Dryage

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Dryage

Indlæg#1 » 30. jun 2014, 19:08

Halløj

Har besluttet mig for at prøve lidt tørmodning af noget. Teknikken med poser fra meatlover har jeg nogenlunde styr på.

Er dog blevet lidt i tvivl om hvor vidt det er en god ide med supermarkedets vacuum kød, som vel allerede er modnet i poserne, det nærmer sig vel næsten vådmodning.

Kødet ender jo med at blive dobbelt modnet, er det "ligegyldigt" eller påvirker det resultatet, eller er det bare go ahead?

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Dryage

Indlæg#2 » 30. jun 2014, 19:46

TOK skrev:Halløj

Har besluttet mig for at prøve lidt tørmodning af noget. Teknikken med poser fra meatlover har jeg nogenlunde styr på.

Er dog blevet lidt i tvivl om hvor vidt det er en god ide med supermarkedets vacuum kød, som vel allerede er modnet i poserne, det nærmer sig vel næsten vådmodning.

Kødet ender jo med at blive dobbelt modnet, er det "ligegyldigt" eller påvirker det resultatet, eller er det bare go ahead?

Jeg har kun gode erfaringer med at videremodne.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 30. jun 2014, 20:17

Jeg har også prøvet med videre modning af vacumpakket kød
Lavede en test hvor det største stykke af oksefilet kom i meatlover.dk poser
Og det sidste stykke i almindelige vacumpakker
Efter 3 uger var det normale pakket kød stadig som da jeg startede men det
I meatlover poser var næsten sort men vældigt godt og mørt
Så jeg ser ikke de store problemer i dit dilemma
Send gerne billeder når du er klar til tilberedning
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 30. jun 2014, 20:41

Hvis man nu vil gå "All-in" kan man jo hoppe på sådan en her, som også ser godt ud i køkkenet:

https://www.kickstarter.com/projects/13 ... =discovery
".

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 30. jun 2014, 21:58

Ku være fedt at komme med i projektet, dog bliver det nok hurtigt dyrt, med fragt og moms, men ku være pisse fedt [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] og vi står faktisk for at skulle bygge hus til foråret, så måske denne skulle skiftes ud med vinkøleren. Omvendt er det vel den ideelle vinkøler da der også fugtstyrring [WINKING FACE]

Super til det andet. Hvor meget forbedret bliver kødet i forhold til udgangspunktet? Forventer ikke at filet til 89 kr/kg bliver som prime til 200 kr/kg. ?

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 30. jun 2014, 22:50

benzon1960 skrev:Hvis man nu vil gå "All-in" kan man jo hoppe på sådan en her, som også ser godt ud i køkkenet:

Den er sgu fristende :-)

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 30. jun 2014, 22:53

Hmmm

SAFETY CAUTION

Some people dry age steaks inside their regular fridge. This is not recommended (in fact, it is illegal in a commercial environment) as the environment in your fridge is not suitable for dry aging. Even popular dry bag short term dry aging can be dangerous. In the main this is due to the high humidity and highly fluctuating temperature in your household fridge that promotes bacterial growth which in turn can cause foodbourne illnesses and ruin your meat. In addition to high humidity, it lacks a germicidal inhibitor such a Spectrum UVC lamp.
/Koontz

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 30. jun 2014, 23:04

Koontz skrev:Hmmm

SAFETY CAUTION

Some people dry age steaks inside their regular fridge. This is not recommended (in fact, it is illegal in a commercial environment) as the environment in your fridge is not suitable for dry aging. Even popular dry bag short term dry aging can be dangerous. In the main this is due to the high humidity and highly fluctuating temperature in your household fridge that promotes bacterial growth which in turn can cause foodbourne illnesses and ruin your meat. In addition to high humidity, it lacks a germicidal inhibitor such a Spectrum UVC lamp.

Handler jo om basale hygiejneregler:

Brug latexhandsker når man arbejder med at pakke kødet, brug et dedikeret køleskab (renset i rodalon inden ibrugtagning) og lad være med at stoppe alt muligt andet derind. Lad være med at åbne køleskabsdøren i tide og utide, monter termostatalarm så du har styr på temperaturen etc etc.

Så er der ingen problemer.

Man kan også for en hundredekroneseddel og lidt fingerfærdighed montere en UVC lampe, men min erfaring er, at det er unødvendigt ved iagttagelse af god hygiejne jf. ovenfor.
".

