Skal det være vegetarisk så skal det være falafel.

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...
Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Skal det være vegetarisk så skal det være falafel.

Indlæg#1 » 4. okt 2015, 19:24

Kikærter er en fantastisk råvare hvis den bliver krydret passende.
Både houmus og falafel giver en masse proteiner selvom det et helt vegetabilsk. Det giver også en masse fylde og smag.
En mellemøstlig klassiker er pitabrød med houmus og falafel. Man SKAL starte dagen før, for selvom houmus kan laves med kikærter fra dåse, så går det slet IKKE med falafel, hvor kikærterne skal være rå og opblødt i 20-24 timer.
I går blev 500 g. kikærter sat i blød. I morges blev halvdelen kogt i en time med vand, 1 grøntterning, 1 fed hvidløg og 4 friske blade lauerbærblade.

OG KOM SÅ ALLE SAMMEN, POST NOGLE OPSKRIFTER ELLER BARE ET BILLEDE AF HVAD I SPISER, LIGE NU ER GRILLGURU.DK RET TAM OG KEDELIG, MEN DET ER VI SELV HERRER OVER.
Vedhæftede filer
_IMG_000000_000000.jpg
Skal man lave houmous, så skal man bruge tahin. Hvis man har glemt at købe tahin så må man lave det selv...
250 g. sesam ristes i ca 15 min i pande, gryde eller ovn. Det blendes med nøddeolie, vand og salt så længe man gider.
IMG_20151004_185018771.jpg
Hvis man bruger 250g sesam så er der til en sort glas til køleren.
IMG_20151004_185010018.jpg
Den kogte halvdel af kikærterne blendes sammen med 4 spsk hjemmelavet tahin, saften af 1 citron, 1 spsk spidskommen, 3-8 spsk kogevand samt salt efter smag. Drysses med cayennepeber og en smule olivenolie.
IMG_20151004_184958303.jpg
Falafel"fars". Rå opblødte kikærter blendes sammen med 1 stort løg, 5 fed hvidløg, 1 bundt persille, 1 bundt koriander, 2 tsk salt, 2 tsk spidskommen, 1 tsk stødt koriander, 1 tsk. peber, 1/2 tsk muskatnød, 1,5 spsk mel og 1 tsk bikarbonat (eller bagepulver).
IMG_20151004_184937495.jpg
Manitoba samt ølandshvede. Bagt ved 275 grader.
Virk dem op som en bolle, lad dem hvile i 10 min. Herefter rulles de ud og hviler i yderligere 30 min før de bages.
IMG_20151004_184921258.jpg
Falafel kan steges på panden, men de bliver bedst når de kommer i ønskebrønden. 175 grader er passende.
IMG_20151004_184830476.jpg
Dig in, det smager himmelsk.
Where there's smoke... There's laughter.

Mureren
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Skal det være vegetarisk så skal det være falafel.

Indlæg#2 » 5. okt 2015, 09:40

UUmmmmm....falafel :-)
Mvh.
Mureren

Weber Summit E470 2011 (ombyttet til ny i 2015 pga. rust!)

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 5. okt 2015, 16:19

Kolokitokleftedes er nu også lækre, undskuld jeg spammer lidt. det er græske vetetardeller kan man nærmest sige. de indeholder revet squash og kartoffel, samt mel og æg, krydderurter og forårsløg samt rasp. de kan varieres i indhold med rester af ris evt krydret og gulerod etc.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 5. okt 2015, 19:56

Det er fint du spammer med noget relevant...
Altså rå revner grøntsager som samles med mel og æg og så fritteres?

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 5. okt 2015, 20:04

Ja egentlig men brug ikke aubergine det gavner ikke retten
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 5. okt 2015, 20:47

Er det hele fremgangsmåden du har beskrevet? Det ser nemlig lækkert ud, så jeg ville gerne prøve at lave det.

