Sous vide vandforbrug

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...

Emneforfatter
marj
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Sous vide vandforbrug

Indlæg#1 » 5. jan 2015, 21:40

Hej alle,

Kort før jul modtog jeg endelige mine to eksemplarer af den nye Anova precision cooker. Nu er det så gået op for mig, at hvis jeg skal have gang i begge to, så kræver det jo en del vand og hvis vandet skal skiftes hver gang de skal bruges, ja så bliver jo kun endnu større.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad I andre gør? Skifter I vandet hver gang eller?
/marj

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Sous vide vandforbrug

Indlæg#2 » 5. jan 2015, 21:47

Hvis du har tænkt dig at opvarme en swimmingpool kan jeg godt forstå, du ikke vil udskifte vandet hver gang.

Tror faktisk ikke jeg forstår dit spørgsmål ?

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 5. jan 2015, 21:59

Jeg har en sousvide supreme. Jeg skifter langt fra vandet hver gang.
Hvis der er mariande eller andet på poserne, eller jeg har lavet spareribs eller andet røget, så skifter jeg vandet.
Ellers skifter jeg vel hver 10 gang eller sådan noget.
Det er jo bare en plastic pose du opvarmer og du dræber evt. bakterier hver eneste gang i vandet.
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Sous vide vandforbrug

Indlæg#4 » 6. jan 2015, 01:36

Jeg har også en Supreme og gør lige som Topgun. Dette er fordelen ved Supremen. Den er "hurtig" til at varme vandet, hvorimod Anova, og andre "sticks" helst skal ha varmt vand hver gang, da varmelegemet er relativt lille og kun er godt til at holde den konstante temp.

Jeg havde tænk at købe en Anova som "backup"

Måske en mindre beholder til daglidagen....

Giver det mening?

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 6. jan 2015, 02:48

Morras skrev:Jeg har også en Supreme og gør lige som Topgun. Dette er fordelen ved Supremen. Den er "hurtig" til at varme vandet, hvorimod Anova, og andre "sticks" helst skal ha varmt vand hver gang, da varmelegemet er relativt lille og kun er godt til at holde den konstante temp.

78 min. fra 7 til 55 grader (som er oplyst) kan vel ikke siges at være "hurtig"

Jeg har en Lavide LV 80 på 10 liter, som nok er meget sammenlignelig med Surpreme mht. opvarmningstiderne.
Ved siden af har jeg også en PolyScience Creative, "sticks" - som er væsentlig hurtigere til at opvarme samme mængde vand.

Men generelt sælger "hurtighed" nok ikke i SousVide verdenen, da det ikke er formålet med metoden. En halv time til eller fra i opvarmningstid betyder sjældent noget i det samlede tidsforbrug.

Morras skrev:Jeg havde tænk at købe en Anova som "backup"

Giver det mening?

Jeg har det lige omvendt, og har min 10 liters Lavide LV 80 stående permanent i køkkenet, og bruger PolyScience til de større ting.
Selv om PolyScience er "lille" bliver det hurtigt et skrummel hvis den skulle stå fremme i et kar (stort eller lille) i køkkenet.

image.jpg
image.jpg (64.24 KiB) Vist 3708 gange

SousVide bad og kammerpakker

Til det oprindelige spørgsmål: jeg skifter også kun vand når det "trænger"

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 6. jan 2015, 09:44

Morras skrev:Jeg har også en Supreme og gør lige som Topgun. Dette er fordelen ved Supremen. Den er "hurtig" til at varme vandet, hvorimod Anova, og andre "sticks" helst skal ha varmt vand hver gang, da varmelegemet er relativt lille og kun er godt til at holde den konstante temp.

Jeg havde tænk at købe en Anova som "backup"

Giver det mening?

Min Sansaire varmer vandet op på mellem 10 og 15 min, det er fordelen ved at der er pumpe i - den er på 1100w. Ved ikke om Anovaen er langsommere, men den er på 800w så det er den nok. Men "sticks" som du kalder dem behøver ikke at være langsomme - tværtimod. Skifter vandet typisk x1/uge.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 6. jan 2015, 17:42

Fra min Supreme hælder/tapper jeg 1-2 liter af inden opstart. Frisk vand i elkedlen. Når den koger ryger det over i Supreme. Det virker fint. Og gør opvarmningstiden en del kortere, end hvis Supremen selv skal varme op.

