PB Helsinge skrev:Ps jeg anvender også rødel ved varmrygning af grillpølser, for at opnå flot farve uden at få for stærk røgsmag.
angus skrev:Hickory er amerikansk valnød
Palle B skrev:angus skrev:Hickory er amerikansk valnød
OK. Tak for det.
Det var i forbindelse med hammerskafter, som ofte er lavet af Hickory, jeg havde hørt at det var Elm, men det passer åbenbart ikke, man lærer jo lidt hele tiden
Xang72 skrev:Dejlgt at se at listen kan bruges ...
Men hvordan ændre jeg i indlæget når det er start a tråden, kan ikke se "edit" knappen ...
Morten L skrev:Xang72 skrev:Dejlgt at se at listen kan bruges ...
Men hvordan ændre jeg i indlæget når det er start a tråden, kan ikke se "edit" knappen ...
EDIT-knappen forsvinder efter 3 timer, så du skal have hjælp af en admin (holmer eller Guruen)
Torp Hedehusene skrev:Hej Bjærge
Du tørre det bare som alm. træ og bruger af det over år.
angus skrev:Vi afbarker aldrigSørger bare for at det er ordentligt tørret, da der kan være svampesporer i
bjærge skrev:angus skrev:Vi afbarker aldrigSørger bare for at det er ordentligt tørret, da der kan være svampesporer i
Så kan det da heller ikke blive nemmere.
Tusind tak for dit svar![]()
Med venlig hilsen
Fru knotten skrev:Hej
Har lige lagt noget af et stort mirabelletræ ned. Jeg har ikke lige kunnet finde det på listen.. er det noget man skal gemme og lave til røgetræ?????
Hvis ja..
Hvad er smagen mon???? og hvad bruges det evt. godt til....
angus skrev:Vi har igennem årene lavet masser af røgtræ - saver bare små stykker af grenene, halverer dem, lader barken blive på (ved godt at nogle siger, at den skal af) og så tørrer vi dem i ovnen ved ca. 100 gr. i nogle timerl.
Xang72 skrev:Fru knotten skrev:Hej
Har lige lagt noget af et stort mirabelletræ ned. Jeg har ikke lige kunnet finde det på listen.. er det noget man skal gemme og lave til røgetræ?????
Hvis ja..
Hvad er smagen mon???? og hvad bruges det evt. godt til....
GEneralt siger man jo at frugttrær er gode, så hvorfor ikke prøve ?
Læg gerne en komment in her i denne tråd når du har prøvet det, så kan jeg opdetere listen...
Fru knotten skrev:For nogle år side kørte jeg rundt på traktoren og slog græs under mirabelletræet, på et tidspunkt fik jeg en mærkelig kuldefornemmelse i venstre arm, slog det til side og blev færdig med at slå græs.
Jeg havde fået en af de "stikke" torne prukket ind i armen, tilmed var den knækket af, så jeg måtte hele turen igennem ved lægen, stivkrampe indsprøjtning og det hele.
Nu kan den så få lov at blive røget op, når den er tør til det... Bæstet........
o0frankie0o skrev:Super liste, vil ud og fælde havens træer
barbecue-master skrev:Hej...det er en flot og overskuelig liste...
Ét spørgsmål: Der står at man skal undgå Cedertræ? Jeg ryger "ofte" på Cedertræsplanker med godt resultat...er det træflisene man skal undgå? og hvorfor?
Xang72 skrev:barbecue-master skrev:Hej...det er en flot og overskuelig liste...
Ét spørgsmål: Der står at man skal undgå Cedertræ? Jeg ryger "ofte" på Cedertræsplanker med godt resultat...er det træflisene man skal undgå? og hvorfor?
Jeg har faktisk også lige undret mig over det !
Listen er startet med en engels liste fra Guruen, som så er blevet opdateret et par gange fra liste fundet på andre sider.. husker ikke hvor ceder er kommet fra, troede faktisk også "kun" at det var nåletrær man ikke skulle bruge, pga harepiks indholdet i træet ...
Vil lige prøve om jeg kan finde noget reference til det.
Tilbage til "Hjælp til maden..."
Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster