Hjælp til Koldrøgning af hel lakseside

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hjælp til Koldrøgning af hel lakseside

Indlæg#1 » 2. okt 2016, 11:33

Håber der er nogle der kan være behjælpelig med lidt spørgsmål omkring koldrygning. :P

Jeg har kastet mig ud i at få koldrøget en hel lakseside.
Den har lagt i en salt lage i ca. 14. Timer. Der efter tørret i ca. Lige så lang tid.

Igår var så dagen for opstart.
Til dette er indkøbt en weber koldrøgningsbakke (snegl).
Starten gik igår kl. Ca. 10.00. Og havde så røg on an off frem til kl. Ca. 15. Fra kl 15 og et stykke efter midnat har laksen så fået stille og rolig røg uden afbrydelser.
Til morgen da jeg stod op, var det så gået ud igen og jeg har nu startet sneglen igen.
Midt spørgsmål er så..... hvor længe kan laksen tåle at ligge i grillen. Fordi jeg synes ikke den har fået meget røgfarve. ?
Synes nemlig ikke jeg har kunne finde helt svar på dette nogle steder.

På forhånd tak. :mrgreen:

Mvh.
Thomas
Uanset vind og vejr, så er det grill-vejr ;)

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Weber Smokey Mountain 37 cm.
Pro Q Smoker 47 cm
Traeger pillegrill Pro 22

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Hjælp til Koldrøgning af hel lakseside

Indlæg#2 » 2. okt 2016, 12:16

Jeg ville ikke regne med at fisken får ret meget farve, så Prøv at smage på den. Jeg vil tro den har fået det røg den skal have med de tider du skriver.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

trespasser
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 2. okt 2016, 12:19

Hej

Det er ikke et problem at den ligger i grillen imens den ikke røger. Det skal bare ikke blive for varmt i grillen.
Første omgang røg skal du ikke forvente at den får så meget farve igen. 2 og evt. 3 gang så får den meget mere.
Jeg har læst mig til og praktiserer det også at den godt må "hvile" 12 timer imellem hver røgning. Det får min bare ikke lov til hver gang pga. tidspres. Men det gør ikke slutproduktet dårligere at den hviler lidt.

/Brian

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 2. okt 2016, 12:35

Wetle skrev:Jeg ville ikke regne med at fisken får ret meget farve, så Prøv at smage på den. Jeg vil tro den har fået det røg den skal have med de tider du skriver.
tak for din response, jeg må se om ikke jeg kan luske en kniv i dyret :mrgreen:

trespasser skrev:Hej

Det er ikke et problem at den ligger i grillen imens den ikke røger. Det skal bare ikke blive for varmt i grillen.
Første omgang røg skal du ikke forvente at den får så meget farve igen. 2 og evt. 3 gang så får den meget mere.
Jeg har læst mig til og praktiserer det også at den godt må "hvile" 12 timer imellem hver røgning. Det får min bare ikke lov til hver gang pga. tidspres. Men det gør ikke slutproduktet dårligere at den hviler lidt.

/Brian

I går eftermiddags lå den lige på grænsen mht. Temperatur. Men ellers har den været lige under 20 grader i følge mit termometer.
Okay, måske jeg bare skal lade sneglen forsætte resten af dagen og så se hvordan det ser ud tiil aften ? [smilie=bluecolorz5_pdt_07.gif]

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

trespasser
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 3. okt 2016, 22:12

Lyder som en plan.
Men når den nu har fået røg så lad den hvile og smag på den. Har den fået nok eller ej. Hvis ikke giver du den en omgang mere.

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 3. okt 2016, 23:30

trespasser skrev:Lyder som en plan.
Men når den nu har fået røg så lad den hvile og smag på den. Har den fået nok eller ej. Hvis ikke giver du den en omgang mere.

Den blev taget af igår aftes ved 21-tiden, efter samlet ca. 22 timers røg. ;-) Den blev så pakket i madpakkepapir og en tur i køleskabet for at hvile. Vi fik den så til en let anrettet forret her til aften, og af første forsøg at være, var det absolute lækkert.
Det bliver i hvert fald ikke sidste gang. .1%¤

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 4. okt 2016, 18:17

Jeg formoder, at du har brugt alm. bøgesmuld? Hvis du kan skaffe smuld af elletræ, vil det give en kraftigere farveudvikling og lidt mildere røgsmag. Det er det, man røger sild med...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 4. okt 2016, 22:03

skaal-um skrev:Jeg formoder, at du har brugt alm. bøgesmuld? Hvis du kan skaffe smuld af elletræ, vil det give en kraftigere farveudvikling og lidt mildere røgsmag. Det er det, man røger sild med...

