Gås på grill

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
renepaulsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Gås på grill

Indlæg#1 » 23. nov 2016, 09:41

Jeg har fået fat i en lækker gås på 5 kg til jul.

Det er første gang jeg skal grille gås, og vil gerne høre forslag til hvordan I ville gøre. Jeg har normalt grillet and, på 4 kg på grillen. Men spørgsmålet er om der er forskel?

Skal jeg f.eks. have alle kullene i den ene side af grillen, og gåsen i den anden, og så vende den så begge sider får varme?
Eller ville I fordele kullene i hver side af grillen, og gåsen i midten? Sidstnævnte er det jeg altid har gjort med and (selvfølgelig med drypbakke under).

Jeg har læst at man kan varme grillen op til 200 grader, grille med brystet nedad i 20 minutter, derefter vendes dyret, og får 40 min/kg ved 140 grader. Det skulle give en total grill-tid på 4 timer.

Jeg griller på en alm. Weber Ø57 One Touch.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Gås på grill

Indlæg#2 » 23. nov 2016, 18:23

Jeg plejede at gøre det du foreslår med kul i den ene side og fugl i den anden side da jeg grillede på Weber 57.
Umiddelbart ville jeg aldrig starte på 200 grader, men lave det hele ved 130-140 og vandbad under dyret, det tager formentlig en 4 til 5 timer.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
renepaulsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 28. nov 2016, 11:47

Tak skal du have.
Jeg har læst på denne side. Jeg ville også mene man måske skulle gøre det omvendt, for at få skindet sprødt?
http://www.grillkokkerier.dk/2015/11/02 ... hver-gang/

Emneforfatter
renepaulsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 19. dec 2016, 07:51

Nu nærmer dagen sig, og jeg ville bare gerne lige høre om der er nogen der har et input?

Springer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 19. dec 2016, 13:21

jeg har lavet gås på grill et par gange og som prause siger er den måde jeg gjorde det på. Den skal have lang tid ved svag varme, det giver det bedste resultat. Jeg kan ikke huske om skindet var sprødt, det er efterhånden et par år siden jeg har haft fornøjelsen at lave gås på grill.
Primo LG300 i Primo stålbord
OutdoorChef Ascona
LH forhøjerring
Fredstone
rosiserie
Auplex 13"

Tilbage til "Hjælp til maden..."