Bedste kaffe kværn/kop kaffe?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Gastro Rookie
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#1 » 14. feb 2016, 17:22

Hej

Nu prøver jeg lige igen, da da jeg havde succes sidste gang. :)

Denne gang er det dog lidt langt væk fra "grillen," men jeg håber det går.

Jeg bor pt. på kollegie, og har i et stykke tid klaret mig med instant kaffe, men jeg savner godt nok en rigtig kop kaffe!
Jeg vil derfor høre om nogen af jer har gode fif til at lave den bedst kop kaffe.
- Og hvis jeg skal kværne bønnerne selv, har i så erfaringer med knive vs. hjul?

På forhånd tak for hjælpen! :)

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Bedste kaffe kværn/kop kaffe?

Indlæg#2 » 14. feb 2016, 17:44

Hej gastro rookie
Her bruger vi en kværn med hjul og beholder
Inden da havde vi en med knive
Det fungere fint med knive men de helt kaffe kyndige mener den bliver for varm
Måske vil Chrstian svare lidt mere professionelt
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

ChristianWH
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 14. feb 2016, 18:39

Jeg har en wilfa wscg-2 kaffekværn, den skulle efter hvad jeg fik af vide fra min kammerat der går meget op i kaffen være den bedste af de lidt billigere kaffekværne. Forskellen på kværnen og blenderen, er ret tydelig i smagen, man kan indstille kværnen til hvor fint eller grovt bønnerne skal kværnes mens blenderen bare maser på, man kan selvfølgelig stoppe og se hvordan det ser ud, men resultatet er ret svingene - min erfaring..

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 14. feb 2016, 19:07

Jeg har en gammeldags håndkværn på kontoret og en elektrisk kværn hjemme. Begge virker meget bedre end den krydderikværn jeg tidligere brugte.

Jeg foretrækker stempelkaffe og da jeg er den eneste der drikker kaffe her hjemme, så passer det mig med en stempelkop.

Jeg har en af stål (bodum) som samtidig er med termofunktion, så hvis du tager kaffen med dig på farten, er det bestemt en løsning jeg kan anbefale.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 14. feb 2016, 19:49

Problemet med kværne, der benytter knive til, at findele kaffen er at størrelsen på det kværnede kaffe bliver meget forskellig (store og små stumper mellem hinanden) dermed bliver ekstraktionen af smagsstofferne uensartet. Men en kværn af passende kvalitet bliver kornstørrelsen ensartet og dermed bliver smagen bedre.
Jeg er efter mange års eksperimenter og kaffenørderi end med moccamaster (kaffemaskine) samt Solis Scala (kværn). Samt desuden en masse espressoudstyr - men det er en anden sag.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 14. feb 2016, 20:05

ChristianWH skrev:Jeg har en wilfa wscg-2 kaffekværn, den skulle efter hvad jeg fik af vide fra min kammerat der går meget op i kaffen være den bedste af de lidt billigere kaffekværne. Forskellen på kværnen og blenderen, er ret tydelig i smagen, man kan indstille kværnen til hvor fint eller grovt bønnerne skal kværnes mens blenderen bare maser på, man kan selvfølgelig stoppe og se hvordan det ser ud, men resultatet er ret svingene - min erfaring..

Wilfa'en har jeg selv brugt et par år. Den gør det udmærket til filter og stempelkande, hvorimod den ikke egner sig til espresso.

Jeg brygger på en Wilfa Svart Presisjon, som er udviklet i samarbejde med en af denne klodes bedste barista, Tim Wendelboe. Ikke at jeg har en særlig svaghed for Wilfa, men bryggeren er i mine øjne ikke bare suveræn til kaffe, men også designmæssigt i en klasse for sig selv - især i aluminiumsudgaven.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

witzner
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 14. feb 2016, 20:22

Hejsa,

Jeg har efterhånden prøvet flere forskellige maskiner med knive. Problemet med dem er at de kan have en tendens til at male ujævnt.
Jeg har lige købt denne manuelle med keramisk kværn (Hario Medium Glass Hand Coffee Grinder with Ceramic - http://www.amazon.de/Hario-Skerton-Hand ... le+manuell). Den er super god hvis du blot skal lave et par kopper om dagen. Lidt ekstra tid om dagen men KÆMPE positiv forskel når jeg laver en espresso - ja jeg blev fristet til at skrive: a small step for man a giant leap for flavor :)

Du kan naturligvis købe dig fattig i gode maskiner med keramiske kværne - her kan jeg klart anbefale en Mahlkönig vario - men den koster så også omkring 3000 spir (altså mere end 10 gange så meget som Hario).