Du har ganske ret. Købte ganske alm. Bøgesmuld, det weber selv sælger, da det skulle passe til røgesneglen. Ganske vist i den dyre ende, men til et første forsøg kunne det nok lige gå. .1%¤
Men jeg vil da tage et kig efter elletræ :mrgreen:
Tak for din feedback .1%¤

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

Brugeravatar

The Smoker
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 5. okt 2016, 15:21

Hejsa Debut-røger :lol:
Når du skriver røgesnegl går jeg ud fra du mener en af de labyrint-kasser der forhandles. De fleste af de typer giver ganske lidt røg fra sig. Derfor giver det ikke så meget mening når der i opskrifter rundt omkring sættes røge-timetal på. Det kan man nemlig kun finde ud af selv ved at prøve sig frem - ligenetop som du gør nu :-D Bare for at nævne nogle af de parametre der spiller ind på farvesætningen på vores røgemner: Type træmel/smuld, ovntype, temperatur, fugtighed og selvfølgelig træmelets fysiske dimension. Jeg røger altid selv med en rustfri bakke hvor melet måler ca 4 cm i højden og bakken måler så 20 gange 35 cm (bredde gange længde). Den passer rigtig godt til min ovn og på den her årstid holder jeg snildt temperaturen under de 25 grader - god videre røge-fornøjelse .1%¤
The Smoker
"Among my most powerful childhood memories is the seductive scent of sweetly-sauced ribs sizzling and crisping on Dad's grill."
citat Meathead's website: Amazing Ribs

Brugeravatar

petercdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 5. okt 2016, 17:49

Takker til hele banden for god inspiration - så er weekendens grillerier på plads :savl2:
Venlig hilsen

Peter

"Blogger om grill og sælger vinkøleskabe, stiger og dolke på nettet..."

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 5. okt 2016, 19:51

The Smoker skrev:Hejsa Debut-røger :lol:
Når du skriver røgesnegl går jeg ud fra du mener en af de labyrint-kasser der forhandles. De fleste af de typer giver ganske lidt røg fra sig. Derfor giver det ikke så meget mening når der i opskrifter rundt omkring sættes røge-timetal på. Det kan man nemlig kun finde ud af selv ved at prøve sig frem - ligenetop som du gør nu :-D Bare for at nævne nogle af de parametre der spiller ind på farvesætningen på vores røgemner: Type træmel/smuld, ovntype, temperatur, fugtighed og selvfølgelig træmelets fysiske dimension. Jeg røger altid selv med en rustfri bakke hvor melet måler ca 4 cm i højden og bakken måler så 20 gange 35 cm (bredde gange længde). Den passer rigtig godt til min ovn og på den her årstid holder jeg snildt temperaturen under de 25 grader - god videre røge-fornøjelse .1%¤

Mange tak for din feedback ;-)
Det er nemlig rigtig, jeg har købt webers koldrøgningsbakke, som de nu kalder den. men den er dog formet som et sneglehus. :P
Mht. røgmængden, så synes jeg nu den levere ganske fornuftig. men som du også skriver, så må jeg bare igang med at prøve mig frem. ;-)
Skulle du evt. have nogle links til forhandlere af røgesmuld hvor din erfaring er god ?? .1%¤

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

Brugeravatar

The Smoker
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 6. okt 2016, 08:02

Træmelsprodukterne fra Dansk Træmel er uovertrufne .1%¤
The Smoker
"Among my most powerful childhood memories is the seductive scent of sweetly-sauced ribs sizzling and crisping on Dad's grill."
citat Meathead's website: Amazing Ribs

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 6. okt 2016, 09:42

The Smoker skrev:Træmelsprodukterne fra Dansk Træmel er uovertrufne .1%¤

Nu er Dansk træmel ikke forhandler med fabrikant, det er en forhandler der søges.
Jeg kan anbefale: http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/roegeri ... fault.aspx

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 6. okt 2016, 19:10

Må tage et kig på det - tak :mrgreen:

Torp Hedehusene skrev:

Nu er Dansk træmel ikke forhandler med fabrikant, det er en forhandler der søges.
Jeg kan anbefale: http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/roegeri ... fault.aspx

.

TBS har jeg luret lidt på.
Jeg har også set at danish outdoor handler en del forskellige. Må ind og ha' kigget mig lidt omkring.
Mange tak for forslaget .1%¤

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 6. okt 2016, 19:27

Hjemmeproduktion kan også være interessant - måske bare som inspiration
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/roe ... -44c1.html

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 6. okt 2016, 20:15

Ib M skrev:Hjemmeproduktion kan også være interessant - måske bare som inspiration
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/roe ... -44c1.html

Takker - den er lige blevet bogmærket .1%¤ .1%¤

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

Tilbage til "Hjælp til maden..."