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 1. jul 2014, 08:58

benzon1960 skrev:Hvis man nu vil gå "All-in" kan man jo hoppe på sådan en her, som også ser godt ud i køkkenet:

Det er da simpelthen bare top cool det der .1%¤
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

NCL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 1. jul 2014, 17:55

Sådan et skab kan man da ikke leve uden!! :)
Vi må lave et fælleskøb, når de engang kommer til salg [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 1. jul 2014, 20:00

Det skab er alt for cool. Gad vide hvad prisen mon bliver...
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#12 » 1. jul 2014, 20:12

Jeg kunne ikke modstå fristelsen og har bidraget med 555 dollar Idag. Jeg skulle så til november modtage et skab. Hertil skal så lægges fragt, moms og lidt told. Så løber det vel op i knap 5 tus alt i alt. Skabet kommer til at koste lige godt 1.000 dollar i handlen - så man sparer en del ved at deltage nu.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 1. jul 2014, 20:41

Her er der en ganske god beskrivelse af hvordan du kan gøre det hjemme.
Er lidt overkill at købe et specielt skab til det, men det er bare min mening.

http://www.seriouseats.com/2013/03/the- ... -home.html
/Koontz

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 1. jul 2014, 23:00

KennC skrev:Jeg kunne ikke modstå fristelsen og har bidraget med 555 dollar Idag. Jeg skulle så til november modtage et skab. Hertil skal så lægges fragt, moms og lidt told. Så løber det vel op i knap 5 tus alt i alt. Skabet kommer til at koste lige godt 1.000 dollar i handlen - så man sparer en del ved at deltage nu.

Fedt.... Sidder stadig og overvejer [WINKING FACE]

Tænkte om man kunne lave beef-jerky af afpuds [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 2. jul 2014, 22:42

Ok så prøver jeg også, sjovere iniativ end en aktie som måske går på røven, men ukendt kvalitet, garanti, fragt, told og reservedele - men en spændende og god ide!
Vedhæftede filer
Steak_Locker_1-edited-1_r728x492.jpg
Steak_Locker_3-edited_r728x492.jpg

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#16 » 2. jul 2014, 23:06

Nu føler jeg godt nok jeg bliver presset - det er skidt. [WINKING FACE]

http://youtu.be/E97xZjDJ4lQ har i set denne. Det er tørmodning i alm køleskab uden brug af poser og andet, bare med en bakke med havsalt under risten. Det virker nærmest for nemt, vil der ikke være relativ stor risiko for bakteriedannelse når kødet ikke er "beskyttet"?

NCL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 3. jul 2014, 16:55

Det fungerer nok fint nok, men det har jo ikke den helt samme "WOW"-effekt som det andet :)
Hvis nu vi er nogle stykker der bidrager, og alt går vel og de får lavet skabene, så kunne vi måske få dem til at sende det samlet, så vi kan spare lidt i fragt og toldbehandlingsomkostninger.

TOK skrev:Nu føler jeg godt nok jeg bliver presset - det er skidt. [WINKING FACE]

http://youtu.be/E97xZjDJ4lQ har i set denne. Det er tørmodning i alm køleskab uden brug af poser og andet, bare med en bakke med havsalt under risten. Det virker nærmest for nemt, vil der ikke være relativ stor risiko for bakteriedannelse når kødet ikke er "beskyttet"?

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#18 » 3. jul 2014, 20:06

NCL skrev:Det fungerer nok fint nok, men det har jo ikke den helt samme "WOW"-effekt som det andet :)
Hvis nu vi er nogle stykker der bidrager, og alt går vel og de får lavet skabene, så kunne vi måske få dem til at sende det samlet, så vi kan spare lidt i fragt og toldbehandlingsomkostninger.

Måske du skulle sende dem en mail og forespørge om muligheden for et fælleskøb?

Jeg skal ikke selv have, da jeg har et setup allerede baseret på et par rustfrie Liebherr Profi-line med separat temp. kontrol. Overvejer nu at installere UVC lamper. Har aldrig prøvet andet end dry-age backs (meatlover.dk) men kunne jo være sjovt at omdanne det ene af skabene til "the real thing". Vil i så fald også installere hypersonisk vandfordamper til at sikre, at den relative luftfugtighed ikke bliver for lav. Man kan købe en PID, som styrer både temp og fugt meget nøjagtigt.
".

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#19 » 3. jul 2014, 22:23

Det nemmeste var jo hvis man kunne lave en næsten identisk løsning af et alm. Køleskab, men med præcis temp- og fugtighedskontrol, som du beskriver. Det vil jo nok på sigt kunne tjene sig hjem ifht. Meatlover poserne.

NCL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 4. jul 2014, 19:53

Ja man kan helt sikkert sagtens lave noget selv, der fungerer. Men det løber jo også hurtigt op i dele og især TID til at lave det.
Nu har jeg også prøvet at "backe" med 555$ så må vi se hvad der sker :)
Det ser ud som om der er 3 fra DK der er backere nu, måske vi alle er herfra?

Næste udfordring bliver så at få fat i noget godt kød der ikke i forvejen er modnet. Synes det ser ud som om det er det, der skulle fungere bedst ift. enzymer osv. Nogen der kan be- eller afkræfte det og evt. underbygge det med en forklaring??

