter gratis, så er jeg tilfreds :shock: ...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

den ikke-skaldede kok
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 29. nov 2009, 13:56

Lige den der med at opbevare i minus 2o grader, kræver måske lidt baggrundsviden. Det var førhen, og måske også i dag, et almindeligt kneb, at slæbe en tønde med en kedelig vin ud i frostvejret. Frosten gør så, at vandindholdet i tønden fryser først, og spritten koncentrerer sig i en kegle i centrum af beholderen. Så kan man med behændighed indføre et tyndt rør ind til centrum, og aftappe den koncentrerede sprit. Voila, et naturligt "hjemmebrænderi". Denne filosofi kan man så udbygge, f.eks. ved at smide det halve af det frosne vin væk, og blande resten sammen. Kilden til denne viden, har fortabt sig i (sprit?)tågerne, men var noget jeg læste, dengang jeg bryggede vin i større stil. Det har sikkert været vore brødre mod nord, som var ophavsmænd.. :)
Hilsen Benny som griller på Kamado XL og 3 stk. Weber

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 29. nov 2009, 14:10

den ikke-skaldede kok skrev:Lige den der med at opbevare i minus 2o grader, kræver måske lidt baggrundsviden. Det var førhen, og måske også i dag, et almindeligt kneb, at slæbe en tønde med en kedelig vin ud i frostvejret. Frosten gør så, at vandindholdet i tønden fryser først, og spritten koncentrerer sig i en kegle i centrum af beholderen. Så kan man med behændighed indføre et tyndt rør ind til centrum, og aftappe den koncentrerede sprit. Voila, et naturligt "hjemmebrænderi". Denne filosofi kan man så udbygge, f.eks. ved at smide det halve af det frosne vin væk, og blande resten sammen. Kilden til denne viden, har fortabt sig i (sprit?)tågerne, men var noget jeg læste, dengang jeg bryggede vin i større stil. Det har sikkert været vore brødre mod nord, som var ophavsmænd.. :)

Det er jo netop en frysedestillation ala den i en eisbock.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 29. nov 2009, 14:14

Guruen skrev:Så slap der lidt mere info ud om "øllet":
...Så nu er jeg igang med at slæbe alle mine øl ud i kulden... Bare et par procenter gratis, så er jeg tilfreds :shock: ...

Det er meget vigtigt at styre temperaturen, øllet bliver ødelagt af at fryse, derfor skal temperaturen tilpasses så den ikke bundfryser.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 30. nov 2009, 12:58

Ja det er en krasbørstig ka'l de har lavet dérovre i Skotland.

Uden at kunne kalde mig ekspert så er øl defineret af fremstillingsmetoden, ikke af alkoholindhold. Vi har i Danmark en række stilartsdefinitioner som der bliver dystet i til f.eks DM, men det kan morfmir og Robert.A sikkert fortælle meget mere om en jeg kan ;) i stilartsdefinitionerne er specificeret bl.a. farve, alkoholindhold og bitterhed.

Atompingvinen finder ikke umiddelbart nogen kategori i de danske definitioner, men sådan er det ofte med ekstrem-øl.

Personligt synes jeg det er et godt markedsføringstrick, men nok ikke noget der bliver stor udbredelse af. Bevares jeg vil da gerne smage den, men ikke nok til at jeg smider 250,- på bordet for 33cl.
Med venlig hilsen
Morten

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"