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 6. okt 2015, 08:57

Ja, det vil jeg mene. Hvis der er noget der er uklart eller du er i tvivl om, så bare spørg.
Kunsten med falafel er at blende ærterne i et par portioner, noget af det må gerne være lidt groft (som cous cous) og noget skal blendes lidt mere så det er mere som mos og kan binde det sammen.
Dermed kommer der både lidt bid og konsistens og de hænger sammen.
Jeg plejer at forme dem med en ret lille rund sovseske, hvor man presser skeen med fars ned i håndfladen. Hvis de ikke slipper skeen kan man dyppe den i olie ind imellem.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 6. okt 2015, 09:32

Helt enig i at falafel er en spændende og smagfuld måde at få puttet en kødløs dag ind i løbet af uge. Nystegte og sprøde går de som "varmt brød". Kolde falafel i ungernes madpakke plejer også at være et hit.

image.jpeg

image.jpeg

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 6. okt 2015, 16:43

Du kan altså noget med præsentation af dine retter som er rigtig flot. Hvis det smager bare halvt så godt som det ser ud (og jeg mistænker at det smager lige så godt) så har du en heldig familie.
Ja enig i madpakkebetragtningen, jeg laver altid med sådan noget fingermad bevidst for meget for mine 2 drenge er lykkelige når de har en pita med falaffel eller andet i madpakken.

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 7. okt 2015, 13:18

I mine gamle dage da jeg arbejde på et sted hvor de producerede dem selv, blev det hele kørt på kødhakkeren, og mindes også de kom en passende mængde porre i også. Husker dem som absolut fantatiske, måske man skulle prøve igen snart :)

Brugeravatar

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: RE: Re: Skal det være vegetarisk så skal det være falafel.

Indlæg#11 » 7. okt 2015, 13:51

prause skrev:Ja, det vil jeg mene. Hvis der er noget der er uklart eller du er i tvivl om, så bare spørg.
Kunsten med falafel er at blende ærterne i et par portioner, noget af det må gerne være lidt groft (som cous cous) og noget skal blendes lidt mere så det er mere som mos og kan binde det sammen.
Dermed kommer der både lidt bid og konsistens og de hænger sammen.
Jeg plejer at forme dem med en ret lille rund sovseske, hvor man presser skeen med fars ned i håndfladen. Hvis de ikke slipper skeen kan man dyppe den i olie ind imellem.

Tak for tipsene. Det skal helt klart prøves :mrgreen:

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 7. okt 2015, 19:51

DWJ skrev:I mine gamle dage da jeg arbejde på et sted hvor de producerede dem selv, blev det hele kørt på kødhakkeren, og mindes også de kom en passende mængde porre i også. Husker dem som absolut fantatiske, måske man skulle prøve igen snart :)

Ja det lyder da smart, det må jeg prøve en dag hvor der skal laves meget. Kan du huske hvilken størrelse hulskive der blev brugt?

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 7. okt 2015, 22:30

Desværre ikke, frygtelig mange år siden.

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 10. okt 2015, 00:23

Så efter det er kogt blander du det sammen og så opdeler det og blender det? Hvad med humus? Ser sku lækkert ud!

-whoa-

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#15 » 10. okt 2015, 08:43

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål.
Kikærterne udblødes (lægges i kold vand) alle sammen i ca. 24 timer. Derefter deles de udblødte kikærter i 2 portioner. Den ene halvdel koges i en time og blendes til houmus, den anden del skal IKKE koges og den blendes til falafel. Kogte kikærter=houmus. Rå kikærter=falafel.
Håber det var det spørgsmålet gik på?

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 10. okt 2015, 09:59

prause skrev:Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål.
Kikærterne udblødes (lægges i kold vand) alle sammen i ca. 24 timer. Derefter deles de udblødte kikærter i 2 portioner. Den ene halvdel koges i en time og blendes til houmus, den anden del skal IKKE koges og den blendes til falafel. Kogte kikærter=houmus. Rå kikærter=falafel.
Håber det var det spørgsmålet gik på?

