Jule-flæskestegen... sous vide, grill, ovn???

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
HHansen
Grillguru mester
Grillguru mester

Jule-flæskestegen... sous vide, grill, ovn???

Indlæg#1 » 22. dec 2014, 20:40

Stegen er indkøbt. Ligesom alt andet til juleaften :-)
Men - hvordan skal jeg tilberede den i år? Jeg synes jeg det sidste års tid har haft problemer hver gang jeg forsøger at grille noget der skal have høj temperatur. Det er som om min grill ikke vil over 200 grader. Den starter ud med 250 når kullene lige er hældt ud men falder hurtigt i temperatur. Og de sidste par flæskestege jeg har lavet har været uendelig længe om at blive færdige.. og sværen er så ikke blevet ordentlig sprød - sikkert på grund af for lidt varme.
Derfor overvejer jeg nu at lave stegen sousvide. Men så melder næste dilemma sig: Skal den i posen med eller uden svær???

Hvad er jeres erfaring? Hvordan bliver stegen bedst og sværen sprødest? Kombi af metoder? sousvide og grill? Sousvide og ovn? Ovn og grill?
Mvh

-Helle

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Jule-flæskestegen... sous vide, grill, ovn???

Indlæg#2 » 22. dec 2014, 20:48

Jeg har med sucses flere gange lavet flæskesteg i sous vide og så direkte fra badet i ovnen under grillen

58`C i 8,0 timer + 25 min. under grill i ovnen

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 22. dec 2014, 21:49

Torp Hedehusene skrev:Jeg har med sucses flere gange lavet flæskesteg i sous vide og så direkte fra badet i ovnen under grillen

.

Nu har jeg ikke prøvet at lave en flæskesteg med sous vide, men bliver den ikke ret fed, da stegen ikke kan komme af med fedtet, som når den bliver lavet på grill eller ovn ?
Green Mountain Grill, Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Q 1200 - Weber Go Anywhere - Weber 57 GBS

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 22. dec 2014, 22:21

Dadski skrev:
Torp Hedehusene skrev:Jeg har med sucses flere gange lavet flæskesteg i sous vide og så direkte fra badet i ovnen under grillen

.

Nu har jeg ikke prøvet at lave en flæskesteg med sous vide, men bliver den ikke ret fed, da stegen ikke kan komme af med fedtet, som når den bliver lavet på grill eller ovn ?

Nej det gør den ikke. :-) Den bliver meget saftig og smagfuld.

.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 22. dec 2014, 23:04

Som mor altid siger: Smagen er i fedtet ;^)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 22. dec 2014, 23:05

Dadski skrev:

.

Har sjældent fået en traditionelt stegt flæskesteg hvor fedtet under sværen var smeltet væk ! - så nej, den er ikke mere fed tilberedt sousvide, blot mere saftig - følg blot anvisning fra Torp H.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 23. dec 2014, 07:37

Har forleden lavet en ribbensteg sous vide i 36 timer ved 65 grader - den blev fantastisk. Den 2. halvdel af samme steg blev spist for et par uger siden lavet mere traditionelt og min noget fedtforskrækkede familie foretrak så afgjort den der var lavet sous vide.
Where there's smoke... There's laughter.

Emneforfatter
HHansen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 23. dec 2014, 13:34

Tak alle, I har overbevist mig - nu vaccumpakker jeg stegen og så ryger den i sousvide gryden i morgen :-D

Glædelig jul alle sammen :-D

PS: Og mislykkes det med sværen, så giver jeg bare Torp Hedehusene skylden! :mrgreen:
Mvh

-Helle

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#9 » 23. dec 2014, 14:09

Tsk tsk tsk...
Den skal da ud på grillen...!!!
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Emneforfatter
HHansen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 23. dec 2014, 14:33

Guruen skrev:Tsk tsk tsk...

Hehe - du har ret det burde den... men altså som sagt har jeg haft voldsomme problemer med den det seneste års tid, og jeg orker ikke at stå derude og vente på at den får nok når alt andet er færdigt...

Og det er Torp Hedehusenes skyld at den nu kommer i gryde og ovn! ;-)
Mvh

-Helle

MOAPE
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 23. dec 2014, 16:15

Jeg har med stor succes lavet kamsteg sous vide. 59 grader i 10 timer. Stegen bliver perfekt rosa og saftig hele vejen igennem og sværen popper fint op i en glohed ovn med grillen tændt. Netop kamsteg finder jeg svært at lave i grill eller i normal ovn uden at den bliver tør og kedelig. Fordelen er desuden at man ikke skal rende og kigge på stegetermometret hele tiden, der er bedre tid til at blive småsnaldret i gløggen undervejs.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 23. dec 2014, 16:49

Tror at det bliver svært at få sprød svær efter at den har været i sous viden, men kom endelig med en holdbar vejledning/anvisning.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 23. dec 2014, 17:03

Lige en tilføjelse, jeg salter IKKE inden den kommer i gryden, men til gængæld får den en god håndfuld salt inden den kommer under grillen i ovnen.

