Chiliplantning

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Chiliplantning

Indlæg#1 » 15. feb 2014, 15:18

Har købt 15 forskellige sorter chili og vil så have dem plantet idag.
Jeg har købt en pose jiffys, som jeg havde tænkt mig at anvende til formålet, og så først bruge jord når de skal stikkes om.. Er det en dum ide? Evt. andre forslag? Hvor kan man købe sådan nogle sataner til at sætte i planten som man kan skrive på, så man kan se hvad der er hvad? Har prøvet den lokale blomsterbutik men de havde kun sådan nogle plastiknogle man så ku sætte et stykke papir i klemme på.. :)
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber Smokey Joe 37 cm. m. 2-delt JBI Støbejernsrist.
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

At grille er ikke en hobby, men en livsstil ;)

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Chiliplantning

Indlæg#2 » 15. feb 2014, 15:28

Jiffys er en fin ide. Jeg bruger selv blot en minidrivhus og Potter så om et par gange inden planterne ender i deres slutpotte på 5-10 liter.

Jeg tror kpkram har disse hvide plastpinde, men ellers kan du selv klippe den af en billig persienne.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Emneforfatter
MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 15. feb 2014, 15:46

Har jeg forstået det rigtigt at jiffys bare skal i vand og så bliver de store og skal i en potte og så skal frøene bare ovenpå?

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 15. feb 2014, 16:47

Frøene skal dækkes med en halv til en hel centimeter jord.

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Emneforfatter
MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 15. feb 2014, 17:18

BertramGT skrev:Frøene skal dækkes med en halv til en hel centimeter jord.

Tænkte nok det var en god ide lige at hører til det herinde :)
Okay, det må jeg gøre så :)

Hvornår skal de så plantes i en større potte? :)
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 15. feb 2014, 17:30

De skal plantes om når rødderne bliver synlige i bunden. Jeg gør det mere på gefühl og planter om når jeg synes at planten ser for stor ud i forhold til potten. :-)

Emneforfatter
MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 15. feb 2014, 19:20

BertramGT skrev:De skal plantes om når rødderne bliver synlige i bunden. Jeg gør det mere på gefühl og planter om når jeg synes at planten ser for stor ud i forhold til potten. :-)

Okay, tusind tak for svarene :)
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 15. feb 2014, 20:42

Hej

Jeg har selv sat chilifrø i går (det er aldeles for sent, men lad nu det være det..).
Denne gang har jeg lagt frøene på en våd vatrondel i en zip-pose hvor de skal
ligge til kimen titter frem et godt lunt sted. Først der kommer de i jord.

Grunden til denne fremgangsmåde er manglende sollys lige for tiden, men der
er som sagt mange veje til Rom :-)
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL
Friske krydderurter er et must

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 15. feb 2014, 21:48

Har lige modtaget frø og har i dag købt et spirings plante drivhus... Har aldrig prøvet dette før og har ingen grønne fingre...

Jeg havde tænkt mig at plante frøene i jord, det skal vel stå i så meget solskin som muligt men hvor fugtig skal det være?

Når man så høster, skal jeg så genne frøene til næste år eller hvordan gør man det?

/michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 15. feb 2014, 21:57

scharstein skrev:Har lige modtaget frø og har i dag købt et spirings plante drivhus... Har aldrig prøvet dette før og har ingen grønne fingre...

Jeg havde tænkt mig at plante frøene i jord, det skal vel stå i så meget solskin som muligt men hvor fugtig skal det være?

Når man så høster, skal jeg så genne frøene til næste år eller hvordan gør man det?

/michael

Hvilke frø taler vi om? Chili eller andet?
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 15. feb 2014, 22:35

Hovmoller skrev:
scharstein skrev:Har lige modtaget frø og har i dag købt et spirings plante drivhus... Har aldrig prøvet dette før og har ingen grønne fingre...

/michael

Chili, new Mexico og to X jalapenos
/Michael

- if possible - BBQ it!

