Fastelavnsboller & Thebirkes

Opskrifter på bagværk fra grill eller køkken.
Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Fastelavnsboller & Thebirkes

Indlæg#1 » 19. jan 2014, 12:02

ADVARSEL læs ikke videre hvis du er på slankekur :-)

Tid til at få støvet fastelavnsbolle opskriften af, da dejen er den samme til bla. thebirkes tager vi dem med også.

IMG_1210.JPG
IMG_1210.JPG (128.14 KiB) Vist 7189 gange

Opskrift på wienerdej
Jeg kørte en halv portion.

1000 g hvedemel (koldt fra fryseren)
65 g sukker
190 g æg
35 g smør
5 g salt
80 g gær
415 g vand (koldt fra køleskabet)

Alle ingredienser på nær melet hældes i røreskålen, og det blades godt så det hele er opløst, melet kommes i og dejen æltes kun lige sammen 3 min. på langsom hastighed.

IMG_1173.JPG
IMG_1173.JPG (91.62 KiB) Vist 7189 gange

Imens dejen ælter gøres smørret klar, 60% indruldning, 1074 g smør koldt trykkes ud til en flad firkant.

IMG_1180.JPG
IMG_1180.JPG (119.14 KiB) Vist 7189 gange

Smørret ligges på dejen og dejen pakkes omkring smørret, den skal nu rulles 3x3 så man ender ud med 27 rullelag, og det er meget vigtig ikke at presse det igennem, ikke presse for hårdt med kagerullen da det ødelægger rullelagene.

IMG_1181.JPG
IMG_1181.JPG (106.2 KiB) Vist 7189 gange

Dejen rulles ud og foldes over, derefter i fryseren med den i 20 min, så den kan få lov at slappe af, derefter gentages det i alt 3 gange.

IMG_1182.JPG
IMG_1182.JPG (85.76 KiB) Vist 7189 gange

Efter hver foldning ligges dejen i fryseren i 20 min. det gør det meget nemmere at rulle den næste gang, og chancen for at ødelægge dejen bliver mindre.

IMG_1187.JPG
IMG_1187.JPG (101.14 KiB) Vist 7189 gange

Man kan tydelig se lagene efter sidste rulning

Skar dejen over i 2 stykker den ene vejede 650 g (fastelavnsboller) og 770 g (thebirkes)

Stykket til fastelavnsbollerne blev rullet ud i 30 x 40 cm, det passer også med tykkelsen.

IMG_1189.JPG
IMG_1189.JPG (104.78 KiB) Vist 7189 gange

bollerne skæres ud i 10 x 10 cm. en lille klat remonce sprøjtes i og lukkes sammen, de sættes på plade og hæver tildækket.

IMG_1189.JPG
IMG_1189.JPG (104.78 KiB) Vist 7189 gange

Efter hævning pensles de med æg der er blandet med lidt vand.
Bagetid 11 min. ved 210 grader varmluft.

IMG_1205.JPG
IMG_1205.JPG (100 KiB) Vist 7189 gange

IMG_1207.JPG
IMG_1207.JPG (79.81 KiB) Vist 7189 gange

Efter afkøling skæres de over og fyldes med lidt marmelade, flødecrem, flødeskum og chokoladeglasur på toppen, men det er selvfølgelig kun fantasien der sættet grænsen for fyldet og pyntningen.

IMG_1206.JPG
IMG_1206.JPG (99.24 KiB) Vist 7189 gange

Cremen blev kogt i går, og pisket med lidt flødeskum i dag.

IMG_1208.JPG
IMG_1208.JPG (132.57 KiB) Vist 7189 gange

IMG_1210.JPG
IMG_1210.JPG (128.14 KiB) Vist 7189 gange

Thebirkes:

Stykket til thebirkes blev rullet ud i 28x63 cm.
det deles på midten på langs.

IMG_1191.JPG
IMG_1191.JPG (107.85 KiB) Vist 7189 gange

Der smøres godt med smadder i, og de lukkes sammen.

IMG_1192.JPG
IMG_1192.JPG (112.63 KiB) Vist 7189 gange

IMG_1193.JPG
IMG_1193.JPG (110.2 KiB) Vist 7189 gange

IMG_1194.JPG
IMG_1194.JPG (102.52 KiB) Vist 7189 gange

De stryges med vand og drysses med birkes, og skæres ud i 7 - 8 cm. i bredden med en pizzaskære, det er nemmest.
Tog dem med der skulle spises i dag og lagde resten i fryseren, lige efter de var blevet skåret ud.

