Rygetræ - Den komplette liste ? - Nu på dansk

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Rygetræ - Den komplette liste ? - Nu på dansk

Indlæg#1 » 26. apr 2009, 20:57

Efter Guruens indlæg i anden trå, er denne nu danskificeret...
Sig til hvis den skal opdateres eller hvis der er noget der mangler.

Træ til rygning:
Akacia (Acacia) ligner Mesquite (Mesquite), men ikke så stærke. Dette træ brænder meget varmt og bør anvendes i små mængder eller i en begrænset tid.

Elletræ (Alder) har en let smag, der fungerer godt sammen med fisk og fjerkræ. Hjemmehørende i det nordvestlige USA, er det den traditionelle træ til rygning laks.

Mandel (Almon) giver en nøddeagtig søde smag, der er god med alle typer kød. Mandel ligner Pecan - (amerikansk valnød).

Æble (Appe) er meget milde smag og giver fødevaren en sødme. Det er godt med fjerkræ og svinekød. Æble vil misfarve kyllingeskind (som bliver mørkebrun).

Abrikos (Apricot) er fantastisk til fjerkræ og svinekød. Dette træ ligner Hickory (Hickory, nordamerikansk valnøddetræ) men er sødere og mildere i smag.

Ask (Ash) har en lys, unik smag. Dette træ brænder hurtigt.

Sort Valnød (Black Wanut) er en tung smag, der skal sandsynligvis være blandet med andre træ på grund af den bitre smag det kan give.

Birk (Birch) har samme smag som ahorn. Dette træ er godt til svinekød og fjerkræ.

Kirsebær (Cherry) har en sød mild smag, der går godt med stort set alt. Dette er en af de mest populære træsorter til rygning.

Chokecherry (Nordamerikansk kirsebærtræ) har en bitter smag og bør kun anvendes i små mængder for en kort tidsperiode.

Citrus træ ligesom citron eller appelsin har en moderat "røg", der giver en let frugtagtig smag, der er mere mild end æble eller kirsebær.

Balsapopple (Cottonwood) er meget milde smag og bør anvendes med stærkere træsorter. Undgå grønt træ.

Vildt æbletræ (Crabapple) ligner meget æble træ og kan bruges i istædet for denne.

Frugt træ, som æble, abrikos eller kirsebær. frugt træ giver off en sød, mild smag, der er god med fjerkræ eller skinke.

Grapefrugt er en mild ryge træ, der producerer en god røget smag. Et godt træ til enhver kød.

Vindrue træ (Grapevines) lave en masse tjære røg og giver en frugtagtig men sommetider tunge smag. Brug det sparsomt med fjerkræ eller lam.

Hickory (Hickory) tilføjer en stærk smag til kød, så vær omhyggelig med ikke at bruge for meget. Det er godt med okse- og lammekød.

Citron (Lemon) er en mild træ, der producerer en god, røget smag. Et godt træ til enhvet stykke kød.

Syren (Lilac) producerer en god milde, søde røg. En populær træ til røget ost, men også godt til fjerkræ og svinekød.

Ahorn (Maple) ligesom frugt træ giver en sød smag, der er fremragende med fjerkræ og skinke.

Mesquite har været en meget populære rygetræ og er god til grilling, men da det brænder varmt og hurtigt, det er ikke anbefalet til Low N' Slow. Mesquite er sandsynligvis den kraftiste ryge træ, og er derfor populær hos restauranter da de oftest griller i kort tid.

Morbær (Mulberry) er sød og ligner meget æble.

Nektarin (Nectarine) er fantastisk til fjerkræ og svinekød. Dette træ ligner Hickory (Hickory) men er sødere og mildere i smag.

Eg (Oak) er stærk, men ikke overvældende, og er et meget godt træ til oksekød eller lam. Eg er formentlig den mest alsidige af de hårde træsorter.

Orange er en mild træ, der producerer en god, røget smag. Et godt træ til enhver kød.

Fersken (Peach) er fantastisk til fjerkræ og svinekød. Dette træ ligner Hickory (Hickory) men er sødere og mildere i smag.

Pære (Pear) ligner æble og producerer en sød, mild smag.

Pecan (Amerikansk valnød - Pecan) brænder langsomt og gver en delikat smag. Det er en meget mild version af Hickory.

