Mørkt og svampet rugbrøds opskrift søges

Opskrifter på bagværk fra grill eller køkken.
Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Mørkt og svampet rugbrøds opskrift søges

Indlæg#1 » 3. apr 2013, 18:32

Hej Alle.

Jeg søger en eller flere opskrifter på et mørk og svampet rugbrød. ( det vigtigste er nok at det er svampet) jeg har prøvet nogle opskrifter her inde fra, og de bliver såmænd fine nok, men lige tunge nok til vores smag. Hvis jeres opskrift også indeholder en surdej, er i så ikke søde og give en opskrift på den med? :) håber det er muligt at få en god samling opskrifter, så man kan prøve lidt af hvert. :)
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Mørkt og svampet rugbrøds opskrift søges

Indlæg#2 » 3. apr 2013, 18:57

martinmic skrev:Hej Alle.

Jeg søger en eller flere opskrifter på et mørk og svampet rugbrød. ( det vigtigste er nok at det er svampet) jeg har prøvet nogle opskrifter her inde fra, og de bliver såmænd fine nok, men lige tunge nok til vores smag. Hvis jeres opskrift også indeholder en surdej, er i så ikke søde og give en opskrift på den med? :) håber det er muligt at få en god samling opskrifter, så man kan prøve lidt af hvert. :)

Jeg vil anbefale dig at sende en pm til fred eller Torp de er begge 2 helt kanon til at bage og finde opskrifter

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 3. apr 2013, 19:04

Hvis du kan bruge den har jeg denne liggende på min hjemmeside: http://grill-amok.dk/rugbroed.html
Hvis du gerne vil have et svampet rugbrød er tricket at du 5 minutter efter det er kommet ud af grill/ovn pakker det ind i witawrap på alle flader så garanter jeg du undgår hårde skorper :-D

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 3. apr 2013, 19:57

Hej Martin

Hvis jeg forstår dig rigtigt, søger du et mørkt rugbrød, som ikke er så kompakt. Det er ikke nogen nem opgave, for det som gør et rugbrød mørkt er: Rugmel, hvor alle rugkernens bestanddele er fuldt formalet. Bageevnen i rugmel er ikke så god (Dvs rugmel har ikke en stærk gluten, der kan holde på "luften", og dermed gøre det let og luftigt), men der er alternativer hvis du bruger sigtemel i stedet for (det bliver dog et lysere resultat, stadig med god smag af rug). Det jeg prøver at fortælle er: Jo flere grove bestanddele uden fri bage-stærk gluten der tilsættes dejen, jo mere kompakt bliver brødet.
Du kan læse lidt om meltyper her.
Hvis du, som bjærge foreslår, pakker brødet lufttæt ind i film, og opbevarer det i køleskabet, så opnår du et fugtigt/saftigt brød med meget lang holdbarhed. Rugbrød ældes langsomt i køleskabet, hvedebrød opbevares bedst i stuetemperatur.
Jeg selv meget glad for: Groft solsikkerugbrød med gær.
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 3. apr 2013, 21:13

Det brød du efterlyser, er det et man kan købe i butikkerne, hvis det hvad hedder det og hvor kan det købes.
Grunden til spørgsmålene er så kunne jeg jo prøve at lave det brød du efterlyser, tingene plejer jo at lykkedes efter x-antal forsøg. :-) :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 3. apr 2013, 21:45

Tibbil skrev:Jeg vil anbefale dig at sende en pm til fred eller Torp de er begge 2 helt kanon til at bage og finde opskrifter

Hej Tibbil. Tak. Hade overvejet det, men det kan jo være der ligger en genial opskrift skjult hos en af alle de mange brugere som er her inde :D
bjærge skrev:Hvis du kan bruge den har jeg denne liggende på min hjemmeside: http://grill-amok.dk/rugbroed.html
Hvis du gerne vil have et svampet rugbrød er tricket at du 5 minutter efter det er kommet ud af grill/ovn pakker det ind i witawrap på alle flader så garanter jeg du undgår hårde skorper :-D

Det er ikke lige helt det rugbrød jeg leder efter, men jeg skal helt sikkert prøve det med witawrap næste gang. Kan være det vil hjælpe en hel del. Jeg kan dog mærke at det også hjælper når jeg bruger min træform, kontra en metalform. :D
anje skrev:Hej Martin

Hvis jeg forstår dig rigtigt, søger du et mørkt rugbrød, som ikke er så kompakt. Det er ikke nogen nem opgave, for det som gør et rugbrød mørkt er: Rugmel, hvor alle rugkernens bestanddele er fuldt formalet. Bageevnen i rugmel er ikke så god (Dvs rugmel har ikke en stærk gluten, der kan holde på "luften", og dermed gøre det let og luftigt), men der er alternativer hvis du bruger sigtemel i stedet for (det bliver dog et lysere resultat, stadig med god smag af rug). Det jeg prøver at fortælle er: Jo flere grove bestanddele uden fri bage-stærk gluten der tilsættes dejen, jo mere kompakt bliver brødet.
Du kan læse lidt om meltyper her.
Hvis du, som bjærge foreslår, pakker brødet lufttæt ind i film, og opbevarer det i køleskabet, så opnår du et fugtigt/saftigt brød med meget lang holdbarhed. Rugbrød ældes langsomt i køleskabet, hvedebrød opbevares bedst i stuetemperatur.
Jeg selv meget glad for: Groft solsikkerugbrød med gær.