Mureren
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 15. feb 2014, 22:40

/michael

Her er alle de svar du kan forestille dig, og meget mere til!
http://www.thehotpepper.com

Er også selv nybegynder med chili i år (faktisk med at dyrke noget som helst udover jordbær og kartofler), og der er meget god info på THP.
Jeg har også brugt Jiffy's, og det er dæleme nemt. Den kan oven i købet bare sættes direkte ned i den potte du skal potte op i.
Jep, så meget sol de kan få, og overvanding/overgødning er chili's værste fjende!
Frøene tørrer du bare et par uger på et stykke køkken rulle, og gemmer væk. Med mindre du vil ende op med en bunke "mystery pepper" skal du også sikre dig der ikke bliver krydsbestøvet, og personligt tror jeg bare jeg køber nye frø næste år, de koster altså ikke meget.
Mvh.
Mureren

Weber Summit E470 2011 (ombyttet til ny i 2015 pga. rust!)

vernegren
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 16. feb 2014, 00:12

Søg på Facebook:
Chili dk
De danske chili entusiaster
LED dyrkning året rundt
Chili forum

Der er masser af hjælp at hente der....
Bo

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 16. feb 2014, 02:30

scharstein skrev:
Hovmoller skrev:

/michael

Chili, new Mexico og to X jalapenos

Hvis du er på facebook kan jeg klart anbefale dig
- Danske Chili entusiaster.

Super forum hvor der er plads til alle spørgsmål og der er
hurtig hjælp (og hvor mange starter frø som jeg har skrevet her -
da det simpelthen er den bedste måde at kickstarte et chilifrø på).
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 16. feb 2014, 07:03

/michael

Jeg er så heldig at have nogle store sydvendte vinduer med nogle lave radiatorer. Jeg stiller derfor blot minidrivhusene på disse radiatorer. Hvis radiatorerne er meget varme kan man lægge et brædt på under minidrivhusene for at skærme lidt for varmen.

Til efteråret kan du tage frø fra dine egne frugter. Husk blot at det skal være fra fuldmodne frugter. Jalapenos er en af de chilier der primært spises grøn = umoden! så her skal man vente til frugten er blevet rød før man tager frø.
En anden måde at få fat i frø på, er st tilmelde sig et frøbrev på chilifan.dk (det er stort set de samme folk som på Facebook siden Danske chili entusiaster). På denne måde får du 50+ chilisorter for 25 kr til porto.

Nulle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 16. feb 2014, 14:11

Det er sådan set først, når frøene er spiret, at de har brug for lys. Til at spire har de bare brug for varme. Held og lykke :-)
Outside of a book a dog is man's best friend - inside of a dog it's too dark to read. (Groucho Marx)

OTG57
Q300
Smokey Joe
Primo Kamado XL

Emneforfatter
MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 16. feb 2014, 14:20

Okay, tak for hjælpen alle :) Har bare sået dem i potter med jiffys nu her.. :) og så står de lige over radiatorer.. :)
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

denslappe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 16. feb 2014, 19:34

Hej. Vil til at starte op på lidt chili dyrkning, selvom jeg måske er lidt sent på den.. Er der nogle det har lidt frø i vil af med??? Venter stadig på mit startsæt fra ebay,,,

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 16. feb 2014, 20:01

Ja, jeg vil også sige mange tak for hjælpen :-)

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#20 » 16. feb 2014, 21:12

Hvor køber man de jiffys ?
Napoleon Pro 500
Traeger Ironwood 885
LIDL Sousvide

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 16. feb 2014, 22:12

melvis skrev:Hvor køber man de jiffys ?

http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?mai ... word=Jiffy

Bjarne er en flinker fyr. Har handlet der flere gange.

Emneforfatter
MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#22 » 16. feb 2014, 22:18

BertramGT skrev:
melvis skrev:Hvor køber man de jiffys ?

http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?mai ... word=Jiffy

Bjarne er en flinker fyr. Har handlet der flere gange.

+1 ! :)
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#23 » 17. feb 2014, 00:37

Han har en super nybegynder guide http://www.bh-froe.dk/?download=chillisaaning.pdf
/Michael

- if possible - BBQ it!

