Din yndlings Sous Vide ret?

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...

Emneforfatter
hmrdk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Din yndlings Sous Vide ret?

Indlæg#1 » 5. jan 2014, 19:19

Hej

Jeg har i julegave fået en SousVide Supreme Demi og allerede leget en del med den. Nogle ting med mere success end andet :) Havde i dag lavet steaks af oksetyndsteg fra Lidl. De fik 6 timer, men det blev de ikke møre af. Men god smag.

Jeg synes SousVide er smart og man kan lave nogle lækre ting, men det er alligevel også lidt mere besværlig end blot at tænde grillen eller starte en pande. Så mit spørgsmål er: Jer der har haft SousVide udstyr i lang tid. Hvad laver i stadig Sous Vide i dag? Og hvad er jeres Sous Vide yndlingsretter?

Glæder mig til at høre jeres bud. God søndag aften.

Mvh Henrik

hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Din yndlings Sous Vide ret?

Indlæg#2 » 5. jan 2014, 19:26

hmrdk skrev:Hej

Jeg har i julegave fået en SousVide Supreme Demi og allerede leget en del med den. Nogle ting med mere success end andet :) Havde i dag lavet steaks af oksetyndsteg fra Lidl. De fik 6 timer, men det blev de ikke møre af. Men god smag.

Jeg synes SousVide er smart og man kan lave nogle lækre ting, men det er alligevel også lidt mere besværlig end blot at tænde grillen eller starte en pande. Så mit spørgsmål er: Jer der har haft SousVide udstyr i lang tid. Hvad laver i stadig Sous Vide i dag? Og hvad er jeres Sous Vide yndlingsretter?

Mvh Henrik

Man kan ikke lave om på kvaliteten af kødet.
Men mere mørt, køber aldrig selv kød i lidl.
Men har en bekendt der gjorde det og det var samme oplevelse som din. De kan sikkert godt være heldige og få noget godt kød.
Men deres standard er bare ikke ret høj :-)

Har selv i dette øjeblik en flank i min sous vide, skal nok give feedback på hvordan det ender med den :-)
Lavede svine mørbrad fredag og det var klasse, den fik 8 timer ved 57 og blev til slut brunet af.

Mvh
Henrik

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 5. jan 2014, 20:28

hmrdk skrev:Jer der har haft SousVide udstyr i lang tid. Hvad laver i stadig Sous Vide i dag? Og hvad er jeres Sous Vide yndlingsretter?

Jeg synes jeg bruger den mere og mere.
Jeg har "kun" en Lidl gryde at lave det i.
Havde jeg sådan en flot Demi Soupreme, ville den altid stå fremme og blive brugt endnu mere, er jeg overbevist om.

Yndlingsretten fra sous vide: tja det har jeg nok ikke.
Jeg har jo kun haft min gryde et - to år så jeg er slet ikke færdig med at prøve alting af.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 5. jan 2014, 21:33

hmrdk skrev:Hej

Mvh Henrik

Har haft min SupremeDemi i 1 år. Vil sige vi bruger den jævnligt. Men jeg gør det sådan at det er større portioner der bliver lavet af gangen. Så har vi til lækker hverdags mad.
Vi laver meget de større udskæringer, som jeg synes bliver helt suveræne. Bov, bryst, klump. Men laver os gerne 10-15 kyllinge filletter ad gangen. hamburgerryg som vi skærer til pålæg. ( 100gkoster ca 16 kr når man køber det færdigt og ca 4 kr pr 100 g når man selv laver + smager 100 gange bedre). Laver coulotte, bøffer osv...
Vi synes det er supernemt at det hele er vakumm pakket og færdig når det kommer i fryseren :-)..

hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 5. jan 2014, 21:42

Jeg lavede i dag flank 54° i 8 timer.
Nøj det er kræs, har tit fået flank men det her så alt.
Det var som smør :-)

Brugeravatar

Nikodk
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 5. jan 2014, 22:25

Jeg har haft min sous vide supreme siden sommer, og bruger den mere og mere.