Det ser nu meget lækkert ud det rugbrød. Ja du har nok ret i at det bliver svært at finde det rugbrød jeg har i tankerne. Det kan godt være det er et hvor der bliver brugt noget mere hvedemel.. Jeg husker det bare som, at sidste gang jeg købte rugbrød hos bageren, så fik man sådan et lækkert nybagt rugbrød hjem, som var delig mørkt og svampet, og næsten faldt fra hinanden (lidt for meget). Kan forstille mig at de bruger brændt malt for at farve det mørkt....
Torp Hedehusene skrev:Det brød du efterlyser, er det et man kan købe i butikkerne, hvis det hvad hedder det og hvor kan det købes.
Grunden til spørgsmålene er så kunne jeg jo prøve at lave det brød du efterlyser, tingene plejer jo at lykkedes efter x-antal forsøg. :-) :-)

Som sagt, så mener jeg at jeg engang (for mange mange år siden) købte hos en bager, men kan godt være jeg husker helt forkert. Jeg må snart til bageren igen og købe nogle rugbrød, så skal jeg helt sikkert vende tilbage til dig hvis jeg finder lige det jeg godt kunne tænke mig at lave :D
Martin

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 3. apr 2013, 22:29

Det der med det meget mørke, kan klares med saucekulør. :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 4. apr 2013, 05:37

Torp Hedehusene skrev:Det der med det meget mørke, kan klares med saucekulør. :-)

.

Ja, der er ingen tvivl om at saucekulør kan klare farven.
Men jeg tror nok bageren bruger enten brændt maltmel eller rugbrødsmalt
Det er ikke store mængder der skal bruges, for til et rugbrød i en 3 liter form, skal der bruges ca 2 tsk maltmel.
Jeg kender ikke forbruget af rugbrødsmalt, som er en meget tyk "sirup".
Mvh Anders

Billede

Frachlitz
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 4. apr 2013, 06:00

Min mor laver et fantastisk luftigt og blødt rugbrød, med godt med kerner.

Opskriften stammer fra en bager. Hun laver det hver uge.

Jeg høre hende lige på opskriften.
Primo Oval XL400
Borniak Røgovn med koldrygning og ventilator
Weber 57 Gold (henvist til sommerhuset)
Weber Q3200

KCBS Certified Judge
WBQA Judge

sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 4. apr 2013, 08:15

jammen du kan da få opskriften på det jeg plejer at bage. det er ikke mørkt som fabriksbrød men altid lækkert saftigt også 7 dage efter det er bagt.

7 dl vand
1 pk øko gær
1 dl surdej
30 g salt
700 g rugmel
3-400 g hvedemel

ofte har jeg en stak fint revet gulerødder i også, det og kartofler er genialt til fugtigheden. når jeg har gullerødder i så kommer jeg gerne lidt ekstra mel i ogå.

gær og surdej oploses i vand og det hele køres godt på kenwooden, bruger k spade, da dejen ikke rigtig bliver sammenhængende nok til dejkrogen.

lader det hæve på køl eller køkkenbordet, alt efter tidsplanen den dag, når det har hævet til db. str slår jeg det ned og putter det i 2 smurte forme, hvor det får lov at efterhæve til jeg er tilfreds med størrelsen ca 2 timer.
bages v 180 gr over og under varme, efter 1 time vipper jeg brødet ud af formene og giver dem 15 min længere.

som bjærge skriver så køler mine lidt af, og bliver pakket i vita wrap. når de er helt afkølet ligger jeg dem i skabet. der er mørkt og dejligt. opbevarer dem aldrig på køl.
her spiser vi sådan 2 brød på 6-7 dage, og jeg har ingen problemer mht holdbarheden.. dog husk grundig håndvask inden brødet bliver pakket ind, der kan nemt blive mug under folien..

min surdej er en underlig størrelse, den opfører sig ikke som alle andre siger den burde.

den blev startet med ½ rug og ½ hvede mel, så vand i så den er lidt tyndere end havregrød. i opstarten rørte og fodrede jeg hver eneste dag og efter en uges tid var den klar til brug.
i starten havde jeg den i en sylte krukke med låg, men uanset hvordan jeg gjorde så blev den ved med at mugge for mig, blot den ikke blev rørt i i 12 timer var den gal.
nu står den på køkkenbordet uafdækket i en plastbøtte, jeg mishandler den vel nærmest, for der bliver ikke passet meget på den.
den står og tørrer ind i overfladen, så dagen før jeg skal bage, får den en ordentelig sjat vand, så de tørre klumper blver opløst igen, og efter et par timer får den så mel og bliver ordnet.. den står så til næste dag hvor jeg skal bage og er så fint igang igen, fylder godt op i bøtten. Jeg tager hvad jeg skal bruge og sætter den væk igen, kigger måskie til den midt vejs i mellem bagningerne..
det er det der fungerer hos mig i hvertfald.

go fornøjels
Hilsen
Anette

57 cm Platinum, Q 220, Go anywhere,en helt ny Q320 Spec. Edt, en bålplads med 3 ben og div. tilbehør :-)
Et LILLE skab fyldt med sjove ting til Grillen
og et udekøkken i støbeskeen.