IMG_1198.JPG
IMG_1198.JPG (97.31 KiB) Vist 7189 gange

Sættes på plade, hæver tildækket i ca. 60 min. og bages på bagestenen i ca. 10 min. ved 210 grader varmluft.

IMG_1212.JPG
IMG_1212.JPG (147.22 KiB) Vist 7189 gange

Opskrift på kogecrem:

1/2 liter mælk
1 stk. vanilje stang
60 g. sukker
40 g. maizena
60 g. æggeblomme

4 dl. mælk og 2/3 dele af sukkeret sættes over og koge, vanilje korn skrabes ude og blandes med resten af sukkeret, vanilje, sukker, maizena, æggeblomme og 1 dl. mælk piskes sammen, når mælken koger hældes mælk/æg over i mælken og piskes godt igennem, over i en bøtte og film omkring gerne direkte på cremen, så kondensere den ikke.

Opskrift på remonce:

250 g bitter 00
250 g sukker
250 g smør
15 g maizena

Bitter 00, maizena og sukker røres godt sammen, smørret skæres i små klodser og røres med lidt af gangen, den er klar når den er kørt sammen.
IMG_1184.JPG
IMG_1184.JPG (95.32 KiB) Vist 7189 gange
Senest rettet af Laur 19. jan 2014, 14:16, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Fastelavnsboller & Thebirkes

Indlæg#2 » 19. jan 2014, 12:17

Hold da op et flot indlæg du har lavet her med gode billeder og fremgangs måde

Men syntes du skriver "Tid til at få støvet fastelavnsbolle opskriften af"

Hmm..................Wienerdej bør man altid ha liggene i sin fryser det er dejligt nemt lige at tage op :) og lave det man nu har lyst til af det :-)

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 19. jan 2014, 12:21

F... (beeeeeep) den slanke kur.... Når nej det har jeg opgivet for mange år siden, hellere dø glad og tænke på alt den gode mad jeg har fået, end at dø og tænke på alle de mislykket kurer med middelmådig mad og derfor dør ulykkelig :-)

Hold op det ser lækkert ud, er dog ikke til de store rene flødeskumsklatter... Men er der ikke noget med at man kan piske en flødeskum op og vende i cremen, får at få lidt af smagen + cremen bliver mere luftig?

Tænker på er det meningen at dejen skal hælde meget op? (Skal der helst bruges lav eller høj protein indhold i melet - altså er det lagene eller dejen der hæver sådanne op?)

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 19. jan 2014, 12:42

Der tog jeg lige de 6 kg på jeg lige har tabt , rigtigt flot håndværk .

Men prøv at bage dem af i grillen :lol: det er jo et grillforum

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 19. jan 2014, 12:43

scharstein skrev:F... (beeeeeep) den slanke kur.... Når nej det har jeg opgivet for mange år siden, hellere dø glad og tænke på alt den gode mad jeg har fået, end at dø og tænke på alle de mislykket kurer med middelmådig mad og derfor dør ulykkelig :-)

Hold op det ser lækkert ud, er dog ikke til de store rene flødeskumsklatter... Men er der ikke noget med at man kan piske en flødeskum op og vende i cremen, får at få lidt af smagen + cremen bliver mere luftig?

Tænker på er det meningen at dejen skal hælde meget op? (Skal der helst bruges lav eller høj protein indhold i melet - altså er det lagene eller dejen der hæver sådanne op?)

/Michael

Godt motto 8)

Jeg lavede en kant rundt med fløde, og cremen jeg kogte i går er pisket med en lille smule flødeskum for at gøre den luftig, det er den der er sprøjtet ind i midten.

Hvis det er en god mel du bruger, tror jeg ikke der vil være noget fordel i en høj protein mel, den vil nok blive lidt stram at rulle og dermed også større risiko for at ødelægge rullelagene.
Hvis man derimod bruger en slave hvedemel fra supermarkedet, kunne man måske med fordel udskifte 20 % med højprotein mel.
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 19. jan 2014, 13:11

Dét der! - Det er i den grad i orden.
Hvis man u brugte en bagefast hindbærmarmelade og noget bagefast creme, så kunne man måske sprøjte flødeskummet ind i bollen så man slap for at skære den op. Det negative ved det er selvfølgelig at der kan være mindre kræs i den på den måde, men det ville være nemmere at få til at blive inde i bollen når man bider af den. Men det er et luksusproblem. :lol: :lol:

Flotte boller og tebirkes, thumbs up! .1%¤
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 19. jan 2014, 13:33

lractbird skrev:Dét der! - Det er i den grad i orden.
Hvis man u brugte en bagefast hindbærmarmelade og noget bagefast creme, så kunne man måske sprøjte flødeskummet ind i bollen så man slap for at skære den op. Det negative ved det er selvfølgelig at der kan være mindre kræs i den på den måde, men det ville være nemmere at få til at blive inde i bollen når man bider af den. Men det er et luksusproblem. :lol: :lol:

Flotte boller og tebirkes, thumbs up! .1%¤

Hej Carl

Ja det tror jeg sagtens kan lade sig gøre, minus ved det er nok at cremen ikke bliver lige så fyldig og ja cremet :-) så måske hellere bagefast marmelade i inden bagning, og så lave en god combi af crem og flødeskum og "nøjes" med det efterfølgene, som du sprøjter ind i et lille hul i siden.

Du kan også lave frugtboller, efter de er strøget med æg trykkes der et hul i midten med 4 fingre, og der kan fyldes med crem, mamelade (æble, hindbær, sveske, abrikos osv.) markronmasse osv. og pyntes med en glasur ring på toppen efter bagning.
Hilsen Laur
Lets Cook

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 19. jan 2014, 13:55

Igen igen et flot og gennemført bage indslag fra dig.
God gennemgang i trin for trin og superflot resultat.

Nu har du efterhånden lagt adskillige guldkorn her på sitet. Kunne man lokke dig til og oprette opskrifterne i Grill Galleriet ?
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 19. jan 2014, 14:33

Laur skrev:Hej Carl

Ja det tror jeg sagtens kan lade sig gøre, minus ved det er nok at cremen ikke bliver lige så fyldig og ja cremet :-) så måske hellere bagefast marmelade i inden bagning, og så lave en god combi af crem og flødeskum og "nøjes" med det efterfølgene, som du sprøjter ind i et lille hul i siden.

Du kan også lave frugtboller, efter de er strøget med æg trykkes der et hul i midten med 4 fingre, og der kan fyldes med crem, mamelade (æble, hindbær, sveske, abrikos osv.) markronmasse osv. og pyntes med en glasur ring på toppen efter bagning.

Min ide var nærmest at sprøjte fyldet ind med en Siphon med en meget tynd spids, så kan man ikke se sprøjtestedet bagefter.

Den der med at proppe en finger ned og fylde noget deri, det er ikke rigtig mig. Jeg synes det er noget sjusk, og det er lidt som de "berlinerpfannkuckhen" man kan få nu om dage - bløddej med et hul i midten fyldt op med marmelade. Øv. Så dem koger jeg selv, efter at Fred viste mig hvordan. viewtopic.php?f=131&t=14306&hilit=ich+bin+ein+berliner

Nå, jeg tror nu nok jeg vil prøve at lave nogen fastelavnsboller og gøre som du har gjort. Jeg elsker jo "snasket" :lol:
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#10 » 19. jan 2014, 15:05

Hold nu kæft mand. Vi lever rigtig sundt fra 6/1 og det der er no go endnu men for hel...... Det ser godt ud.

Ingen pasta, ris, kartoffel og brød pånær rugbrød siden 6/1 og det har givet 7 1/2kg. Det smider jeg altså ik lige væk hehe
Weber Summit S-670
Weber Smookey Mountain 57cm
LIDL Sousvide

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#11 » 19. jan 2014, 16:00

belleboskop skrev:Igen igen et flot og gennemført bage indslag fra dig.

Nu har du efterhånden lagt adskillige guldkorn her på sitet. Kunne man lokke dig til og oprette opskrifterne i Grill Galleriet ?

Tak :-) , det kunne du godt, skal lige ha fundet ud af hvordan det virker, er stadig ny i alle de her forskellige funktioner på GG.
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 19. jan 2014, 16:30

øhhh lige det her er det korrekt ??????

Jørgen
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 19. jan 2014, 16:35

jørgen skrev:øhhh lige det her er det korrekt ??????

