Koge en oksebouillon - Hvordan

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Koge en oksebouillon - Hvordan

Indlæg#1 » 26. mar 2016, 12:15

Hej.

Jeg er i den heldige situation at min far producerer kødkvæg, hvorfor jeg af og til får en kvart. - Det er jo dejligt og så bliver man udfordret på alle de stykker "Kogekød" og kraftben der er med sådan en kvart.

Derfor har jeg i dag bestemt mig at jeg vil koge en oksebouillon på 1,5 kg af kraftbenene - Jeg har indtil videre lagt benene i en stor gryde, smidt vand på til det dækker - Smidt en porre, en gulerod, noget selleri, 5 fed hvidløg og 5 laurbærblade i gryden.

Jeg har aldrig lavet en bouillon før, så derfor spørger jeg:
1. Mangler der noget? - Jeg smider også et løg i
2. Hvor lang tid skal bouillonen koge? - Når jeg læser på nettet kan jeg læse alt fra 1,5 til 12 timer...! - (denne bouillon skal anvendes til løgsupper, så tænker samme smagskraft som Mou's?
3. Hvor meget bouillon kan jeg forvente at få (Hvis det skal have samme kraft som Mou...
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Koge en oksebouillon - Hvordan

Indlæg#2 » 26. mar 2016, 12:50

Man kan også starte med at brænde benene af i en ovn :) men derudover, synes jeg du er godt med.
2-3 timer, så har du en god fond!

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 26. mar 2016, 14:46

Er desværre ikke hjemme før i morgen, men så skal jeg gerne poste en original opskrift fra kokkebogen.

Men personligt brænder jeg mine ben af i ovnen først, for at vinde lidt dybere smag. Og jeg sætter gerne min over om eftermiddagen, og lader den stå på vågeblusset til formiddagen efter.

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 26. mar 2016, 15:11

DWJ skrev:Er desværre ikke hjemme før i morgen, men så skal jeg gerne poste en original opskrift fra kokkebogen.

Men personligt brænder jeg mine ben af i ovnen først, for at vinde lidt dybere smag. Og jeg sætter gerne min over om eftermiddagen, og lader den stå på vågeblusset til formiddagen efter.

Det må du meget gerne! :) - Jeg tror også jeg vil brænde dem af næste gang... Nu prøver vi :)
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 26. mar 2016, 16:57

1,5 kg ben giver nu ikke meget bouillon .
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 26. mar 2016, 20:02

Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300