Black angus Cote de beuf

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Black angus Cote de beuf

Indlæg#1 » 3. jul 2014, 19:47

Kom i dag til at købe 2 badboys bøffer, krogmodnet cote de beuf af Black angus, på 1200, som skal have en tur på grillen i morgen aften.

Tilbehøret bliver hjemmelavet fries og og hjemmerørt bairnaise.

Bøfferne kommer på grillen, men spørgsmået er om jeg skal bruge min støbejernspande på grillen, eller om det skal være på risten over kullene hvor de bliver flammegrillet.

Der bliver grillet på kamado. Hælder mest til den sidste løsning. Men vil helst have bedste resultat ud af det dyre kød :)

Jeg har mulighed for sous vide, men tænker de bedste grillstreger kommer ved lidt længere til på grillen.

Bøfferne er ca 5-6 cm tykke, så det bliver selvfølglig meget jævnt med sous vide. Dog tillader tiden det ikke i morgen.

Måske intervalstegning... Arg så mange muligheder. :)

Thomas

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Black angus Cote de beuf

Indlæg#2 » 3. jul 2014, 19:59

Jeg tror, at du selv må skele til hvad din foretrukne tilberedningsform er. Og du har nok også skrevet svaret herpå.

Mit eneste input er derfor, at du bestemt gør dig selv en stor tjeneste ved at sikre, at kødet er ude af køleskabet i så tilpas god tid, at kødet er veltempereret og dermed at overfladetemperatur og kernetemperatur er nogenlunde ens.

Lyder jo iøvrigt som et rigtigt herremåltid.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 3. jul 2014, 20:15

Lyder som meget lækre bøffer(husk billeder :-) .... Hold op jeg sidder og bliver sulten bare ved tanken...
Som benzin skriver, valget er dit, personlig vil jeg interval stege dem, for at give dem en langsommere tilberedning for der oplevet jeg normalt at få det bedste resultat - mere saftrig og mør kød og måske
(Det er nok pjat) men lidt kraftigere smag:-)
Pommes, hvis muligt vil jeg anbefale hestons tripple cook lav evt de to første dele i aften :-)
Velbekomme :-)

/Michael (iPhone)

BBq it if possible
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 3. jul 2014, 20:33

Interval stegning af 2-3 min af gangen. Så bliver det super lækkert.
Direkte over kullene på en 220-250 grader.
mvh
Frederik

skuffen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 3. jul 2014, 20:57

Det er et stort stykke kød. Jeg ville nok lave reverse sear. Kør dem indirekte ved 100-120c til de når 42-45C, lad dem hvile imens du fyrer op for grillen og afslut så med fuld knald direkte varme til de er ca 50c og lad dem hvile til temperaturen stabiliserer sig. Nok omkring de 53-55.

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 3. jul 2014, 22:18

Tror også det ender med intervalstegning.

Er super spændt på hvor godt det er. Kg. Prisen var 300kr og nok lidt mere end jeg normalt bruger på kød, men tænkte nu skulle det være. Har endnu ikke smagt Black angus, og må sige mine forventninger er i top.

Havde i en stille stund tænkt at jeg ville behandle dem som som jeg plejer med mørbrad - brunes kraftigt, og så i ovnen med stegermometer, for at være sikker på de ikke får for meget. Men der mangler man bare grillsmagen.

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 4. jul 2014, 09:40

TOK skrev:Tror også det ender med intervalstegning.

Er super spændt på hvor godt det er. Kg. Prisen var 300kr og nok lidt mere end jeg normalt bruger på kød, men tænkte nu skulle det være. Har endnu ikke smagt Black angus, og må sige mine forventninger er i top.

Havde i en stille stund tænkt at jeg ville behandle dem som som jeg plejer med mørbrad - brunes kraftigt, og så i ovnen med stegermometer, for at være sikker på de ikke får for meget. Men der mangler man bare grillsmagen.