Frachlitz
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 4. apr 2013, 09:02

Her kommer den. Den er fantastisk, et dejligt luftigt og svampet rugbrød der holder sig frisk længe.
...Hvem der bare stadig boede hjemme ved mor og fik friskbagt rugbrød ;-)

AXELS RUGBRØD
2 stk. á 1.850 g (dejvægt) i 3 liters forme

1 kg AMO Rugbrøds Solsikkeblanding
200 g hvedemel
250 g groft rugmel
60 g salt
50 g gær
20 g mørk sirup
30-40 g madkulør
1 maltøl - eller hvidtøl - eller øl
1 ½ l lunkent vand
300 g knækkede hvedekærner
150 g solsikkekerner
100 g hørfrø
750 g surdej fra sidste bagning

• Tag en 10 liters spand
• Opløs gæren i vand
• Resten kommes i og blandes med hånden
• Husk at tage 750 gram surdej fra til næste gang. Sættes på køl
• (Dejen er ret tynd)
• Dejen fordeles i to 3 liters forme (slip-let), smøres en anelse med Becel (eller olie)
• Hævetid ca. 1 time og 50 min. ved stuetemperatur
• Prikkes med en stegegaffel
• Bages for neden i ovnen ved 190o i 80 min. (92o) - brug stegetermometer
• Når de har bagt ca. 60 min., pensles de med lidt olivenolie og bages færdig
• Vendes ud af formene straks med bunden i vejret

Surdej til første bagning:

2 dl. kærnemælk
2 dl. Yoghurt neutral
20 gram gær
300 gram rugmel
Står i 4 dage

Jeg ved min mor dropper farven og reducerer saltet til ca. 50 gram.
Primo Oval XL400
Borniak Røgovn med koldrygning og ventilator
Weber 57 Gold (henvist til sommerhuset)
Weber Q3200

KCBS Certified Judge
WBQA Judge

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 4. apr 2013, 13:31

Hej

Jeg er begyndt at bage efter denne opskrift:

Surdej
1½ dl rugmel
1 ½ dl kærnemælk
½ spsk. Salt
Gang det op så det passer med den mængde surdej du skal
bruge altså x 2 eller 3.
Det er denne jeg bruger til at starte op og vil du lave nedenstående
rugbrød skal du selvfølgelig sørge for en halv liter surdej..

Rugbrødsdej 1.
1,25 l. kærnemælk/vand/øl
500g. surdej
3 3/4 spsk. maltsirup/maltekstrakt (kan f.eks købes i Salling)
45g. salt
315g. rugmel
250g. hvedemel
625g. knækkede rugkerner
Stilles lunt og tildækket i mindst 10 timer.

Rugbrødsdej 2.
5 dl. maltøl
25 g. gær
20 g. maltmel (kan købes i Salling)
600 g. rugmel
Solsikkekerner, græskarkerner, hørfrø ca. en håndfuld af hver - eller
mere. Sidste gang havde jeg dobbelt så mange kerner i...

Bland de to deje.
Husk at tage en ny portion surdej fra her......
Fyld i to store forme, dæk dem med fugtige viskestykker og hæv igen ca. 4 timer
(hvis de hæver for meget kan de blive en tand for luftige).
Sæt dem i en kold ovn ved 150 g. Bag ca. 2.5 timer. Sæt et stegetermometer
i brødet efter 2 timer, så du kan se hvornår de er 100 grader.
Tages ud af formene og køler på en rist i 5-10 min. Pakkes derefter ind i vita wrap
(det virker altså..).

maltrugbrød.jpg

De ser lysere ud i skorpen end de egentlig er i brødet. Et svampet og saftigt
brød som varmt kan anbefales.
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL
Friske krydderurter er et must

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 4. apr 2013, 19:54

Ej hvor er jeg bare glad for at se hvor mange opskrifter der er kommet. Jeg skal helt sikkert i gang med at bag nogle flere rugbrød nu. :D
Tusind tak alle sammen. :D
Martin

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 4. apr 2013, 21:17

Hovmoller skrev:Hej

Surdej
1½ dl rugmel
1 ½ dl kærnemælk
½ spsk. Salt
bruge altså x 2 eller 3.

Rugbrødsdej 1.
500g. surdej
45g. salt
315g. rugmel
250g. hvedemel
625g. knækkede rugkerner

Rugbrødsdej 2.
5 dl. maltøl
25 g. gær
600 g. rugmel

Bland de to deje.
Tages ud af formene og køler på en rist i 5-10 min. Pakkes derefter ind i vita wrap
(det virker altså..).

maltrugbrød.jpg

Hvor lang tid lader du din surdej stå første gang? :) har lige blandet den sammen. :p
Martin

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 5. apr 2013, 12:25

martinmic skrev:

Surdej
1½ dl rugmel
1 ½ dl kærnemælk
½ spsk. Salt
bruge altså x 2 eller 3.

Rugbrødsdej 1.
500g. surdej
45g. salt
315g. rugmel
250g. hvedemel
625g. knækkede rugkerner

Rugbrødsdej 2.
5 dl. maltøl
25 g. gær
600 g. rugmel

Bland de to deje.
(det virker altså..).

maltrugbrød.jpg

Hvor lang tid lader du din surdej stå første gang? :) har lige blandet den sammen. :p

Hej

Jeg lader den stå 3-6 dage. Den skal boble og dufte lidt som en øl :-) Jeg rører godt og
grundigt i den hver dag. De godt ting samler sig på bunden så det er vigtigt, at du rører
godt i bunden. Hvis du ikke kan vente (= er utålmodig..) og du har en smule gær
så kan du tilsætte det for at kickstarte surdejen, men vær varsom - det er virkelig ikke
ret meget der skal til :-). Det er politisk ukorrekt surdej, men det virker nu alligevel udemærket..
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 5. apr 2013, 12:57

Jeg lader den stå 3-6 dage. Den skal boble og dufte lidt som en øl :-) Jeg rører godt og
grundigt i den hver dag. De godt ting samler sig på bunden så det er vigtigt, at du rører
så kan du tilsætte det for at kickstarte surdejen, men vær varsom - det er virkelig ikke
ret meget der skal til :-). Det er politisk ukorrekt surdej, men det virker nu alligevel udemærket..