Jørgen

1000 gr. passer da meget godt og det med fryseren er fordi det skal først begynde at hæve når der er rullet ud med margarine og i ovnen, giver det mest sprøde og luftige brød/bolle.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 19. jan 2014, 16:52

Jørgen

Melmængden på de 1000 g passer, det skal være så koldt så muligt da de ellers ikke er muligt at rulle med smør/margarine, det ville ende med at blive noget smat værk når dejen begynder at hæve under rulningen og margarine/smør ville blive blød.
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#15 » 19. jan 2014, 17:27

Hej Laur :-)

Dejlig og se en håndværker der kan sit fag. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#16 » 19. jan 2014, 17:39

Jørgen

Hej Jørgen :-)

For at tilstræbe, at margarine og dejlag følges ad i udrulningen, så er det optimale at dejtemperatur og margarinetemperatur er så nogenlunde ens, ligeledes skal der også tilstræbes, at konsistensen på begge dele er så ens som det nu er mulig, da du derved for optimale betingelser for et godt slutresultat. :-)
Når WB er lavet korrekt med den rette tilsætning af en god remonce og ditto creme (og svesker til Carl ;-)) - ja, så findes der ikke ret meget bagværk der er mere lækker, sprød og velsmagende. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#17 » 19. jan 2014, 17:47

lractbird skrev:
Laur skrev:Hej Carl

Min ide var nærmest at sprøjte fyldet ind med en Siphon med en meget tynd spids, så kan man ikke se sprøjtestedet bagefter.

Den der med at proppe en finger ned og fylde noget deri, det er ikke rigtig mig. Jeg synes det er noget sjusk, og det er lidt som de "berlinerpfannkuckhen" man kan få nu om dage - bløddej med et hul i midten fyldt op med marmelade. Øv. Så dem koger jeg selv, efter at Fred viste mig hvordan. viewtopic.php?f=131&t=14306&hilit=ich+bin+ein+berliner

Nå, jeg tror nu nok jeg vil prøve at lave nogen fastelavnsboller og gøre som du har gjort. Jeg elsker jo "snasket" :lol:

Kære Carl :-)

Drop den ide øjeblikkelig og så tænk på hvor flot en fastelavnsbolle egentlig er med en pæn flødekant der er lagt/sprøjtet pæn hele vejen rundt. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 19. jan 2014, 18:21

Laur skrev:

Tak :-) , det kunne du godt, skal lige ha fundet ud af hvordan det virker, er stadig ny i alle de her forskellige funktioner på GG.

Det er vist ikke så besværligt (som jeg ser det) :-D
Gå i grill Galleri og opret opskrift.... så vil man kunne se opskriftsnavnet under index, og når man så trykker på opskriftnavnet så linker den til den oprindelige side
Håber nogen kan rette mig hvis jeg snakker sort eller har misforstået systemet

Jeg bruger kartoteket rigtig meget, og har min helt egen opskriftssamling herinde af alle de gode opskrifter folk har lagt ind
gennem tiden
Og jeg synes det er synd at der går rigtig mange gode indslag/opskrifter tabt fordi de "kun" ligger i en tråd
Senest rettet af belleboskop 19. jan 2014, 18:25, rettet i alt 1 gang.
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

mrechnagel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 19. jan 2014, 18:24

RESPEKT SLUT!

Brugeravatar

Vangsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 19. jan 2014, 19:00

Grill guru burde have en favorit funktion, så man kunne markere indlæg som dette til senere brug :-D

Edit:

Det ser jeg så lige at man kan allerede, kanon

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 19. jan 2014, 19:04

Vangsgaard skrev:Grill guru burde have en favorit funktion, så man kunne markere indlæg som dette til senere brug :-D

Edit:

Det ser jeg så lige at man kan allerede, kanon

JA den funktion findes her på GG.
Jeg tror jeg snart har 150 "likes" i min favorit funktion (bogmærket) og det giver bestemt ikke overblik over diverse opskrifter

Og hvis jeg som ny bruger vil finde opskrift via opskrift systemet, ja så kan man ikke se de bogmærkede indslag, men kun dem der står i index
Jeg har nu

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#22 » 19. jan 2014, 19:19

Fred skrev:Kære Carl :-)

Drop den ide øjeblikkelig og så tænk på hvor flot en fastelavnsbolle egentlig er med en pæn flødekant der er lagt/sprøjtet pæn hele vejen rundt. :-)

Javel Mester! >klask, klask - lyd af hæle der klappes sammen<

(jeg tror sgu nok jeg prøver når han kigger den anden vej!) :lol: :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#23 » 19. jan 2014, 19:21

Jeg har lagt mine opskrifter over i grillgalleriet, de skulle være til at finde nu :-)
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#24 » 19. jan 2014, 19:26

Fred skrev:Hej Laur :-)

Dejlig og se en håndværker der kan sit fag. .1%¤

Jeg takker, og lige over da .1%¤
Hilsen Laur
Lets Cook

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 19. jan 2014, 19:28

Laur skrev:

Jeg har lagt mine opskrifter over i grillgalleriet, de skulle være til at finde nu :-)

Jeg takker, bukker og nejer.... har lige tjekket og 100000000 tak
Jeg har nu

p.elkjaer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 21. jan 2014, 12:53

Sindsygt flot. Er det ægte smør du har brugt til indrulning?
Primo Oval XL
Outdoorchef Paris Deluxe
Artiforno stenovn

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#27 » 21. jan 2014, 14:40

p.elkjaer skrev:Sindsygt flot. Er det ægte smør du har brugt til indrulning?

