Udenlanske eller danske ribs?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Udenlanske eller danske ribs?

Indlæg#1 » 20. jan 2017, 12:12

Jeg kan se at eksempelvis Steak-Out har spanske Iberico eller Duroc ribs.

Men i flere udenlandske køb-butikker står der "Hard to find" og "World famous" omkring de danske ribs.

Hvis vores ribs er så gode, hvorfor er det så svært at få dem i en ordentlig kvalitet i danske købbutikker, så vi er nødt til at importere fra eksempelvis Spanien?
:roll:

TimDk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Udenlanske eller danske ribs?

Indlæg#2 » 20. jan 2017, 15:18

Sikkert fordi den gængse dansker ikke vil betale for,kvalitet... desværre.så,mon ikke de gode ribs bliverpakket til eksport.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 20. jan 2017, 16:14

Cyberguyen skrev:Jeg kan se at eksempelvis Steak-Out har spanske Iberico eller Duroc ribs.

Men i flere udenlandske køb-butikker står der "Hard to find" og "World famous" omkring de danske ribs.

Hvis vores ribs er så gode, hvorfor er det så svært at få dem i en ordentlig kvalitet i danske købbutikker, så vi er nødt til at importere fra eksempelvis Spanien?

Jeg går ned til min lokale slagter og siger det jeg vil have, så klarer han det, men skal de være rigtig gode koster det også.
Pris og kvalitet følges jo normalt ad. :P

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 21. jan 2017, 09:09

For 10-20 år siden lavede jeg ofte vikingefest sammen med "drengene". Der købte vi danske ribs i kasser af 10 eller 25 kg. Som jeg husker det, var det normalt Danish Crown og der var kvaliteten ikke noget at skrive hjem om.
Where there's smoke... There's laughter.

SuperTommi
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 22. jan 2017, 13:14

Har du et par links til de udenlandske forhandlere?

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 22. jan 2017, 23:38

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 23. jan 2017, 07:03

Cyberguyen skrev:Hvis vores ribs er så gode, hvorfor er det så svært at få dem i en ordentlig kvalitet i danske købbutikker, så vi er nødt til at importere fra eksempelvis Spanien?

Ja man må tage undre-hatten på. Hvorfor prøver ingen af kødbutikkerne at tage dem ind?
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

TimDk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 23. jan 2017, 08:30

Det er en mærkelig verden [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] og de rins vi kan købe i inco osv i kasse kommer fra Frankrig...
Kunne være fedt om nogle turde tage dem ind.

Lidt det samme emne, MASH har jo haft dansk dry age på menuen en tid nu og det smager jo helt forrygende

martinhch
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 23. jan 2017, 09:28

Hej med jer.

Jeg hopper lige ind her- Det er mig der passer kødbiksen Steak-out:0)

De danske ribs er godkendt til eksport til U.S.A og amerikanerne er villige til at betale mere for dem- derfor ryger de i stor stil til U.S.A.

Jeg køber absolut ikke præmissen om at vores danske hvide gris skulle være noget ekstra særligt. Men varen kan sagtens have et godt ry i udlandet- lidt a la dansk bacon.... Men nylig tids historier om MRSA og oveforbrug af antibiotika gør at jeg ihvertfald er betænksom.

Vi har haft en del vareprøver hjemme, på hvad der skulle have været danske ribs i særklasse og jeg må altså bare sige, at jeg er ikke imponeret. Vi har endnu ikke smagt noget hvor vi tænkte wauw! Vi vil gerne det danske, men har bare ikke fundet det rigtige endnu. Hverken svin eller okse.

Man kan godt finde noget ekstraordinært fra nogen af de små evt. økologiske/biodynamiske brug hvor det er virkelig lækkert. Her vil dyrevelfærden, den ekstra plads og evt. specielle måder at fodre på give en vanvitttig oplevelse, men så snakker vi også en helt, helt anden pris. Derudover vil de ikke kunne levere de mængder der efterspørges.

Dbh
Martin

Brugeravatar

mrbangdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 23. jan 2017, 17:57

martinhch skrev:Hej med jer.

