Brisket efter burnt ends

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
cotedebeouf
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Brisket efter burnt ends

Indlæg#1 » 18. jun 2018, 09:34

Hej
Jeg har tidligere lavet brisket med stor succes. Men vil nu gerne udvide med at lave burnt ends.

For at lave burnt ends laves der en skrå udskæring af brisket (flat) der skæres af brisket, efter adskillige timer på grillen.
Men - og her er spørgsmålet. Efter flat er skåret i et skrå snit, vil jeg stå med et stykke brisket hvor der er bart - hvor resten af brisket har en bark efter rub, røg og grillning.

Risikerer man ikke at alt saften smutter ud af brisket på dette bare stykke?
Skal man for at skabe bark på det bare stykke, rubbe og røge igen?

Hvad gør i
Vil blive glad for at høre lidt erfaringer her

Mvh
Peter

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Brisket efter burnt ends

Indlæg#2 » 18. jun 2018, 21:57

cotedebeouf skrev:Hej
Jeg har tidligere lavet brisket med stor succes. Men vil nu gerne udvide med at lave burnt ends.

For at lave burnt ends laves der en skrå udskæring af brisket (flat) der skæres af brisket, efter adskillige timer på grillen.
Men - og her er spørgsmålet. Efter flat er skåret i et skrå snit, vil jeg stå med et stykke brisket hvor der er bart - hvor resten af brisket har en bark efter rub, røg og grillning.

Risikerer man ikke at alt saften smutter ud af brisket på dette bare stykke?
Skal man for at skabe bark på det bare stykke, rubbe og røge igen?

Hvad gør i
Vil blive glad for at høre lidt erfaringer her

Mvh
Peter

Hej Peter

Du laver faktisk burnt ends af din point og ikke flat. Til konkurrence vil jeg lade de to sidde sammen, da du jo her kun skal bruge 6-8 gode skiver flat. For at være sikker på at have nok flat, vil jeg faktisk trimme den nederste flade del af din point væk (på siden mod midten af kødet), således at du får et større stykke flat med rub at vælge ud fra.

Det er helt korrekt, at du ved denne metode uanset hvad ender med noget flat uden rub, det hvor point har siddet.

Alternativt til hjemmebrug, hvor du gerne vil have alle stykker med rub, kan du skille flat og point og rubbe/cooke individuelt.

Emneforfatter
cotedebeouf
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 22. jun 2018, 09:08

Hej Christian
mange tak for svar - og Ja, så godt jeg vendte rundt på point og flat:-)

skal jeg forstå det sådan, hvis jeg vil grille helt og dele i processen. at i stedet for at lave skrå snittet, kunne skære en hel del af - altså et vertikalt snit. og derved også få en mindre flade uden rub

Mvh
Peter

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 22. jun 2018, 15:19

Hej igen

Her er lidt billeder fra da jeg sidst lavede en full packer.

Din point vil starte som et tykt stykke kød i den ene ende - når den når hen mod midten af kødet, vil den dog blive tyndere og tyndere. Jeg har derfor gjort det, at jeg har trimmet noget af det tynde point af. Da din point ligger oven på din flat, får du mere flat ved at trimme pointen lidt.

Du kan se, at pointen her starter tættest på kameraet (fortsat med en del fedt på):

IMG_1834.jpg

Her er pointen længst væk fra kameraet. Du kan se at kødfibrene vender "den anden vej" og at kødet har mere marmorering. Du kan også se, at jeg på stykket tættest mod "midten" har trimmet noget af pointen væk, således at den får en helt lige kant. Der hvor der ikke er noget fedt på flatten, var der før point. Havde jeg ikke trimmet dette væk, ville jeg have fået et tyndt (lidt kedeligt) stykke point, som ville blotlægge noget flat uden rub, når den blev skidt ad.

IMG_1835.jpg

Undersiden:
IMG_1836.jpg

Det færdige resultat (flat):
IMG_1839.jpg

Tilbage til "Hjælp til maden..."