hel kylling på rotisseri

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

hel kylling på rotisseri

Indlæg#1 » 20. jul 2013, 22:24

Hej jeg har nu 2 gange lavet kylling på rotisseri. første gang var grillen 150 denne gang 200 grader. jeg smører kyllingen med olie og drysser rigeligt salt på og lader den køre ca 30 min før den får igen. efter 45 min får den BBQ sauce og lige 15 min mere (første gang fik den 30. min med BBQ sauce) igen af gangene er den blevet med sprødt skind, hvad gør jeg galt.

jeg ligger kul i siderne og drypbakke mellem kullene, i denne hælder jeg ca 1 liter vand for at give fugt i grillrummet og undgå foliebakkerne brænder.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

sof_666
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: hel kylling på rotisseri

Indlæg#2 » 20. jul 2013, 22:27

Er sikker på at det godt kan være bbq saucen der gør det ;-)
Jacob

Grill park:
Scandy garden bluegaz tiger steel
Pizzeria Pronto
Outdoorchef city gas grill
Noname offset smoker
47 cm kuglegrill

Vognmanden
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Sv: hel kylling på rotisseri

Indlæg#3 » 20. jul 2013, 22:28

det ved mig endnu ik set folie bakke brænde hos mig selv ved plus 400,, vandet gir fugt i grillen og tror da sagtens det kunne medføre blødt skind

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Brugeravatar

Søren C. Fischer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 20. jul 2013, 22:28

michael1980 skrev:Hej jeg har nu 2 gange lavet kylling på rotisseri. første gang var grillen 150 denne gang 200 grader. jeg smører kyllingen med olie og drysser rigeligt salt på og lader den køre ca 30 min før den får igen. efter 45 min får den BBQ sauce og lige 15 min mere (første gang fik den 30. min med BBQ sauce) igen af gangene er den blevet med sprødt skind, hvad gør jeg galt.

jeg ligger kul i siderne og drypbakke mellem kullene, i denne hælder jeg ca 1 liter vand for at give fugt i grillrummet og undgå foliebakkerne brænder.

Drop vand i drypbakken og lad være med, at smøre den med olie :-)
Søren C. Fischer
Opel Corsa 1.3 CDTI 95
Driftsvagt i Region Hovedstaden.
Og gift med Grill Nurse :-)
-----------------------------
Weber Mokey Joe + Weber Spirit E-310 + Monolith Kamado

Brugeravatar

Søren C. Fischer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Sv: hel kylling på rotisseri

Indlæg#5 » 20. jul 2013, 22:32

Vognmanden skrev:det ved mig endnu ik set folie bakke brænde hos mig selv ved plus 400,, vandet gir fugt i grillen og tror da sagtens det kunne medføre blødt skind

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Vi plejer heller aldrig at smøre bbq sauce på roteret kylling. Lidt tør-rub er ok hvis man giver den ingen skindet tørrer :-)
Søren C. Fischer
Opel Corsa 1.3 CDTI 95

Brugeravatar

FunktionDesign
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#6 » 20. jul 2013, 22:38

Hej,

Rotisserie har efter min mening en stor fejl. Det der grilles kommer aldrig tæt på varmen.
Det roterer rundt et stykke oppe i grillen, og alt saft og kraft gør at der er problemer med sprødt skind på kylling og sprøde svær på flæskesteg.

Nu er dette ingen salgstale, men vi har bygget en lille sjov maskine/ tilbehør til et standard rotisserie, og med dette grej bliver alt sprødt HVER gang.

Pointen er at samtidig med at det roterer om egen akse, kommer det også med jævne mellemrum helt tæt ned over kullene/gassen.

Vi gør det snart helt færdigt og sætter det til salg. Tro mig, det VIRKER.

Det du ser på billedet er nummer to proto type.
Den endelige model er sendt "videre" i systemet. :-D

Se evt billederne.

Hilsen Henrik
Vedhæftede filer
DSC_0060.JPG
To styk lavet på en gang.
DSC_0057.JPG
Rotesserie stegt flæskesteg med SUPER sprøde svær.
Flæsk på grillen så: http://www.funktiondesign.dk

Kontakt: info@funktiondesign.dk

Følg os på Facebook: https://www.facebook.com/funktiondesigndk

Spørgsmål så bare ring på 20 769 749.

Brugeravatar

Søren C. Fischer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 20. jul 2013, 23:06

FunktionDesign skrev:Hej,

Rotisserie har efter min mening en stor fejl. Det der grilles kommer aldrig tæt på varmen.
Det roterer rundt et stykke oppe i grillen, og alt saft og kraft gør at der er problemer med sprødt skind på kylling og sprøde svær på flæskesteg.

I vores gasgrill har vi ikke de problemer.
Termometeret sidder højere oppe end det der roteres, og vi kan sagtens holde grillrummet på feks 200 grader :-)
Det handler jo ikke om, at tingene skal så tæt på varmekilden som muligt... Ofte tværtimod ;-)
Søren C. Fischer
Opel Corsa 1.3 CDTI 95

Brugeravatar

FunktionDesign
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 20. jul 2013, 23:16

Søren C. Fischer skrev:
FunktionDesign skrev:Hej,

I vores gasgrill har vi ikke de problemer.
Termometeret sidder højere oppe end det der roteres, og vi kan sagtens holde grillrummet på feks 200 grader :-)
Det handler jo ikke om, at tingene skal så tæt på varmekilden som muligt... Ofte tværtimod ;-)

Hej Søren,

Jeg kan holde grill rummet på min Q300 på + 200 grader uden problemer. Stadigvæk er sværen ikke ordenligt sprød.
Med det nye grej kommer stegen helt tæt ned over varmen, hyppigt, og så bliver sværen sprød.

Som TO skriver har jeg også ofte oplevet rotisseri stegte kyllinger med slatten skind.

Kunne godt tænke mig at se en rotisseri stegt kylling med RIGTIG sprødt skind stegt på almindeligt rotisseri.

Men hvis det kun er TO og jeg, der døjer med dette skal vi vist ikke videre med vores "tornado" :shock:

Hilsen Henrik
Flæsk på grillen så: http://www.funktiondesign.dk

Kontakt: info@funktiondesign.dk

Følg os på Facebook: https://www.facebook.com/funktiondesigndk

Spørgsmål så bare ring på 20 769 749.

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 20. jul 2013, 23:25

Ild i drypbakken? Det har jeg aldrig prøvet, og jeg griller ofte ved 200 grader. Er det en drypbakke af pap :lol:

Drop vandet, med mindre du ønsker at lave en sovs af det der drypper fra kyllingen.

Jeg tror du bliver nødt til at vælge mellem sprød skind eller en crispy bbq sovs.

Sprød sværd eller skind, det kræver varme. 150 grader, ikke nok. Og sidst jeg førsøgte at lave en flæskesteg, fik jeg ikke ordentlig sprød sværd. Og der var temp også 200. Min erfaring siger, at der skal være +200 grader for at give den ønskede sprødhed. med headbeads kniber det også i min grill, engang imellem.

Man kan selvfølgelige prøve at give mere direkte varme på emnet. Feks en mindre del af briketterne direkte under rotisserien.

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#10 » 21. jul 2013, 11:02

takker for input. foliebakken blev sat helt tom men med lidt rester af saft og fedt fra dagen før. Da kullene kom i røg nogle i foliebakken og de andre lå op af kanten af den, det åd sådan set kanten helt op så der måtte ny bakke i med noget vand for den ikke bliver for varm og rygene når fedtet drypper ned i den. jeg har lavet en 220mm grilring (webers er 190) og midt i den er spydet. Den øgede højde skyldes jeg ønsker plads til risten hvis jeg samtidig lige vil grille majs eller bagekartofler..

temperaturen måles øverst i låget og igår var den på 200-230 grader.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Brugeravatar

Søren C. Fischer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#11 » 21. jul 2013, 11:21

michael1980 skrev:takker for input. foliebakken blev sat helt tom men med lidt rester af saft og fedt fra dagen før. Da kullene kom i røg nogle i foliebakken og de andre lå op af kanten af den, det åd sådan set kanten helt op så der måtte ny bakke i med noget vand for den ikke bliver for varm og rygene når fedtet drypper ned i den. jeg har lavet en 220mm grilring (webers er 190) og midt i den er spydet. Den øgede højde skyldes jeg ønsker plads til risten hvis jeg samtidig lige vil grille majs eller bagekartofler..

temperaturen måles øverst i låget og igår var den på 200-230 grader.

Det er jo nemt, at pille de briketter op af drypbakken som falder derned...
Men hvorfor sætter du ikke bare drypbakken på risten?
Jeg er stadigt meget sikker på, at et vandbad i grillen ødelægger chancerne for sprødt skind....
Søren C. Fischer
Opel Corsa 1.3 CDTI 95

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#12 » 21. jul 2013, 12:17

kunne jeg måske også, men kyllingen gik kun liiggee fri af risten, ca 2 cm over, men jo det burde kunne lade sig gøre og det vil jeg nok prøve næste gang og så bare lige en halv kop vand måske??? eller er det bedre at undlade vandet helt og hvis foliebakken ikke er ved kullene skal de så bare have lov at fylde hele kulristen
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Brugeravatar

Søren C. Fischer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#13 » 21. jul 2013, 12:21

michael1980 skrev:kunne jeg måske også, men kyllingen gik kun liiggee fri af risten, ca 2 cm over, men jo det burde kunne lade sig gøre og det vil jeg nok prøve næste gang og så bare lige en halv kop vand måske??? eller er det bedre at undlade vandet helt og hvis foliebakken ikke er ved kullene skal de så bare have lov at fylde hele kulristen

Jeg bruger ALDRIG vand når vi roterer kylling.....
Har du ikke kulbakker ?
(Billeder gør iøvrigt altid underværker)
Søren C. Fischer
Opel Corsa 1.3 CDTI 95

kbh36
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 21. jul 2013, 13:34

Kul i kulholdere, som er skubbet ud i siderne, foliebakke under kyllingen, for at opsamle fedt ( ingen vand )
Kulholderne skal fyldes op med top, jeg ved ikke hvad temperaturen er i min grill, men den for lov til at køre på max. temp, og det tager ca 1 time.

Ingen kul under kyllingen, for drypper fedet ned på kullene, så kommer der røg som farver kyllingen sort, og det ser ikke pænt ud, og så smager det heller ikke godt.
Mvh
Klaus

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#15 » 21. jul 2013, 14:22

takker. nej jeg har ikke billeder, da det var til svigerforældrene kom igår så det var der ikke tid til. og nej jeg har ikke kulholdere, det har jeg aldrig brugt, jeg plejer blot at fordele kullene i hver deres side, det gør jeg også når jeg laver culotte.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Tilbage til "Hjælp til maden..."