Kødsovs ad libitum.. 20+ liter.

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...
Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Kødsovs ad libitum.. 20+ liter.

Indlæg#1 » 17. maj 2020, 03:55

Det er ikke nogen hemmelighed, at min kone er lidt lunken over min maskinpark. Hun var heller ikke begejstret for min trykkoger dengang jeg importerede den fra USA, men det ændrede sig da hun en dag var kommet til, at lave for stor en portion kødsovs og jeg valgte at trykkoge resterne til en anden god dag.

Hun var noget skeptisk, da jeg ville åbne glasset en måneds tid senere, men det duftede fuldstændigt som frisklavet kødsovs og det var så stor en succes. Så stor at hun gerne ville lave en kæmpe portion og komme det på glas, så der altid var noget hurtig mad.

Det blev så i dag og vi startede med at gøre en masse glas klar. Jeg vasker dem op dels fordi de normalt står i skuret og bliver lidt nusset, men også fordi jeg gerne vil have glassene er varme, når jeg putter den varme kødsovs ned i dem.

IMG_1048.jpg

Imens glassene hyggede sig i opvaskeren blev kødsovsen lavet. Udover det åbenlyse som tomat og oksekød så indeholder vores variant en del grønsager såsom champions, gulerod, selleri, løg, squash, rød peber, hvidløg, forårsløg og flere andre småting.

Champions og selleri blev blended totalt i smadder fordi ungerne er sarte og ikke kan tåle synet af dem i maden. Andet som f.eks. gulerødderne kom en tur igennem kødhakkeren fordi jeg var for doven til at rive dem.

IMG_1049.jpg
IMG_1049.jpg (265.61 KiB) Vist 2630 gange

Bagefter kom det på WECK glas. Jeg ville egentligt helst have de Amerikanske Ball glas, men de er desværre ikke umiddelbart til at købe i Europa.

IMG_1053.jpg
IMG_1053.jpg (178.37 KiB) Vist 2630 gange

Det blev til over 20 glas. De fleste med næsten 1 liter i hvert, men der var også nogle med lidt under ½ liter. Dem på billedet er fyldt lidt rigeligt og enkelte af dem boblede over. De skal så enten laves om eller spises indenfor et par dage.

IMG_1054.jpg
IMG_1054.jpg (259.86 KiB) Vist 2630 gange

Herefter blev de sat i gryden. Denne gryde kan indeholde 10 af disse glas Det er rent kosmetisk, men det er en god ide at tilsætte lidt eddike sammen med de ca. 5 cm vand i bunden af gryden. Ellers vil de kogte glas have en mat overflade pga. kalk.

IMG_1056.jpg
IMG_1056.jpg (226.11 KiB) Vist 2630 gange

Herefter skulle de trykkoges ("pressure canning" som Amerikanerne kalder det). Det er meget vigtigt man gør dette rigtigt, da man ellers kan blive forgiftet når man spiser dem. Disse glas skal have 1½ time fordi der bl.a. er kød i.

IMG_1061.jpg
IMG_1061.jpg (199.25 KiB) Vist 2630 gange

Efter de er trykkogt og har fået lov til at køle ned er de forseglet og har ca. samme holdbarhed som dåsemad. Dvs. at de kan stå på hylden i et par år uden at tage skade - selvom de ikke er på køl.

IMG_1063.jpg
IMG_1063.jpg (211.19 KiB) Vist 2630 gange

Vi bruger dem til f.eks. pasta og lasagne, så selvom det ser voldsomt ud, så bliver de hurtigt brugt med 2 børn i huset som er rigtigt glade for paste/kødsovs.

Når de skal bruges hælder med bare indholdet ud i en gryde og varmer det i 10 min - alternativt bruger det f.eks. direkte til en lasagne. Det bliver næsten ikke nemmere.

PS: Dette er ikke en almindelig trykkoger! Lad være med at forsøg dette uden det korrekte udstyr. Man kan dø af det!
Med venlig hilsen,
Thomas

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Kødsovs ad libitum.. 20+ liter.

