Treretters herremiddag

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
skrankesvin
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Treretters herremiddag

Indlæg#1 » 14. apr 2018, 19:04

Får en håndfuld gutter på besøg i næste weekend, og skal have lavet en menu. Jeg er løbet helt tør for idéer, men har et stykke dejligt selvnedkørt då i fryseren, som jeg regner med at enten brassiere eller smide i en frikassé til hovedretten.

Jeg mangler forslag til forret og dessert.

Jeg tager ud torsdag og fredag og ser om jeg kan plukke østers, men vil gerne have en backupplan hvis der ikke er østers at finde.

Desserten overvejer jeg en mojitomoussé.

Og jeg beklager mit hedenske indlæg - jeg kan desværre ikke grille, da jeg er flyttet i lejlighed. Der er bare nogle super dygtige kokke herinde, så tænker I har et par gode forslag .1%¤ .

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Treretters herremiddag

Indlæg#2 » 14. apr 2018, 21:28

Til forret kan du overveje

- Skrabet tatar (den ville jeg klart vælge) med noget godt brød til eller sprøde fries
- Pulled Pork sliders (måske ikke "typisk" forret - men til en herremiddag, kan det næppe gå galt) ;-)
- Creme Ninion med lynstegte kammuslinger (Champagne, fløde og kammuslinger er altid et hit): https://www.dr.dk/mad/opskrift/creme-ninon
- Tigerrejer på spyd med asparges
- Hvidløgssuppe med bacon (smager ikke kraftigt af hvidløg - men har en sindsyg god cremet smag)
- Tuna Melt

Hvis man skal have appetizers (og det skal man vel :-)), vil jeg anbefale ABT (viewtopic.php?t=2410) - det smager vildt godt. Når jeg serverer det, bliver de spist meget hurtigt.

Dessert:

- Mississippi Mudpie (den ville jeg vælge) - https://www.dr.dk/mad/opskrift/mississippi-mudpie
- Creme Brulee (så får du da lidt grill med) :-)
- Gammeldags æblekage
- Hjemmelavet cookie dough-is i vafler og med chokoladesauce.

Husk i øvrigt godt med gode pølser til natmaden :-)

God aften til jer. .1%¤ [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Husk at smide et par billeder op af maden - uanset hvad du vælger. :-)

Emneforfatter
skrankesvin
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 15. apr 2018, 09:01

Hej Christian.

Super fede forslag! Pulled Pork er der noget der hørmer af testosteron på kilometers afstand, og så endda til forret - den ryger helt sikkert med i overvejelserne - og er ret sikker på at ABT ville være alt for lækkert som sidedish til dem. Tak for dit forslag.

Mht. dessert, så synes jeg faktisk ret godt om idéen om gl. æblekage. Der er en tendens til at alt skal være så ekstremt, men det er bare en vanvittig god klassiker. Tak for dine svar :D!

Ps: regner med natmaden bliver indtaget ved den lokale pizza-pusher, efter vi har leget unge den halv nat på en tarvelig pub :D

Emneforfatter
skrankesvin
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 29. apr 2018, 07:04

Nå, jeg glemte helt at komme med en opfølgning. Vi fik østers, både naturel og gratineret til forret. Sjov gimmick, hvor folk selv skulle åbne deres østers - ingen havde smagt det før.

Hovedretten blev langtidsstegt dyrebov, en form for tyskinspirerede brasekartofler, med frysekartoffelskiver, bacon, løg og en ordentlig mængde smør, en lækker vildtsauce ( der var 1,5 liter, alt blev spist, hehe), confiterede champignon samt ærtepure.

Jeg var i Irland sidste år, og besøge Guinness, hvor jeg fik en opskrift på en chokolademousse med Guinness, og det har jeg lavet et par gange, det er altid en succes.

God søndag til dig :).

Troelsdk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 29. apr 2018, 08:37

Mmm det lyder lækkert

Den chokolade opskrift må du dele en dag

Briand de la Motte
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru