Første PP men den er lidt lille?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Henrikriel
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Første PP men den er lidt lille?

Indlæg#1 » 21. jul 2014, 13:50

Hejsa!

I morgen skal den første pulled pork prøves på min charbroil men det største der kunne opdrives i Føtex var en sag på 1160 gr. Havde tænkt mig at give den 10 timer men er det for længe når det er så lille en fætter? Vil jo helst ikke nå sluttemperaturen om eftermiddagen.

Sunbao
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Første PP men den er lidt lille?

Indlæg#2 » 21. jul 2014, 13:53

Henrikriel skrev:Hejsa!

I morgen skal den første pulled pork prøves på min charbroil men det største der kunne opdrives i Føtex var en sag på 1160 gr. Havde tænkt mig at give den 10 timer men er det for længe når det er så lille en fætter? Vil jo helst ikke nå sluttemperaturen om eftermiddagen.

Jeg vil stærkt anbefale dig at prøve at finde en anden nakkefilet at gøre det med, alt under 2.2 kg eller deromkring, er meget svært at lave ordentligt PP ud af.

Emneforfatter
Henrikriel
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 21. jul 2014, 14:15

Vi er kun to voksne og to meget små børn så tænkte at størrelsesmæssigt var det nok okay selvom den svinder. Men er det umuligt at lave den i den størrelse eller er det bare et spørgsmål om tilberedningstid?

Springer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 21. jul 2014, 14:20

Henrikriel skrev:Vi er kun to voksne og to meget små børn så tænkte at størrelsesmæssigt var det nok okay selvom den svinder. Men er det umuligt at lave den i den størrelse eller er det bare et spørgsmål om tilberedningstid?

Jo større jo bedre. Overskydende PP gemmer jeg altid i fryseren i portions størrelse, det er genialt til pizza og pitabrød. Og mængden af brændstof er den samme uanset om du laver 1 kg eller 10 kg. - Jeg laver typisk af 2 nakkefiletter af gangen.
Primo LG300 i Primo stålbord
OutdoorChef Ascona
LH forhøjerring
Fredstone
rosiserie
Auplex 13"

Emneforfatter
Henrikriel
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 21. jul 2014, 14:28

Springer skrev:
Henrikriel skrev:Vi er kun to voksne og to meget små børn så tænkte at størrelsesmæssigt var det nok okay selvom den svinder. Men er det umuligt at lave den i den størrelse eller er det bare et spørgsmål om tilberedningstid?

Jo større jo bedre. Overskydende PP gemmer jeg altid i fryseren i portions størrelse, det er genialt til pizza og pitabrød. Og mængden af brændstof er den samme uanset om du laver 1 kg eller 10 kg. - Jeg laver typisk af 2 nakkefiletter af gangen.

Jeg er meget enig i at "bigger is better". Specielt når det kommer til kød. :-) Men nu gik spørgsmålet jo på om jeg skal justere i tiden eller om der er andet der skal tages hensyn til?

Emneforfatter
Henrikriel
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 21. jul 2014, 14:32

Hvis det er umuligt at lave med en 1160 grams, kan jeg så købe en ekstra og snøre dem sammen eller ville det blive noget skidt?

Sunbao
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 21. jul 2014, 14:45

Henrikriel skrev:Hvis det er umuligt at lave med en 1160 grams, kan jeg så købe en ekstra og snøre dem sammen eller ville det blive noget skidt?

Personligt ville jeg i alt fald aldrig lave en så lille steg, for meget skorpe og grundet den klejne størrelse, bliver den tør inden i.
At snørre to sammen, tror jeg ikke gøre den store forskel, det bliver selve kødfibre strukturen inde i stegen jo ikke større af.

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#8 » 21. jul 2014, 17:07

Personligt ville jeg bare lave den

Der er ingen problemer med at lave en pp i den störrelse. Svenskerne laver dem stortset kun i den störrelse og de klager sku ikke.

100 grader i grillen og af ved 94 grader.
/Koontz

Emneforfatter
Henrikriel
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 21. jul 2014, 21:19

Koontz skrev:Personligt ville jeg bare lave den

Der er ingen problemer med at lave en pp i den störrelse. Svenskerne laver dem stortset kun i den störrelse og de klager sku ikke.

100 grader i grillen og af ved 94 grader.

Men nu var det jo også svenskerne der opfandt knækbrød så de er vel vant til tørre madvarer. :lol:

Spøg til side! Tak for rådet! Den får på 100 grader og laver en update i morgen aften.

Emneforfatter
Henrikriel
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 22. jul 2014, 20:53

Så er bæstet fortæret. Den fik 8 timer på grillen og så nåede den 95 grader. Så blev den pakket godt ind og hyggede sig i en køletaske i en halv times tid.

Trods dens ringe størrelse var den kun 25% tør. Det vil jeg sige er en lille succes.

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 22. jul 2014, 21:05

En anden gang kan du prøve at sprøjte lidt æblejuice ind i den :-)

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 22. jul 2014, 22:25

Henrikriel skrev:Så er bæstet fortæret. Den fik 8 timer på grillen og så nåede den 95 grader. Så blev den pakket godt ind og hyggede sig i en køletaske i en halv times tid.

Trods dens ringe størrelse var den kun 25% tør. Det vil jeg sige er en lille succes.

Hvis min pulled pork ser lidt tør ud, når den er blevet trukket, så hælder jeg en lille smule æble juice over, og blander kødet en tur.

Emneforfatter
Henrikriel
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 22. jul 2014, 22:58

Det lyder frækt med æblejuice. Det skal da prøves næste gang.

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 22. jul 2014, 23:13

Det kan også give et ekstra pift, at drysse lidt af din rub over grisen, når den er blevet trukket.

Tilbage til "Hjælp til maden..."