Indlæg#2 » 17. maj 2020, 10:41

Hejsa

Nøøj, det ser lækkert ud !! :-)

Jeg har både Balls, Weck og Patentglas, Min favorit er Weck, de er langt nemmere at gøre rene, efter brug..

Balls (og Patentglas) har en "skulder" i toppen af glasset, som kræver en børste, Weck ryger direkte i opvaskeren..

Ringen kan skrues af Balls, efter afkøling, og bruges til næste omgang, det samme med clipsene på Weck, lågene er suget fast, (ellers er det forfra med henkogningen, eller køleskabet)..

Lågene fra Balls, (Ring og låg, er delte), og gummiringen fra Weck, hvis de er uskadte, bliver altid håndopvasket, fordi opvaskeren er ret hård ved tingene..

Kødsovs og Simreretter, er storproduktion her i huset (ca 10 liter/kilo ad gangen, og ryger i fryseren efter vacuum pakning..

Kødsovsen (3-500 gram), er optøet, og opvarmet i gryden, når Pastaen eller risene er klar..

Simreretter og Supper, (ca 1 liter/kilo, pr pakke, ellers bliver indfrysning og optøning for bøvlet), optøes og opvarmes i Mikro'en, eller i ovnen ved ca 150 grader..

Karameliserede Løg, henkogt Frugt og Grøntsager, ryger på glas..

Dette er selvfølgelig beregnet til evt nybegyndere.. :-)

Balls kan normalt købes i England, eller evt her i Danmark: https://www.cozytrends.dk/vare-kategori/ball-mason-jar/

Weck kan med fordel købes her: https://www.flaschenbauer.de/

Normalt 1-2 ugers levering, og ingen bestillings-mail, kun Paypal kvittering, men super levering, hvert glas er indpakket, husk max 20 kg pr pakke, ellers bliver det dyrt..

Jeg foretrækker Sturz typen, skrå sider i glasset, de er nemmest at gøre rene.. :-)

Hehe, det er sjovt at lave mad, men dødssygt at gøre rent bagefter.. :lol:

Ejj, skrivekrampe.. :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 17. maj 2020, 11:56

fnuller skrev:Nøøj, det ser lækkert ud !! :-)

Tak fnuller! Det er altid lidt interessant at se hvordan folk reagerer. Mange - incl min egen kone - reagerer med enten "forundren" eller måske enda afsky overfor den slags her. Madvarer skal bare være på køl uanset hvad og det kan være svært at overbevise folk om, at det er sikkert.

fnuller skrev:Jeg har både Balls, Weck og Patentglas, Min favorit er Weck, de er langt nemmere at gøre rene, efter brug..

Balls (og Patentglas) har en "skulder" i toppen af glasset, som kræver en børste, Weck ryger direkte i opvaskeren..

Ringen kan skrues af Balls, efter afkøling, og bruges til næste omgang, det samme med clipsene på Weck, lågene er suget fast, (ellers er det forfra med henkogningen, eller køleskabet)..

Lågene fra Balls, (Ring og låg, er delte), og gummiringen fra Weck, hvis de er uskadte, bliver altid håndopvasket, fordi opvaskeren er ret hård ved tingene..

Gummiringen er efter en trykkogning som dette stort set altid ødelagt ligesom lågene ville være det.

Årsagen til at jeg gerne vil prøve de amerikanske glas bunder nok mest i at det er en amerikansk model af trykkoger og det er primært amerikanske opskrifter m.m. jeg benytter, så jeg ved det er testet i hoved og r*v.

EDIT: Jeg kan se at WECK er blevet testet og fundet "tilfredsstillende" https://www.simplycanning.com/weck-jars.html

fnuller skrev:Kødsovs og Simreretter, er storproduktion her i huset (ca 10 liter/kilo ad gangen, og ryger i fryseren efter vacuum pakning..

Kødsovsen (3-500 gram), er optøet, og opvarmet i gryden, når Pastaen eller risene er klar..

Simreretter og Supper, (ca 1 liter/kilo, pr pakke, ellers bliver indfrysning og optøning for bøvlet), optøes og opvarmes i Mikro'en, eller i ovnen ved ca 150 grader..

Karameliserede Løg, henkogt Frugt og Grøntsager, ryger på glas..