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 4. jul 2014, 20:21

NCL skrev:Ja man kan helt sikkert sagtens lave noget selv, der fungerer. Men det løber jo også hurtigt op i dele og især TID til at lave det.
Nu har jeg også prøvet at "backe" med 555$ så må vi se hvad der sker :)
Det ser ud som om der er 3 fra DK der er backere nu, måske vi alle er herfra?

Næste udfordring bliver så at få fat i noget godt kød der ikke i forvejen er modnet. Synes det ser ud som om det er det, der skulle fungere bedst ift. enzymer osv. Nogen der kan be- eller afkræfte det og evt. underbygge det med en forklaring??

Ud fra denne tråd er vi mindst 3 fra Danmark, nu er alle de "billige" forudbestillinger solgt, så mon ikke vi kan se frem til en god julegave, krydser fingre :-D

NCL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 4. jul 2014, 20:50

Jo lad os satse på det. Det virker i hvert fald rimelig seriøst.
Når tiden (forhåbentlig) kommer og de skal afsendes, var det måske værd at undersøge om vi kan få dem sendt samlet og måske spare lidt på fragten.

prorege skrev:
Ud fra denne tråd er vi mindst 3 fra Danmark, nu er alle de "billige" forudbestillinger solgt, så mon ikke vi kan se frem til en god julegave, krydser fingre :-D

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 4. jul 2014, 21:11

NCL skrev:Jo lad os satse på det. Det virker i hvert fald rimelig seriøst.
Når tiden (forhåbentlig) kommer og de skal afsendes, var det måske værd at undersøge om vi kan få dem sendt samlet og måske spare lidt på fragten.

prorege skrev:

Fællesfragt er en god ide, men husk at det ikke er en pose krydderier eller en mindre dims. Hvis f.eks et af tre skabe er ødelagt, hvem er så den ulykkelige? Kurer, i modsætning til Post Danmark, står også normalt for fortoldning sammen med transportomkostninger, så i dette tilfælde vil jeg ikke ønske en fællesfragt, det kan vist ende i problemer uden grund.

Håber projektet lykkes og at alle købere bliver glade.

Mvh/god weekend.

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 8. jul 2014, 19:58

prorege skrev:
NCL skrev:Jo lad os satse på det. Det virker i hvert fald rimelig seriøst.

prorege skrev:

Fællesfragt er en god ide, men husk at det ikke er en pose krydderier eller en mindre dims. Hvis f.eks et af tre skabe er ødelagt, hvem er så den ulykkelige? Kurer, i modsætning til Post Danmark, står også normalt for fortoldning sammen med transportomkostninger, så i dette tilfælde vil jeg ikke ønske en fællesfragt, det kan vist ende i problemer uden grund.

Håber projektet lykkes og at alle købere bliver glade.

Mvh/god weekend.

Så er det bare at glæde sig til Jul "Thanks to you and 361 other backers, STEAKLOCKER - THE FIRST IN-HOME DRY AGE STEAK FRIDGE has been successfully funded."

Mvh

NCL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 8. jul 2014, 21:08

Ja så må vi bare håbe de bruger pengene fornuftigt :)
Har du overvejet hvor du kan få fat i kød til skabet? Som jeg læser det får man det bedste resultat hvis man køber kødet før det er modnet.

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 8. jul 2014, 21:49

NCL skrev:Ja så må vi bare håbe de bruger pengene fornuftigt :)
Har du overvejet hvor du kan få fat i kød til skabet? Som jeg læser det får man det bedste resultat hvis man køber kødet før det er modnet.

Supermarked eller slagter er ofte uhøflige at sælge umodnet kød, ellers se kommentar i top af tråd, man kan vist bruge begge dele.

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#27 » 10. jul 2014, 12:44

SAFETY CAUTION

Det er bl.a. netop de problemer du kan undgå med poserne.
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#28 » 10. jul 2014, 18:00

KimuSan^ skrev:

SAFETY CAUTION

Det er bl.a. netop de problemer du kan undgå med poserne.

Njaaa - Even popular dry bag short term dry aging can be dangerous...

Sakset fra fjerde linie i deres historie om safety caution.

Har dog selv haft stor succes med meatloverposerne, og jeg er ikke bekymret for at bruge poser. Handler om nødvendig hygiejne og påpasselighed.
".

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#29 » 10. jul 2014, 18:41

Og har fin succes med køleskab og saltbakke, udluft køleskabet et par gange om dagen og lad salaten opsuge fugten.
Så tror nu at det har lidt at gøre med ens egen overbevisning, førhen modnede slagterierne ved at holde lav temp og strø mega meget salt i bunden at deres kølerum.
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Tilbage til "Hjælp til maden..."