Blomme (Plum) er fantastisk til fjerkræ og svinekød. Dette træ ligner Hickory men er sødere og mildere i smag.

Vanød (Walnut) har en tung røget smag og skal blandes med mildere ryge træ.

Andre gode rygetræ omfatte: avocado, Laurbær, Bøg, (Butternut), (Carrotwood), kastanje, figen, (Guava), (Gum), (Hackberry), (Kiawe), (Madrone), (Manzita), oliven, (Range), (Persimmon), (Pimento), og pil

Du kan også finde andre typer rygetræ fra vin og whisky tønder, som giver en helt unik smag. Jeg har en kærlighed til Jack Daniel whiskey tønde træ.

Rygetræ som man SKAL undgå omfatter: cedertræ, cypresser, elm, eukalyptus, fyr, gran, (Redwood), Sassafras, gran og (Sycamore)
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Rygetræ - Den komplette liste ? - Nu på dansk

Indlæg#2 » 26. apr 2009, 21:00

1000 tak for hjælpen med oversættelsen!

Jeg er sikker på at listen vil blive brugt af rigtig mange!
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 26. apr 2009, 22:09

Hej

Skøn liste og tak for dit store arbejde.
Listen er hermed bogmærket :D
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL
Friske krydderurter er et must

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 26. apr 2009, 22:10

Skøøøøøøøøøøøøøøøøønt

Den liste er jeg bare rigtig glad for.
Den bliver omgående gemt i mit galleri.

Med venlig hilsen

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 27. apr 2009, 01:13

Dejligt med sådan en fyldig liste.
Fint arbejde som vi alle kan have glæde af.

Måske kunne vi tilføje sammen med elletræ, at specielt rødel er velegnet til rygning af fisk, da det giver en flot farve.

Ps jeg anvender også rødel ved varmrygning af grillpølser, for at opnå flot farve uden at få for stærk røgsmag.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 27. apr 2009, 08:49

Rigtig god liste!

Dette var også en rigtig god info Især fordi, at vi løbende tynder ud i modertræer(Rødel),i en nyplantet skov(ca 10år :wink: ), hos mine forældre, det bliver jo til ret meget træ, hen ad vejen.
PB Helsinge skrev:Ps jeg anvender også rødel ved varmrygning af grillpølser, for at opnå flot farve uden at få for stærk røgsmag.

NB. Er Hickory ikke elm på dansk?(syntes bare jeg har hørt det engang)
Venlig hilsen
Palle

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 27. apr 2009, 10:04

Hickory er amerikansk valnød
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 27. apr 2009, 10:06

angus skrev:Hickory er amerikansk valnød

OK. Tak for det.

Det var i forbindelse med hammerskafter, som ofte er lavet af Hickory, jeg havde hørt at det var Elm, men det passer åbenbart ikke, man lærer jo lidt hele tiden :D
Venlig hilsen

Palle

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 27. apr 2009, 13:36

Palle B skrev:
angus skrev:Hickory er amerikansk valnød

OK. Tak for det.

Det var i forbindelse med hammerskafter, som ofte er lavet af Hickory, jeg havde hørt at det var Elm, men det passer åbenbart ikke, man lærer jo lidt hele tiden :D

Forvirringen er total og det er egenligt ganske forståeligt. Der er nemlig flere arter under hickory slægten (som igen hører til Valnødde familien). Det vil sige at både Pecan, Bitternød og flere andre nøddearter. se f.eks. dette billede hvor nogle af de forskellige hickory nødder vises: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... a_nuts.jpg (Carya er latinske navn for hickory slægten)
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

Brugeravatar

webermeister
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#10 » 27. apr 2009, 18:36

bogmærket. En længe savnet liste...svær at undvære :D
hilsen Lars
http://www.facebook.com/webermeister

Billede
a boy and his toy: OTG 57, Q300, smokey joe, JBI-smoker

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 27. apr 2009, 19:17

Dejlgt at se at listen kan bruges ...

Men hvordan ændre jeg i indlæget når det er start a tråden, kan ikke se "edit" knappen ...
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 27. apr 2009, 19:36

Xang72 skrev:Dejlgt at se at listen kan bruges ...

Men hvordan ændre jeg i indlæget når det er start a tråden, kan ikke se "edit" knappen ...