Det er meget samme mønster her - bortset fra at jeg er træt af at det fylder så meget i fryseren.

fnuller skrev:Balls kan normalt købes i England, eller evt her i Danmark: https://www.cozytrends.dk/vare-kategori/ball-mason-jar/

Ja, men de ved godt nok hvad de vil have for dem. Et liter glas er omkring 2½-3 gange så dyrt som det tilsvarende fra WECK.
Med venlig hilsen,
Thomas

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 17. maj 2020, 13:47

Hejsa

Jeg tror at trykkogning er en Amerikansk ting, i Europa er der tradition for henkogning i ovnen, ved 120 grader i 1-3 timer, efter de 120 grader er nået, enten i luft, eller som jeg gør, under vand..

Jeg har Æble og Pære stående på 4' år, som kold dessert, direkte fra glasset, med Flødeskum og Syltetøj (hjemmelavet på glas selvfølgelig) yum-yum.. :-)

Jeg tager glasset frem, kikker på, om det ser normalt ud, trækker i gummiringen, og hvis der lyder et "slop", har det været tæt, så lugter jeg til det, lige som de glas og dåser man køber, og så bruger jeg det, koldt eller opvarmet.. :savl2:

Det her har man brugt i Hundredevis af år, før Køleskab og Fryser, selveste Frøken Jensen var en tilhænger, og så kan der ingen tvivl herske... :-)

Kød på glas, derimod, er ikke noget man har brugt før i tiden, Kød og Fisk, blev Tørret, Saltet, eller Røget..

Og så er Trykkogning med højere Temperatur, helt sikkert den rigtige vej frem !!

Jeg er blandt de heldige, som har plads til Kummefryser i Garagen..

Bemærk, almindelige Fryseposer, er ikke lugttætte (Hvidløgslugt f.eks), men det er 4-6 mil Vacuumposer derimod..

4 Mil, svarer til ca 100 My tykkelse, solidt nok til at tåle, at blive flyttet rundt i Fryseren.. :-)

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 17. maj 2020, 14:10

Hejsa

Jeg kan se at WECK er blevet testet og fundet "tilfredsstillende" https://www.simplycanning.com/weck-jars.html

Haha, selvfølgelig er de kun "tilfredsstillende", de er jo ikke lavet i Amerika, 2-3 millimeter gummiring, er mindst lige så god, som den 3/4 millimeter "gummistrip", der sidder på et Balls låg... ;-)

Før i tiden, måtte man ikke genbruge Balls lågene, på grund af et eller andet farligt, men nu kan man godt genbruge dem (er det mon noget med Markeds-andele, Weck bliver jo også solgt derovre)...

Jeg trækker/strækker altid i ringene før brug, hvis der revner eller andre skader, ryger de ud, mine mindst genbrugt 20-25 gange, gennem ca 10 år, mest Patentglas, og nu Weck, Balls låg er genbrugt 5-6 gange, uden problemer, ved ganske forsigtig åbning, for ikke at bukke kanten på låget..

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 17. maj 2020, 15:13

Ja, det er nok primært en amerikansk ting, men jeg har set spor af det rundt omkring. Hvis man f.eks. er i nærheden af Holbæk og tager et smut i Andelslandsbyen kan man se det i spisekammeret på husmandsstedet hvor de har nogle gamle glas stående med f.eks. kylling i.

Jeg har også læst om det i "Sømandens Kogebog" som er fra 70'erne, men beskriver kost om bord på skibene før i tiden.

Af nyere dato ser denne her ud til at være interessant. Udfra beskrivelsen ser ud til at indeholde opskrifter med kød:

https://www.saxo.com/dk/mad-der-bare-ho ... 8740939033

EDIT: Kom til at bestille den bog. Kunne være man blev inspireret til andre ting der kunne komme på glas.

Mvh,
Thomas.
Senest rettet af techie 17. maj 2020, 15:55, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen,
Thomas

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 17. maj 2020, 15:48

Elsker den her form for indlæg. Interessant.

