Smart knivsliber?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Smart knivsliber?

Indlæg#1 » 24. maj 2020, 14:43

Jeg så dette slibesystem på Instagram (okay jeg klikkede på deres reklame, og nu forfølger det mig de næste 3 uger).
Hvis ikke jeg sleb på sten i hånden, så tror jeg systemet ville tiltale mig. Det er måske en god entry til dem som vil væk fra de der frygtelige træk-igennem slibere, men som ikke helt har mod på at slibe på sten endnu.
Hvad siger I? Er det smart eller noget bralder?

Til dem, der ikke vil klikke, så er et system, hvor du monterer din kniv på en magnet på bordet, og så er din kniv fikseret i 15 grader. Så har du en lille rulle med en slibesten for enden, som du ruller op ad kniven. Slibestenen er udskiftelig, så man kan få din finhed man ønsker.

https://www.horl-1993.com/de_en/horl-sharpener.html

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Smart knivsliber?

Indlæg#2 » 24. maj 2020, 15:26

Det lyder for mig blot som en anden variant af Lansky slibesættet, det kunne du ev også kigge på hvis du mangler input..

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 24. maj 2020, 16:40

Den eneste måde at slibe knive på, er med slibesten. Man kan heller ikke altid regne med, at en kniv skal slibes ved 15 grader eller en anden fixed vinkel.

Jeg vil anbefale et sæt på 2-3 sten af god kvalitet. Personlig benytter jeg sten fra Shapton og der fungerer super godt til mine knive.

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 24. maj 2020, 16:49

Måske lidt mere simpel end lansky? Og lidt mere lækkerhed over finish.

Jeg sliber også på sten. Jeg har et par stykker fra H W Larsen. Ikke noget fancy eller natursten, men de gør både japanske og tyske knive super skarpe. Jeg købte også sådan en vinkel, til at holde kniven i samme position med, men efter lidt træning, så er det okay let at styre kniven. Jeg tror så ikke jeg holder en optimal vinkel, men nogenlunde på gefühl, og når det bliver skarpt, så må det vel være okay :)

Tænker bare produkter kunne være godt til at komme i gang med slibesten.

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 24. maj 2020, 17:33

Hejsa

Pas nu på nallerne, de er tæt på, når man ruller.. ;-)

Men det er da et oplagt 'gør det selv' projekt....

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 24. maj 2020, 19:54

Det kan der være noget om. Omvendt sleb jeg også huden af mine tommelfingre første gang jeg legede med mine slibesten :)

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 25. maj 2020, 15:54

Jeg må indrømme at jeg ikke længere har tålmodighed til at sidde og fedte med slibesten, så mit lansky sæt med 5 sten bliver stort set ikke brugt længere. Jeg er i stedet gået over til en elektrisk vådsliber ( pt. Den billige udgave fra Onkel Harald, men når engang stenen er slidt op, så bliver det forhåbentlig til en tormek i stedet.)

Med den pris de kræver for den dims, så kan man lige så godt gå den anden vej og så få fuld frihed mht. slibevinkel og samtidig få et stykke værktøj der kan slibe andet end knive.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 26. maj 2020, 09:31

Jeg er også gået bort fra slibesten og min Edge Pro Apex har ligget urørt i skuffen en 3, 4 år. Jeg er gået over til Tormek og har ikke bemærket at kødskiverne og andet jeg skærer er blevet anderledes.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 26. maj 2020, 11:11

Det er vel også vådslibere de sliber på de forskellige steder man kan få slebet knive? Kunst og Køkkentøj, HW Larsen mm.

Jeg kan godt lide stenene, for de kan ligge i en skuffe. Tror jeg vil have svært ved at finde plads til en tormek eller andre fastmonterede systemer i min lejlighed ;)

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 26. maj 2020, 11:44

Jeg forstår godt, at en Tormek ikke skal have plads i en lejlighed og at stenene kan være i en skuffe.
Mit lille værksted er derimod perfekt, til en Tormek der også kan bruges til stemmejern mm. :-)
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 26. maj 2020, 12:23

Nej en tormek passer ikke i den typiske køkkenindretning, men hvis man har bare et lille kælderrum eller andet opbevaring, så er det faktisk ret nemt at finde maskinen frem når man skal bruge den.

Min sliber bor i et skab i skuret og bliver kun taget frem når den skal bruges, hvilket vil sige 5-6 gange om året når alle hjemmets knive får en tur. Efter jeg har fået maskinen, er det nemlig blevet sådan at alle knive ryger i opvaskemaskinen og det er ret hårdt ved skæret, men det lever vi med når det nu kun tager 1 times tid at slibe, polere og vaske 10 knive, vel at mærke inklusiv den tid det tager at finde maskinen frem og pakke væk igen.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Tilbage til "Hjælp til maden..."