EDIT-knappen forsvinder efter 3 timer, så du skal have hjælp af en admin (holmer eller Guruen)
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 27. apr 2009, 20:25

Alletiders liste, takker mange gange for dit store oversættelsesarbejde.

:D
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 27. apr 2009, 21:08

Morten L skrev:
Xang72 skrev:Dejlgt at se at listen kan bruges ...

EDIT-knappen forsvinder efter 3 timer, så du skal have hjælp af en admin (holmer eller Guruen)

Egentlig lidt trist at den forsvinder, så kan man jo ikke opdater listen ...
kan dog godt se fordelen i at det virker sådan ..
måske skulle man lave listen som en pdf ..
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#15 » 28. apr 2009, 01:19

Der er jo en del træ som vi godt kan fjerne for nemhedens og overskuelighedens skyld. Da de er relateret til usa og ikke er til at finde i Danmark. Og andre Danske arter som jeg savner.

Det kunne være at man skulle lave en mere udførlig guide til de lettilgængelige typer man kan få her. Og så lægge alle de eksotiske over i en anden liste.

Jeg kan se at det anbefales at man ikke bruger Elm, er der nogen forklaring på hvorfor?
Jeg har brugt en del elm og syntes fint om det. Men der er jo også mange forskellige underarter af Elm, så måske er det noget som er specifikt ift. en amerikansk underart.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 10. maj 2009, 19:48

Træ til rygning:
v03
Træsort navn i parantes er træets Engelske navn

Træsorter tilgængelig i Danmark:

Æble (Appe) er meget milde smag og giver fødevaren en sødme. Det er godt med fjerkræ og svinekød. Æble vil misfarve kyllingeskind (som bliver mørkebrun).

Pære (Pear) ligner æble og producerer en sød, mild smag.

Kirsebær (Cherry) har en sød mild smag, der går godt med stort set alt. Dette er en af de mest populære træsorter til rygning.

Blomme (Plum) er fantastisk til fjerkræ og svinekød. Dette træ ligner Hickory men er sødere og mildere i smag.
Frugt træ, som æble, abrikos eller kirsebær. frugt træ giver off en sød, mild smag, der er god med fjerkræ eller skinke.

Eg (Oak) er stærk, men ikke overvældende, og er et meget godt træ til oksekød eller lam. Eg er formentlig den mest alsidige af de hårde træsorter.

Birk (Birch) har samme smag som ahorn. Dette træ er godt til svinekød og fjerkræ.

Hickory (Hickory) tilføjer en stærk smag til kød, så vær omhyggelig med ikke at bruge for meget. Det er godt med okse- og lammekød.

Mesquite har været en meget populære rygetræ og er god til grilling, men da det brænder varmt og hurtigt, det er ikke anbefalet til Low N' Slow. Mesquite er sandsynligvis den kraftiste ryge træ, og er derfor populær hos restauranter da de oftest griller i kort tid.

Elletræ (Alder) har en let smag, der fungerer godt sammen med fisk og fjerkræ, er den traditionelle træ til rygning af laks.

Rødel er velegnet til rygning af fisk, og det giver en flot farve, anvendes også ved varmrygning af grillpølser, for at opnå flot farve uden at få for stærk røgsmag.

Ahorn (Maple) ligesom frugt træ giver en sød smag, der er fremragende med fjerkræ og skinke.

Ask (Ash) har en lys, unik smag. Dette træ brænder hurtigt.

Syren (Lilac) producerer en god milde, søde røg. En populær træ til røget ost, men også godt til fjerkræ og svinekød.

Vindrue træ (Grapevines) lave en masse tjære røg og giver en frugtagtig men sommetider tunge smag. Brug det sparsomt med fjerkræ eller lam.

Træsorter umidelbart ikke tilgængelig i Danmark:

Andre gode rygetræ omfatte: avocado, Laurbær, Bøg, (Butternut), (Carrotwood), kastanje, figen, (Guava), (Gum), (Hackberry), (Kiawe), (Madrone), (Manzita), oliven, (Range), (Persimmon), (Pimento), og pil

Fersken (Peach) er fantastisk til fjerkræ og svinekød. Dette træ ligner Hickory (Hickory) men er sødere og mildere i smag.

Mandel (Almon) giver en nøddeagtig søde smag, der er god med alle typer kød. Mandel ligner Pecan - (amerikansk valnød).

