Bradepande på kogeplade?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Bradepande på kogeplade?

Indlæg#1 » 3. nov 2014, 11:05

Hej.
Måske et underligt spørgsmål men søger en bradepande som kan sættes på kogeplader. Kan se at Scanpan bradepande kan, men syntes ikke lige jeg har 5-700kr til en bradepande.
Eller kan alle sættes på kogeplader og varmes op unden de kommer i ovnen? Har alm glaskeramisk komfur.
Grunden til at jeg søger dette er, at jeg skulle brassere i ovnen, men væsken ville ikke blive varm, selvom temp var 230 g i ovnen. Så vil gerne kunne varme væsken op inden det kommer i ovnen.

Ved ikke om det lyder lidt rodet :-)

Lars

Brugeravatar

Campist
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Bradepande på kogeplade?

Indlæg#2 » 3. nov 2014, 11:17

Hej Lars
Du skal holde øje med isenkræmmerne, de har ind imellem Scan Pan bradepanderne i 2 sortering til omkring et par hundrede eller 3.
Jeg/vi har da købt 2 af slagsen på den måde.
Hilsen Lars
PRIMO kamado xl
Artiforno Stenovn
Weber 57
Jbi forlænger
Weber 47 med støbejernsrist
Outdoorchef City grill (til campingbrug)
Cadac carie chef
Weber smokie Joe
Auplex mini

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 3. nov 2014, 11:25

Campist skrev:Hej Lars
Du skal holde øje med isenkræmmerne, de har ind imellem Scan Pan bradepanderne i 2 sortering til omkring et par hundrede eller 3.
Jeg/vi har da købt 2 af slagsen på den måde.
Hilsen Lars

Ringer ofte ned i min kop og kande, men det er ikke lykkes mig endnu.

Vil gerne give 200-300kr for en 2. Sortering. :-)

Brugeravatar

henriksr
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 3. nov 2014, 11:58

Tror ikke den kan induktion, bare til info.

Har faktisk aldrig prøvet. Bruger dog tit min på sidebrænder ude på min Genesis.. Så er fadet varmet op når køddet skal ind til bordet.. nifty.

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 3. nov 2014, 11:59

henriksr skrev:Tror ikke den kan induktion, bare til info.

Har faktisk aldrig prøvet. Bruger dog tit min på sidebrænder ude på min Genesis.. Så er fadet varmet op når køddet skal ind til bordet.. nifty.

Nej den virker ikke til induktion. Gør ikke så meget, da jeg har glaskeramiske kogeplader :)

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 3. nov 2014, 12:33

Kan du ikke anvende den bradepande du har nu ?

Eller starte brasering op i gryde, og så smide gryden i ovnen, eller komme indholdet i varm bradepande.

Ib M

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 3. nov 2014, 12:37

Lars8000 skrev:Eller kan alle sættes på kogeplader og varmes op unden de kommer i ovnen? Har alm glaskeramisk komfur.
På et alm. glaskeramisk komfur ligger varmegiveren jo under glaspladen og varmen overføres til gryde/pande ved direkte berøring på glaspladen. Derfor skal gryde/pande være helt plan i bunden og må ikke slå sig (hvælve) under opvarmning.

På et induktions komfur eller en induktions kogeplade derimod overføres varmen til gryden/panden med magnet bølger og berøring er ikke nødvendig.
Jeg sætter ind imellem min støbejerns stegeplade fra grillen på mit induktionskomfur, den har en ca. 5 mm. høj kant men fungerer alligevel perfekt.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 3. nov 2014, 13:54

Ib M skrev:Kan du ikke anvende den bradepande du har nu ?

Eller starte brasering op i gryde, og så smide gryden i ovnen, eller komme indholdet i varm bradepande.

Ib M

Det kunne jeg selvfølgelig gøre. :-) ville bare være nemmere i en bradepande.
Lige pt, har jeg kun bradepander/fade i keramik og det store fra IKEA.
Måske jeg bare skal bide i det sure æble og punge ud til det fra Scanpan :)

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 3. nov 2014, 16:33

Det fungerer sikkert også med andre produkter, men brugte selv den store scanpan bradepande forleden på det glaskeramiske komfur, da jeg skulle stege en dobbelt portion kødboller i tomatsauce.
Har ikke tænkt på muligheden før, men det var super praktisk ikke at skulle fordele mellem 2 store pander - der var rigelig plads i bradepanden.

Største problem var at få den sat over 2 blus så der kom nogenlunde ens varme under hele bradepanden.

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 3. nov 2014, 17:10

jeg er træt af at min store scanpan bradepande ikke virker på induktion :/
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 3. nov 2014, 17:21

JakobL skrev:Det fungerer sikkert også med andre produkter, men brugte selv den store scanpan bradepande forleden på det glaskeramiske komfur, da jeg skulle stege en dobbelt portion kødboller i tomatsauce.
Har ikke tænkt på muligheden før, men det var super praktisk ikke at skulle fordele mellem 2 store pander - der var rigelig plads i bradepanden.

Største problem var at få den sat over 2 blus så der kom nogenlunde ens varme under hele bradepanden.

Brugte du den så bare som en stor pande og stegte direkte deri?

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 3. nov 2014, 17:22

JakobL skrev:Det fungerer sikkert også med andre produkter, men brugte selv den store scanpan bradepande forleden på det glaskeramiske komfur, da jeg skulle stege en dobbelt portion kødboller i tomatsauce.

