Bradpandebrød

Opskrifter på bagværk fra grill eller køkken.
Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Bradpandebrød

Indlæg#1 » 10. feb 2009, 04:00

Som tilbehør til Kleftiko valgte jeg dette brød, fordi det stort set laves dagen før brug, og der er meget lidt at lave med det lige inden det skal bages (set i Idenyt):

Ingredienser:
(1 bradepande ca. 22 x 30 cm)
¼ pk. gær
3 dl lunkent vand
5 dl kærnemælk
1 spsk. salt
250 g durumhvede
500 g hvedemel
250 g ost fx feta eller frisk mozzarella
100 g oliven eller semidried tomater
50 g pinjekerner
krydderurter fx rosmarin
olivenolie

Tilberedning:
Rør gæren ud i lunt vand og tilsæt kærnemælk samt salt. Rør durumhvede og hvedemel i lidt ad gangen. Dæk skålen med plastfilm eller en pose og sæt den koldt natten over.
Rør ost i tern, oliven, pinjekerner og krydderurter i dejen. Kom dejen i en smurt bradepande. Pensl overfladen med olivenolie, og lad brødet hæve 1 time et lunt sted. Bag brødet ved 210˚ i ca. 20 min.
Skær brødet i lange skiver eller i firkanter afhængigt af formål. Tips! Brødet kan bages med og uden fyld. Lad fantasien og køkkenets indhold afgøre fyldet.
Prøv græskarkerner eller tørrede bær. Eller prøv at erstatte durumhvedemelet med en grovere type mel, så du får flere sunde fibre på bordet.

IMG_1198.JPG

IMG_1209.JPG

IMG_1215.JPG

Brødet smagte sådan set godt, men selve håndteringen af det var jeg ikke så heldig med. Som det ses på billede nr 2 er der flere revner i overfladen, og de kommer hvis brødet er bagt ved for høj temperatur og samtidig at gæren ikke er færdighævet inden gluten- (og i nogen grad mozzerellaen) nettet er dannet. Dernæst var brødet klægt og det er igen fordi fugten ikke har kunnet komme ud af dejen.
Jeg bagte brødet ved 210 grader i ca 35 min. Og skorpen blev relativ hård.
Næste gang vil jeg bage brødet ved ca 190 - 195 grader til det er færdigt (omkring 35 - 40 min), for jeg er meget overbevist om at det er et meget lækkert brød.
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Lotus
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Bradpandebrød

Indlæg#2 » 10. feb 2009, 10:43

Det lyder helt vildt lækkert det brød. Det skal jeg da bestemt også havde afprøvet. :)
Alle passioner får os til at begå fejl, men kærligheden får os til at begå de mærkeligste

Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 10. feb 2009, 11:11

Det er faktisk meget lækkert, og det kan varieres i det uendelige - ligesom det er et brød du skal forberede, og så er det hurtigt og let at lave færdigt efter den smag du ønsker, jeg er sikker på at det nok skal blive et hit her i huset :D :D
Mvh Anders

Billede

jønne.dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#4 » 26. sep 2013, 20:27

Jeg prøvede at bage brødet som beskrevet. Det blev temmeligt "svampet" men yderst delikat i smagen. Nu har jeg prøvet at bage det igen, men denne gang uden ost. Jeg lagde i stedet 200 gram revet mozarella på toppen og bagte brødet i en bradepande i 45 min. Total lækker skorpe og en dejlig krumme.....
Weber E320
One-Touch-Gold

I regn og slud, skal grillen ud..!!!

Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 27. sep 2013, 10:01

Hej Jønne.dk og velkommen til :-D
Det lyder som en rigtig god ide, at pille osten ud af dejen og lægge det ovenpå i stedet.
Hvilken temperatur bagte du brødet ved?
Mvh Anders

Billede

Tilbage til "Opskrifter & billeder"