Nulle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 17. maj 2020, 16:23

Outside of a book a dog is man's best friend - inside of a dog it's too dark to read. (Groucho Marx)

OTG57
Q300
Smokey Joe
Primo Kamado XL

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 17. maj 2020, 17:16

Jowjow.. Det er ikke et problem at finde nogen der vil sælge dem. De er også på f.eks. Amazon. Der er mere prisen før de når Danmark og så naturligvis dømmebøden fra Postnord og SKAT der svier :)
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 17. maj 2020, 18:52

Meget spændende indlæg...Tak til Jer...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 17. maj 2020, 22:03

skaal-um skrev:Meget spændende indlæg...Tak til Jer...

Det er bare dejligt at nogen gider læse med :-)

Lidt bonus info til resten i tråden:

Ham der som har skrevet den bog jeg linker til tidligere i tråden. Han sælger også mad m.m. og har en hjemmeside med en del indhold. Man kan også tage et kursus hos ham i teknikken - fandt jeg lige ud af imens jeg søgte lidt rundt!

http://www.detholder.dk/informationsark-til-retter/
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 25. maj 2020, 16:26

Kom til at købe lidt glas (62) hos Bauer der blev nævnt tidligere i tråden. De kom rimeligt hurtigt, men var desværre ikke pakket helt så godt som man kunne ønske sig, så 5 af dem overlevede desværre ikke transporten.

IMG_1088.jpg
IMG_1088.jpg (233.53 KiB) Vist 2151 gange

Men med 57 nye glas skulle der gerne være plads til lidt eksperimenter den kommende tid :-)
Med venlig hilsen,
Thomas

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 25. maj 2020, 17:02

Hejsa

Hmm, et billede og en mail til dem, så kommer der vel 5 nye glas.. De virker ret seriøse..

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 25. maj 2020, 23:05

Har sendt dem et billede. Sidste gang jeg bestilte glas nede fra Tyskland var der også et par nogle enkelte der var gået i stykker og de sendte nogle nye med det samme, så jeg er slet ikke bekymret.
Med venlig hilsen,
Thomas

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 26. maj 2020, 07:21

Kæft det her er god læsning. Tak !

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#16 » 26. maj 2020, 12:27

techie skrev:Kom til at købe lidt glas (62) hos Bauer der blev nævnt tidligere i tråden. De kom rimeligt hurtigt, men var desværre ikke pakket helt så godt som man kunne ønske sig, så 5 af dem overlevede desværre ikke transporten.

IMG_1088.jpg

Men med 57 nye glas skulle der gerne være plads til lidt eksperimenter den kommende tid :-)

Hold op du går seriøst til værks. Det ender da med at du bliver nødt til at bygge et ekstra køkken til alt det store grej samt et lagerrum til div. Glas mv. :lol:
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#17 » 26. maj 2020, 15:36

Den der har mest udstyr, når han dør, han har vundet.... Jeg er bare sindsygt langt bagud på point i forhold til Techie ;-)

PS) Super spændende tråd at følge med i - ny original viden her på forum. Bravo ! :-)
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

marj
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#18 » 27. maj 2020, 20:18

Hvor mange køleskabe har I til at opbevare alt det? :D
/marj

ferr31
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#19 » 27. maj 2020, 20:50

marj skrev:Hvor mange køleskabe har I til at opbevare alt det? :D

Som jeg læser det skal det ikke på køl, hvilket er det hele øvelsen går ud på :-D

marj
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#20 » 27. maj 2020, 22:26

ferr31 skrev:
marj skrev:Hvor mange køleskabe har I til at opbevare alt det? :D

Som jeg læser det skal det ikke på køl, hvilket er det hele øvelsen går ud på :-D

Beklager, øjnene læste helt forkert :roll:
/marj

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#21 » 27. maj 2020, 23:20

Hejsa

Det er fuldstændigt som de glas og dåser, du køber i supermarkedet, de går direkte i køkkenskabet, skal helst stå mørkt og køligt, men må ikke stables, på grund af gummiringen..

Forskellen er: Ingen konserveringsmidler, opskriften er lavet til din mund, og du ved hvad det er lavet af.. :-)

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#22 » 28. maj 2020, 02:04

Weck kan sagtens stables og når der er vaccum i glassene kan man også tage klipsene af.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#23 » 28. maj 2020, 07:51

Hejsa

En utæt gummigummiring, kan ødelægge indholdet, men hvis det er afprøvet, er det vel ok..