Så bliver jeg lige nød til at spørge igen. Er det en rimelig fast eller flydende surdej når du laver den? For mig er den forholdsvis "fast". Altså den er meget klistret, og man kan ikke forme den til noget, men den flyder ikke ud... hvis det giver mening. :D
Martin

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 5. apr 2013, 13:15

martinmic skrev:

Så bliver jeg lige nød til at spørge igen. Er det en rimelig fast eller flydende surdej når du laver den? For mig er den forholdsvis "fast". Altså den er meget klistret, og man kan ikke forme den til noget, men den flyder ikke ud... hvis det giver mening. :D

Hej

Det giver helt mening for mig for det bøvlede jeg også med da jeg begyndte at bruge denne surdej. Den må gerne være lidt havregrødsagtig. Hvis den er alt for fast giver du den bare lidt mere kærnemælk. Det kommer sig ikke så nøje. Bare rolig du kan ikke gøre det forkert :-D
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 5. apr 2013, 17:40

Hmm. Sidste spørgsmål... Tror jeg. :p lader du surdejen stå ude, og med låg eller uden? :)
Martin

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 5. apr 2013, 17:49

martinmic skrev:Hmm. Sidste spørgsmål... Tror jeg. :p lader du surdejen stå ude, og med låg eller uden? :)

Hej

Du skal lade surdejen stå ude mens den kommer i gang. Du kan enten lægge et låg løst på eller bruge vita wrap. Du må ikke lave den helt lufttæt - den har jo brug for at ånde :-)

Når surdejen er startet op, du har bagt af den og taget fra - kan du stille den på køl. Når jeg har haft min surdej på køl lader jeg den gerne stå ude og få stuetemperatur inden jeg igen bruger den i dejen.

Til den her portion brød bruger jeg to Eva Trio rugbrødsforme. Dvs. de rugbrødsforme du bruger skal være af en pæn størrelse :-) for det bliver nogle ordentlige bassevakker :-)
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#20 » 8. apr 2013, 04:41

Sidste år eksperimenterede jeg en del for at lave netop et svampet rugbrød.

Hemmeligheden viste sig at være såre enkel:
Blend eller riv lidt gammelt rugbrød og kom det i dejen .1%¤
Virker med alle rugbrødsopskrifter. Men overdriv ikke, for så mister du bageevnen i brødet.

Jeg kom frem til at det optimale for mig var ca 100g (en pæn tyk skive) til ca 1,75kg dej - svarer til hvad jeg kommer i min 3 liter form. Du skal bare (iflg Fred) holde dig under 20% af den færdige dej, ellers er det at det kan det gå galt.
Når det er færdigbagt pakker jeg det ind i husholdningsfilm mens det endnu er brandvarmt. Skæres ikke før næste dag.

Håber det hjælper og at du får lavet noget dejligt rugbrød :-D

anje skrev:Jeg kender ikke forbruget af rugbrødsmalt, som er en meget tyk "sirup".

Jeg bruger sammen med ovennævnte 1 stor spsk maltekstrakt/maltsirup, hvilket også hjælper på svampetheden. Laver jeg "almindeligt" rugbrød, bruger jeg 25g maltmel ('karamel'brændt) i stedet. Jeg maler selv malten i min kaffemølle fra brændt malt (maltkorn) til ølfremstilling.
Jeg har også prøvet med mørkt malt, men så kom rugbrødet t5il at ligne en chokoladekage :-(
Med venlig hilsen,
Poul

Vi spiser for at leve - men vi lever også for at spise

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 8. apr 2013, 08:46

poulw skrev:Blend eller riv lidt gammelt rugbrød og kom det i dejen .1%¤
Virker med alle rugbrødsopskrifter. Men overdriv ikke, for så mister du bageevnen i brødet.

Det vil jeg helt sikkert tænke på. Nu vil jeg lige prøve at lave rugbrødet "normalt" her første gang. Men tusind tak for tippet. Det er super fedt at vide. :D
poulw skrev:Jeg bruger sammen med ovennævnte 1 stor spsk maltekstrakt/maltsirup, hvilket også hjælper på svampetheden. Laver jeg "almindeligt" rugbrød, bruger jeg 25g maltmel ('karamel'brændt) i stedet. Jeg maler selv malten i min kaffemølle fra brændt malt (maltkorn) til ølfremstilling.
Jeg har også prøvet med mørkt malt, men så kom rugbrødet t5il at ligne en chokoladekage :-(

Jeg har tænkt mig at lave min egen maltsirup i dag. Vil ud og købe en mørk mørk øl, og så noget brunt farin. :). Men jeg havde faktisk troet at mørk maltmel og brændt maltmel var det samme. Det var i hvert fald det jeg har kunne finde på nettet, men jeg tager måske helt fejl? Jeg har desværre ikke selv maltkorn til at kværne og brænde..
Martin