Nektarin (Nectarine) er fantastisk til fjerkræ og svinekød. Dette træ ligner Hickory (Hickory) men er sødere og mildere i smag.

Abrikos (Apricot) er fantastisk til fjerkræ og svinekød. Dette træ ligner Hickory (Hickory, nordamerikansk valnøddetræ) men er sødere og mildere i smag.

Pecan (Amerikansk valnød - Pecan) brænder langsomt og gver en delikat smag. Det er en meget mild version af Hickory.

Sort Valnød (Black Wanut) er en tung smag, der skal sandsynligvis være blandet med andre træ på grund af den bitre smag det kan give.

Vanød (Walnut) har en tung røget smag og skal blandes med mildere ryge træ.

Chokecherry (Nordamerikansk kirsebærtræ) har en bitter smag og bør kun anvendes i små mængder for en kort tidsperiode.

Akacia (Acacia) ligner Mesquite (Mesquite), men ikke så stærke. Dette træ brænder meget varmt og bør anvendes i små mængder eller i en begrænset tid.

Citrus træ ligesom citron eller appelsin har en moderat "røg", der giver en let frugtagtig smag, der er mere mild end æble eller kirsebær.

Balsapopple (Cottonwood) er meget milde smag og bør anvendes med stærkere træsorter. Undgå grønt træ.

Grapefrugt er en mild ryge træ, der producerer en god røget smag. Et godt træ til enhver kød.

Morbær (Mulberry) er sød og ligner meget æble.

Vildt æbletræ (Crabapple) ligner meget æble træ og kan bruges i istædet for denne.

Citron (Lemon) er en mild træ, der producerer en god, røget smag. Et godt træ til enhvet stykke kød.

Orange er en mild træ, der producerer en god, røget smag. Et godt træ til enhver kød.

Rygetræ som man SKAL undgå omfatter: cedertræ, cypresser, elm, eukalyptus, fyr, gran, (Redwood), Sassafras, gran og (Sycamore)

Version:
01 = Version direkte oversat fra Guruens US liste
02 = rækkefølgen er tilrettet, således dansk tilgængelig træsorter er øverst, og special sorter nederst.
03 = PBHelsing Røddel og Elletræ inof tilføjte
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 25. maj 2009, 12:52

Jeg var lige inde og tjekke denne pragtfulde liste :D

Vi besluttede igår at vi skal have fældet et af vores blommetræer der står tæt på terrassen til efteråret, og hurra nu kan jeg få masser af gratis røgtræ til især kyllerylle ting :D

Jeg har et spørgsmål til når vi kommer så langt.

Kan man "bare" tørre det, som alm brænde (jeg ved godt det skal afbarkes først) og så bruge det løbende over nogle år?

Med venlig hilsen

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#18 » 25. maj 2009, 14:07

Hej Bjærge

Du tørre det bare som alm. træ og bruger af det over år.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 25. maj 2009, 14:18

Torp Hedehusene skrev:Hej Bjærge

Du tørre det bare som alm. træ og bruger af det over år.

Tak for dit svar :D :D :D

Med venlig hilsen

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#20 » 25. maj 2009, 14:26

Vi afbarker aldrig :) Sørger bare for at det er ordentligt tørret, da der kan være svampesporer i
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#21 » 25. maj 2009, 14:45

angus skrev:Vi afbarker aldrig :) Sørger bare for at det er ordentligt tørret, da der kan være svampesporer i

:D Så kan det da heller ikke blive nemmere.

Tusind tak for dit svar :D

Med venlig hilsen

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#22 » 25. maj 2009, 15:42

bjærge skrev:
angus skrev:Vi afbarker aldrig :) Sørger bare for at det er ordentligt tørret, da der kan være svampesporer i

:D Så kan det da heller ikke blive nemmere.

Tusind tak for dit svar :D

Med venlig hilsen

I dag har vi brugt æbletræ fra sidste år til 3-2-1 kamben på Kamado XL - de ligger og simrer i staniol p.t. Jeg tror det vigtigste er at træet er ordentligt tørt :)
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Gunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#23 » 16. aug 2009, 11:20

Hej

Jeg tænkte om måske en af jer erfarne røgere kunne tilføje til denne fantastiske liste hvordan man klargøre sådanne noget træ bedst. jeg har tænkt mig at skaffe nogle forskællige træ sorter og så lave mig nogle store gode portioner af hver, jeg er nemlig træt af at bruge mange penge på røgtræ.