Tak :-) ja det er lurpak smør der er brugt til indrulning.
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#28 » 24. jan 2014, 16:53

i kagecremen, kan man bruge andet end marizena? hvis jeg nu ikke har det?

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#29 » 24. jan 2014, 17:00

scharstein skrev:i kagecremen, kan man bruge andet end marizena? hvis jeg nu ikke har det?

/Michael

Den første kogning jeg lavede brugte jeg kartoffelmel, det var ikke ligefrem en vinder, den blev klister og gummiagtig, så jeg måtte en tur til købmanden, ved ikke om man kan bruge mel evt.
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#30 » 26. jan 2014, 22:53

Så fik jeg lige lavet en portion fastelavnsboller også. Men ingen tebirkes. 25 fastelavsboller blev det til, så nu skal vi leve af fastelavnsboller resten af ugen... :lol: :lol: :lol: :lol:
Nå, jeg må rundt til vores voksne børn med nogle af dem... - og dem vi ikke får kvalt bliver så kandidater til en gang romboller. :savl1: Der kommer ikke creme og flødeskum i dem før de skal bruges - og remonce er kun godt i romboller!
fastelavnsboller aDSC 14-01-26_222356_M=B_R=15_S=4.jpg

fastelavnsboller ca 14-01-26_222356_M=B_R=15_S=4.jpg
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#31 » 26. jan 2014, 23:54

Ok, nu da jeg har proklameret at slanke kur er væk her, så har jeg nu prøvet at lave disse også - MUMS hvis i spørg mig - fruen første kommentar var at det ikke var fastalavnsboller i hendes hovedet - det er de der lidt tørre nogle med creme inden i og det er ikke min favorit - efterfølgende kom så spørgsmålet - hvorfor gider du bruge så meget tid på det!!!!!! Bang tag lige den... men ja hvorfor egentlig - for at få nogle gode smags oplevelser, oprejsningen ved at der er noget i hjemmet der kan lykkes for mig og jeg er god til - det der med opvask og rengøring, det er ikke lige mine stærke sider... men i et køkken, der kan jeg trylle og jeg er hjemme :-) DERFOR!

Icratbird - dine ser også meget lækre ud - vi er ikke til for meget flødeskum så det kommer jeg ikke i

Man kan godt se at jeg ikke er prof eller er blevet oplært af Frederik, men jeg forsøger og resultatet blev helt ok, men der er kommet flere spørgsmål og kommentar op undervejs.

Du skriver at du kørte en ½ portion også kommer mængden ( jeg kørte så en hel portion :-) det er også helt ok - så blev der bare det mere - dette gik op for mig da jeg læste at du delte dejen op i hhv. 6 og 700 gram - tjaa jeg havde ca. det dobbelte i min hovedregning - der gik et stykke tid for at det gik op for mig hvorfor... Indrulle 60 % hvad fanden mener han (undskyld mit sprog) når men der stod at der blev brugt godt et kg smør til udrulning - fint det brugte jeg så...

I skriver at når man ud ruller dejen og at man ikke må trykke for meget, men så hold som min dej var så kunne jeg ikke udrulle den uden jeg trykkede forholdsvist hårdt - hvor nemt skal det være at udrulle det?

Hvordan f...... lukker man bagværket, så remonce ikke løber ud? - jeg syntes jeg prøvede alt - kom gerne med et par tip :-)

kan man lave fastalavnsbollerne også komme dem i fryseren uden at de hæver og bager først?

Jeg lavede en del thebirkes og de blev gode, men dem jeg kom i fryserne lige efter jeg formede dem, hvordan håbdtere jeg dem bedst når de skal spises - op aften før i køleskabet også bages om morgnen? Eller kan de gå direkte fra frys til 200 grader?