Det er bestemt ikke mere besværligt - tværtimod.
Du skal blot lige ha lært at planlægge lidt anderledes end du plejer.

Jeg er ikke nået til at have favoritretter, men har haft mange gode oplevelser.
Spidsbryst, kalkun bryst, kyllingebryst, cuvette, laks, andesteg (hel parteret and stegt ved forskellige temperaturer), konfiteret and, andebryst - idag lagt en vildsvinekølle i badet.

Derudover bliver grøntsager fantastiske i den også - især aspagers og porrer bliver helt fantastiske, men også gulerødder og kartofler kan med stor success laves i badet - og er meget let at tilberede i forvejen.

Derudover har jeg brugt den til blommer og æbler samt ismasse

En perfekt æggekoger er den jo også...

Jeg laver meget mad klar i fryseren, så det er let at lave mad, i den travle hverdag - både mad der er tilberedt, og blot skal genvarmes i karet, men også mad der skal tilberedes fra start ligger klar i vakuumposer.

Prøv at bruge den til en masse forskelligt - så bliver du endnu mere glad for den.

Eneste problem jeg har er min grill ikke bliver brugt så meget som før - føler næsten at det er snyd at lave med med sous vide, for det er næsten for let at mestre... :-)
Nikolaj

Monolith Kamado
WSM57, Q300,

tomad
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 5. jan 2014, 23:24

Har også "kun" en Lidl-gryde, men er vældig godt tilfreds med den. Jeg må dog nok indrømme, at det bliver et valg mellem grill og SV på mange områder - SV giver en fantastisk kontrol, men grillen giver mig en større tilfredsstillelse (som hobby). Min SV-favorit er svinemørbrad - når der et tilbud på dem køber jeg en stak og vacuumpakker dem med forskellige krydderier, BBQ-sauce og hvad jeg lige kan finde på - og så får de 3 timer ved 59 grader og så i fryseren. Når jeg så lige mangler noget godt kød så op med sådan en og på grillen eller panden. Det er supermørt og virkelig lækkert. Kyllingebryst bliver også virkelig godt, og min største kødsucces indtil dato er en kalvemørbrad som fik 8 timer i SV ved 58 grader og derefter blev lyn-flammegrillet over trækul. Jeg er nok kommet dertil at SV er et supplement, men under ingen omstændigheder en erstatning for grillning. Den grillsmag, man får ved langtidsstegning på grillen kan for mig ikke erstattes med noget andet. Men smag og behag.............
Mvh

Tommy
Weber One-Touch Premium 67 cm

Brugeravatar

Carn
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 5. jan 2014, 23:57

Yndlingsret i sous vide er uden tvivl hellefisk (eller fisk generelt faktisk, men hellefisken er yndlingen herhjemme).
En hellefiskeloin gives salt og peber, vacuumeres med en smule olivenolie og får 45 grader i 10 minutter.

Du får en helt unik fløjsblød tilberedt fisk som du ikke kan frembringe på anden måde.
/Jakob

-----

Weber OT 47 cm
Weber Q100 - Afgået ved døden under det Københavnske skybrud 2011 - RIP
BGE Large

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 6. jan 2014, 00:59

Jeg bruger mest Sousvide til temperaturfølsomme tilberedninger som: æg og fisk - mørbrad, filet, osv... fra kvæg, gris og lam - ballotine.

Grøntsager og frugt eksperimenteres der med.

Bruger ikke SousVide ret meget til de lange tilberedninger (ud over 8-10 timer) - her syntes jeg stadig god gammeldags brasering virker bedst, og bliver mere smagfuldt (men det er så mine smagsløg)

Ps. Sammen med SousVide blev vacumpakkeren også introduceret, som siden er blevet opgraderet til en kammerpakker, der benyttes uden SousVide bliver indblandet. Men det er også forsøgsbasis.