Min Anova er jeg endnu kun på det indledene med. Lover godt, men jeg har ikke fået skaffet mig et termokar, og den store suppegryde fungerer jo som radiator...
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 6. jan 2015, 18:44

Tak Prause... Valget står også mellem en Sansaire og Anova. Kommer jo også an på hvor meget vand det er [WINKING FACE]..
Godt tip benzon

swotie
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 7. jan 2015, 01:20

jeg hælder varmt vand fra vandhanen i min lidl gryde ..... så er vandet i gryden 52-53 grader inden jeg tænder for gryden .....
2 stk. weber 57 cm
rotisseri + Rib-O-Lator
smokey joe
EXcel pro Q 20
Offset smoker

Brugeravatar

Elmer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 7. jan 2015, 03:35

jeg synes ikke det tager specielt længe at varme op i min supreme. Jeg skifter ikke vandet hver gang selvom det står i manualen, men man kan ligesom se på vandet hvis det ser lidt "træt" ud og skal skiftes. Eller hvis der er blevet lavet noget med en masse stærke krydderier eller røg som har taget smag på vandet. Ellers skiftes det efter behov. Det virker helt fint for mig.
Weber OTG 57
Weber Smokey Joe
SousVide Surpreme
100% nybegynder :)

Hr.Jensen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#11 » 8. jan 2015, 14:29

Jeg skifter vandet hver gang.
Der findes ikke dårligt grillvejr - Kun dårlige undskyldninger!

JohnMilo
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 9. feb 2015, 08:12

Skifter hver gang, med mindre jeg skal lave sous vide flere gange inden for få dage.

Sent from my iPhone using Tapatalk

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 9. feb 2015, 08:36

Med mindre man har den i brug hver dag, er det så noget at tage hensyn til?
Vi snakker vel max 20 liter vand. 1000 liter vand koster i runde tal 55 kr. Så det er lidt over en krone i vandforbrug Per gang.

Har man vandet til at stå deri døgnet rundt, ville baktier og kalk være min største bekymring, og skal man til at bruge demineraliseret vand, så er det pludselig en helt anden prisklasse.

Brugeravatar

hoffer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 9. feb 2015, 14:14

skifter også vand i min supreme hver gang den skal bruges - især efter at jeg har erfaret at vandet godt kan komme til at lugte lidt
efter at man har haft den i brug den samt der kommer kalk på siderne i toppen at vandstanden som jeg ikke synes er så lækkert.

vh
Hoffer
2670 Greve

Weber Summit S-670
Pizzaria Pronto Pizza grill
Weber OTG 57

hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 9. feb 2015, 15:22

Undskyld, men hvor meget vand er der i jeres SV ?
Jeg skifter det da hver gang.
Tænker lidt at det er at gå i små sko :-)
10 liter vand om dagen i et år er ca 150 kr :-)

Brugeravatar

hoffer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 9. feb 2015, 16:10

hniel skrev:Undskyld, men hvor meget vand er der i jeres SV ?

ca 10 ltr i min, og som NeuroBrain skrev i starten af dette indlæg - så er det jo ikke en swimmingpool
som der skal skiftes vand på - så ja, det er at gå i lidt små sko for ca 150kr om året ;-) .1%¤

tænk hvis man også skulle stå og vende hver brikett eller at man ikke skulle bruge sin gasgrill af frygt at man bruger
for meget gas :lol: det er ikke billigt at grille ;-) ej heller ikke super dyrt men for fanden hvor har vi det sjovt og så smager
det godt [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

vh
Hoffer
2670 Greve

Weber Summit S-670
Pizzaria Pronto Pizza grill
Weber OTG 57

DixonroP
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Sous vide vandforbrug

Indlæg#17 » 8. sep 2016, 19:53

Excellent Daniel Now YOU have me thinking about Sous vide Anymore "toys" and my wife will shoot me J/K

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"