Nybegynder: Steg

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...

Emneforfatter
Lisse
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Nybegynder: Steg

Indlæg#1 » 7. okt 2013, 14:06

Hej alle,
jeg er ikke nybegynder i et køkken - overhovedet ikke. Men jeg er nybegynder hvad angår steg og store stykker kød.
Jeg har med tiden fået lidt blod på tanden mht. at lave sådan en rigtig steg i ovnen. Nu er mit spørgsmål bare;
hvilken steg er lettest/lest nybegynder - skal det være culotte, nakkekam eller noget helt andet?
Hvilke redskaber (stegetermomenter osv.) vil jeg få brug for? Og hvad skal jeg være opmærksom på?

Jeg ville virkelig blive glad for gode råd!

Med venlig hilsen,
Lisse

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Nybegynder: Steg

Indlæg#2 » 7. okt 2013, 15:31

Lisse skrev:Hej alle,
jeg er ikke nybegynder i et køkken - overhovedet ikke. Men jeg er nybegynder hvad angår steg og store stykker kød.
Jeg har med tiden fået lidt blod på tanden mht. at lave sådan en rigtig steg i ovnen. Nu er mit spørgsmål bare;
hvilken steg er lettest/lest nybegynder - skal det være culotte, nakkekam eller noget helt andet?
Hvilke redskaber (stegetermomenter osv.) vil jeg få brug for? Og hvad skal jeg være opmærksom på?

Jeg ville virkelig blive glad for gode råd!

Med venlig hilsen,
Lisse

Hej Lisse

Større stege kan blive ekstremt gode så længe man har respekt for det stykke kød man står med.

Hvis du gerne vil opleve succes med kødet i første forsøg vil jeg helt klart foreslå cuvettesteg eller en simpel striploin oksesteg.

Her har du nogle regulære stykker kød som ikke kræver for meget - Snit fedt og giv salt og peber og så du godt i gang.

Oksekød i min verden skal ikke over 56 grader - herefter dækkes stegen ind i staniol og et rent viskestykke i 15-20 minutter.

Alt du behøver her er et digitalt stegetermometer, og en god skarp kniv til når du skal skære stegen for :-)

Med svinekød gælder det samme vedr. udstyr - kernetemperaturen vil jeg dog hæve til 64-65 grader og give den trækketid på samme måde som oksestegen.

Selve varmen på ovnen skal du passe på ikke blive alt for høj - jo lavere temperatur, jo bedre varmefordeling og mere ensartet resultat igennem hele stegen.

God fornøjelse :-D
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 7. okt 2013, 20:40

Hejsa og velkommen hertil.
Et lille spørgsmål som ,måske, kunne være påsin plads at få belyst.
Er Lisse Rød-kød forskrækket?? Altså kan du lide rødt kød?

Der er nogle stykker i min familie som med årene er blevet det,især min "ældre" mor.

Blot en tanke.
mvh michael

jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 8. okt 2013, 12:39

En ribbensteg er også svær at stege tør i forhold til mange andre udskæringer, bare du husker at holde øje med sværene
hilsen
Jesper

Emneforfatter
Lisse
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 8. okt 2013, 14:12

Timon skrev: Er Lisse Rød-kød forskrækket?? Altså kan du lide rødt kød?

Jeg er overhovedet ikke rødt-kød-forskrækket - tværtimod. Den skal helst være så rød og mør som den overhovedet kan blive.
Hvordan er det med stege temperaturen? Er det lige meget om det er en filet, cuvette eller en roastbeef? - bare lige for at somme med nogle eksempler. (Den skal helst være rød jo)

jgjensen skrev:En ribbensteg er også svær at stege tør i forhold til mange andre udskæringer, bare du husker at holde øje med sværene

Du har fat i noget der. Det er godt nok lidt pinligt, men her den anden dag havde jeg købt en filet, som jeg glædede mig til at sætte tænderne i, men jeg kom sørme til at stege den tør. Og det var i hvert fald en lidt kedelig oplevelse... Vigtigt er jo også (har jeg nu fundet ud af) at den ikke bliver stegt tør.