Jeg kan sige at jeg fik lavet den bedste ´kagecreme jeg nogensinde har smagt - mums kan spises rent hvis det ikke var for slankekuren :lol: og da jeg skulle til at lave remonce til thebirkes fandt jeg ud af kl. 0:23 at jeg ikke havde noget marcipan - så det måtte jeg lige prøve at lave for første gang i mit liv, men bare af de billige mandler - men hvor er det nemt og lækkert

jeg har ikke rigtig nogle billeder endnu - men tak for opskriften og tak for oplevelsen :-)
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#32 » 27. jan 2014, 05:54

lractbird skrev:Så fik jeg lige lavet en portion fastelavnsboller også. Men ingen tebirkes. 25 fastelavsboller blev det til, så nu skal vi leve af fastelavnsboller resten af ugen... :lol: :lol: :lol: :lol:
Nå, jeg må rundt til vores voksne børn med nogle af dem... - og dem vi ikke får kvalt bliver så kandidater til en gang romboller. :savl1: Der kommer ikke creme og flødeskum i dem før de skal bruges - og remonce er kun godt i romboller!
fastelavnsboller aDSC 14-01-26_222356_M=B_R=15_S=4.jpg

fastelavnsboller ca 14-01-26_222356_M=B_R=15_S=4.jpg

De er i den grad godkendt, super flotte fastelavnsboller :-)
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#33 » 27. jan 2014, 06:08

scharstein skrev:Ok, nu da jeg har proklameret at slanke kur er væk her, så har jeg nu prøvet at lave disse også - MUMS hvis i spørg mig - fruen første kommentar var at det ikke var fastalavnsboller i hendes hovedet - det er de der lidt tørre nogle med creme inden i og det er ikke min favorit - efterfølgende kom så spørgsmålet - hvorfor gider du bruge så meget tid på det!!!!!! Bang tag lige den... men ja hvorfor egentlig - for at få nogle gode smags oplevelser, oprejsningen ved at der er noget i hjemmet der kan lykkes for mig og jeg er god til - det der med opvask og rengøring, det er ikke lige mine stærke sider... men i et køkken, der kan jeg trylle og jeg er hjemme :-) DERFOR!

Icratbird - dine ser også meget lækre ud - vi er ikke til for meget flødeskum så det kommer jeg ikke i

Man kan godt se at jeg ikke er prof eller er blevet oplært af Frederik, men jeg forsøger og resultatet blev helt ok, men der er kommet flere spørgsmål og kommentar op undervejs.

Du skriver at du kørte en ½ portion også kommer mængden ( jeg kørte så en hel portion :-) det er også helt ok - så blev der bare det mere - dette gik op for mig da jeg læste at du delte dejen op i hhv. 6 og 700 gram - tjaa jeg havde ca. det dobbelte i min hovedregning - der gik et stykke tid for at det gik op for mig hvorfor... Indrulle 60 % hvad fanden mener han (undskyld mit sprog) når men der stod at der blev brugt godt et kg smør til udrulning - fint det brugte jeg så...

I skriver at når man ud ruller dejen og at man ikke må trykke for meget, men så hold som min dej var så kunne jeg ikke udrulle den uden jeg trykkede forholdsvist hårdt - hvor nemt skal det være at udrulle det?

Hvordan f...... lukker man bagværket, så remonce ikke løber ud? - jeg syntes jeg prøvede alt - kom gerne med et par tip :-)

kan man lave fastalavnsbollerne også komme dem i fryseren uden at de hæver og bager først?

Jeg lavede en del thebirkes og de blev gode, men dem jeg kom i fryserne lige efter jeg formede dem, hvordan håbdtere jeg dem bedst når de skal spises - op aften før i køleskabet også bages om morgnen? Eller kan de gå direkte fra frys til 200 grader?

Jeg kan sige at jeg fik lavet den bedste ´kagecreme jeg nogensinde har smagt - mums kan spises rent hvis det ikke var for slankekuren :lol: og da jeg skulle til at lave remonce til thebirkes fandt jeg ud af kl. 0:23 at jeg ikke havde noget marcipan - så det måtte jeg lige prøve at lave for første gang i mit liv, men bare af de billige mandler - men hvor er det nemt og lækkert

jeg har ikke rigtig nogle billeder endnu - men tak for opskriften og tak for oplevelsen :-)

Allerførst det er super du begiver dig i kast med projektet, og det eneste man kan gøre er at prøve.
Ang. at der ikke må trykkes for hårdt, der skal trykkes til det er bare så man ikke ligger alt vægten fra kroppen over på kagerullen og presser til og maser dejen, tag fat i de 4 hjørner og luk dem sammen og sørg for de hænger godt sammen, det kan måske også være der er for meget remonce i så vil det også løbe ud af den, man kan sagtens komme dem i fryseren inden de hæver og bager, thebirkesne fra fryseren kan man tage op aftenen før de skal bruges, og stille dem på køkkenbordet så de tør op, lad dem hæve 70% og sæt dem i køleskab igen, næste morgen tages de ud fra køl, ovnen tændes og de bages når den er varm.