Det jeg mener er at hvis jeg nu har skaffet mig f.eks en god kæp rødel træ altså helt frisk. kan man så bruge det med det samme eller skal det tørre et års tid først ligesom brænde.

Hvilke stykker ville det være bedst at lave dem i, skal man skære nogle klodser på f.eks 2x2 cm eller er det bedre at lave nogle snit/hug spåner af det.

Jeg håber at i forstår hvad jeg mener.
Med venlig hilsen
Den evige Grill lærling......
www.sjaellandslaaseteknik.dk

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#24 » 16. aug 2009, 12:27

Vi har igennem årene lavet masser af røgtræ - saver bare små stykker af grenene, halverer dem, lader barken blive på (ved godt at nogle siger, at den skal af :) ) og så tørrer vi dem i ovnen ved ca. 100 gr. i nogle timer. Man kan lige som se på træstykkerne, når de er tørre nok, og så kan de bruges med det samme. Vi har kasser med bl.a. æble, enebær, birk, blomme, valnød, kirsebær, mirabel.
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 25. mar 2010, 13:04

Hej
Har lige lagt noget af et stort mirabelletræ ned. Jeg har ikke lige kunnet finde det på listen.. er det noget man skal gemme og lave til røgetræ?????

Hvis ja..

Hvad er smagen mon???? og hvad bruges det evt. godt til....
Se mine Grill videoer..

http://www.youtube.com/user/grandkvisten?feature=mhee

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 26. mar 2010, 22:24

Fru knotten skrev:Hej
Har lige lagt noget af et stort mirabelletræ ned. Jeg har ikke lige kunnet finde det på listen.. er det noget man skal gemme og lave til røgetræ?????

Hvis ja..

GEneralt siger man jo at frugttrær er gode, så hvorfor ikke prøve ?
Læg gerne en komment in her i denne tråd når du har prøvet det, så kan jeg opdetere listen...
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Fuglsang
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 27. mar 2010, 07:03

angus skrev:Vi har igennem årene lavet masser af røgtræ - saver bare små stykker af grenene, halverer dem, lader barken blive på (ved godt at nogle siger, at den skal af :) ) og så tørrer vi dem i ovnen ved ca. 100 gr. i nogle timerl.

Man kan også smide røgtræet på grillristen og udnytte eftervarmen, hvis man har en grill der er tilpas utæt til ikke at slukke omgående, eller hvis kullene alligevel skal brænde ud

Hilsen Henrik
Hilsen Birdie NamNam

"Who is General Failure, and why is he reading my drive?"

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#28 » 27. mar 2010, 07:35

Xang72 skrev:
Fru knotten skrev:Hej

Hvis ja..

GEneralt siger man jo at frugttrær er gode, så hvorfor ikke prøve ?
Læg gerne en komment in her i denne tråd når du har prøvet det, så kan jeg opdetere listen...

Vi har også prøvet mirabelletræ - de stikker bare så fælt :lol: P.t. har vi masser af æbletræ liggende.
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#29 » 27. mar 2010, 07:44

For nogle år side kørte jeg rundt på traktoren og slog græs under mirabelletræet, på et tidspunkt fik jeg en mærkelig kuldefornemmelse i venstre arm, slog det til side og blev færdig med at slå græs.

Jeg havde fået en af de "stikke" torne prukket ind i armen, tilmed var den knækket af, så jeg måtte hele turen igennem ved lægen, stivkrampe indsprøjtning og det hele.

Nu kan den så få lov at blive røget op, når den er tør til det... Bæstet........
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#30 » 27. mar 2010, 11:31

Fru knotten skrev:For nogle år side kørte jeg rundt på traktoren og slog græs under mirabelletræet, på et tidspunkt fik jeg en mærkelig kuldefornemmelse i venstre arm, slog det til side og blev færdig med at slå græs.

Jeg havde fået en af de "stikke" torne prukket ind i armen, tilmed var den knækket af, så jeg måtte hele turen igennem ved lægen, stivkrampe indsprøjtning og det hele.

Nu kan den så få lov at blive røget op, når den er tør til det... Bæstet........