Jeg hopper lige ind her- Det er mig der passer kødbiksen Steak-out:0)

De danske ribs er godkendt til eksport til U.S.A og amerikanerne er villige til at betale mere for dem- derfor ryger de i stor stil til U.S.A.

Jeg køber absolut ikke præmissen om at vores danske hvide gris skulle være noget ekstra særligt. Men varen kan sagtens have et godt ry i udlandet- lidt a la dansk bacon.... Men nylig tids historier om MRSA og oveforbrug af antibiotika gør at jeg ihvertfald er betænksom.

Vi har haft en del vareprøver hjemme, på hvad der skulle have været danske ribs i særklasse og jeg må altså bare sige, at jeg er ikke imponeret. Vi har endnu ikke smagt noget hvor vi tænkte wauw! Vi vil gerne det danske, men har bare ikke fundet det rigtige endnu. Hverken svin eller okse.

Man kan godt finde noget ekstraordinært fra nogen af de små evt. økologiske/biodynamiske brug hvor det er virkelig lækkert. Her vil dyrevelfærden, den ekstra plads og evt. specielle måder at fodre på give en vanvitttig oplevelse, men så snakker vi også en helt, helt anden pris. Derudover vil de ikke kunne levere de mængder der efterspørges.

Dbh
Martin

Hej Martin,

Et spørgsmål om ribs - kender du de franske kamben de har i Inco? Jeg skal holde 40 års til sommer og skal i den forbindelse lave ribs. Kunne godt tænke mig at prøve de Iberico Baby back ribs du fører, i stedet for Inco modellen. Kan du sige noget om forskellen på de to?

Brugeravatar

9900
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 23. jan 2017, 19:18

Jeg har prøvet begge slags. Iberico ribs har en klart bedre mamorering, derfor mere møre efter min mening. Og så har de mere smag.
Men de franske er absolut også gode. De har en god størelse og fint med kød på.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Weber 57cm 2000
Weber 57cm 2010
Weber 57cm <2000
Big grenn egg large
Weber spirit e-310
Primo xl oval
Primo oval JR
Auplex mini

Sunbao
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 23. jan 2017, 19:27

Forskellen på de ben inco, slagter theilgaard med flere sælger også iberico, er kæmpe stor, både i smag og udseende, de billigere fra inco etc er da bestemt gode ben dog oftest ret skrabede for kød, derudover er nogle af dem meget smalle og ukorrente i størrelserne. Hvor iberico for det føste er meget flottere at se på mere rødt i det, har lidt marmorering og vejer betydeligt mere pr stk. Det svare i bund og grund lidt til at sammenligne en special øl også en metervare, det er begge to øl men derefter stopper lighederne også.

Men pas på smager du først iberico får du svært ved at nøjes med de billigere igen. Ikke at de ikke også er gode, men ja forskelle er markant.

John Sahl
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 24. jan 2017, 01:34

Sunbao skrev:Forskellen på de ben inco, slagter theilgaard med flere sælger også iberico, er kæmpe stor, både i smag og udseende, de billigere fra inco etc er da bestemt gode ben dog oftest ret skrabede for kød, derudover er nogle af dem meget smalle og ukorrente i størrelserne. Hvor iberico for det føste er meget flottere at se på mere rødt i det, har lidt marmorering og vejer betydeligt mere pr stk. Det svare i bund og grund lidt til at sammenligne en special øl også en metervare, det er begge to øl men derefter stopper lighederne også.

Men pas på smager du først iberico får du svært ved at nøjes med de billigere igen. Ikke at de ikke også er gode, men ja forskelle er markant.

100% enig...
John Sahl
www.Autohenter.dk - Din importkonsulent..!

martinhch
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 24. jan 2017, 08:43

Mrbangdk.

Jeg synes smag/marmorering er det som gør det for mig. Når jeg skal teste ben, plejer jeg at køre dem med lidt røg og så kun lidt salt for at se hvordan de "opfører sig" Mørheden skal jo nok komme efter man har kørt 3-2-1. Men igen det er jo smag og behag. Nogen er til moren, andre til datteren:0)

Brugeravatar

mrbangdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 24. jan 2017, 10:03

Tak for svarene.. :)

Tilbage til "Hjælp til maden..."