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#22 » 8. apr 2013, 14:26

martinmic skrev:Jeg har tænkt mig at lave min egen maltsirup i dag. Vil ud og købe en mørk mørk øl, og så noget brunt farin. :). Men jeg havde faktisk troet at mørk maltmel og brændt maltmel var det samme. Det var i hvert fald det jeg har kunne finde på nettet, men jeg tager måske helt fejl? Jeg har desværre ikke selv maltkorn til at kværne og brænde..
Du kan sagtens bruge maltøl i stedet for noget af vandet, man jeg tror ikke at du skal bruge farin medmindre du vil have sødt rugbrød (feks som det svenske kauring). Malt og maltsirup finder du i forretninger der sælger produkter til ølfremstilling. Her må du kunne få lidt vejledning fra de GG'er som laver øl selv. Husk bare at det ikke må være tilsat humle.
Al malt er ristet/brændt for at give farve og smag, men ved forskellige temperaturer og tider - lige fra lys malt ved lav temperatur over karamelmalt til mørk malt ved højere temperatur og længere ristetid.
Med venlig hilsen,
Poul

Vi spiser for at leve - men vi lever også for at spise

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 8. apr 2013, 14:39

poulw skrev:
martinmic skrev:Jeg har tænkt mig at lave min egen maltsirup i dag. Vil ud og købe en mørk mørk øl, og så noget brunt farin. :). Men jeg havde faktisk troet at mørk maltmel og brændt maltmel var det samme. Det var i hvert fald det jeg har kunne finde på nettet, men jeg tager måske helt fejl? Jeg har desværre ikke selv maltkorn til at kværne og brænde..
Du kan sagtens bruge maltøl i stedet for noget af vandet, man jeg tror ikke at du skal bruge farin medmindre du vil have sødt rugbrød (feks som det svenske kauring). Malt og maltsirup finder du i forretninger der sælger produkter til ølfremstilling. Her må du kunne få lidt vejledning fra de GG'er som laver øl selv. Husk bare at det ikke må være tilsat humle.
Al malt er ristet/brændt for at give farve og smag, men ved forskellige temperaturer og tider - lige fra lys malt ved lav temperatur over karamelmalt til mørk malt ved højere temperatur og længere ristetid.

Maltsirup sælges i Salling, helsekostbutikker og rigtig mange internetbutikker :-) og et glas der rækker til lang tid koster max 40 kr.
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 8. apr 2013, 14:59

Jeg har nu købt malt ekstrakt/sirup fra Aurion, mørk maltmel og lysmaltmel. Så nu burde jeg være dækket lidt ind. :D
@hovmoller: Din Dej1. som skal stå minimum 10 timer. Kan den godt stå 20 timer? :D For så vil jeg smække den sammen nu og lave dej2 i morgen når jeg kommer hjem. Min surdej står nemlig og bobler og skummer så fint nu. Så tror den skal bruges nu.
Martin

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 9. apr 2013, 11:49

martinmic skrev:Jeg har nu købt malt ekstrakt/sirup fra Aurion, mørk maltmel og lysmaltmel. Så nu burde jeg være dækket lidt ind. :D
@hovmoller: Din Dej1. som skal stå minimum 10 timer. Kan den godt stå 20 timer? :D For så vil jeg smække den sammen nu og lave dej2 i morgen når jeg kommer hjem. Min surdej står nemlig og bobler og skummer så fint nu. Så tror den skal bruges nu.

Pas men jeg tror det er for længe.... Jeg laver tit min aftenen før, men ligefrem 20 timer... Det kan da komme an på en prøve...

Din surdej kan dog fint stå længere.
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 9. apr 2013, 15:14

Har bedt konen om at sætte dejen i køleskabet efter 15 timer. Så tager jeg den ud når jeg kommer hjem her kl 16:15 og laver dej2 og så må vi se hvordan der går. :)
Martin

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 9. apr 2013, 15:18

martinmic skrev:Har bedt konen om at sætte dejen i køleskabet efter 15 timer. Så tager jeg den ud når jeg kommer hjem her kl 16:15 og laver dej2 og så må vi se hvordan der går. :)

Så kommer du da først sent i seng i aften :-)
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#28 » 9. apr 2013, 15:26

Yup. Men til gengæld er der friskt rugbrød i morgen. :)
Martin

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 10. apr 2013, 08:52

Så blev det lavet. :)
ImageUploadedByTapatalk1365576480.761123.jpg
ImageUploadedByTapatalk1365576480.761123.jpg (108.17 KiB) Vist 7314 gange

ImageUploadedByTapatalk1365576497.119197.jpg
ImageUploadedByTapatalk1365576497.119197.jpg (120.15 KiB) Vist 7314 gange

ImageUploadedByTapatalk1365576512.970162.jpg
ImageUploadedByTapatalk1365576512.970162.jpg (116.71 KiB) Vist 7314 gange

Det er blevet dejligt svampet som jeg havde ønsket mig. Dog synes jeg ikke det smager af så voldsomt meget. Tror at jeg næste gang vil prøve at smide noget mørk maltmel med i. :)
Jeg har lige et par spørgsmål mere. :)
1. Hvor lang tid skal der gå med den nye surdej før man kan bruge den?
2. Lader du den stå ude med eller uden låg til at starte med, eller er det bare ind i køleskabet med det samme? :)

Jeg er virkelig glad for alt den hjælp i giver mig. Havde egentlig ikke lige troet jeg ville have så mange søgsmål til et "enkelt" rugbrød.
Martin

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#30 » 10. apr 2013, 10:01

martinmic skrev:Så blev det lavet. :)

Det er blevet dejligt svampet som jeg havde ønsket mig. Dog synes jeg ikke det smager af så voldsomt meget. Tror at jeg næste gang vil prøve at smide noget mørk maltmel med i. :)
2. Lader du den stå ude med eller uden låg til at starte med, eller er det bare ind i køleskabet med det samme? :)

Jeg er virkelig glad for alt den hjælp i giver mig. Havde egentlig ikke lige troet jeg ville have så mange søgsmål til et "enkelt" rugbrød.