Ja, hævnen er sød :lol: :lol:
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#31 » 15. jun 2010, 01:20

Sidste version i udprintningsvenlig format
Ryge træs listen v03.pdf
(17.36 KiB) Downloadet 489 gange

sig endelig til hvis du har nogle erfaringer du vil dele, så skriver jeg det i listen.
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#32 » 15. jun 2010, 06:58

Listen er allerede udprintet :)

o0frankie0o
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#33 » 15. jun 2010, 08:07

Super liste, vil ud og fælde havens træer :-D

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#34 » 15. jun 2010, 13:31

o0frankie0o skrev:Super liste, vil ud og fælde havens træer :-D

min far har den del frugt trær, og der er altid en gren her eller der som knækker eller skal skæres af, og en gren med en diameter på 5 til 10 cm er perfekt, den tører hurtigt og er nem at dele op og evt flække.
Lig evt dine rygetræs stumper in på risten når du er færdig med at grille, så du tører den på eftervarmen.
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#35 » 15. jun 2010, 15:50

Solbær

Jeg bruger ind i mellem solbærtræ (grene, kviste og blade) som ekstra aroma ved varmrygning af fisk og lyse kødsorter. Jeg bruger dem friske (direkte fra busken) og halvtørre.

Offtopic, men relevant (håber jeg): Solbær (og andre buske af Ribesfamilien) beskæres, når de er blevet lidt ældre, ved at 1/3-1/2 af de tykkeste, ældste grene klippes af nede ved udspringsstedet, lige over roden. Så forynger den sig selv indefra. Dette er relevant, fordi netop denne beskæring giver materiale til rygningen.
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#36 » 15. jun 2010, 16:49

Hej...det er en flot og overskuelig liste...:-)

Ét spørgsmål: Der står at man skal undgå Cedertræ? Jeg ryger "ofte" på Cedertræsplanker med godt resultat...er det træflisene man skal undgå? og hvorfor?
Grill on.....Dennis

http://www.barbecue-masters.com
Brug trækul og naturlig optænding![/i][/b]

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#37 » 15. jun 2010, 18:07

Er der nogle der kender et sted, som udbyder mange forskellige slags rygesmuld?

Det eneste jeg kan finde ved en hurtig google er bøg. Jeg vil gerne prøve nogle andre ting. Gerne fra frugttræer, vinstokke eller andre gode træsorter. Bøg er sikkert fint, men hvis det er den eneste variant der kan findes som smuld, bliver det måske lidt trist i længden
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#38 » 15. jun 2010, 18:09

barbecue-master skrev:Hej...det er en flot og overskuelig liste...:-)

Ét spørgsmål: Der står at man skal undgå Cedertræ? Jeg ryger "ofte" på Cedertræsplanker med godt resultat...er det træflisene man skal undgå? og hvorfor?

Jeg har faktisk også lige undret mig over det !
Listen er startet med en engels liste fra Guruen, som så er blevet opdateret et par gange fra liste fundet på andre sider.. husker ikke hvor ceder er kommet fra, troede faktisk også "kun" at det var nåletrær man ikke skulle bruge, pga harepiks indholdet i træet ...
Vil lige prøve om jeg kan finde noget reference til det.
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#39 » 15. jun 2010, 18:56

Xang72 skrev:
barbecue-master skrev:Hej...det er en flot og overskuelig liste...:-)

Jeg har faktisk også lige undret mig over det !
Listen er startet med en engels liste fra Guruen, som så er blevet opdateret et par gange fra liste fundet på andre sider.. husker ikke hvor ceder er kommet fra, troede faktisk også "kun" at det var nåletrær man ikke skulle bruge, pga harepiks indholdet i træet ...
Vil lige prøve om jeg kan finde noget reference til det.

Fra "The-Smoke-Ring"
Stay away from Pine, Cedar, and any type of Conifer, These create a Creasole that you will never get rid of, and they also burn extremely hot. Not to mention add horible flavor.

