flæskesteg på rotisseri q100

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

flæskesteg på rotisseri q100

Indlæg#1 » 18. feb 2018, 08:10

hej er der nogen gode fif til dette.
jeg vil lave en 1.5 kilo steg på min q100 og har før gjort det for evigheder siden. nu hvor jeg har styr på at få sværen sprød i ovnen vil jeg gerne prøve på grillen igen. men hvor længe skal den ca have og ca temp.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

GrillKingMogenstrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: flæskesteg på rotisseri q100

Indlæg#2 » 19. feb 2018, 15:56

Jeg ville ikke rotere min flæskesteg - du kan - ligesom når du laver Porchetta - få svært ved at få sværen sprød. Kødsaften løber ned over sværen - og så bliver den ikke sprød. Ved Porchetta kan man lade være med at skære sværen helt igennem. Den bedste flæskesteg får man hvis grillen sidder over sværen og man bruger et stegetermometer og stopper ved 65oC....det er også noget juks at måle centertemperatur på noget der roterer....

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: flæskesteg på rotisseri q100

Indlæg#3 » 20. feb 2018, 10:34

GrillKingMogenstrup skrev:Jeg ville ikke rotere min flæskesteg - du kan - ligesom når du laver Porchetta - få svært ved at få sværen sprød. Kødsaften løber ned over sværen - og så bliver den ikke sprød. Ved Porchetta kan man lade være med at skære sværen helt igennem. Den bedste flæskesteg får man hvis grillen sidder over sværen og man bruger et stegetermometer og stopper ved 65oC....det er også noget juks at måle centertemperatur på noget der roterer....

Jeg har masser gange lavet flæskesteg på rotisserie, og man kan sagtens få sprød svær! Dertil kommer, at den bliver utroligt saftig og lækker - jeg synes klart det giver den bedste steg at rotere den.

1. Sørg for at ridse sværen godt igennem, præcis som du plejer.
2. Salt godt mellem sværene.
3. smid den på rotisserie, og lad den snurre med et fad under, med vand i så du har til sovs. Jeg plejer at give den 150 grader til den er ca 5 grader fra den kernetemperatur du vil opnå.
4. Når den er ved at være oppe i temperatur, skruer du HELT op for grillen, og giver den 300+ grader indtil sværen er sprød. Du kan evt. lige hive stegen af varmen, mens den kommer op i temp. Jeg plejer at lade den sidde på rotisserie, men slukke så den ikke længere roterer. Sværen skal vende ned af, men lidt på skrå op mod bagenden af grillen. Hold godt øje. De sidste par minutter kan du evt. fjerne fadet nedenunder, så den får helt direkte varme på sværen.

Voila - nu har du en super saftig flæskesteg, med helt sprød svær!
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Tilbage til "Hjælp til maden..."