.
Torp Hedehusene

MOAPE
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 23. dec 2014, 18:14

Min erfaring er faktisk at når først sværen er "kogt" i 9-10 timer - så bliver den sprød uden problemer

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 23. dec 2014, 21:23

Fuldstændig enig. Grillen selvfølgelig. Gerne low'n'slow.

/Jacob

Moja
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 23. dec 2014, 21:49

Har lige brug for jeres indput til mit flæskestegseksperiment juleaften....

Jeg skærer sværen af kamstegen i aften og salter svinet for herefter at give den 8-10 timer ved 61 grader i morgen. No Big del i det.

Sværen koger jeg 10 min i let saltet vand for herefter at tørre den i 8-10 timer i min dehydrator. Før servering får de en tur under grillen for at poppe? Eller skal jeg smide dem i frituren ved 180 grader?

Hører gerne?

Madsen1982
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 23. dec 2014, 22:47

@ Torp Hedehusene - Salter du SLET ikke stegen inden den kommer i sous viden, eller er det blot sværene der ikke får salt inden den ryger i ovnen ??
Primo Oval XL - Kamado

Weber Spirit E-320 Premium - 2013

Weber Q100

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 24. dec 2014, 03:05

Ka man lave en flæskesteg SV når den så er færdig nedkøle den og så i fryseren..?
Hvad så derefter?

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#19 » 24. dec 2014, 08:55

Når du er færdig med den i SV, så lynnedkøling i isvand (halvt af hver), derefter på frost.
Når du skal bruge den, så tilbage i SV ved samme eller lidt lavere temperatur i omkring 2 timer for en mellem steg.
Til sidst på grillen ved fuld smadder for en bruning.
Tag sværen af før du går i gang med det hele og lav den i ovn, på grill eller i den den gyldne pøl.

Du lægger sådan set bare et nedkølings og frysningstrin ind imellem det man ellers ville gøre.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#20 » 24. dec 2014, 10:09

prause skrev:Når du er færdig med den i SV, så lynnedkøling i isvand (halvt af hver), derefter på frost.
Når du skal bruge den, så tilbage i SV ved samme eller lidt lavere temperatur i omkring 2 timer for en mellem steg.
Til sidst på grillen ved fuld smadder for en bruning.
Tag sværen af før du går i gang med det hele og lav den i ovn, på grill eller i den den gyldne pøl.

Du lægger sådan set bare et nedkølings og frysningstrin ind imellem det man ellers ville gøre.

Jeg plejer ikke at tage sværen af inden den ryger i ovnen, -- op af SV tørres af, gnides ind i salt, i et fad og i OVNEN under grillen i 25-30 min. og du har den perfekte/saftige steg. Bare min måde at lave det på. :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#21 » 24. dec 2014, 10:10

Madsen1982 skrev:@ Torp Hedehusene - Salter du SLET ikke stegen inden den kommer i sous viden, eller er det blot sværene der ikke får salt inden den ryger i ovnen ??

Jeg salter slet ikke inden inden den kommer i SV, men først inden den kommer i ovnen under grillen.

.
Torp Hedehusene

tg1965
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 25. dec 2014, 00:21

Jeg har lavet den som beskrevet af torp det er den bedste flæskesteg jeg nogensinde har fået
Med perfekt sprøde svær
Tak

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 25. dec 2014, 11:17

tg1965 skrev:Jeg har lavet den som beskrevet af torp det er den bedste flæskesteg jeg nogensinde har fået
Med perfekt sprøde svær
Tak

Rart at høre, :savl2: :savl2: :savl2:

.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
HHansen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#24 » 25. dec 2014, 16:46

Stegen var formidabel!

Alle roste den til skyerne, og de 3 kg steg som jeg regnede for rigeligt til 13 personer forsvandt som dug for solen. Der er 4 små skiver tilbage!

Jeg skal lave en lille steg til julefrokost i overmorgen, og har nu tænkt mig at stå op kl 4 om morgenen for at starte den i gryden, for det var den saftigste og lækreste steg vi har fået.

2014-12-24 18.01.51.jpg

Et billede af en af de 2 fra igår

Tusind tak for hjælpen og de gode råd! :-D
Mvh

-Helle

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#25 » 25. dec 2014, 16:53

Den ser s´gu også god ud. Så endte du med at beholde sværen på kan jeg se, og den blev flot...
Det gør jeg så også næste gang Torp.

Emneforfatter
HHansen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#26 » 25. dec 2014, 17:10

prause skrev:Den ser s´gu også god ud. Så endte du med at beholde sværen på kan jeg se, og den blev flot...
Det gør jeg så også næste gang Torp.