Når du engang får et par billeder må du endelig ligge dem op :-)
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#34 » 27. jan 2014, 11:32

scharstein skrev:Icratbird - dine ser også meget lækre ud - vi er ikke til for meget flødeskum så det kommer jeg ikke i

Flødeskummet er nok det mindst fedende problem ved fastelavnsbollerne... - tænk på det er mest luft! :lol: :lol: :lol: Der skal faktisk ikke ret meget fløde til temmelig mange boller. 250 gram fløde med 38% fedt = 95 gram fedt fordelt på 20 boller = under 5 gram pr bolle.

Hmm. Man får sgu helt lyst til at komme noget mere flødeskum i... :lol: :lol: :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#35 » 27. jan 2014, 11:39

lractbird skrev:
scharstein skrev:Icratbird - dine ser også meget lækre ud - vi er ikke til for meget flødeskum så det kommer jeg ikke i

Flødeskummet er nok det mindst fedende problem ved fastelavnsbollerne... - tænk på det er mest luft! :lol: :lol: :lol: Der skal faktisk ikke ret meget fløde til temmelig mange boller. 250 gram fløde med 38% fedt = 95 gram fedt fordelt på 20 boller = under 5 gram pr bolle.

Hmm. Man får sgu helt lyst til at komme noget mere flødeskum i... :lol: :lol: :lol: :lol:

Grunden til at vi ikke kommer det i er smagen, den har jeg aldrig brudt mig helt om - det hjælper dog lidt her på mine gamle dage, men flødeskum er godt kombineret med andet - der er også flødeskum i dem jeg har med på arbejde i dag - der betyder udseendet også noget :-) Der er dog ikke kommet glasur på, det havde jeg ikke tid til i morges....

ja og 500 g. smør indrulning + i dejen + remonce = ca 700 g smør 81% fedt = 567 g fedt fordelt i 20 boller = godt 28 g fedt/bolle (godt at vi ikke ved/tænker på det :lol: :lol: :lol: )
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#36 » 27. jan 2014, 15:02

Laur skrev:Når du engang får et par billeder må du endelig ligge dem op :-)

tjaa her er lidt - fastelavnsbollerne er dem der var med på arbejdet, altså uden galsur :-)

foto 3.JPG
Thebirkes

foto 2.JPG
Thebirkes

foto 5.JPG
Fastelavnsbolle

foto 4.JPG
Fastelavnsboller

foto 1.JPG
Den hjemmelavet marcipan

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#37 » 27. jan 2014, 15:06

scharstein skrev:

tjaa her er lidt - fastelavnsbollerne er dem der var med på arbejdet, altså uden galsur :-)

foto 3.JPG

foto 2.JPG

foto 5.JPG

foto 4.JPG

foto 1.JPG

/Michael

ØJ - ØJ - Hvor ser det lækkert ud, hjemmelavet marzipan vil du skrive lidt mere om det, fremgangsmåde og opskrift.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
Laur
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#38 » 27. jan 2014, 15:37

scharstein skrev:

foto 3.JPG

foto 2.JPG

foto 5.JPG

foto 4.JPG

foto 1.JPG

/Michael

Det er 100 % i orden det der, og det ser ud til du har fået rullet dejen helt perfekt, super flot.
Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt mere om marcipanen.
Hilsen Laur
Lets Cook

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#39 » 27. jan 2014, 15:57

scharstein skrev:

/Michael

:savl1: Årh er alt for lang tid siden hjemmelavet WB har indfundet sig på adressen - tror jeg ved hvad næste weekends projekt bliver :-)

Istemmer koret om hvordan den hjemmelavede marcian er lavet :-D Hjemmelavet behøver ikke at være billigere eller nemmere end købeprodukter, men synes ofte de er bedre og tanken om gode råvarer er det som tæller :-)
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#40 » 27. jan 2014, 21:01

Hjemmelavet marcipan? For jer der har en Thermomix, sådan her: https://www.youtube.com/watch?v=Od0PIjZ0OuA

Eller som Kvalimad: https://www.youtube.com/watch?v=oIK7P5GiDh8
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#41 » 27. jan 2014, 22:02

Takker for roserne, men der plads til en del forbedringer endnu :-)