Ib M

Emil
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 6. jan 2014, 02:43

Ib M skrev:Jeg bruger mest Sousvide til temperaturfølsomme tilberedninger som: æg og fisk - mørbrad, filet, osv... fra kvæg, gris og lam - ballotine.
Ib M

Hvordan laver du perfekte "smilende æg" sous vide? Altså dem med fast hvide og blød blomme.
Hverken jeg eller http://www.DouglasBaldwin.com (henvis gerne til billederne herfra) har brugbare metoder.
Det har så sine naturlige årsager (koaguleringstemperaturerne for hvide og blomme). Så den gamle æggekoger har generobret sin faste plads på køkkenbordet :-D
Men er ellers enig i alt det, som jeg ikke citerede fra dit indlæg. Hertil ægbaserede cremer og sovser.

m.v.h. Emil

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 6. jan 2014, 07:11

Jeg har leget med Sousvide i omkring 5 år efterhånden. Så det er lidt ligesom at spørge hvad er din ynglingsret på grill. Spørger du en ny griller, siger han/hun sikkert Pulled Pork, Spareribs eller lign. Spørger du Guruen kigger han nok lidt underligt på dig :)
Sousvide er "bare" en teknik. Ligesom at stege, koge, trykkoge, grille osv.

Men lukker jeg øjenee har jeg 3 ting jeg absolut husker bedst, hvor Sousvide er en stor medvirkende faktor.

Tværreb, men her er Trykkogeren også i spil til en fantasktisk sauce.
Sousvide kan gøre kødet smørmørt, men uden at det mister formen og "smadres"

Pork Belly, eller ribbensteg på dansk.
Samme årsag, smørmørt men helt skarp i formen.

Sidste ting er lidt blasfemi, men det er Spareribs.
Her bruger jeg grillen til røgning og afslutning. Men Sousvide til at få samme perfekte resultat hver gang, der i min smag slår de mange mange mange kilo Spareribs jeg har lavet på min Weber eller i de 2 Kamado grills jeg har haft.
Udnytter det bedste fra 2 verdener. Mange er helt sikkert uenige i min mening her :D

Men generelt bruger vi i dag "bare" sousvide som vi bruger vores grill og komfur. Størte force i dagligdagen er helt klart at lave store portioner som så ligger klar i fryseren.
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 6. jan 2014, 10:25

Emil skrev:Hvordan laver du perfekte "smilende æg" sous vide? Altså dem med fast hvide og blød blomme.
Hverken jeg eller http://www.DouglasBaldwin.com (henvis gerne til billederne herfra) har brugbare metoder.
Det har så sine naturlige årsager (koaguleringstemperaturerne for hvide og blomme). Så den gamle æggekoger har generobret sin faste plads på køkkenbordet

Jeg laver ikke smilende æg på SV, og sammenligner heller ikke de to typer æg.
Et æg på SousVide, 62,5 grader i en time, sammen med et stykke smørristet toastbrød smager himmelsk, syntes jeg - æggeviden er ikke størknet som i smilende æg, og ville heller ikke benytte den tilberedning til f.eks. salat ol.

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#13 » 6. jan 2014, 22:24

Min er 100% 24 timers ribs.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Emneforfatter
hmrdk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 7. jan 2014, 19:23

Hej allesammen

Tusind tak for alt jeres input. Fedt at høre lidt om jeres erfaringer. Tror jeg vil prøve at kaste mig ud i noget spareribs også. Det lyder lækkert. Men er jo helt grøn i at lave dem helt fra bunden selv. Så må igang med at læse lidt op :)

I morgen står den på en af mine yndlingsretter fra før sous vide tiden. Nu vil jeg dog prøve den af med sous vide efter dette eksempel:
http://stefangourmet.com/2013/03/27/coq ... sous-vide/

God aften.

Mvh Henrik

Brugeravatar

FSM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 7. jan 2014, 22:36

Souffle med Parma skinke og rodfrugter Sous Vide

Her er en anderledes ret som jeg har lavet et par gange.
Det er dog ikke min ynglings opskrift, men den er værd at tage med,
og den vækker jubel hver gang.

Souffle med Parma skinke.pdf
(423.68 KiB) Downloadet 326 gange
Med venlig hilsen
Flemming
(Ingrid Bergman 1915-1982)

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"