4,5 kg Kalvefilet som steg

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
hupfeld
Rutineret medlem
Rutineret medlem

4,5 kg Kalvefilet som steg

Indlæg#1 » 2. jun 2016, 12:34

Hej GG-venner
Jeg har fået en 4,59kg kalvefilet fra himmerlands kød :-D

Jeg vil lave den på søndag, hvor vi bliver 17 til spisning (Halvdelen børn)
Men jeg tænker at der ikke er nok, hvis jeg skær den ud til bøffer..! Så jeg vil laven den som en hel steg.

Har i nogle guldkorn til det projekt, eller skal den bare ridses og have rigligt med salt og peber??

På forhånd tak!

Hupfeld

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: 4,5 kg Kalvefilet som steg

Indlæg#2 » 2. jun 2016, 13:52

Hvis du vil lave den som hel steg, så vil jeg klart anbefale at du laver den reverse sear. Dvs. at du starter med at sætte den på indirekte varme ved ca. 110-120 grader. Når den når en temperatur i midten der ligger ca. 5-7 grader under din ønskede slutkernetemperatur så tager du den af og varmer grillen op til ca. 300gr. Derefter bruner du kødet godt og grundigt på alle sider på direkte varme. Når den så har hvilet i 15-20 min så plejer det at passe meget godt med at temperaturen er steget 5-7 grader.
Where there's smoke... There's laughter.

gumle43
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 2. jun 2016, 14:09

:-D jeg havde interval stegt den 25 min på fuld skral (indirekte selvf) - 25 min ude af grillen (ikke pakket ind) og derefter tilbage på grillen på ca 180 grader til den ønskede interne temp..vi kan god lide den rød men ikke rå , så tager den af på 56-58 grader og lader den hvil = perfekt hver gang Billede :-)

Brugeravatar

SimonP
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 2. jun 2016, 14:22

prause skrev:Hvis du vil lave den som hel steg, så vil jeg klart anbefale at du laver den reverse svar....

+1
Det virker!
Mvh

SimonP
-- -- -- -- -- -- --

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 2. jun 2016, 20:19

gumle43 skrev::-D jeg havde interval stegt den 25 min på fuld skral (indirekte selvf) - 25 min ude af grillen (ikke pakket ind) og derefter tilbage på grillen på ca 180 grader til den ønskede interne temp..vi kan god lide den rød men ikke rå , så tager den af på 56-58 grader og lader den hvil = perfekt hver gang Billede :-)

Det du beskriver han ikke særlig meget med intervalstegning at gøre, det er helt klassisk "bruning først og færdigstegning bagefter" hvis man tager den af ved 56-58 grader og lader den hvile, så har er den IKKE rød, den er som minimum medium eller nærmer sig gennemstegt. Når du starter på max-temperatur, så kan du være ret sikker på at den bliver grå i overfladen og at den høje starttemperatur får kødet til at trække sig sammen, hvilket medfører tørt kød...
Jeg beklager på forhånd at jeg nu i 2 posts i træk er ret barsk ved dig, men det du skriver er noget bavl.

gumle43
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 3. jun 2016, 11:40

haha..det virker squ perfekt for mig...og jo den er rød, saftig og mør (skal ikke pakkes ind, stiger ca 4-5 grader)..hvis man skal være hysterisk over at man får en grå bræmme yderst (hvilket ikke kan undgås hvis stege temp kommer op over 62 grader så laver man det selvfølgelig Sous Vide 8-10 timer på 58 grader...men igen, det er vel smag og behag Billede ;-) [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Emneforfatter
hupfeld
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 5. jun 2016, 08:41

prause skrev:Hvis du vil lave den som hel steg, så vil jeg klart anbefale at du laver den reverse sear. Dvs. at du starter med at sætte den på indirekte varme ved ca. 110-120 grader. Når den når en temperatur i midten der ligger ca. 5-7 grader under din ønskede slutkernetemperatur så tager du den af og varmer grillen op til ca. 300gr. Derefter bruner du kødet godt og grundigt på alle sider på direkte varme. Når den så har hvilet i 15-20 min så plejer det at passe meget godt med at temperaturen er steget 5-7 grader.

Det bliver Reverse Sear!
Men det bringer så et nyt spørgsmål på banen.. Hvor lang tid tager det at få 4,5kg kød op på 51-53°?
(for jeg tror 58° er en god slutkernetemperatur)

Og tak for hjælpen!

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 5. jun 2016, 09:31

Det er lidt svært at svare præcist på. Det kommer mere an på tykkelsen end vægten på stegen og så den reelle grill temperatur. Men omkring en time, vil jeg mene. Så du skal være over den, det sidste stykke tid.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 5. jun 2016, 09:46

Som Treblach skriver er det ikke helt nemt at sige, jeg vil tro at det ligger lidt højere (mellem 75 og 90 min.) Men sæt er kødetermometer i midten og hold øje med den.
Når du tager den af for at varme grillen op til 300+ kan du lade trække den lidt hvis du er for tidligt på den.

Brugeravatar

Emneforfatter
hupfeld
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 5. jun 2016, 10:40

Tak!
Jeg skal nok huske at tabe billeder af forløbet ;)

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 5. jun 2016, 14:03

hupfeld skrev:Tak!
Jeg skal nok huske at tabe billeder af forløbet ;)

Super - god fornøjelse.

Globoxx
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 26. okt 2017, 06:27

Husk kernetemperaturen kan stige op til 16% alt efter hviletid.

Tilbage til "Hjælp til maden..."