Clipsene er ikke nødvendige, når låget er suget fast..

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 28. maj 2020, 14:03

Wetle skrev:Men med 57 nye glas skulle der gerne være plads til lidt eksperimenter den kommende tid :-)

Næste eksperiment bliver glas med kylling i karry sammen med en masse grønsager og til sommer skulle der gerne en masse tomat på glas.

Wetle skrev:Hold op du går seriøst til værks. Det ender da med at du bliver nødt til at bygge et ekstra køkken til alt det store grej samt et lagerrum til div. Glas mv. :lol:

Det er skal allerede flyttet ud på "lageret" hvor det meste af det mere eksotiske udstyr står. Har nogle af dem her fra bauhaus til køkkenmaskiner, glas m.m. og en del mindre reoler til "forsyninger". (Der er lidt af en prepper i maven på mig).

https://www.bauhaus.dk/regalux-tunglast ... -450-kg-l8
Senest rettet af techie 28. maj 2020, 14:21, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 28. maj 2020, 14:11

steenj skrev:Weck kan sagtens stables og når der er vaccum i glassene kan man også tage klipsene af.

Ja, men der er flere (primært amerikanere) der fraråder det, så jeg undgår det helst selv - så vidt muligt.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 28. maj 2020, 14:18

KennC skrev:Den der har mest udstyr, når han dør, han har vundet.... Jeg er bare sindsygt langt bagud på point i forhold til Techie ;-)

Men er det efter price reglerne? for så skal de bruge strøm før det giver point!

Men jeg kan da iøvrigt se du er rimeligt godt med i antal grille :)

KennC skrev:PS) Super spændende tråd at følge med i - ny original viden her på forum. Bravo ! :-)

Velbekommen.. og tak..
Med venlig hilsen,
Thomas

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 28. maj 2020, 14:20

Jeg kan ikke se hvad det kan gøre at lægge et lodret pres oven på en allerede tæt gummiring.
Amerikanere har nu og også altid alle mulige mærkelige ideer om alting fra brugen af kosher salt ,kondenseret mælk, destileret vand og mange andre tåbelige ting.
Mvh. Steen.

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#28 » 28. maj 2020, 14:28

steenj skrev:Jeg kan ikke se hvad det kan gøre at lægge et lodret pres oven på en allerede tæt gummiring.
Amerikanere har nu og også altid alle mulige mærkelige ideer om alting fra brugen af kosher salt ,kondenseret mælk, destileret vand og mange andre tåbelige ting.

Enig - de er meget forsigtige og går helst med livrem og seler. På den anden side, så er det et af de få lande (sammen med Canada?) der systematisk tester og har officielle anbefalinger rettet imod private, så jeg forsøger at rette mig nogenlunde efter dem, så det ikke går helt galt.

Som jeg forstod det, så er det hvis forseglingen skulle fejle og det begynde at gære lidt. Hvis der så var tryk oven på, så påståes det at glasset kan forsegle igen. Umiddelbart ville jeg mene, at man ville kunne lugte og/eller se det, men jeg har ikke oplevet en forsegling fejle endnu.

Det der med kosher salt er mest kosmetisk i forbindelse med dette. Hvis der er jod i saltet kan det gøre væsken uklar inde i glasset (kan ligne en "tåge").

I det hele taget er jeg begyndt at tænke en del over det visuelle - for som udgangspunk ser indholdet af et kogt glas med kød ikke særligt spændende/indbydende/lækkert ud og det er ikke noget man som udgangspunkt har lyst til at spise. For at holde glasset så pæne som muligt og fri for kalk, så hælder jeg f.eks. også en smule eddike i kogevandet.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#29 » 28. maj 2020, 16:04

Her ca. halvanden uge senere ser alle glas stadig pæne ud og det første er spist uden komplikationer :)

foto_no_exif.jpg
Med venlig hilsen,
Thomas

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#30 » 28. maj 2020, 16:07

Ja det ville jeg nu ikke være nervøs for, tro mig, hvis der er sket noget med gæring eller forrådnelse vil du aldrig være i tvivl når du åbner glasset.
Jeg har glas med marmelade og chilli der er 8 år gamle og det er stadigt som da det blev lavet.
Mvh. Steen.

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Tomatsuppe

Indlæg#31 » 9. jun 2020, 14:59

Så er der lavet tomatsuppe til ungerne.. Opskriften er inspireret af Arla's opskrift på tomatsuppe: https://www.arla.dk/opskrifter/tomatsuppe/ , men der er tilføjet f.eks lidt selleri og snack peber.

Jeg valgte at bruge 1 liters glas, så der er vel omkring 800ml i hvert glas og det skulle række til 2 portioner. Den er med vilje lidt tynd, så man hænder f.eks. suppe horn i og koger med et par minutter under opvarmningen.

foto_no_exif.jpg
foto_no_exif.jpg (147.28 KiB) Vist 1432 gange

Fremgangsmåden er som tidligere beskrevet, men det var kun nødvendigt med 15 minutter i trykkogeren pga. der ikke er kød i og fordi den har fået tilsat lidt citronsyre.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#32 » 9. jun 2020, 15:33

Her er et før og efter billede fra et eksperiment med kylling i karry. Jeg tror desværre kyllingen blev temmeligt trævlet, men jeg har ikke smagt på det endnu.

Den består primært at en masse grøntsager og kylling.

foto_no_exif (1).jpg
foto_no_exif (1).jpg (161.77 KiB) Vist 1422 gange
Med venlig hilsen,
Thomas

Nulle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#33 » 9. jun 2020, 17:24

Nu har du jo lige købt en million - overdrivelse fremmer forståelsen - nye glas, men ellers kunne disse https://www.bormiolirocco.com/en/brand/2/quattro-stagioni måske også være en god afløser for Ball.

Hvad er navnet på din pressure cooker/canner?
Outside of a book a dog is man's best friend - inside of a dog it's too dark to read. (Groucho Marx)

OTG57
Q300
Smokey Joe
Primo Kamado XL

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#34 » 10. jun 2020, 00:03

Nulle skrev:Nu har du jo lige købt en million - overdrivelse fremmer forståelsen - nye glas, men ellers kunne disse https://www.bormiolirocco.com/en/brand/2/quattro-stagioni måske også være en god afløser for Ball.

Har kigget på dem tidligere, men de er desværre ikke med 2 delt låg og dem skal man jo kunne købe løbende til en rimelig pris - men tak for tippet.

Nulle skrev:Hvad er navnet på din pressure cooker/canner?

Det er en All American model 930

Årsagen til at jeg tog den var fordi den ikke har en gummi liste i låget. Det er rent metal mod metal, så jeg forventede den kunne holde længere uden reserve dele. Det primære alternativ jeg overvejede var en model fra Presto.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Første portion tomatsuppe med suppehorn

Indlæg#35 » 13. jun 2020, 21:36

Så blev der taget hul på det første glas med tomatsuppe. Sådan et liter glas indeholder vel omkring 7-800ml, så jeg hældte 80 gram suppehorn i, så de kunne koge lidt med de sidste par minutter under opvarmningen og det passede nogenlunde.

IMG_1219.jpg
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#36 » 12. jul 2020, 00:42

Havde nogle kartofler der var ved at blive for gamle, så jeg forberedte til ca. 8 liter kartoffel suppe og tryk kogte dem på glas, så indholdet er lige til at blende og varme lidt op - og efter 10 minutter har man kartoffel suppe næsten uden indsats.

Fremgangsmåden var:

Skær og svits lidt porrer og løg til de er blanke.
Skræl og riv kartofler.
Bland det hele og hæld på glas.
Lidt fløde og bouillonvand i hvert glas. Varieres efter hvor tyk man ønsker suppen.
Trykkogte det i 40 minutter.

Når glasset så skal bruges blendes indholdet og varmes op i 10 min.

IMG_1414.jpg
IMG_1414.jpg (174.71 KiB) Vist 1 gang
Med venlig hilsen,
Thomas

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"