Langtidsstegt and og flæsksteg på samme grill

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
TomDK
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Langtidsstegt and og flæsksteg på samme grill

Indlæg#1 » 18. dec 2017, 13:32

Hej hej

Ny bruger her :)

Nu er der jo ikke mange dage til jul og dermed tid til and og gris.

Anden er jeg ikke sådan vildt meget i tvivl om. Tænker den skal have 5-6 timer ved 140-150 grader. Men er selvfølgelig modtagelig for input :)

Men, flæskestegen skal også gerne grilles i samme grill. Hvad tænker i om det? Også i forhold til at få en sprød svær samtidigt med der er and i grillen?

Tom

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Langtidsstegt and og flæsksteg på samme grill

Indlæg#2 » 19. dec 2017, 14:10

Jeg tror ikke temperaturen er høj nok, til at det vil give de eftertragtede sprøde svær.
Et trick jeg har fået her fra siden, er at sætte stegen på højkant med stanniol, så sværene peger mod kullene. Se link med billeder:
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=43&t=46971&p=356847&hilit=fl%C3%A6skesteg#p356847
Om sværene kan nå at blive sprøde, hvis du hæver temperaturen når anden er færdig, det tør jeg ikke at spå om.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Emneforfatter
TomDK
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 19. dec 2017, 18:12

Det var faktisk lidt det samme jeg går og tænker på, altså hvad sværen angår, og om man kan nå at få den sprød ved evt. at vende den om når anden er taget af. Og så fyre helt op får grillen.

Men jeg vil lige kigge i linket. Tak for det :)

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 19. dec 2017, 19:36

Jeg tror faktisk jeg ville skære sværene af, grille flæskestegen indirekte pakket ind i staniol (og f.eks. med lidt gode krydderurter på). Sværene kan du så lave i ovn - det bliver super godt :-)

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 19. dec 2017, 21:56

Hvis stegen pakkes i staniol, bliver den så ikke nærmest dampet? Og med et kedeligt udseende og manglende grill smag?
Men til gengæld nok meget saftig.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 19. dec 2017, 23:03

RTCallesen skrev:Hvis stegen pakkes i staniol, bliver den så ikke nærmest dampet? Og med et kedeligt udseende og manglende grill smag?
Men til gengæld nok meget saftig.

Nej, det er ikke min erfaring. Du kan evt nøjes med at pakke toppen ind.

Du kan evt give den lidt direkte til sidst - så får du en lækker grillsmag. :-)

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 20. dec 2017, 08:46

Jeg skal lave samme nummer til vores juleaften. Jeg vil smide begge dele på rotisserie, med en gang æblerøg. En bakke med vand under. Og så bare fuld skrald til sidst uden bakke , så både svær og skind bliver sprødt.
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Emneforfatter
TomDK
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 25. dec 2017, 22:55

Hej igen.. så må jeg hellere lige komme med en lille update på hvordan det gik. Og for at gøre det helt kort. Skulle nok have fulgt Christian1986's råd om at skære sværen af :) For ak ja, for mange kokke om maden osv.

Første problem var at det hele allerede var færdigt kl 16. Eller dvs, sværen på flæskestegen var fesen slatten. Men ellers var and og steg klar til indtagelse, med i øvrigt sprødt skind.

Men vi blev enige om bare at slukke grill og partere and og så varme det hele når det skulle bruges, og så i øvrigt få en god svær også. Men det gik ikke helt som forventet. For da fad med and blev taget af grill blev der lige fyret op for grillen i håb om at få sværen sprød. Men med det resultat til følge at vi stod med en forkullet flæskesteg. For da jeg skruede op for grillen fik jeg også lige tændt den midterste brænder hvor der så dryppede fedt ned over. Der er selvfølgelig de hersens flavorizer bars over.. Men fedt blev antændt osv. Det sorte kunne skæres af, heldigvis. Og en fin steg indenunder. Og så kostede det er termometer i grillen :D Og ingen flæskesvær :D

Tilbage til "Hjælp til maden..."