Jeg tror mit problem er ret gængs i min generation (det har jeg i hvert fald hørt fra de fleste i min omgangskreds); man er måske en eller to personer i husholdningen og på en eller anden måde er man lidt bange for at købe en god luns kød. For det første måske fordi man ikke ved, hvordan den skal tilberedes, for det andet fordi man er bange for at "ødelægge" den, for det er jo heller ikke helt billigt, og for det tredje er man måske bange for, at der bliver ALT for meget mad. Derfor tror jeg, at de fleste tyer til det hakkede kød eller et par kyllingefileter - "det ved man jo hvad er."
Dét synes jeg er lidt en skam, for en steg behøver jo ikke at være meget sværere at lave end et par kyllingefileter - måske tager den lidt længere tid at tilberede, men den kan jo til gengæld også holde i flere dage.

Jeg har derfor sat mig for at lære det og derfor spørger jeg så meget :-D

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 8. okt 2013, 14:50

Du kommer selv med de vise ord. Brug lidt ekstra på en ordentlig steg uanset om det er svine eller okse og så ikke alt for meget varme på ovnen.

Som sagt er 56 grader for oksestege det jeg vil betegne som rød - her får den lov til at hvile til ca 58-60 grader.

Svinekød giver jeg (efter rådgivning fra Kotelethviskeren aka. Johnny "Grilguru") op til 63 grader, hvor det endnu engang får lov til at hvile indtil maksimalt 71 grader.

Har indtil videre givet saftige resultater for vores vedkommende om det så er i grill eller i ovn :-D
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 8. okt 2013, 15:01

Du skal bare spørge løs....der er mange venlige hjælpere herinde med gode svar som jeg selv har nydt godt af :-D

Mht stegetemperatur så væn dig til at bruge et stegetermometer og grill så stegen efter kernetemperaturen istedet for x antal timer/minutter. Så kan du jo herved også vælge at grille en steg i længere tid ved lavere temperatur og herved opnå en mere mør steg i mange tilfælde når du ved hvilken kerne temp du skal tage den af ved.
hilsen
Jesper

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 8. okt 2013, 15:05

jgjensen skrev:Mht stegetemperatur så væn dig til at bruge et stegetermometer og grill så stegen efter kernetemperaturen istedet for x antal timer/minutter. Så kan du jo herved også vælge at grille en steg i længere tid ved lavere temperatur og herved opnå en mere mør steg i mange tilfælde når du ved hvilken kerne temp du skal tage den af ved.

.1%¤
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5

Emneforfatter
Lisse
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 8. okt 2013, 15:44

Tusind tak for gode svar!
Nu ved jeg da, at jeg skal ud og have investeret i et stegetermomenter, men det er vel heller ikke det, der vælter budgettet ;)

Mit næste problem er, at jeg er indehaver af en gammel gas-ovn - ja, I hørte rigtigt. En gas-ovn. Problemet er ved denne, at man ikke kan indstille en konkret temperatur - den er minimalistisk indrettet, så varmen kun kan indstilles fra 1-8 - og der er man ikke engang sikker på, at 4 er varmere end 3, hvis I forstår hvad jeg mener. Men jeg skal vel bare gå udfra stegetemperaturen på stegetemomenret, så skal det nok gå.

Jeg står i den situation, at jeg får besøg af et hankønsvæsen (!) på fredag. Derfor har jeg søgt lidt på nettet for at planlægge menuen. Jeg stødte i den forbindelse på en ret sjov artikel, der omhandlede "den perfekte menu til en mand" og den "perfekte menu til en kvinde" - til manden skal der jo (som der står i artiklen) KØD til og i stedet for en bøf, har jeg tænkt mig at lave en god, saftig og rød steg. Tror I ikke det er det jeg skal satse på?
Så må vi bare håbe, at det lykkes - men mon ikke det nok skal det, takket være jeres hjælp.

jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 8. okt 2013, 16:34

hvis i kun er 2 så ville jeg nok vælge en bøf istedet for en steg, men det er jo smag og behag :)
hilsen
Jesper

Emneforfatter
Lisse
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 8. okt 2013, 16:37

Hehe. Jeg kan godt forstå, hvad du mener - men synes bare det er lidt cool at kunne brilliere med at have lavet steg.
- I værste fald kan jeg jo spise resterne dagen efter. :lol:

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"