Hej

Du har ca. lige så mange spørgsmål som da jeg selv begyndte :-)

Jeg ved det altså ikke 100%, men jeg lader surdejen stå ude i et par dage for at være sikker på, at der er gang i den. Derefter sættes den på køl med låg på. Det virker her i huset, men om der er en mere korrekt måde at gøre det på vides ikke.
Når jeg skal bruge surdejen igen efter den har været på køl tager jeg den ud i god tid så den når at få stuetemperatur.

Hvad brugte du i dej 1 som smagsgiver. Vand, kærnemælk eller øl.
Alt efter hvad øl du bruger - er det jo også med til at give mere smag, men selv synes jeg ikke, at den mørke smag må være alt for dominerende.
Selv har jeg brugt mørkt maltmel til dette brød, men har også den lyse model i køkkenet.

Jeg er dog glad for at læse, at du synes at brødet er svampet som du ønskede dig :-) Jeg synes da, at du er rigtig godt på vej. Det næste brød du bager kan du justere efter din smag. Det handler om at have en god basis til at arbejde videre med :-)
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#31 » 10. apr 2013, 11:46

Hovmoller skrev:Du har ca. lige så mange spørgsmål som da jeg selv begyndte

Uha. Det er jeg glad for at høre. :D. Jeg stille med vilje også spørgsmålene her inde, istedet for en PM til dig. Så håber jeg der er andrer der kan få glæde af det her indlæg. :)
Hovmoller skrev:Hvad brugte du i dej 1 som smagsgiver. Vand, kærnemælk eller øl.

Jeg brugte kun kærnemælk. Det kan godt være jeg næste gang skal prøve med en god mørk øl. Syntes måske bare det var lidt vildt med både øl i dej1 og dej2. Men det skal prøves næste gang, plus noget mørkt maltmel. Så må vi se hvad smagen siger næste gang. :D

Tak for alt hjælpen ind til videre :D
Martin

Brugeravatar

PiaP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#32 » 10. apr 2013, 12:06

Min surdej, som jeg fik fra min mor for mange måneder siden, smider jeg direkte i køleskabet i en lufttæt beholder lige så snart jeg har hældt den sidste portion kerner etc i dejen - altså lige før jeg putter den i formen til den sidste hævning inden bagning. Jeg drysser også et tyndt lag salt oven på dejen for at konservere overfladen så den ikke får mug på hvis den står lidt længe i køleskabet. Den trives fint, og tricket er hvis den går lidt i stå, så tilsæt noget øl, eller en lille bitte smule gær.

Jeg har pt to portioner stående som jeg skifter imellem da jeg bager brød ca. to gange om ugen. Så får hver portion 1-2 ugers pause mellem den bliver brugt.

Og jeg må også tilstå jeg tager bare surdejen lige ud at køleskabt og opløser den i vandet når jeg bager et nyt brød. Første "hævning" her er ca 24 timer, og anden hævning en 8-10 timer, afhængig af hvornår på aftenen jeg smider den i formen og hvornår den bliver bagt om morgenen.

Så vidt jeg har erfaret, så kan det nærmest ikke gå galt med surdej og rugbrød :) mangel på smag kan også være et salt spørgsmål - jo mere salt jo bedre holder brødet sig, og det gør også smagen kraftigere.
Primo Jr (2012), Auplex mini (Juli 2013) og Weber Q100 (2007)
Hjælpemidler: Fredstone, og Bjørn

Wellness er en beslutning du tager
http://www.body-sentio.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#33 » 10. apr 2013, 12:12

PiaP skrev:Min surdej, som jeg fik fra min mor for mange måneder siden, smider jeg direkte i køleskabet i en lufttæt beholder lige så snart jeg har hældt den sidste portion kerner etc i dejen - altså lige før jeg putter den i formen til den sidste hævning inden bagning. Jeg drysser også et tyndt lag salt oven på dejen for at konservere overfladen så den ikke får mug på hvis den står lidt længe i køleskabet. Den trives fint, og tricket er hvis den går lidt i stå, så tilsæt noget øl, eller en lille bitte smule gær.

Jeg har pt to portioner stående som jeg skifter imellem da jeg bager brød ca. to gange om ugen. Så får hver portion 1-2 ugers pause mellem den bliver brugt.

Og jeg må også tilstå jeg tager bare surdejen lige ud at køleskabt og opløser den i vandet når jeg bager et nyt brød. Første "hævning" her er ca 24 timer, og anden hævning en 8-10 timer, afhængig af hvornår på aftenen jeg smider den i formen og hvornår den bliver bagt om morgenen.

Så vidt jeg har erfaret, så kan det nærmest ikke gå galt med surdej og rugbrød :) mangel på smag kan også være et salt spørgsmål - jo mere salt jo bedre holder brødet sig, og det gør også smagen kraftigere.