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 31. mar 2014, 17:54

Beklager at jeg lige stjæler topic. Jeg har sået chili for første gang og har derfor en masse korn i overskud. Hvor længe kan sådan nogle holde sig? Der er jo ofte 120 i de poser jeg har haft købt, og det er måske lige lovlig mange chili :-)

Dannie
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#25 » 31. mar 2014, 18:04

PF85 skrev:Beklager at jeg lige stjæler topic. Jeg har sået chili for første gang og har derfor en masse korn i overskud. Hvor længe kan sådan nogle holde sig? Der er jo ofte 120 i de poser jeg har haft købt, og det er måske lige lovlig mange chili :-)

Hvis du opbevarer dem koldt og mørkt, feks i en kælder skulle de uden problemer kunne holde sig i flere år, var har nogle der er 6 år gamle, og de gror som nogle vilde

Dannie
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 31. mar 2014, 18:06

MegaO skrev:Har jeg forstået det rigtigt at jiffys bare skal i vand og så bliver de store og skal i en potte og så skal frøene bare ovenpå?

Jep det er rigtigt, sæt dem i en skål med vand, gerne lunkent, bare en lille cm dybt, og spæd evt til hvis der er brug for det.

Dannie
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 31. mar 2014, 18:09

MegaO skrev:Har købt 15 forskellige sorter chili og vil så have dem plantet idag.
Jeg har købt en pose jiffys, som jeg havde tænkt mig at anvende til formålet, og så først bruge jord når de skal stikkes om.. Er det en dum ide? Evt. andre forslag? Hvor kan man købe sådan nogle sataner til at sætte i planten som man kan skrive på, så man kan se hvad der er hvad? Har prøvet den lokale blomsterbutik men de havde kun sådan nogle plastiknogle man så ku sætte et stykke papir i klemme på.. :)

Pas nu på med det chili dyrkning, det er xtremt vanedannende, vi er oppe på omkring 35 forskellige sorter nu, hvoraf der er flere af dem der blomster.

Så nu håber vi bare på godt vejr så de kan komme ud i drivhusene.

De skilte du nævner, vi har købt vores i jem og fix til ikke ret mange kr.

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Sv: Chiliplantning

Indlæg#28 » 31. mar 2014, 19:16

Dannie skrev:
PF85 skrev:Beklager at jeg lige stjæler topic. Jeg har sået chili for første gang og har derfor en masse korn i overskud. Hvor længe kan sådan nogle holde sig? Der er jo ofte 120 i de poser jeg har haft købt, og det er måske lige lovlig mange chili :-)

Hvis du opbevarer dem koldt og mørkt, feks i en kælder skulle de uden problemer kunne holde sig i flere år, var har nogle der er 6 år gamle, og de gror som nogle vilde

Tak for forslaget. Jeg vil prøve at lægge dem i en termobox i skuret. Så er jeg sikker på at de ikke får frost.

slorup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 15. apr 2014, 13:07

Hej alle,

Hvad er jeres erfaringer med at sætte mere end en (2) planter i en stor - ca 10l - krukke, med lidt afstand? Er chili planter "sociale" nok til det?

Mvh.
Søren

Brugeravatar

Brejne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#30 » 15. apr 2014, 13:58

slorup skrev:Hej alle,

Hvad er jeres erfaringer med at sætte mere end en (2) planter i en stor - ca 10l - krukke, med lidt afstand? Er chili planter "sociale" nok til det?

Mvh.
Søren

Min erfaring er, at en plante i 10liter potte vil blive større, og mere produktiv end 2 planter tilsammen i en 10liters.
Lavede selv forsøget for 2 sæsoner siden, hvor 5 potter blev sat med en plante i hver, og 5 potter blev sat med 2 planter i hver. Alle 10 potter stod udenfor gennem hele sæsonen, og til sidst havde de potter med en plante givet væsentlig flere frugter end de andre.

Det ser dog hamrende flot ud med to stammer, så hvis du er interesseret i flotte planter, og ikke nødvendigvis produktive (misforstå mig ikke - de giver stadigvæk en del frugter selvom der står 2 i en 10liters potte) så er det en fin idé med 2 planter i en potte.

Desuden er en 10l potte ikke voldsomt stor til chili. I vindueskarmen har jeg dem normalt i 2liters (pynteplanter), og på terassen i alt fra 10-20liter potter (produktionsplanter).

slorup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 15. apr 2014, 15:11

Tusind tak Brejne!

Tilbage til "Hjælp til maden..."