Mel til pizza

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Duelund
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Mel til pizza

Indlæg#1 » 27. sep 2014, 09:59

Når jeg laver Freds koldhævet pizzadej ( som er rigtig god .1%¤ ) bruger jeg hvedemel med 12 % protein .
Er der nogen som har bedre erfaringer med andre meltyper ?
En Rigtig Mand elsker at grille -- hele året

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Mel til pizza

Indlæg#2 » 27. sep 2014, 11:13

Lidt i tvivl om, hvad du mener...

Jeg bruger Tipo00..

Eller tænker du på om folk bruger Spelt, durum eller?

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 27. sep 2014, 11:18

NeuroBrain skrev:Lidt i tvivl om, hvad du mener...

Jeg bruger Tipo00..

Tipo 00 er jo IKKE et spørgsmål om protein, men tipo 00 er en formalingsgrad = meget fint malet.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
Duelund
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 27. sep 2014, 11:23

NeuroBrain skrev:Lidt i tvivl om, hvad du mener...

Jeg bruger Tipo00..

Ja om folk bruger feks. durum
En Rigtig Mand elsker at grille -- hele året

Brugeravatar

Blackorc
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 27. sep 2014, 13:28

Hej
Jeg bruger kun Manitoba Mel.
Men det bruger jeg også til alt bageværk,hvor der skulle bruges hvedemel .
Mvh
Blackorc

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 27. sep 2014, 14:04

Jeg bruger ikke lige Freds dej, men når jeg laver pizza bruger jeg ca. 50% Manitoba tipo00 og 50% Ølandshvede. Begge har proteinindhold omkring 14.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 27. sep 2014, 14:40

Bruger hvedemel. 15 5%
/Koontz

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 27. sep 2014, 15:10

Jeg kan godt lide en lidt grovere variation:
3/4 del af portionen er af 12% hvedemel
1/8 del er durummel
1/8 del er fuldkorns hvedemel.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 27. sep 2014, 21:21

Bruger Elephant mel som jeg har set mange pizzeriaer slæbe på i metro, men tror nu ikke der er den store forskel bare du får det æltet nok og strammet op .1%¤
Måske Fred vil svare på det :-D
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 28. sep 2014, 13:36

autokat skrev:Bruger Elephant mel som jeg har set mange pizzeriaer slæbe på i metro, men tror nu ikke der er den store forskel bare du får det æltet nok og strammet op .1%¤
Måske Fred vil svare på det :-D

Hej autokat :-)

Elephantmel ER et rigtig godt og stabil produkt - derom ingen tvivl og det har det været i rigtig mange år, man kan rolig sige, at det er Valsemøllen's flagskib hvad alm. mel angår.

Da vores møller her i DK er ret skrappe til at fabrikerer mel, er en mel med et indhold på 12% protein tilstrækkelig til en god pizza. :-)

MEN efterhånden som der popper flere og flere "pizzakunstner" op, ja så stilles der naturligvis også størrer og størrer krav til melet og alt andet lige er det kun super dejlig for alle, da vi er ret gode til at sprede konstruktive og positive budskaber her på GG. :-)
Man kan vist rolig sige, at fabrikationen af pizza hjemme på/i grillen/ovnen har nået en højde som gør, at der virkelig laves forsøg med div. produkter og herunder i særdeleshed mel. :-)
Seneste bølge der har ramt os er brugen af Manitobamel fra Canada og lad os slå fast, at det er toppen af poppen - dermed ønsker jeg bestemt IKKE, at forklejne andre produkter - tværtimod, men Manitobamel indeholder nogle naturlige kvaliteter, som andre gode melsorter ikke kan hamle op med, stort set uanset hvor det bliver dyrket.
For at kunne fremstille et ekstrem godt produkt er der mange faktorer der skal "spille med" for at det skal kunne lade sig gøre og stort set alle disse faktorer har Manitobamelet med i bagagen.
MEN MEN vi kan købe en nok så dyr mel vi vil, men får vi ikke udnyttet kvaliteten, herunder bl.a. proteinerne i melet kan det hurtig blive en ikke så god investering. :-)
Det vil i alt sin enkelthed sig, at får vi eks. ikke æltet dejen (alm. deje) tilstrækkelig, for vi ikke udnyttet den gode kvalitet som eks. Manitobamel er i besiddelse af.

Desværre kan sådan en "skriv" godt udvikle sig til at blive kompliceret, men det må den endelig ikke, vi kender nok alle til, at bliver tingene for besværlige, ja så "tør" vi ikke gå i krig med det og som deraf følger, så lader vi det ligge til en anden god gang. :-)
At ælte en dej (alm. deje) SKAL være en fornøjelse - ja nærmest en livsbekræftende ting, husk på, at i det øjeblik vi blander mel og vand starter der en proces (gæring) - alene det, gør det til en fornøjelse.

Vi har i GG regi afholdt en del pizzakurser efterhånden og lad mig slå een ting fast, det har været en KÆMPE FORNØJELSE - hver gang. :-)
Det der har været en stor fornøjelse (det er der mange ting der har været) er når vi har æltet dejene og tilmeldte har givet udtryk for, at nu må dejen være æltet tilstrækkelig, men hvor vi så har æltet den eks. 5 min. mere for at udnytte proteinerne (elastikken) optimal, den efterfølgende reaktion har været ubeskrivelig.: Ja nu føles den mere glat og elastisk og strukturen i dejen er blevet anderledes, mere glat og fin, dvs. at vi er nået i mål mht. at udnytte kvaliteten i melet og det er det det drejer sig om når vi vil udnytte den kvalitet som melet er i besiddelse af - uanset om der er en mel med 12% eller 15,50% proteiner. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

JRJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#11 » 29. sep 2014, 18:46

Jeg er helt klart til 100 % hvedemel. - koldhævet i plast pose i køleskab.
Dernæst rullet ud med grov durum. Den spiller hver gang!

Jo højere protein jo bedre. Men jeg synes ikke der er den forskel på typer/mærker af mel i sidste ende hvis den først er koldhævet.

Jeg har prøvet en dej med 1/3 durum i. Og den blev for sej synes jeg.
Min Bjørn fuckede også op når dejen skulle æltes!

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 29. sep 2014, 19:10

JRJ skrev:Min Bjørn fuckede også op når dejen skulle æltes!

Er du sikker på det var bjørnen?
Det kunne jo være .....

[smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

JRJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#13 » 29. sep 2014, 19:37

jaknil skrev:
JRJ skrev:Min Bjørn fuckede også op når dejen skulle æltes!

Er du sikker på det var bjørnen?
Det kunne jo være .....

[smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Oh jo... Skålen rev sig løs med netop det blandingsforhold. Har prøvet det 3 gange.
Så gad jeg ligesom ikke den dej mere!

Tilbage til "Hjælp til maden..."