Men hvilken opskrift bruger du så? :D Kunne godt være jeg skulle overveje at dele min surdej op i 2. Der er ca 500g, og jeg brugte kun 250g sidst. Laver kun et rugbrød af gangen. Vi når ikke at spise 2 tror jeg. :)
Martin

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#34 » 10. apr 2013, 12:23

martinmic skrev:
Hovmoller skrev:Du har ca. lige så mange spørgsmål som da jeg selv begyndte

Uha. Det er jeg glad for at høre. :D. Jeg stille med vilje også spørgsmålene her inde, istedet for en PM til dig. Så håber jeg der er andrer der kan få glæde af det her indlæg. :)
Hovmoller skrev:Hvad brugte du i dej 1 som smagsgiver. Vand, kærnemælk eller øl.

Jeg brugte kun kærnemælk. Det kan godt være jeg næste gang skal prøve med en god mørk øl. Syntes måske bare det var lidt vildt med både øl i dej1 og dej2. Men det skal prøves næste gang, plus noget mørkt maltmel. Så må vi se hvad smagen siger næste gang. :D

Tak for alt hjælpen ind til videre :D

Velbekom og jeg glæder mig til at se det næste rugbrød/brød du bager :-D
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

PiaP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#35 » 10. apr 2013, 12:25

Min mors gamle opskrift hun har brugt de sidste 30 år eller mere ;)

Den er ikke så mørk og svampet som det du efterlyser, men helt sikkert familiens favorit :) Og jeg bare altid halv portion, men bruger nu en hel portion surdej til den tror jeg - jeg tager normalt bare en 3-4 skefulde (med en mindre grydeske som jeg alligevel rører med) fra hver gang :)

Vand kan erstattes med øl uden problemer (ikke sød øl). Kerner kan blandes med hvad du nu kan li, fem-korns blanding, det kommer sig ikke så nøje. Med den tid som dejen alligevel står, så skal de nok nå at blive bløde. Dejen har konsistens som tynd havregrød eller deromkring :)

Rugbrød 2 stk

Surdej
1,5 dl kærnemælk
1 tsk salt
2,5 dl rugmel

Dæk med film. Lad stå ved stuetemp 4-6 dage

1)
1 portion surdej
1,5 L lunken vand
600 g knækkede rugkerner
750 g hvedemel
150 g rugmel

2)
0,5 l lunkent vand
3 spsk salt
800 g skårne rugkerner
100 g sesam
100 g hør

1) Rør sammen og lad stå i 24 timer ved stue temperatur
2) Tilsæt, rør sammen, tag surdej fra, put i forme, lad stå 4-6 timer ved stuetemperatur

Bages 1½ time ved 200 grader

Brugeravatar

pølse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#36 » 10. apr 2013, 16:10

Hej PiaP

lyder som en lækker opskrift :-D

lige et par begynderspørgsmål:

1) hvor meget surdej tager du fra?
2) hvilke str. forme bruger du?
Resultat = talent * flid

Brugeravatar

ChevyDK
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#37 » 10. apr 2013, 17:32

martinmic skrev:Så blev det lavet. :)

Kan man ikke bruge en limfjordsporter eller lign. til at give det lidt mørkere farve og smag.
Hvilken opskrift endte det med du brugte (inkl. surdejs opskrift)?
Drømmer også om at fabrikere et lækkert rugbrød på surdej.
Mvh

ChevyDK

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#38 » 10. apr 2013, 19:24

ChevyDK skrev:Kan man ikke bruge en limfjordsporter eller lign. til at give det lidt mørkere farve og smag.
Hvilken opskrift endte det med du brugte (inkl. surdejs opskrift)?
Drømmer også om at fabrikere et lækkert rugbrød på surdej.

Jeg ente med at bruge den opskrift fra Hovmoller. Dog skal de andrer også prøves på et tidspunkt. :D
Surdejen var meget simpelt. Der brugte jeg også den fra Hovmoller. Dog skulle jeg tilsætte lidt mere kærnemælk for at gøre den mere havregrødsagtigt.
Faktisk var min fremgangsmåde:
dag1: 3dl rugmel, 3dl kærnemælk og 1 spsk salt blandes sammen i en skål og stilles på køkkenbordet med låg ½ på.
dag2: tilføje mere kærnemælk (da jeg fandt ud af den skulle være mere havregrødsagtigt)
dag3: tilføje lidt mere rugmel og lidt mere kærnemælk. (bare på slum, vil gætte på måske 1dl rugmel og 1dl kærnemælk)
Jeg rørte i det ca hver 12 time, og efter 3 dage boblede den og skummede så flot. :D
Det kan godt være man kan bruge en mørkere øl for at give lidt mere farve og smag, men tror at jeg næste gang vil prøve at smide lidt mørk malt i. Det vil helt sikkert give den en mere mørk farve, og også give smag. :D Jeg har tænkt mig at poste resultatet herinde når jeg får det afprøvet. Der går nok lige lidt tid da jeg har en masse rugbrød jeg lige skal have spist først :D
Martin

Brugeravatar

PiaP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#39 » 10. apr 2013, 22:41

pølse skrev:Hej PiaP

lyder som en lækker opskrift :-D

lige et par begynderspørgsmål:

1) hvor meget surdej tager du fra?
2) hvilke str. forme bruger du?

1) Jeg tager vel en 3-4 skefulde fra - med min mindre grydeske - det er vel tilsvarende spiseskeer i størrelsen, måske lidt større. Det skal passe nogenlunde med størrelsen på den første surdejsportion så vidt jeg husker. Jeg fylder det bare i den samme beholder hver gang og så ved jeg hvor meget der skal være. Jeg tror ikke det betyder så meget om der er en skefuld for meget eller for lidt.

2) formene er Eva Trios kantede rugbrødsforme.
Billede - den slags skal ikke smøres, og må ikke vaskes med sæbe, men kun med meget varmt vand. Har haft mine i årevis og fungerer stadig upåklageligt :)

Brugeravatar

pølse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#40 » 11. apr 2013, 13:23

thank you :-)
Resultat = talent * flid

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#41 » 22. apr 2013, 10:52

Jeg vil lige komme med mit andet forsøg. :)
laver kun en ½ potion. Det giver mig nok til 1 brød i min træform og ca 400g surdej.

Jeg skiftede kærnemælken ud med denne:
IMG_2175_.jpg

Op i træformen og hæve.
Her har det så hævet i lidt under 2 timer, og jeg vælger at sætte det i ovnen allerede (skulle jeg nok have gjort før viser det sig så)
IMG_2163.JPG

IMG_2164.JPG

Det smager suuuuper godt, men dog revnede den lidt i den ene side. Jeg tænker her at det er fordi den simpelt hen hævede for meget. Så selvom der står at det skal hæve i 4 timer, så tror jeg bare næste gang jeg vil smide den i ovnen når den er hævet op til kanten. Næste gang tror jeg også jeg vil smide lidt mindre gær i, for at se om jeg så kan få en lidt længere hævetid.
IMG_2172.JPG

IMG_2173.JPG

IMG_2174.JPG

Samme dag valgte jeg så også lige at bage nogle grovboller. :D
IMG_2169.JPG

IMG_2170.JPG
Martin

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#42 » 22. apr 2013, 17:56

Har forresten også lige et spørgsmål. Hvordan opbevare i jeres rugbrød? Og hvor længe kan det ca holde? :D
Martin

Brugeravatar

PiaP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#43 » 22. apr 2013, 18:16

Mine putter jeg i en plastik pose når det er -helt- afkølede. Bager dem normalt om morgenen og pakker dem ned engang i løbet af eftermiddagen.

Det holder fint en hel uge, måske mere, men bliver normalt spist længe før det :)

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#44 » 22. apr 2013, 18:47

Hej

I torsdags fik mit brød også lov til at hæve for lang tid, men jeg tog en gaffel og stak det hist og pist og alle vegne :-) og resultatet var, at det blev bagt flot og ensartet. Forrige gang havde det nemlig fået lov til at hæve ALT for længe, hvilket gav lidt luftbobler, men denne gang blev det bagt flot og ensartet (heldigt for brødet skulle bruges til det store kolde bord til en fødselsdag :-D ).

Jeg har blot mit brød til at stå på bordet i vita wrappen :-) og når der er skåret af brødet bruger jeg bare wrappen til at lukke med. Ingen fanzy løsning her :-)
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#45 » 22. apr 2013, 21:19

Tak for svar. Regner med at proppe mit i en lukket pose, og hvis vi ikke når at spise det på en uge vil det komme i køleskabet efterfølgende. Jeg vil også prøve at prikke det næste gang hvis det når at hæve for meget. :)
Martin

tummes
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#46 » 22. apr 2013, 21:50

martinmic skrev:Jeg vil lige komme med mit andet forsøg. :)
laver kun en ½ potion. Det giver mig nok til 1 brød i min træform og ca 400g surdej.

Jeg skiftede kærnemælken ud med denne:
IMG_2175_.jpg

Op i træformen og hæve.
Her har det så hævet i lidt under 2 timer, og jeg vælger at sætte det i ovnen allerede (skulle jeg nok have gjort før viser det sig så)
IMG_2163.JPG

IMG_2164.JPG

Det smager suuuuper godt, men dog revnede den lidt i den ene side. Jeg tænker her at det er fordi den simpelt hen hævede for meget. Så selvom der står at det skal hæve i 4 timer, så tror jeg bare næste gang jeg vil smide den i ovnen når den er hævet op til kanten. Næste gang tror jeg også jeg vil smide lidt mindre gær i, for at se om jeg så kan få en lidt længere hævetid.
IMG_2172.JPG

IMG_2173.JPG

IMG_2174.JPG

Samme dag valgte jeg så også lige at bage nogle grovboller. :D
IMG_2169.JPG

IMG_2170.JPG

Vil du ikke af med en opskrift på de boller der?

Brugeravatar

Emneforfatter
martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#47 » 23. apr 2013, 20:03

tummes skrev:Vil du ikke af med en opskrift på de boller der?

Jo da. :)
Jeg fandt opskriften her: http://www.broedet.dk/bryggerboller/
Han har nogle super lækre opskrifter. Han er dog ikke altid lige god til at beskrive hvordan man skal ælte dejen.
Min erfaring med denne dej var, at jeg slet ikke skulle bruge den mængde mel der står. Jeg har lært, at ved sådan en dej, så skal den være så våd, at når du trækker en finger igennem dejen, så skal den streg du har lavet forsvinde inden for 30sek, eller skal der mere væske i. Der efter skal dejen næsten piskes (æltes hurtigt) indtil den slipper skålen. Husk at lav en glutentest/dejprøve en gang i mellem. :)
Martin

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#48 » 23. apr 2013, 20:13

Hej Martin

Rugbrød holder længere i køleskab, hvor ældningsprocessen nedsættes betydeligt.
Hvedebrød opbevares på køkkenbordet, da varmen forsinker ældningsprocessen :-D :-D
Mvh Anders

Billede

Tilbage til "Opskrifter & billeder"