styrke på Jalapeño ?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

styrke på Jalapeño ?

Indlæg#1 » 24. jun 2014, 11:23

Sidst jeg lavede ATB - atomic buffalo turds havde jeg renset mine Jalapeño's så kerner og vægge var væk - det var som at spise vindruer :-(

Vil jeg genvinde meget styrke ved ikke at fjerne væggene i den ?
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: styrke på Jalapeño ?

Indlæg#2 » 24. jun 2014, 11:26

Wind Diesel skrev:Sidst jeg lavede ATB - atomic buffalo turds havde jeg renset mine Jalapeño's så kerner og vægge var væk - det var som at spise vindruer :-(

Vil jeg genvinde meget styrke ved ikke at fjerne væggene i den ?

JA - Meget af styrken sidder i frøvæggene. Jeg fjerner frø/kerner fra Jalapenos, men aldrig frøvæggene.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 24. jun 2014, 11:28

Så er det det jeg prøver - skal ha' lavet 50 stk. til imorgen aften - og overvejede at købe en killer chilli' og lægge et lille snip i hver af dem for at få lidt bid :-)
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter

Fuglsang
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 24. jun 2014, 21:48

Wind Diesel skrev:Så er det det jeg prøver - skal ha' lavet 50 stk. til imorgen aften - og overvejede at købe en killer chilli' og lægge et lille snip i hver af dem for at få lidt bid :-)

Der er jo altid det underholdende element med "Russisk Roulette" ATB, hvor en Jalapeno er udskiftet med habanero [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Hilsen Birdie NamNam

"Who is General Failure, and why is he reading my drive?"

Brugeravatar

sof_666
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 24. jun 2014, 23:01

Har prøvet en del gange med jalapenos. De er simpelthen ikke stærke nok, til at holde nævneværdig styrke, efter en tur på grillen. De op til 5000 sco, bliver bare brændt af.
Jeg har PT 28 planter i drivhuset, fremavlet næsten kun til ABT. De går fra 100k til 1200k. Dog tror jeg de stærkeste, skal holdes uden for regnestykket.
Desværre er de ikke klar før til august, så først der ved jeg hvilken chili der egner sig bedst, til den tid.
Tænker også der kommer en guide, udi chili/turds til den tid, så man forhåbentlig ved, hvor meget sco der forsvinder på grillen og hvor stærk chilien skal være, så den kan smages.
Jacob

Grill park:
Scandy garden bluegaz tiger steel
Pizzeria Pronto
Outdoorchef city gas grill
Noname offset smoker
47 cm kuglegrill

Tybalt
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 24. jun 2014, 23:26

Der er det ved Jalapeño, at de kan have vidt forskellig styrke alt efter hvor de kommer fra. De er ganske uforudsigelige, og kan sagtens være milde selvom man bruger dem hele med kerner og indmad. Derudover siges det..det gjorde det i hvert fald dengang jeg boede i Mexico og Texas, at Amerikanerne har genmanipuleret Jalapeño'en så den ikke er så stærk som den var oprindeligt. Og hvem ved lige hvad det er for en Jalapeño genmasse man køber i Bilka eller andet steds? Dyrk dem selv, det har jeg prøvet, så kan man faktisk godt få noget med atomer i, og de er fantastiske lige plukket fra planten. Blanke, hårde, og saftige.
Tybalt

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 25. jun 2014, 01:22

Glæder mig til at mine cayenne-pepper i drivhuset er klar, ved ikke helt hvor de ligger på sco-listen ? Men det bliver et hit sammen med de hjemme-dyrkede, og noget stærke habaneroer...

Brugeravatar

Emneforfatter
Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 25. jun 2014, 06:50

Køber en Habanero og smider en slice i sammen med smøreosten... håber på succes - det skal ikke være en dræber med bid skal der være.