God fornøjelse

Emneforfatter
Gastro Rookie
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 15. feb 2016, 16:33

Tak for jeres svar. :)

witzner skrev:Hejsa,
Jeg har lige købt denne manuelle med keramisk kværn (Hario Medium Glass Hand Coffee Grinder with Ceramic - Den er super god hvis du blot skal lave et par kopper om dagen.

Den har jeg faktisk kigget lidt på, læste så bare, at det er lidt svært at justere formalingsgraden? Og hvor længe skal man ca. stå og kværne inden man har 7-14g?

ChristianWH skrev:Jeg har en wilfa wscg-2 kaffekværn, den skulle efter hvad jeg fik af vide fra min kammerat der går meget op i kaffen være den bedste af de lidt billigere kaffekværne. Forskellen på kværnen og blenderen, er ret tydelig i smagen, man kan indstille kværnen til hvor fint eller grovt bønnerne skal kværnes mens blenderen bare maser på, man kan selvfølgelig stoppe og se hvordan det ser ud, men resultatet er ret svingene - min erfaring..

Den ser umiddelbart ret god ud. Har du problemer med, at kaffen sætter sig fast mellem beholderen udgangen fra kværnen?
Og når du skriver "men resultatet er ret svingene - min erfaring" betyder det så at den ikke maler ens?

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 15. feb 2016, 16:49

Jeg brugte tidligere en krydderikværn til at montere på min kenwood røremaskine, og det var meget svært at ramme en nogenlunde ens malingsgrad fra gang til gang. Nogle gange gik det fint og jeg fik en god kop kaffe ud af det, mens jeg andre gange fik malet for længe så det blev for fint til mit behov, andre gange igen blev det ikke fint nok og jeg endte med en kop kaffe der ikke smagte af ret meget.

Når jeg læser christians svar, så er det i forhold til at kværne kaffe med en blender, og altså samme princip som det jeg beskriver med krydderikværnen.

Min konklusion er derfor ret klart at du på den lange bane får mest ud af en model med kværn hvor du nemmere kan justere malingsgrad.

Det er også min erfaring med den manuelle kværn at det er lidt svært at justere formalingen, men til gengæld er det ikke noget jeg piller ved ret tit.

Når jeg maler bønner til en enkelt kop, så tager det mig ca. Den tid som elkanden bruger på at koge det vand der skal bruges, så vi snakker altså ganske få minutter pr. Kop.

ChristianWH
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 15. feb 2016, 20:38

Korrekt som wetle skriver, det er blenderen der er ret svingende. Jeg synes min wilfa gør det rigtig godt. Jeg er fuldt ud tilfreds. Nej, jeg oplever ikke problemer med at det sætter sig fast :-D

Emneforfatter
Gastro Rookie
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 17. feb 2016, 18:09

Wetle skrev:Når jeg læser christians svar, så er det i forhold til at kværne kaffe med en blender, og altså samme princip som det jeg beskriver med krydderikværnen.

Ja, kan da godt se mit spørgsmål virker lidt dumt nu.

ChristianWH skrev:Korrekt som wetle skriver, det er blenderen der er ret svingende. Jeg synes min wilfa gør det rigtig godt. Jeg er fuldt ud tilfreds. Nej, jeg oplever ikke problemer med at det sætter sig fast :-D

Lyder godt, tror det er den model jeg ender med.
Har I nogen gode erfaringer med specielle bønner, eller nogle klare favoritter? :)

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#12 » 17. feb 2016, 18:20

Jeg kan godt lide den de har i lidl, kan ikke huske hvad bønnerne hedder men i min lokale lidl har de kun en slags hele bønner så der er ikke så meget at tage fejl af.

Ud fra et økonomisk synspunkt har den også den fordel at være rimelig billig, mener det er omkring 85kr/kg.

Ind imellem køber jeg dog også forskellige af Peter Larsens blandinger, men jeg vender oftest tilbage til min sædvanlige.