Fra "Grillinfools.com"
Wood that should not be used for smoking
DO NOT USE any wood from conifer trees, such as pine, fir, spruce, redwood, cedar, elm, eucalyptus, sycamore, liquid amber, cypress, or sweet gum trees. Cooking salmon on a cedar plank is not the same as using chunks of cedar to smoke meat as the meat is not smoked continuously on the cedar.

conifer = nåletræ
Så ud fra dette må man nok konkludere at cedar er nåletræ, som ikke skal bruges som smoke wood.
Men at bruge den som planke eller som "wrap around sheets" eller hvad det nu hedder, det er jo nok en anden snak, da man jo ikke direkte brænder træet af .. ?
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#40 » 15. jun 2010, 19:02

Tja.....det er lidt underligt, men med planker er Ceder det bedste (syntes jeg)....:-)
Grill on.....Dennis

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#41 » 15. jun 2010, 19:08

fra amazingribs.com

Bad wood.
Whatever you do, never use wood from conifers such as pine, fir, cyprus, spruce, redwood, or cedar. They contain too much sap and they can make the meat taste funny. Some have been known to make people sick. Yes, I know that cedar planks are popular for cooking salmon on, but I don't know anyone who burns cedar as a smoke wood. I have also heard that elm, eucalyptus, sassafras, sycamore, and liquid amber trees impart a bad flavor. Never use lumber scraps. Some lumber is treated with chemicals that are poisonous. Never use wood that has been painted. Never use wood that is moldy.
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#42 » 15. jun 2010, 19:13

Åbenbart kun godt med cedertræ planker..... :savl2:
Grill on.....Dennis

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#43 » 15. jun 2010, 19:18

Det er en super liste, og jeg har sendt bud efter noget kirsebær. Men når jeg får det er det i form af en gren. Snitter jeg det bare og smider det på grillen med det samme, eller skal det i ovnen og tørre først? Og hvad med barken.

Tror jeg har fundet ud af, at afsnittede spåner sagtens kan bruges på en Weber Q.

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#44 » 15. jun 2010, 19:57

Prøv at se nedenstående link, i højre side står der noget om el og cedertræ.

http://nozebra.ipapercms.dk/Weber/Grill ... 9/?Page=29

.
Torp Hedehusene

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#45 » 15. jun 2010, 20:00

Forunderlige verden.....:-)
Grill on.....Dennis

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#46 » 22. jun 2010, 12:41

Nu har jeg været så heldig at modtage noget godt æble træ, noget kristjørn, lyng, porse og nogle nåle fra et grantræ. De skulle lugte af citrus ved afbrænding.

Jeg ved at man kan bruge æbletræet, men det andet er jeg meget i tvivl om.
Derfor spørger jeg lige jer, om jeg kan bruge nogle af de andre ting, eller om jeg skal lade være.
Jeg vil jo helst ikke ødelægge maden.

Angående æbletræet. Det er ret frisk, men kan jeg ikke bare snitte det og smide det på grillen, eller skal det først tøre helt ud? Får man ikke den bedste smag, ved at der stadig er noget saft tilbage i træet?

Og hvad med barken?

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#47 » 22. jun 2010, 15:43

Jeg vil absolut afbarke - da der kan sidde alt muligt ubehageligt i barken.

De gerne jeg gjorde klar sidste år, har lagt nu 1 år i garagen "lukket" og er godt tørt nu - og skulle jeg bruge noget i hast - fik det 2x20 min i microovnen, så skal jeg love for at vandet/saften kom ud af træet og det var KNAS tørt, så det flækkede !
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#48 » 22. jun 2010, 16:03

Vil nok indrømme, her ryger barken med i røgen, kommer jo fra samme træ....
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#49 » 22. jun 2010, 20:02

Ja ok så med bark eller ej er noget man selv bestemmer. Men træ saften er ikke med til at give gode aromaer?
Hvad med de ovenstående ting? Kan de røges? Altså lyng, porse, de der nåle og kristjørn?

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Emneforfatter
Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#50 » 22. jun 2010, 20:42

en plastpose kan også ryge, når du har gjort forsøget, så fortæl og venligst om resultatet :-)

Nåletræ, og tror jeg, stedsegrønne trær, er den slags træ man ikke kan bruge da det skulle indeholde meget harepiks.

Jeg har set nogle enkelte steder hvor der bruges kryderurter til røg, men persomligt så tror jeg ikke det batter ret meget, husk på at det brænder væk på meget kort tid, i forhold til rygetræ som jo gives fra 30-40 minutter til flere timer.
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Tilbage til "Hjælp til maden..."