Rundstykker første forsøg

Opskrifter på bagværk fra grill eller køkken.
Brugeravatar

Emneforfatter
topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Rundstykker første forsøg

Indlæg#1 » 12. maj 2013, 21:59

Fik lavet rundstykker i går morges. De blev gode, men der er stadig plads til forbedringer. Tak til Frederik for gode tips og tricks.

Opskriften jeg brugte var denne
Ingredienser til 9 rundstykker a 70g
225 ml Lunken Vand
7,5 g Gær
360 g Hvedemel (højprotein)
4,2 g Sukker (1 spsk = 14g)
1,8 g Salt (1tsk = 6g)
15 g Margarine, smeltet afkølet
621 g Mængde i alt

Dejen blev kørt på bjørnen i 15-20 min, indtil den var fin og let klistret.
Så blev dejen vejet af og virket op. Dyppet i vand og birkes og sat til hævning på køl til dagen efter. Ca. 8-10 timer

Der efterhævede de så 1 time på køkkenbordet. Det skal være lidt varmere næste gang eller også skal de have lidt længere tid.
De blev bagt på gasgrillen med en støbejerns tallerken med koldt vand i til damp.

DSG_9103.JPG
Rundstykke dejen æltes i 15-20 min. Deles i 70g portioner og virkes op. Dyppes i vand og derefter i sesamfrø. Sættes på en smurt bageplade.

DSG_9104.JPG
Så dækkes de med plastik og sættes på køl natten over

DSG_9106.JPG
De tages ud af køleskabet og hæver en time på bordet. Det var ikke nok, de blev ikke lette nok. Så de skal nok stå lidt lunere eller lidt længere

DSG_9107.JPG
Grillen varmes op til 220 grader inkl en støbejerns tallerken

DSG_9108.JPG
Så bages de 20 min. Der er hældt koldt vand på tallerkenen pga. damp

DSG_9109.JPG
Så er de bagte

DSG_9111.JPG
De skal lige køle ned før de kan spises, men de duftede sørme godt.

DSG_9112.JPG
Så kan de spises. De var meget bedre end frost rundstykker, men for tunge i forhold til bagerens. Næste gang mere salt i dejen, lidt mere sukker pga. koldhævningen og så skal de efter hæve lunere og måske lidt længere tid.
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

FunktionDesign
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: Rundstykker første forsøg

Indlæg#2 » 12. maj 2013, 22:01

Hold da fast de ser gode ud de rundstykker...
Det skal prøves hurtigst muligt...MUMS!!
Flæsk på grillen så: http://www.funktiondesign.dk

Kontakt: info@funktiondesign.dk

Følg os på Facebook: https://www.facebook.com/funktiondesigndk

Spørgsmål så bare ring på 20 769 749.

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 13. maj 2013, 00:20

Dem kan du sørme godt være bekendt Michael.
Jeg har også eksperimenteret en del med det, og jeg har det samme forbehold som dig: De er gode, men ikke som bagerens når det kommer til luftighed og lethed. Med hensyn til smag, absolut jo.
Jeg tror ikke vi kommer derop på bagerniveau med luftighed og sprødhed. Rækken af bagetekniske hjælpemidler en prof bager har til rådighed er simpelthen for overvældende. Og man skal huske at en god bagerovn koster måske en 1/4 million eller mere. Unægtelig noget mere end det "skrammel" vi andre må nøjes med.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 13. maj 2013, 00:45

Du er tæt på .1%¤ det med luftigheden må vi ha løst ,he he
måske med koldhævet dej ala verdens bedste brød ned i nogle runde forme hvor der er låg på de første 10-15 min.

ja er det ikke herligt at være griller ,med alle de udfordringer [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 13. maj 2013, 04:41

Hej Michael
De rundstykker ser rigtigt godt ud :-D :-D
Jeg syntes at det er et flot resultat i første forsøg.
Det er også rigtigt at de ser lidt mere "tunge" ud end bagerens rundstykker, men jeg syntes at hjemmebagte rundstykker ofte er mere smagfulde end de købte.
Jeg tror at du kan komme tættere på bagerens resultat ved at raske dem i ovnen med ovnlyset tændt, samt evt. en liter varmt vand fra vandhanen i bunden af ovnen. På den måde vil du nærme dig bagerens raskeskab, temperaturen i ovnen bør ikke overstige 38°C.
Generelt er dej ikke god til at lede varme, så derfor kunne det være en god ting at lade raskeprocessen køre i f.eks 15-20 min. på køkkenbordet, inden du sætter rundstykkerne på køl (for så bliver området i midten også rasket/hævet inden den lave temperatur standser hævningen).
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

kcbuus
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 13. maj 2013, 07:21

Det ser virkelig godt ud det der....
Tror da bestemt jeg skal prøve det af selv, så hører gerne fra dig hvis du finder en mere luftig metode :)
//Buus

Mine Webere holder mig i live :)
Weber One-Touch 57cm Premium, Weber Q120, Weber Genesis E-330

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 13. maj 2013, 07:25

Ser godt ud topgun
De må da helt sikkert prøves

Hilsen
John

mrechnagel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 8. jun 2013, 19:37

Jeg har netop lavet denne opskrift. Jeg har dog modificeret den en smule og skal jeg selv sige det blev det et ganske godt resultat.

Eneste tilføjelse er at jeg tilføjet lidt af bagemidlet "frost" . Og i stedet for at komme i køleskabet kom de i fryseren. Da vi så skulle have friskbagte rundstykker i morges tog jeg dem op af fryseren omkring kl. 21.00 i går aftes. Og efter ca. 11 timer på køkkenbordet kom de i oven ved ca. 220 gr. i 15 min.

Rundstykkerne lige inden de kom i oven. De var godt luftige og man kunne mærke at der ikke skulle meget til før luften fes ud af dejen.
foto 1.JPG

Det færdige resultat
foto 2.JPG

foto 3.JPG

Som det fremgår af nedenstående billede er rundstykkerne hævet en hel del efter de kom op af fryseren (man kan lige ane en cirkel fra de frosne rundstykker)
foto 4.JPG

Det færdige resultat var rigtig godt og gode luftige. Næste gang får rundstykkerne dog fuld tid på 20 min. De var ikke helt faste i det og det var helt sikkert fordi de godt kunne bruge lidt længere tid. Endelig er 11 timers hævetid på køkkenbordet nok lige i overkanten og den kan nok godt reduceres til ca. 9-10 timer. Men det bliver et eksperiment til næste gang.

Tak til Topgun for en god opskrift som jeg tillod mig at modificere lidt.

Tilbage til "Opskrifter & billeder"