Ja sværen blev på, og så tørrede jeg grundigt med metervis af køkkenrulle mellem alle svær og derefter godt med salt.
Jeg tror måske den fik op mod 45 min under grillen i ovnen, men jeg lod den også stå på næstnederste rille i ovnen. Den var super sprød og god!
Og kødet SÅ mørt saftigt og smagfuldt.
Mvh

-Helle

PerF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 25. dec 2014, 17:28

Har tilberedt flæskesteg på samme måde.
Man skal - ligesom du har erfaret - regne med relativ lang tid i ovnen før sværene er gode.
Det er selvfølgelig en bagdel. En af de mange gode ting ved sous vide, syntes jeg, er at man kan lade gæsterne "bestemme spisetiden", og lade kødet live i badet til alt andet er på plads. Altså kun lige bruge tid på en kort bruning.
Hilsen
Per

BGE L+Mini
Primo Oval XL
Weber Q 320
Weber OTG x3
WSM 57
Weber Spirit 320 x2
Outdoor Chef City Grill
Sous vide supreme original

Brugeravatar

ogodt
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#28 » 25. dec 2014, 20:28

Når du skriver 45 minutter under grillen, hvad mener du så helt nøjagtig - er det fuld varme og på grill eller ?

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#29 » 25. dec 2014, 20:38

ogodt skrev:Når du skriver 45 minutter under grillen, hvad mener du så helt nøjagtig - er det fuld varme og på grill eller ?

Når jeg laver dem stiller jeg den midt i ovnen og kun grill i ca. 25 min.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
HHansen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#30 » 25. dec 2014, 20:48

ogodt skrev:Når du skriver 45 minutter under grillen, hvad mener du så helt nøjagtig - er det fuld varme og på grill eller ?

Min ovn er ikke verdens nyeste - den varmer ikke samtidig med at grill-legemet er på (er der nogen der gør det?) Jeg griller for åben låge. Så altså kun grill i ovnen.
Og var bange for at sværene ville brænde af hvis jeg satte den højere oppe i ovnen. På lørdag vil jeg prøve midt i ovnen istedet.
Det gjorde mig iøvrigt ikke noget med de 45 minutter, det passede perfekt med alle de andre ting så alt var færdigt samtidig.
Mvh

-Helle

Brugeravatar

martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#31 » 26. dec 2014, 10:12

Jeg skal til julefrokost i morgen hvor jeg skal have stegen med... Men har glemt at tage den op af fryseren... doh!.
Hvor lang tid vil i regne med den skal have fra frossen tilstand. det er 2 stks af ca 2kg stykket. Kan man vente med at gå sværende efter efter den har været i sous viden?
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#32 » 26. dec 2014, 10:33

martinmic skrev:Jeg skal til julefrokost i morgen hvor jeg skal have stegen med... Men har glemt at tage den op af fryseren... doh!.
Hvor lang tid vil i regne med den skal have fra frossen tilstand. det er 2 stks af ca 2kg stykket. Kan man vente med at gå sværende efter efter den har været i sous viden?

Jeg ville give dem 9-9,5 time ved 58`C, og så gå sværerne efter når de er kommet op af gryden.

.
Torp Hedehusene

NCL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#33 » 26. dec 2014, 10:54

Torp Hedehusene skrev:Jeg ville give dem 9-9,5 time ved 58`C, og så gå sværerne efter når de er kommet op af gryden.

Enig.
Jeg lavede også en flæskesteg direkte fra frost i går, men den fik kun ca. 4-5 timer ved 63 grader og var kun 55 grader i centrum da den kom op. Det passede dog ok med at den var færdig efter en tur under grillen for at få sværene klar.
Primo Oval XL
Auplex XL
Auplex mini
Outdoorchef Ascona
Artiforno stenovn 100 cm
Weber OTG 57
Weber Q100
Bjørn Teddy

Brugeravatar

martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#34 » 26. dec 2014, 11:07

tusind tak for jeres hurtige svar.
Jeg sætter det over når jeg går i seng. :) Tror jeg vil give dem 60 grader. Sidst jeg kom med nogen og de var lidt rosa var folk lidt for skeptiske desværre..
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

prepsdk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#35 » 3. jan 2017, 13:29

.

Hvordan klarer du saucen, er der en sky/fond i posen når den er færdig i SV som du bruger?

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#36 » 4. jan 2017, 11:12

prepsdk skrev:

.

Hvordan klarer du saucen, er der en sky/fond i posen når den er færdig i SV som du bruger?

Der er saft i posen, som jeg bruger til sauce.

.
Torp Hedehusene

prepsdk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#37 » 5. jan 2017, 09:13

Torp Hedehusene skrev:
prepsdk skrev:

.

Der er saft i posen, som jeg bruger til sauce.

.

Takker!
Spændende, det skal prøves ;-)

Tilbage til "Hjælp til maden..."