Om du skal vælge den ene eller anden slags er jo svært at råde om da smag og behag jo heldigvis er forskellig, og det er jo heller ikke usandsynligt at der i dit nabolag findes en god kaffe-pusher hvor du kan få noget andet end jeg har mulighed for her.

ChristianWH
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#13 » 17. feb 2016, 19:06

Jeg køber kun fra min kammerat, der bestiller grønne bønner hjem og rister dem. Det er nr. 1, hvis du har mulighed for det. Der er kæmpe forskel i smagen på helt friske og halv sløje bønner fra butikkerne..

Og hvilken slags - det skal du selv finde ud af som wetle os skriver [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 19. feb 2016, 15:46

+1 Til Hario Skerton. Jeg bruger den den en del, sammen med min AeroPress. Super lækkert setup og jeg synes på ingen måde, at Hario er nem at justere? Og er man i tvivl, så maler man lidt grovere og finjustere bagefter og kører den grove kaffe igennem igen :)

Hario og AeroPress. Så får man verdens måske bedste kaffe. Skal man lige køre med klatten, så napper man en pose grønne bønder og rister dem selv i ovnen. Det dur!

Brugeravatar

kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 19. feb 2016, 16:11

Jeg har i snart 10 år brugt en Braun kværn KMM30 det er en fantastisk lille arbejdshest

Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't smoking, you're joking

Weber Genesis - EP330 Cobber - SpecialEdition
Weber One Touch Premium+ 57 WedgeWood
Weber Smokey Joe
Et hvilket som helst bål.

Brugeravatar

kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 19. feb 2016, 16:13

Gauze skrev: Skal man lige køre med klatten, så napper man en pose grønne bønder og rister dem selv i ovnen. Det dur!

Nej sku da...... På grillen da!

Weber Smokey Joe

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 22. feb 2016, 08:21

kambiri skrev:
Gauze skrev: Skal man lige køre med klatten, så napper man en pose grønne bønder og rister dem selv i ovnen. Det dur!

Nej sku da...... På grillen da!

Øhh næh

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 22. feb 2016, 20:33

Uanset om det er i ovn eller på grill, så er det sgu da noget svineri at riste bønder ;-)
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

witzner
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 22. feb 2016, 22:35

Gastro Rookie skrev:Tak for jeres svar. :)

Jeg har lige købt denne manuelle med keramisk kværn (Hario Medium Glass Hand Coffee Grinder with Ceramic - Den er super god hvis du blot skal lave et par kopper om dagen.

Den har jeg faktisk kigget lidt på, læste så bare, at det er lidt svært at justere formalingsgraden? Og hvor længe skal man ca. stå og kværne inden man har 7-14g?

Jeg bruger blot et par minutter til en espresso - det går relativt hurtigt - men hvis du har 7-14 kg så vil jeg antage du få trænet triceps en del :). Jeg plejer blot at kværne lidt mens jeg venter på kaffen bliver klar. Det er ret nemt at indstille finheden. Jeg brugte et par forsøg til en bestemt bønne og så sad den lige i skabet.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#20 » 23. feb 2016, 08:53

witzner skrev:
Gastro Rookie skrev:Tak for jeres svar. :)

Jeg bruger blot et par minutter til en espresso - det går relativt hurtigt - men hvis du har 7-14 kg så vil jeg antage du få trænet triceps en del :). Jeg plejer blot at kværne lidt mens jeg venter på kaffen bliver klar. Det er ret nemt at indstille finheden. Jeg brugte et par forsøg til en bestemt bønne og så sad den lige i skabet.

Skal vi lige tage en hurtig omgang basal omregning:

1 kg = 1000 g :lol: :lol:

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 23. feb 2016, 11:19

prause skrev:Uanset om det er i ovn eller på grill, så er det sgu da noget svineri at riste bønder ;-)

Ja, det kan der selvfølgelig være noget om :) Så prøver jeg med en bønne istedet :P

Brugeravatar

DitteTved
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 24. feb 2016, 17:40

Valg af kværn afhænger meget af, hvordan du skal brygge kaffen.
Jeg arbejder for en af de større spillere indenfor kaffe og espressomaskiner, kværne, kaffe osv, på det danske marked og en af de bedste kværne (til filter, stempel og lign) vi har hedder Nivona CafeGrano 130 - tysk kvalitetsprodukt :)
Hario er okay, men de manuelle kaffemøller giver bare ikke et ligeså jævnt resultat efter min mening.