Coté du Boef synes jeg er for tykt et stykke, til at det egner sig til interval stegning over direkte ild. Jeg plejer at interval grille den over direkte med 1 minut på hver side - og så hvile 1 minut. Når overfladen har tilpas stegeskorpe flytter jeg den over på indirekte og griller færdig indtil den er 54-55 grader i centrum. Derefter skal den hvile i 10 minutter og så er den klar.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

skuffen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 4. jul 2014, 12:39

300kr/kg synes jeg lyder som en god pris.

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 4. jul 2014, 15:15

Reverse sear, eller sousvide til 52 grader, afslut med flammegrillning på en velsmurt grillrist, bøffen skal aftørres for fugt inden grill. Alternativt 30 sekunder i friture ved 190 grader.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 4. jul 2014, 17:17

lractbird skrev:Reverse sear, eller sousvide til 52 grader, afslut med flammegrillning på en velsmurt grillrist, bøffen skal aftørres for fugt inden grill. Alternativt 30 sekunder i friture ved 190 grader.
.1%¤
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#11 » 4. jul 2014, 21:30

Nå så må jeg hellere få updatet dette måltid. Beklager for billedernes ringe kvalitet, men de er taget af en sulten mand med en iphone.

Tiden rendte lidt fra os, så det endte med bølgefritter i fritøsen, de bliver altid super gode.

Bøfferne var store, rigtig store, de 2 fyldte et stort skærebrædt. Vi var min kone og jeg, og min bror til spisning. Min søn på 3,5 spiste lidt kød, men slikkede saucen i sig.

Saucen blev hjemmelavet bairnaise, dog med færdig essens. Blev rørt med piskeris fra stavblendere, i piskeskålen dertil. Aldrig har det været nemmere [WINKING FACE]

Bøfferne blev intervalgrillet direkte over kul 2 min på hver side, hvile, 1 min på hver side, hvile, 1 min på hver side, hvile og sidst 30 sek på hver side. Kernetemp var 52 °C. Derefter hvilede de ca 10 min mens fritter og sauce blev lavet.

Kødet var super godt og smagfuldt. Rigtigt lækkert mørt. Det er ikke sidste gang angus får lov at smide et stykke af ryggen til mig [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Nu sidder vi og slår mave på en cappuccino brygget på min fantastiske espressomaskine.

God aften derude.

ImageUploadedByTapatalk1404502222.804241.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404502211.788308.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404502204.036608.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404502195.169924.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404502182.169697.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404502169.751309.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404502155.835717.jpg

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 4. jul 2014, 21:31

Sorry kan se billederne er i omvendt rækkefølge. [WINKING FACE]

Sternberg
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 4. jul 2014, 21:38

ser lækker ud bliver helt sulten igen
Weber Q100
Weber 57 cm Performer
Primo XL Oval

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 4. jul 2014, 21:55

Ja, det ser satme godt ud - hvor meget steg temperaturen mens det hvilede?
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Black angus Cote de beuf

Indlæg#15 » 4. jul 2014, 22:06

55 °C lige inden den første blev skåret. Tror ikke temp kravlede så langt op grundet de korte intervaller til sidst. Det var i hvert fald super godt, og billederne gør på ingen måde resultatet fyldest. De er hverken pænt sat op eller anrettet pænt, men det var det der kunne klares med løbende mundvand og sulten familie.

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#16 » 5. jul 2014, 12:25

De er da ikke 5-6 cm tykke! Med mindre man lægger dem oven på hinanden. :lol:

3 1/2 cm ligner mere det rigtige.

Den slags skal være korrekt når man spørger i forum, min herre! :lol: :lol: :lol: 8)
Ellers giver svarene jo ingen mening. Så bliver det mere " godaw mand, økseskaft" ;-)
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#17 » 5. jul 2014, 17:49

Helt enig, dog var det slagteren der orienterede via telefon. Det passede også nogenlunde på bensiden.
Min bror hentede dem ved slagter Gerner og Vindelund, og tog dem med Holstebro, fredag.

Men er helt enig med dig, Info skal være rigtig [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Tilbage til "Hjælp til maden..."