Brugeravatar

bajads
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 25. jun 2014, 07:22

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 25. jun 2014, 08:20

bajads skrev:http://1.bp.blogspot.com/-QkuZ6zvaWKY/UJeRH3CY3FI/AAAAAAAAACk/CrrdUZieZj0/s1600/scoville.jpg

"Smagte" noget krydderi på årets ølfestival, lavet med chili på 2.000.000 scoville - den var sgu varm!
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 25. jun 2014, 09:30

Jeg har prøvet at lave ABT af frosne Jalapenos - de virkede en del stærkere end når de blev brugt friske :-)

Som jeg forstår det er der mange "udgaver" af Jalaponos, jeg har pt to sorter i drivhuset fra mexicanske frø (tror der er ca. 50 planter der stadig vokser :-) ) men der skal også lave chippote af en del af dem :-)

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Emneforfatter
Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 25. jun 2014, 10:01

Så er der købt ind til frugtsalat

Screenshot 2014-06-25 10.00.24.png
Screenshot 2014-06-25 10.00.24.png (370.41 KiB) Vist 7192 gange

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 25. jun 2014, 12:00

Morten L skrev:
bajads skrev:http://1.bp.blogspot.com/-QkuZ6zvaWKY/UJeRH3CY3FI/AAAAAAAAACk/CrrdUZieZj0/s1600/scoville.jpg

"Smagte" noget krydderi på årets ølfestival, lavet med chili på 2.000.000 scoville - den var sgu varm!

Så vidt jeg ved findes der ikke chilier kunstigt fremavlet eller ej på 2mio SHU. Så det kan tænkes der har været noget kemi involveret. Man kan få saucer helt op på 7mio SHU men der bliver anvendt ekstrakt svjv.
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#14 » 25. jun 2014, 12:02

Moerkbak skrev:
Morten L skrev:

Så vidt jeg ved findes der ikke chilier kunstigt fremavlet eller ej på 2mio SHU. Så det kan tænkes der har været noget kemi involveret. Man kan få saucer helt op på 7mio SHU men der bliver anvendt ekstrakt svjv.

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, det brændte bare af H til :D
Med venlig hilsen
Morten

thesheep
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 25. jun 2014, 12:18

Morten L skrev:
Moerkbak skrev:
Morten L skrev:

Der findes nu flere slags chilier der er målt til over 2 millioner.

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 25. jun 2014, 12:47

thesheep skrev:
Morten L skrev:
Moerkbak skrev:
Morten L skrev:

Der findes nu flere slags chilier der er målt til over 2 millioner.

ikke som average værdi. Enkelte frugter ja, men ikke som gennemsnit hvilket man normalt bruger til angivelse mig bekendt - men pyt nu med det. De er stærke som ind i h... uanset.
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

ThaRock
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 25. jun 2014, 21:56

- jeg mener at Carolina Reaper og Trinidad Moruga Scorpion holder et gennemsnit på 1.500.000 scoville - de er begge kandidater til verden stærkeste chili.

Jeg har dog læst om enkelte Carolina Reaper på over 2.000.000 scoville :savl2:
Griller på:
Weber Performer med Gastænding - Solgt
Weber Q120 - Solgt
Weber 'Go Anywhere'
ODC Ascona - Solgt
Weber Genesis E330
Big Green Egg Large
Big Green Egg Small
Keb-On

Mureren
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 26. jun 2014, 00:20

sof_666 skrev:Har prøvet en del gange med jalapenos. De er simpelthen ikke stærke nok, til at holde nævneværdig styrke, efter en tur på grillen. De op til 5000 sco, bliver bare brændt af.
Jeg har PT 28 planter i drivhuset, fremavlet næsten kun til ABT. De går fra 100k til 1200k. Dog tror jeg de stærkeste, skal holdes uden for regnestykket.
Desværre er de ikke klar før til august, så først der ved jeg hvilken chili der egner sig bedst, til den tid.
Tænker også der kommer en guide, udi chili/turds til den tid, så man forhåbentlig ved, hvor meget sco der forsvinder på grillen og hvor stærk chilien skal være, så den kan smages.

Den guide ser jeg frem til!
Du laver den naturligvis så nogle af ABT'erne er med frø og frøvægge, mens andre er skrabet for de dele!
Jeg har lidt planter på friland nu (de er gået i stå siden de blev sat ud :( ), og mange af dem er Jalapenos, men der er da også lidt 7 Pod, Habanero, Fatalii etc.
Der er også en enkelt Reaper og 7 Pod i en vindueskarm, og det går noget bedre med dem, rent udbyttemæssigt....omend der stadig er et godt stykke tid til de er modne :-)
Mvh.
Mureren

Weber Summit E470 2011 (ombyttet til ny i 2015 pga. rust!)

Brugeravatar

Emneforfatter
Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 26. jun 2014, 00:42

Kan indskyde at min Jalapenos hvor minimalt af væggene ikke var fjernet var en STOR succes og brændte bedre end snackpebrene med habanero slices i !

Tilbage til "Hjælp til maden..."