Går man op i en rigtig espressokværn får man en kværn med uendelig mange indstillingsmuligheder - her er macap, Rancilio og Nuova simonelli nogle fantastiske mærker. Skal man have det bedste af det bedste, så vælger man en Mazzer.

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 26. feb 2016, 16:54

Hario er ikke bare "ok". Hario er genial og ganske nem at indstille. Der kan læses uendeligt mange gode historier om Hario. Hario'en kan dog uofficiel opgraderes med et mindre kit (Stempelkaffe) til ca. $10 (Sådan ca. Det er noget tid siden jeg købte det "tweak"). Jeg benytter personligt ikke det tweak.
Den kaffe jeg maler på min Hario er perfekt til AeroPress.

En kværn skal (helst) være keramisk, da motordrevet kværn med metalknive kan overføre varmen til selve den kværnede bønne og det vil man gerne undgå!

Vil man gerne have en elektrisk keramisk kværn, så bør man kigge efter Mahlkönig, men de koster knaster, men bedre elektrisk kværnet bønne fåes ikke (Næsten ikke ;))

Til kollegiet vil jeg stadig mene at Hario og AeroPress laver den bedste kaffe. Vil man lege lidt, så køb en Hario drippot og en Hario kande (vand). Det giver også en fantastisk lækker kaffe. Og vil man igen toppe, så skal bønnerne være nyristede, så man virkelig kan fornemme den dejlige kaffe "bloome", mens man brygger :)

Brugeravatar

KristianK
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#24 » 6. mar 2016, 21:16

Jeg kan supplere med, at året vinder (kåret i dag) af mesterskaberne i Aeropress, og altså ny Danmarksmester i Aeropress brugte en Wilfa.
Så helt dum er den ikke.

Jeg brygger selv min egen lille kop morgen og aftenkaffe på en Hario V60 2-kops og bruger en renoveret håndkværn fra Dienes fra 60'erne (sådan en med skuffe i)
Det smager fremragende :)

Jeg har lige fået en Wilfa Svart Presisjon som Benzon, men ikke fået den prøvet endnu :) Er sikker på at den er fin.

Har været i sommerhus hele ugen, da jeg skulle på messe for at levere kaffebarer og der nappede jeg også min manuelle Dienes med og bryggede på den forhåndenværende brygger. Det blev ok.

Men husk husk husk... Brug nu friske bønner og støt det lokale risteri eller køb på nettet. Det nytter ikke at drikke det fra supermarkedet. Det er for gammelt! Så det nytter ikke med fint bryggeudstyr, hvis ikke man bruger friske bønner.

Der kommer jo heller ikke oksemørbrad ud af grillen, hvis man putter gammel æselbøf i den ;)
Hvis I vil følge min rejse i kaffeverdenen, så er I meget velkomne herunder
http://www.kristianskaffe.dk
https://instagram.com/kristianskaffe.dk

Brugeravatar

kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#25 » 7. mar 2016, 08:34

KristianK skrev:Der kommer jo heller ikke oksemørbrad ud af grillen, hvis man putter gammel æselbøf i den ;)

Nej men af få et hæderligt resultat ud af en gammel æselbøf ville da betragtes som stor grillkunst! :-)

Weber Smokey Joe

Brugeravatar

janushoi
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 13. mar 2016, 22:31

På arbejdet har jeg en aeropress og en Hario Syphon tca-2 (www.kaffemekka.dk/shop/735-hario/875-ha ... hon-tca-2/) som kaffebryggere. Dem skifter jeg mest mellem. Især Syphon'en er der lidt underholdnings-effekt i.
Lidt for sjov har jeg også en handpresso, men den bruger jeg ikke ret tit.

Som kværn bruger jeg en Hario Slim håndkværn (https://kaffeteriet.dk/products/hario-kaffekvaern-slim). Den kan jeg bedre lide end Hario Skerton. Det tager nok omkring 45-60 sekunder, at kværne 15 gram kaffe i den finhed jeg vil have.
Jeg overvejer dog lidt en Wilfa til kontoret.

Jeg bruger også ofte en aeropress derhjemme. Den er bare så enkel og genial.
--
Janus

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 14. mar 2016, 15:38

Jeg troede Hario Slim og Skerton var ens konstrueret? Hvori ligger forskellen, bortset fra, som navnet antyder, at Slim er slankere :)
Jeg har lige opgraderet min Skerton her for nogle dage siden, med kit'et fra Orphanespresso. Det har virkelig hjulpet med at finindstille min Skerton, men hold kæft det tog mig langtid at installere kit'et. Men det har været det hele værd. Godt mit hjem ikke er kristen, for så havde jeg sgu fået skældud :P

dynamocoffee
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#28 » 29. mar 2016, 11:34

Jeg vil nu også anbefale dig en kaffekværn fra Hario. En Hario kværn er en kvalitetskværn, som du kan anvende mange år frem + at det så går det også hurtigt med at kværne dine kaffebønner.
http://dynamocoffee.com/collections/kaffekvaerne

Brugeravatar

BackYard Grillmaster
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 12. apr 2016, 08:09

En forudsætning for en god kop kaffe er friskristede kaffebønder, alt andet er bare sort og varmt.
En god kværn til filterkaffe/espresso kunne være en Casadio eller Mazzer...men de fleste steder hvor man køber friskristet kaffe har de også mulighed for at kunne kværne kaffen for dig hvis der ikke lige er råd til at investere i en kaffekværn.
Mvh.

BackYard Grillmaster.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#30 » 12. apr 2016, 13:00

Frisk ristede???
De er jo allerede daggamle om aftenen! ;-) :-D
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

KristianK
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: RE: Re: Bedste kaffe kværn/kop kaffe?

Indlæg#31 » 12. apr 2016, 13:58

Treblach skrev:Frisk ristede???

Jo jo og sikkert ment i spøg :)
Men friskristet kaffe udvikler sig smagsmæssigt rent meget i dagene efter ristningen, hvorfor hviletid normalt er at foretrække.
Nogle venter nogle dage, andre en uge.

Jeg husker tydeligt, da jeg læste første gang "jeg kan bedst lide min espresso mellem dag 6 og 8 efter ristedagen".... Jeg tænkte, ok det er det mest åndssvage jeg længe har læst...
Jeg må jo så bare konstatere at der er noget om snakken..

Det er i hvert fald sikkert at hviletid gavner alle kaffer og jo mørkere de er ristet jo hurtigere dør de. Jeg vil ikke bruge kaffe der er ældre end en måned til mine arrangementer og ligger typisk på 2-3 uge. Smagsforskellen ml. samme kaffe på dage 1 og dage 14 er ret stor.
For de lysristede kaffer, så gælder det at de typisk kan holde sig noget længere. Her snakker vi lysere end den traditionelle mellemristet. Der er flere steder hvor de skriver bedst indenfor 3 måneder.

Ja, som med så meget andet, så kan man også nørde med kaffe... Og for nogle skal man bare have den sort og varm og andre går mere op i det...

Måske lidt som en rigtig god bøf.. Der er også forskel på om den er skåret af tyksteg eller mørbrad... De bliver begge solgt som medallion ;)
Senest rettet af KristianK 12. apr 2016, 14:42, rettet i alt 1 gang.
Hvis I vil følge min rejse i kaffeverdenen, så er I meget velkomne herunder
http://www.kristianskaffe.dk
https://instagram.com/kristianskaffe.dk

Brugeravatar

bajads
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#32 » 12. apr 2016, 14:10

Jeg har nu på 4 år en Rancilio Rocky kaffekværn og ville ikke ønske nogen anden - den er super pålidelig.

http://www.rigtigkaffe.dk/espressokvaer ... oCvofw_wcB

Brugeravatar

BackYard Grillmaster
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#33 » 12. apr 2016, 16:44

bajads skrev:Jeg har nu på 4 år en Rancilio Rocky kaffekværn og ville ikke ønske nogen anden - den er super pålidelig.

http://www.rigtigkaffe.dk/espressokvaer ... oCvofw_wcB

Den er også ganske udemærket til det. ;-)
Mvh.

BackYard Grillmaster.

Brugeravatar

BackYard Grillmaster
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#34 » 12. apr 2016, 16:50

Treblach skrev:Frisk ristede???

Haha ja, men det er nok lige frisk nok :-D
Men ellers beskriver Kristian det jo ganske fint højere oppe ;-)
Mvh.

BackYard Grillmaster.

Tilbage til "Hjælp til maden..."