Det var det! Havde nok bare misforstået :-) troede der skulle flere ting i :-) mange tak

-whoa-

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#17 » 10. okt 2015, 10:20

Jo, der skal da flere ting i. Det står nævnt i indlægget i toppen. Jeg vil tro at hvis du læser beskrivelserne under billederne igennem så er det klart.

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 10. okt 2015, 10:31

prause skrev:Jo, der skal da flere ting i. Det står nævnt i indlægget i toppen. Jeg vil tro at hvis du læser beskrivelserne under billederne igennem så er det klart.

Ja det havde jeg læst men endnu flere ting :-D men det er da væsentlig nemmere at lave end jeg havde troet :-)

-whoa-

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 11. okt 2015, 11:32

Ah! Kan så fortælle til andre der som undertegnede bruger tapatalk.. At man ikke får billed teksten med ;-) så mangler der faktisk en væsentlig del af oplysningerne :-D

-whoa-

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#20 » 11. okt 2015, 15:57

Ja, det er jo en væsentlig del af oplysningerne der ligger der. Så forstår jeg bedre dine spørgsmål ;-)

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 11. okt 2015, 18:55

Så fik jeg da prøvet det! Jeg døjede lidt med min blender, ved ikke om det var fordi den er for ringe, men begge omgange blending skulle jeg blende lidt, rode rundt i det, om og om igen! Måske en stavblender er bedre.
Den jeg har er en Melissa jeg fik af min mor, men skulle kunne knuse is osv.

MEN det blev rigtigt lækkert! Hvad kan man ellers bruge tahini til? For det er da en ordentlig portion! Det havde jeg forøvrigt også problemer med at blende..

Fik kun lige taget et billede inden vi spiste

Billede

Falafel.. Ehm falaflerne? Kan man godt se ikke er blendet helt nok men ikke noget man rigtig lagde mærke til :-)

Billede

-whoa-

Brugeravatar

madsss
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 29. mar 2016, 20:01

jeg lavede det også idag! dog ikke ud fra denne opskrift... men jeg brugte kikærter fra dåse, da jeg var i tidspress mht ungerne og sengetid og det gik fint... falafel er båmben
Hjemme hos os, leger vi med maden!

------------------------
Sous vide supreme
OBH vakuum 7951
Weber Q100
Weber Smokie Mountain 47
Pronto pizzaria
Kitchen Aid Artisan

Grill-Olle
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#23 » 5. apr 2016, 09:23

Jeg har en talefejl, jeg kan ikke sige falefejl.

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#24 » 12. aug 2016, 20:04

Denne her kan vist godt tåle en reprise.
Vedhæftede filer
20160812_183848.jpg
Pitabrød bliver super gode ved 300 grader på fredstone.
20160812_183836.jpg
Ønskebrønden er for længe siden blevet forvist til en udendørsplacering.
20160812_184425.jpg
Det rødbrune på løgene er sumak - det giver en dejlig syrlig smag sammen med de lidt stærke løg.
20160812_190247.jpg
Der er en masse persille og frisk koriander i, deraf den flotte farve indvendigt.
20160812_184808.jpg

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 13. aug 2016, 09:13

Hej Prause - Du ka sku det pjat - Ser mega godt ud! - Skal lige høre vedr. din "ønskebrønd" - Hvis det regner er der så ikke problemer med den står ude eller du har måske halvtag? - Genbruger du olien?
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#26 » 13. aug 2016, 12:19

Sandholm skrev:Hej Prause - Du ka sku det pjat - Ser mega godt ud! - Skal lige høre vedr. din "ønskebrønd" - Hvis det regner er der så ikke problemer med den står ude eller du har måske halvtag? - Genbruger du olien?

Takker mange gange.
Det er sådan en discountønskebrønd jeg købte i Metro for 3-4 år siden. Den står ude under halvtag, med et låg på hele året. Den bliver lidt småvåd, men ikke de store mængder vand og det klarer den altså fint foreløbig.
Olien skifter jeg ca. hver ½ år - det svarer til at den har været brugt en 3-4 gange.

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"