Teres major

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Teres major

Indlæg#1 » 15. jul 2020, 07:12

Hejsa

Hvordan ville I tilberede sådan et stykke kød? Det vejer ca. 350 g.

På forhånd tak!
xavis

Brugeravatar

Swopper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Teres major

Indlæg#2 » 15. jul 2020, 09:18

Plejer at grille dem li'som en steak... Høj, direkte varm til kernetemp. på ca. 56... Vendes jævnligt...
En Sulten Mand,
Er En GAL MAND...

Primo Oval XL
Hot-Wok

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 16. jul 2020, 07:54

Problemet er lidt, at jeg ikke har adgang til et termometer i disse dage.

Jeg synes, jeg har set nogen, der intervalsteger dem, men jeg kan ikke finde det igen.

Jeg påtænker af gnide den ind i smeltet smør, hvidløg og finthakket, frisk lavendel (mest fordi det gror i mængder lige uden for døren!) - hvordan lyder det?

tummes
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#4 » 16. jul 2020, 08:56

Hvis du Vil bruge smør, skal du klare det inden - ellers branker det. Hvis du vil krydre med hvidløg, skal du dele et fed i to og gnide det ind i kødet. Jeg ville personligt ikke bruge lavendel, det er dame parfume :)

Jeg ville også interval stege, det på forhånd saltede kød.

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 16. jul 2020, 15:56

tummes skrev:Jeg ville også interval stege, det på forhånd saltede kød.

Hvor længe og ad hvor mange omgange ville du stege det?

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 17. jul 2020, 00:05

Nå, det endte alt i alt godt!

På trods af manglende erfaring med udskæringen og begrænset udstyr i køkkenet blev det et rigtig flot og mørt stykke kød!

For at tage den fra begyndelsen:

Jeg gned kødet ind i en 'marinade' af flydende Becel, hakket hvidløg, hakket lavendel og salt.

Og her er det så, jeg må komme med en tilståelse: det begrænsede køkkenudstyr gjaldt også udendørsfaciliteterne - jeg havde desværre ikke adgang til en grill. Den kom derfor på panden. Den blev intervalstegt: Først 1 minut på hver side ved ret høj varme, så af og hvile lidt - dog ikke særligt længe, for jeg var bange for, at fedtstoffet skulle branke. Blandt andet derfor skruede jeg lidt ned for varmen, og den kom på og af ad et par omgange - jeg har faktisk ikke helt styr på hvor mange gange og i hvor lang tid pr. gang. Men, men - resultatet blev ret så fantastisk, hvis jeg selv skal sige det. Se billederne. Jeg er ret imponeret over, at jeg kunne få det så flot uden stegetermometer - men det må være et tilfælde af, at heldet følger de tossede, og at blind høne også finder korn :-D

Stegen blev serveret med kogte nye kartofler vendt med flydende Becel og hakket lavendel, lækkert brød (Il Fornaio Primitivo, købt i Netto) med smør rørt med hvidløg og lavendel, stegte asparges omviklet med lufttørret skinke, kogte majskolber og en dejlig sommersalat bestående af hjertesalat, ristede hasselnødder, bøffelmozzarella, avocado og jordbær.

På trods af det begrænsede udstyr og det begrænsede udvalg af ingredienser (flydende Becel var det fedtstof, der var, og lavendel var faktisk en rigtig lækker ingrediens i det forskellige tilbehør) blev det alt i alt en rigtig lækker sommerferiemiddag, som hele familien nød i fulde drag!
Vedhæftede filer
20200716_182941.jpg
20200716_185630.jpg
20200716_185649.jpg
20200716_185701.jpg
20200716_190601.jpg

Tilbage til "Hjælp til maden..."