Mormormad: Farsrand

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...
Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Mormormad: Farsrand

Indlæg#1 » 25. sep 2016, 17:12

Så blev det tid til en gammeldags farsrand. Den består af 500 g kalv/flæsk 10-14 %, 2 æg, 1 revet løg, salt, peber og evt. reven muskatnød, stødt allehånde el andet, 1/4 liter mælk/fløde og 3 spsk. mel. Det hele røres sammen som en frikadellefars, dog en tynd en af slagsen. Lad den stå på køl en time eller to.

En randform lægges på et stykke bagepapir og der tegnes en cirkel. Papiret klippes derefter i overstørrelse og smøres med fedtstof. Randformen smøres også, farsen hældes i (der skal ikke noget i hullet i midten :lol: ) og glattes, papiret lægges over med fedtsiden nedad. Det er for at forhindre kondensvand at dryppe ned på farsen. I en gryde, som kan rumme randen, lægges en rist i bunden og der hældes vand i, så det går ca. halvt op om formen. Vandet bringes i kog, derefter sættes formen i gryden og et stykke staniol lægges hen over grydens kant. Derefter låg på. Staniolen skal virke som en pakning. En skål sættes med bunden i vejret over lågets håndtag og en gryde med vand sættes ovenpå. Så skulle dampen gerne blive i gryden. Skru ned på halv kraft efter nogle minutter og kog videre 50-55 min.

Imens laves tilbehøret. I dette tilfælde blev det stuvet blomkål (og ja, der kom også fløde i :P ) og kartofler, men andre grøntsager kan også bruges, f.eks. ærter/gulerødder eller hvidkål. Persillesauce ville også være godt, med rødbeder. Eller brasekartofler og sennep, det brugte vi resterne til. Tykke skiver af randen blev ristet med.

Man kan også fylde blancherede grøntsager i farsen sammen med krydderurter. Serveres evt. med smørsauce og kogte kartofler.

Jeg bagte så lige en rabarber-brunsviger som dessert til kaffen... :P

rand 1.JPG
rand 2.JPG

rand 3.JPG
rand 4.JPG
rand 5.JPG
rand 6.JPG
rand 6 (2).JPG
rand 7.JPG
rand 9.JPG
Vedhæftede filer
rand 8.JPG
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Mormormad: Farsrand

Indlæg#2 » 25. sep 2016, 20:05

Som barn husker jeg det forsonende ved 3- dags hvidkålssuppe ( ogå kaldet kludesuppe) at vi fik pandekager til efterret. Nogenlunde samme holdning har jeg til farsrand og brunsviger med rabarber. Halleluja for efterretten.
Smag og behag er jo heldigvis så forskellig,
mvh Jette

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 25. sep 2016, 20:49

jeg tænker altid https://www.youtube.com/watch?v=t4sYKfsh0hY når jeg hører om den ret
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 26. sep 2016, 16:42

Jeg synes det ser interessant ud - jeg må indrømme at jeg aldrig har sat tænderne i sådan en svend, men at dømme udfra overlærer Andersens portion kan det ikke være så slemt :lol:
Where there's smoke... There's laughter.

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 26. sep 2016, 17:52

Farsrand er bestemt heller ikke min livret. Gråt kogt fars, nej tak.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 26. sep 2016, 18:18

CP skrev:Farsrand er bestemt heller ikke min livret. Gråt kogt fars, nej tak.

Elsker kogt fars som bla. kødrand - men også kogt fars i form af kødboller til både "boller i karry" og kødboller i suppen, syntes jeg er interessant.

Ib M

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 26. sep 2016, 19:18

Ib M skrev:

Elsker kogt fars som bla. kødrand - men også kogt fars i form af kødboller til både "boller i karry" og kødboller i suppen, syntes jeg er interessant.

Ib M

Det har du nemlig ret i... :lol: :lol: :lol:
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 26. sep 2016, 21:35

Ib M skrev:

Ib M

Boller i selleri er også en af de gode gamle klassiske. Uhm!
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 26. sep 2016, 22:50

Uhm.. Elsker boller i selleri... :-D

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"