Brun sovs? Mangler inspiration

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Brun sovs? Mangler inspiration

Indlæg#1 » 7. jan 2018, 18:50

Ja.. Jeg er sku gået død i den helt almindelige hverdags brune sovs! Før i tiden puttede jeg ofte ribs gele i men det kan fruen slet ikke have, så putter så lidt i så man stort set ikke kan smage det.. Og syntes jeg mangler lidt inspiration til hverdags sovsen!
Desuden har vores søn mælke allergi så der mangler lidt smag.. :-)

Så hvordan laver i jeres sovs til feks deller eller medister i hverdagen?

Har I andre simple sovse i bruger på hverdage til feks koteletter eller lignende?
[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Morten

Bare fordi en tråd uden billeder er kedelig ;-)[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180107/ef9730994a663be9dd4a98a08b4db514.jpg[/img]

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Brun sovs? Mangler inspiration

Indlæg#2 » 7. jan 2018, 18:59

Spiser så lidt sovs at jeg vil overlader sovse dele til de andre, men sidder og tænker..
Laktosen i mælken er ikke der smagen sidder, så det burde kunne klares med laktrese pulver eller en laktosefri mælk/fløde.. :-)

CraweN
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 7. jan 2018, 19:11

lav noget hønsefond og brug det til at give dine sovser noget dybde.

Brugeravatar

mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 7. jan 2018, 19:43

Eller en gastrik. Det lægger sig op af ribsgeléen, men har meget mere dybde.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 7. jan 2018, 20:22

Brun sovs som jeg kender det hjemmefra og som jeg selv laver det kræver at der er lidt stegesky til at give smag ellers bliver det jo bare som det Olsen banden laver på taget af et fint hotel i Paris.
I vores husholdning er vi kun 2 personer så der kan ikke laves ret meget sovs men den smule der er kan godt strammes lidt op med en halv okseterning og som du selv siger lidt gelè.
Hvis man som du ikke kan bruge gelé kan man også bruge lidt ketchup, det bruger jeg oftest selv.
Held og lykke med sovsen, det er faktisk den vigtigste komponent i måltidet.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Emneforfatter
whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: RE: Re: Brun sovs? Mangler inspiration

Indlæg#6 » 7. jan 2018, 20:55

aammat skrev:Spiser så lidt sovs at jeg vil overlader sovse dele til de andre, men sidder og tænker..
Laktosen i mælken er ikke der smagen sidder, så det burde kunne klares med laktrese pulver eller en laktosefri mælk/fløde.. :-)
Nej det er rigtigt nok men syntes det gør lidt! Dog kan vi ikke engang bruge laktose fri, det er ikke nok (så skal man "kun" have laktose allergi) mælke allergi betyder vi ikke engang kan bruge feks hakket oksekød da det ofte er lavet af malke kvæg, så er der stadig mælke proteiner i! Så sætter sku begrænsninger [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Emneforfatter
whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 7. jan 2018, 20:55

CraweN skrev:lav noget hønsefond og brug det til at give dine sovser noget dybde.
Kunne bestemt godt være det skal prøves!

Emneforfatter
whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 7. jan 2018, 20:57

mochr skrev:Eller en gastrik. Det lægger sig op af ribsgeléen, men har meget mere dybde.
Kendte jeg slet ikke! Lyder spændende!

Emneforfatter
whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 7. jan 2018, 20:59

steenj skrev:Brun sovs som jeg kender det hjemmefra og som jeg selv laver det kræver at der er lidt stegesky til at give smag ellers bliver det jo bare som det Olsen banden laver på taget af et fint hotel i Paris.
I vores husholdning er vi kun 2 personer så der kan ikke laves ret meget sovs men den smule der er kan godt strammes lidt op med en halv okseterning og som du selv siger lidt gelè.
Hvis man som du ikke kan bruge gelé kan man også bruge lidt ketchup, det bruger jeg oftest selv.
Held og lykke med sovsen, det er faktisk den vigtigste komponent i måltidet.
Ja præcis! Det er sovsen der samler det hele! Men ketchup skal da prøves så! Fruen elsker ketchup [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

***undskylder lige de mange indlæg, det er ikke lige til at overskue et stort svar når jeg bruger Tapatalk!
Syntes også at den plejer at samle indlæg så.. Men det kan godt være det er en forum indstilling

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 7. jan 2018, 21:25

Kartoffelvand, tørrede svampe, tomatpure/ketchup er gode umami-bomber.
Kødafpuds, ben, kyllingeskrog/ben fra den stegte kylling kan sagtens give noget kraft i en gryde med lidt vand.
Og hvis der skal tilsættes salt kan man anvende soya, worchestersauce, eller fiskesause i stedet for, eller som en del af det salte.

Balsamico, og som nævnt gastric, kan også bruges til at balancere de sur/søde smage.

Emneforfatter
whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 7. jan 2018, 21:47

Ib M skrev:Kartoffelvand, tørrede svampe, tomatpure/ketchup er gode umami-bomber.
Kødafpuds, ben, kyllingeskrog/ben fra den stegte kylling kan sagtens give noget kraft i en gryde med lidt vand.
Og hvis der skal tilsættes salt kan man anvende soya, worchestersauce, eller fiskesause i stedet for, eller som en del af det salte.

Balsamico, og som nævnt gastric, kan også bruges til at balancere de sur/søde smage.

Ja bruger også altid kartoffel vandet, men syntes heller ikke jeg har problemer når vi snakker hel kylling osv, det er mere de helt klassiske, karbonader, frikadeller, medister osv!

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 7. jan 2018, 23:35

Vi bruger tomatsovs en hel del, både en der lige er lavet på fem minutter og nogle som hygger sig i et par timer.

Ratatouille, som selvfølgelig minder tomatsovs, kan opveje sovs. Og ellers kan diverse dip og pestoer jo også bruges som smag til kartoflerne.

Og gastrik er super til at give lidt ekstra smag. Og nemt at lave selv.

Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 8. jan 2018, 17:34

whoa skrev:Ja bruger også altid kartoffel vandet, men syntes heller ikke jeg har problemer når vi snakker hel kylling osv, det er mere de helt klassiske, karbonader, frikadeller, medister osv!

Til medister bruger jeg altid vandet som den er kogt i som grundbase i en god sauce.
Til karbonader har jeg altid fået smørsauce.
Kan huske fra barnsben at der blev gemt sauce fra f.eks. flæskesteg der kunne bruges til frikadellerne.

Så måske drejer det sig om at være lidt fremsynet og gemme en sjat sauce eller fond når der er lidt i overskud fra en god steg.

Emneforfatter
whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 8. jan 2018, 19:26

Ja jeg har også nogle gange gemt noget fond når man har lavet en god sauce, mener faktisk jeg engang så et tip om at lave "fond terninger" altså som en slags isterning, så er det nemt at putte et par stykker i!

Tilbage til "Hjælp til maden..."