Bedste opskrift til dessertpandekaget

Opskrifter på bagværk fra grill eller køkken.
Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Bedste opskrift til dessertpandekaget

Indlæg#1 » 1. okt 2016, 15:41

Hej alle

Som overskriften siger, så søger jeg en god opskrift på almindelige søde pandekager. I ved, dem til sukker, syltetøj og is.
Jeg finder den vi bruger i husholdningen lidt for flad i smagen (indeholder en smule kardemomme), så hvis I har en super familieopskrift opskrift liggende, som I vil dele, en henvisning til den I bruger fra nettet, eller hvilken kogebog jeg skal kigge i, så vil jeg sætte pris på det.

/Morten

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Bedste opskrift til dessertpandekaget

Indlæg#2 » 1. okt 2016, 16:35

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 1. okt 2016, 17:10

Jeg bruger den vi har brugt siden jeg var barn.., fra Børnenes koge og bagebog. Hvis jeg ligger bogen på ryggen, så åbner den på pandekage opskriften på side 157 :-)

Du får den helt som den står i bogen - mest fordi jeg syntes det mest virker som en "for dummies opskrift" :-)

Ca. 10 stk afhængig af pandens størrelse:

120 g (2 dl) mel
1 tsk sukker
1 knivspids salt
reven skal af ½ citron
2½ dl mælk eller fløde
1 æg

Smør eller margarine til bagning

1: Rør mel, sukker, salt, reven citronskal og mælk sammen til en jævning.
2: Rør ægget i - hæld dejen i en kande.
3: Lad dejen hvilke 30 min
4: Smelt smør som du skal bruge til bagningen i en lille kasserolle, så er det lettere at hælde på panden under bagningen
5: Varm en pande godt op og skru ned til jævn varme
6: Hæld lidt fedtstof på.
7: Hæld nu lidt dej på panden, drej rundt, så dejen fordeles i et tyndt lag over hele panden.
8: Ba pandekagen ved jævn varme på den ene side til den er lysebrun, vend den med paletkniven og bag på den anden side.
9: Server pandekagerne varme sammenrullede eller sammenlagte med syltetøj.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 1. okt 2016, 20:08

@techie - din opskrift minder utrolig meget om den vi plejer at bruge. Og jeg finder den en kende flad i smagen.

@bskaarup - tak for link. Jeg miksede opskriften med den fra Valdemarsro http://www.valdemarsro.dk/pandekager/ her til aften.

Fremgangsmåde fra Blomsterberg, men melmængde fra Valdemarsro og en halv deciliter af mælken blev skiftet ud med maltøl. Jeg kan huske, at der altid kom hvidtøl i pandekagerne hjemmefra, så tænkte maltøl kunne gøre det (jeg har altid maltøl stående til mit rugbrød). Om det gjorde noget for smag eller sprødhed kan jeg ikke lige umiddelbart sige.
Pandekagerne blev lækre at se på, konsistensen god (dem vi plejer, bliver ofte lidt gummiagtige), og smagen var betydeligt bedre efter min mening. De er ikke helt oppe at ringe, så næste gang tror jeg, at jeg vil tilføje lidt kardemomme, citronskal (hvis jeg har det) og måske en smule salt.

Hvis der er andre der har bud på de bedste dessertpandekaget, så BYD endelig ind.

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 1. okt 2016, 20:27

Jeg syntes slut resultatet er meget forskelligt afhængig af kvaliteten af ingredienser og ikke mindst det fedtstof jeg steger i. Vi putter forøvrigt også en stang vanilie i. Jeg syntes der er stor forskel hvis jeg har valgt de tarveligste/billigste ingredienser og hvad jeg selv opfatter som kvalitet, men det kan naturligvis være indbildning.

Jeg syntes tit jeg læser at pandekager skal have en slat øl for at blive sprøde - Jeg har aldrig helt fattet hvorfor pandekager skulle være sprøde, men det er self. en smagssag.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 2. okt 2016, 15:59

Syntes det kommer meget an på hvor heftigt smagende fyld jeg har planer om at komme i pandekagerne.
Men hvis der skal kraftig smagende syltetøj, eller lign. i pandekagerne syntes jeg techie opskrift er fin. Til Crepes Suzette tror jeg også den er fin, da fyld og tilbehør her smager kraftigt igennem

Men hvis det er super tynde pandekager med helt enkle fyld, som f.eks. citronsukker kommer jeg en del flere æg i, samt en god klat smeltet smør.

6-8 æg
100 gr. mel
100 gr. smeltet smør
Mælk på "gefuhl" - dejen skal være tynd som kærnemælk.
Lidt sukker og et nip salt

Ps. Husk at piske det smeltede smør i inden der kommes mælk i.

IMG_0490.JPG

Pga. de mange æg hænger pandekagen sammen selv om den er supertynd

Ib M

Tilbage til "Opskrifter & billeder"