Øl til anden

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Øl til anden

Indlæg#1 » 7. nov 2018, 20:15

Jeg laver and på lørdag, og kunne godt tænke mig en god øl til. Normalt ville jeg trække en rødvin op, men kæresten er gravid, så jeg tænker det nok vil være i overkanten at drikke en hel flaske selv...

Hvilken øl vil passe til den klassiske Mortens and med brune kartofler, sovs, rødkål og hele baduljen?

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Øl til anden

Indlæg#2 » 8. nov 2018, 07:15

Jeg ville nok kigge efter en belgisk red alle, den er en smule "sur" i forhold til irsk red ale og det tænker passer fint til den lidt fede and.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Syncmarster
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 8. nov 2018, 13:06

Find en juleøl fra et bryggeri du godt kan lide. De er som regl af den mørke type som passer godt til den fede and.
Personligt kan jeg godt lide grauballe bryghus, kragelund bryghus, thisted, jacobsen og Grimbergen.
Weber Spirit E-310 Classic, 57cm Weber premium.

Ægir
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 8. nov 2018, 19:38

Hvis du kan få fat i en Carlsberg Semper Ardens Chrismas Ale er den bare perfekt...

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 8. nov 2018, 20:08

Tak for bud indtil videre. Jeg vil kigge i ale/Belgien-retningen.

Mikkeller Bottle Shop ligger lige nede ad gaden, så jeg tror også jeg slår et smut forbi der, og hører om de har noget fornuftigt at sige.

Jeg skal nok holde jer opdateret, hvis andre også skal ud at købe øller.

STYKERDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 9. nov 2018, 18:15

Har prøvet man forskellige specialøl, men syntes ofte de bliver for meget.
Så falder som regel tilbage til favoritten köstritzer schwarzbier, og den syntes jeg også er super til anden.
En anden tysker der også er super er duckstein rotblondes oberbrau som det lige er gået op for mig også er ejet af carlsberg.

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 9. nov 2018, 20:52

Jeg var forbi Mikkeler i eftermiddag, men jeg er ikke overbevist om mit køb. Pigen der stod i butikken virkede helt blank, da jeg sagde at jeg skulle have and i morgen, men efter lidt tid faldt ti-øren og hun kom i tanker om, at det nok var noget med Mortens aften at gøre.

Nå, men hun tænkte lidt, og gik lidt frem og tilbage. Så spurgte jeg hende, hvad hun tænkte, og hun sagde, at hun ville ikke anbefale en for mørk og sød øl. Nu begyndte jeg at tænke mit, for det var nok derhenad, jeg måske ville gå. Men jeg lod hende komme med et bud og jeg endte med en Rick Astley Northen Hop Lager. Alternativt foreslog hun en belgisk ale, men den 6-årige jeg havde med, syntes etiketten var flottere på lageren, så den snuppede jeg.

Det er nok ikke den jeg ender med at drikke til maden, men nok mens jeg laver den. Jeg købte den, fordi jeg godt kan lide butikken ligger der, og bidrager med noget til gaden. Reelt går jeg nok ned i Kvickly i morgen og ser på deres udvalg.
IMG_3995.jpg

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 10. nov 2018, 09:38

Jeg tror at du er blevet hjulpet godt, men i sidste ende kommer det meget an på smag og behag. Mange af de forslag du har fået her inde går på at "følge med anden" med søde, krydrede og ristede smagsnuancer. En anden måde at gå til det er ved at have en øl (eller vin), der kan klare opgaven (altså er kraftig nok), men som giver et modspil med en friskere og mere bitter (humlet) stil.
Personligt er jeg mest til det sidste som jeg synes er mere spændende. Evt. kunne man bide hovedet af al skam og købe en juleøl også?
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 11. nov 2018, 20:25

Håber I nød jeres and.. [WHITE SMILING FACE]️Endte du med en øl og evt. hvilken..?

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Sternberg
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 12. nov 2018, 10:29

Gouden Carolus Christmas

den her er super til den fede jule mad

https://www.vildmedvin.dk/gouden-carolu ... pEQAvD_BwE
Weber Q100
Weber 57 cm Performer
Primo XL Oval