Advocado olie - hvor?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
rskadk
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Advocado olie - hvor?

Indlæg#1 » 6. maj 2019, 17:47

Har læst at advocado olie har den højeste røg temperatur og derved perfekt til bøf stegning. Men hvor dælen køber man det henne? Og er det alt advocado olie der dur til madlavning og stegning ved høj varme?

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Advocado olie - hvor?

Indlæg#2 » 6. maj 2019, 19:13

rskadk skrev:Har læst at advocado olie har den højeste røg temperatur og derved perfekt til bøf stegning. Men hvor dælen køber man det henne? Og er det alt advocado olie der dur til madlavning og stegning ved høj varme?

Føtex, Kvickly bl.a.

Og ja - det dur. Om man kan lide smagen er nok individuelt.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 6. maj 2019, 22:48

rskadk skrev:Har læst at advocado olie har den højeste røg temperatur og derved perfekt til bøf stegning.

Avocado olie ligger ganske rigtigt højt i tabellen over røgpunktet for stegefedtstoffer.

MEN - tjuhej - andet kan bruges og er måske mere tillokkende. Hvad med smør ?????

På en googlet liste over røgpunkt ligger avocado olie på 271⁰C, klaret smør på 251⁰C og majs og solsikkeolie på 230⁰C.

I enkelte butikker kan du købe klaret smør til en heftig kilopris. MEN - det er så let at lave selv.

Vores sædvanlige smør skal blot opvarmes en tid (60 min.) ved 60⁰C og derefter afkøles. Så har du vallen, saltet og de fleste protein stoffer i bunden af posen. Nu skal smørret blot afkøles og vallen skal løbe fra.

Herunder ligger den vacuumpakkede pose i thermostatgryden og koger første gang.
Vacuumposen er svejselukket diagonalt på forhånd for at lette aftapning af valle.
Efter at vallen og det bløde proteinstof er fjernet kan man afgøre om man vil SV koge en gang mere.
IMG_2185.JPG

Jeg viser herunder smør (2x500 g.) som er kogt anden gang for at fjerne al væske.
IMG_2187.JPG

Interesserede kan herunder se listen som jeg fandt over røgpunkter :

Raffineret raps olie 204°C
Halvraffineret valnødde olie 204°C
Høj kvalitets (lav syre) extra Jomfru oliven olie 207°C
Sesam olie 210°C
Bomuldsfrø olie 216°C
Vindruekerne olie 216°C
Jomfru oliven olie 216°C
Mandel olie 216°C
Hasselnødde olie 221°C
Jornødde olie 227°C
Solsikke olie 227°C
Raffineret majs olie 232°C
Raffineret Solsikke olie med høj oliesyre indhold 232°C
Raffineret Jornødde olie 232°C
Raffineret Saflor olie 232°C
Halvraffineret Sesam olie 232°C
Raffineret soja olie 232°C
Halvraffineret Solsikke olie 232°C
Oliven olie af presserester 238°C
Extra lys oliven olie 242°C
Klaret smør 252°C
Sojabønne olie 257°C
Saflor olie 266°C
Avocado olie 271°C
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 7. maj 2019, 08:07

Super idé Per.

Smør er efter min opfattelse smagsmæssigt de fleste andre fedtstoffer overlegen.

Et par opklarende spørgsmål:

Hvad får man ud af evt. at give smørret en 2. gang SV?

Gør det nogen forskel, om man bruger saltet eller usaltet smør?
".

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 7. maj 2019, 10:08

benzon1960 skrev:Hvad får man ud af evt. at give smørret en 2. gang SV?
I anden SV kogning udskilles ganske lidt væde og proteinstof. Det er et spørgsmål om anden kogning giver nogen mærkbar forskel.

I thermostatgryden ses de to poser kogt første gang. Poserne er med 500 g. smør i hver.

De samme to poser med vægt angivet på posen efter tømning viser så den lille smule som koges fra i anden kogning.
benzon1960 skrev:Gør det nogen forskel, om man bruger saltet eller usaltet smør?
Det kan jeg ikke forestille mig. Når jeg smager på det kolde klarede smør fra saltet smør fornemmer jeg ingen saltsmag. Til gengæld er væsken/vallen meget salt og sikkert ikke egnet til at bruge i brødbagning.

En sidste betragtning - Da alt smør jo er mælkefedt fra komælk anser jeg det billige smør som lige så godt til klaret smør som det dyrere.
Alle de smørbare produkter er jo tilsat olie, så dem fravælger jeg helt klart. Kun rent smør kan jeg bruge.

Tilføjet senere : Nu har jeg så alligevel lavet et brød med det overskydende valle, mælkesukker og proteinstoffer fra 500 g. smør. Jeg undlod at tilsætte salt som jeg ellers plejer, derudover min sædvanlige opskrift til lyst brød af 600 g. mel.
Jeg fik et flot hævet brød med gylden skorpe og meget ensartet krumme.
Altså må jeg tage mine ord i mig og anbefale at bruge restproduktet fra klaringen af smørret, blot med hensyn til saltindholdet.

Emneforfatter
rskadk
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 12. maj 2019, 18:33

Hvor lang tid kan klaret smør holde sig? Gidder ikk stå og lave noget hele tiden, så det er en fordel det kan holde sig rigtig lang tid. Det vil avocado olie nok kunne gøre? :-) Men ved ikk hvor meget smagsforskel der er heller?

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 12. maj 2019, 20:08

rskadk skrev:Hvor lang tid kan klaret smør holde sig? Gidder ikk stå og lave noget hele tiden, så det er en fordel det kan holde sig rigtig lang tid. Det vil avocado olie nok kunne gøre? :-) Men ved ikk hvor meget smagsforskel der er heller?

Lav en ordentlig portion og så kan du jo evt. fryse nogle mindre portioner til en uge ad gangen.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
".

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 18. maj 2019, 10:45

rskadk skrev:Hvor lang tid kan klaret smør holde sig? Gider ikke stå og lave noget hele tiden, så det er en fordel det kan holde sig rigtig lang tid.
Du har uden tvivl flere måneders holdbarhed på køl. En anden ting er så om smørret over tid vil tage smag fra andet i køleskabet.

En uåbnet pose klaret smør vil kunne ligge på køl min. to md. , eller på frost i min. seks md., uden at ændre karakter.
Så hvorfor ikke lave flere mindre portioner i een øvelse, og derefter tage hul på een pose ad gangen.

rskadk skrev:............ det er en fordel det kan holde sig rigtig lang tid. Det vil avocado olie nok kunne gøre? Men ved ikk hvor meget smagsforskel der er heller?
Du må nok forberede dig på at med klaret smør smager maden mest som smørstegt !!!!

Tilbage til "Hjælp til maden..."