Brugeravatar

Toom
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 3. nov 2014, 19:42

Jeg er træt af vores Scanpan bradepander da de oxiderer helt vildt når de opvaskes i maskine... derimod er vores Ikea bradepande i rustfri altid i brug.

--
Tom

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 3. nov 2014, 20:26

Toom skrev:Jeg er træt af vores Scanpan bradepander da de oxiderer helt vildt når de opvaskes i maskine... derimod er vores Ikea bradepande i rustfri altid i brug.

--
Tom

Kunne da være jeg skulle overtage dine? :-) giver da gerne lidt for dem :-)

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 3. nov 2014, 23:48

Lars8000 skrev:

Bunden i dem er lavet ligesom en pande, så ja det kan man sagtens gøre. Det gjorde jeg tit da vi havde alm glaskeramisk.
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

Brugeravatar

Marshall
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 4. nov 2014, 09:42

Jeg har sådan en teflon bradepande med bund i til kogeplade.
Aldrig brugt - kunne du være interesseret?
Så vil jeg prøve finde den frem fra gemmerne ;-)
Weber Smokey Joe, kuglegrill
Weber One Touch Gold 57, kuglegrill
Weber Genesis S-330, gasgrill
Lavezzini VS5500, vakuumpakker
En masse tilbehør :)

Brugeravatar

Bakmand
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 4. nov 2014, 10:05

Kop og kande har en 26 x 40 til 199,- i deres tilbudsavis: http://godtkram.kop-kande.dk/KopKandeuge45/ - til både komfur og ovn
I'm build for comfort, I ain't build for speed....

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 4. nov 2014, 10:47

Bakmand skrev:Kop og kande har en 26 x 40 til 199,- i deres tilbudsavis: http://godtkram.kop-kande.dk/KopKandeuge45/ - til både komfur og ovn

Er ikke helt vildt glad for tefal. Har smidt en del pander ud, da nonstick belægningen skaller af. Tefal siger at jeg har varmet dem for hårdt op og at jeg ikke måtte skrue temperaturen op på 9, men skulle lade den varme på fra 6-7 stykker. jeg vil ikke have pander/bradepander, som jeg ikke kan bruge som jeg vil og hele tiden skal passe på.
Nu har jeg scanpan pander og de kan klare det hele og er ikke nervøs for belægningen.

Ved selvfølgelig ikke om Tefals bradepander vil opføre sig på samme måde som de pander jeg har haft.

hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 4. nov 2014, 11:26

Lars8000 skrev:
Bakmand skrev:Kop og kande har en 26 x 40 til 199,- i deres tilbudsavis: http://godtkram.kop-kande.dk/KopKandeuge45/ - til både komfur og ovn

Er ikke helt vildt glad for tefal. Har smidt en del pander ud, da nonstick belægningen skaller af. Tefal siger at jeg har varmet dem for hårdt op og at jeg ikke måtte skrue temperaturen op på 9, men skulle lade den varme på fra 6-7 stykker. jeg vil ikke have pander/bradepander, som jeg ikke kan bruge som jeg vil og hele tiden skal passe på.
Nu har jeg scanpan pander og de kan klare det hele og er ikke nervøs for belægningen.

Ved selvfølgelig ikke om Tefals bradepander vil opføre sig på samme måde som de pander jeg har haft.

Jeg bruger obh, dem i mange farver.
Jeg behandler min pander af lort, hård varme opvaskemaskine og metal redskaber.
Kører med booster på induktion.
De kan bare tåle det, klart de bedste jeg har haft :-)
Af bradepander bruger jeg rustfri fra IKEA, de klarer nemt grill og alt andet. Plus de er billige :-)

Mvh
Henrik

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 4. nov 2014, 11:33

Bruger selv dem fra ikea og de er rigtig gode i grillen. Måske Jeg også skulle se på dem fra obh.
Kunne så lige læse på tefal.dk at de bradepande kun kan bruges i ovnen og ikke på kogeplade. Alle forhandlere skriver ellers at de virker til alle varmekilder dog ikke induktion

Brugeravatar

Bakmand
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#21 » 4. nov 2014, 13:30

Kunne så lige læse på tefal.dk at de bradepande kun kan bruges i ovnen og ikke på kogeplade.

Underligt at de så skriver det i brochuren ?

Har en bekendt der arbejdede hos scanpan. Der gælder faktisk det samme for deres produkter. Maks 3/4 varme.
Bunden bliver misfarvet ved for hård varme og de vil så ikke bytte dem.....

Men det er vel også samme produkt; trykstøbt aluminium.
I'm build for comfort, I ain't build for speed....

Emneforfatter
Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 4. nov 2014, 13:41

Bakmand skrev:
Kunne så lige læse på tefal.dk at de bradepande kun kan bruges i ovnen og ikke på kogeplade.

Underligt at de så skriver det i brochuren ?

Har en bekendt der arbejdede hos scanpan. Der gælder faktisk det samme for deres produkter. Maks 3/4 varme.
Bunden bliver misfarvet ved for hård varme og de vil så ikke bytte dem.....

Men det er vel også samme produkt; trykstøbt aluminium.

Ja det er da lidt underligt at de skriver det i de forskellige forretninger. Ved ikke helt hvad man skal tro.

Jeg har nu haft mine scanpan pander i snart et år og de har inde slået sig eller skadet belægning, selvom de får høj varme. Ja kan godt se de bliver lidt misfarvet under bunden, men det ændre ikke ved deres holdbarhed. Var ikke klar over at de ikke ville bytte hvis de var misfarvet

Tilbage til "Hjælp til maden..."