Mht. Marcipan, så brugte jeg kvalimads opskrift som udgangspunkt http://www.kvalimad.dk/opskrifter/hjemmelavet-marcipan, men da jeg ikke havde nogle bitremandler, hoppede jeg dette over, men kort fortalt så:

Jeg begynde med at lave en sukker sirup af ½ dl vand og 1½ dl rørsukker kom det i en gryde - varmede det langsomt op og rørte indtil det meste sukker var opløst tog den af pladen og lod den stå (rørte lige et par gange i den - for at den ikke skulle krystallisere)

Smuttede jeg godt 200 g. mandler (dem fra Tyskland)
- Kom dem i kogende vand, fik vandet op og koge, slukkede for bluset, lod dem stå i knap 2 min, hælde vandet fra og kom dem i kold vand.

Tørrede dem i et viskestykke og hakkede dem i en gammel el kaffe/krydderi kværn - til det var helt fint mel og kom det i en skål

Kom knap 4 spsk. af sukker siruppen i og samlede det til marcipan.

Det er fantastisk nemt og koster det samme som mandlerne man køber.

Den var lidt svag i smagen, men super god, manglede lige lidt det bitre, men ellers helt i orden.

Bemærkninger ud fra det jeg har kunne læse mig til den aften over midnat :-) : De billige mandler kommer tit fra Californien og har slet ikke den samme smag og meget lidt bitterhed i sig som fx. dem fra Spanien - her anbefales det at bruge bittermandel i.
I de spanske er mere bittre og derfor skulle man får en marcipan der smager af mere. Økologiske er et rent gamble - man har ingen ide om der er bittermandler i.

Næste gang jeg skal lave - hvis det skal bruges til at spise råt eller bruges i en mere sød kage, så vil jeg prøve at bruge ahornsirup i stedet for sukker sirup, det skulle give en noget mere sød marcipan, med lidt andre nuancer.

Bare kom i gang og prøv det - det er sku' ikke helt ringe og hvor er det fedt at vide at det er hjemmelavet og i orden - næste gang skal jeg helt sikkert bruge lidt bittermandel i :-)

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#42 » 27. jan 2014, 22:10

scharstein skrev:Takker for roserne, men der plads til en del forbedringer endnu :-)

Mht. Marcipan, så brugte jeg kvalimads opskrift som udgangspunkt http://www.kvalimad.dk/opskrifter/hjemmelavet-marcipan, men da jeg ikke havde nogle bitremandler, hoppede jeg dette over, men kort fortalt så:

Jeg begynde med at lave en sukker sirup af ½ dl vand og 1½ dl rørsukker kom det i en gryde - varmede det langsomt op og rørte indtil det meste sukker var opløst tog den af pladen og lod den stå (rørte lige et par gange i den - for at den ikke skulle krystallisere)

Smuttede jeg godt 200 g. mandler (dem fra Tyskland)
- Kom dem i kogende vand, fik vandet op og koge, slukkede for bluset, lod dem stå i knap 2 min, hælde vandet fra og kom dem i kold vand.

Tørrede dem i et viskestykke og hakkede dem i en gammel el kaffe/krydderi kværn - til det var helt fint mel og kom det i en skål

Kom knap 4 spsk. af sukker siruppen i og samlede det til marcipan.

Det er fantastisk nemt og koster det samme som mandlerne man køber.

Den var lidt svag i smagen, men super god, manglede lige lidt det bitre, men ellers helt i orden.

Bemærkninger ud fra det jeg har kunne læse mig til den aften over midnat :-) : De billige mandler kommer tit fra Californien og har slet ikke den samme smag og meget lidt bitterhed i sig som fx. dem fra Spanien - her anbefales det at bruge bittermandel i.
I de spanske er mere bittre og derfor skulle man får en marcipan der smager af mere. Økologiske er et rent gamble - man har ingen ide om der er bittermandler i.

Næste gang jeg skal lave - hvis det skal bruges til at spise råt eller bruges i en mere sød kage, så vil jeg prøve at bruge ahornsirup i stedet for sukker sirup, det skulle give en noget mere sød marcipan, med lidt andre nuancer.

Bare kom i gang og prøv det - det er sku' ikke helt ringe og hvor er det fedt at vide at det er hjemmelavet og i orden - næste gang skal jeg helt sikkert bruge lidt bittermandel i :-)

/Michael

Takker for gennemgangen. :-) :-) :-) Det må prøves en af dagene.

.
Torp Hedehusene

Tilbage til "Opskrifter & billeder"