nakkefilet lugter af prut :/

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
84eren
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

nakkefilet lugter af prut :/

Indlæg#1 » 12. jul 2013, 16:31

Hej ...
ja som overskriften lyder så har jeg lige åbnet en pakke nakkefilet "helt stykke" planen var at lave en omgang pølser senere imorgen.. men synes at fileten lugter af "prut" synes ikke jeg har været ude for det før..

ville i smide stegen ud ? eller har det ingen betydning..

den har været vaccumpakket hele tiden.. og lagt i køleskabet i 3-4 dage.
der står sidste holdbarhed's dato :20/7

stjerneholm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: nakkefilet lugter af prut :/

Indlæg#2 » 12. jul 2013, 16:44

Prøv at skylle i koldt vand, og lade den få lidt luft. Så kan det det være "vakumfis"
MVH STJERNEHOLM
"Livet er for kort til fastfood"

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 12. jul 2013, 16:52

Hvis jeg havde bare en anelse om at det var en dårlig/fordærvet kvalitet, ville jeg smide kødet ud - ville tænke over det hver gang jeg lagde en pølse på grillen.

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 12. jul 2013, 17:07

Jeg ville aflevere den der hvor du har købt den.
Har aldrig hørt om vakuumfis, og ville ej heller bruge den.
/Koontz

Emneforfatter
84eren
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 12. jul 2013, 17:14

nej tror også at den ryger ud.... tror også jeg vil tænke over det hele tiden :/

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 12. jul 2013, 18:30

Fra fødevaredirektoratets afdeling for ernæring:
"Kød som er vakuumpakket eller pakket imodificeret atmosfære (MAP) har længere holdbarhed end kød pakket ialmindelig emballage. Vakuumpakning favoriserer vækst af de uskadelige mælkesyrebakterier, og kødet kan have en lidt sur lugt af mælkesyre, lige når man åbner pakken."
Heraf den hyppigt sete anbefaling om lige at skylle vacuumpakket kød og vente et øjeblik inden det bliver dødsdømt.

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 12. jul 2013, 18:38

renepape skrev:Fra fødevaredirektoratets afdeling for ernæring:
"Kød som er vakuumpakket eller pakket imodificeret atmosfære (MAP) har længere holdbarhed end kød pakket ialmindelig emballage. Vakuumpakning favoriserer vækst af de uskadelige mælkesyrebakterier, og kødet kan have en lidt sur lugt af mælkesyre, lige når man åbner pakken."
Heraf den hyppigt sete anbefaling om lige at skylle vacuumpakket kød og vente et øjeblik inden det bliver dødsdømt.

Stor forskel på mälkesyre og prut:)
/Koontz

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 12. jul 2013, 19:00

Jeg har lige haft en ud af tre nakkefileter fra Bilka, der var fordærvet. Den havde en lidt fæl lugt da den blev pakket op - Den fik lige lov til at ligge lidt og trække vejret inden jeg stak snuden ned til den igen. Det gav samme resultat. Den røg i en frysepose sammen med sin original indpakning. Direkte ned til Bilka (hvor ansigtet på den venlige servicemedarbejder helt klar røbede at hun også mente den ikke var helt spiselig), der byttede den uden noget. Kvittering osv. var slet ikke nødvendig.

Byt den da, i stedet for bare at høvle den ud :-)

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 12. jul 2013, 19:54

Nogen kalder det "slagterprutter", og det er ganske uskadeligt. Lad den få lidt luft, og så burde lugten forsvinde :-)
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#10 » 13. jul 2013, 00:30

Den skal ikke lugte af prut. Slut. Forbudt!

Nu er der selvfølgelig forskel på prutter, nogen er ret uskadelige og kan lempes ud uden at nogen opdager noget. Og så er der dem som 100% bliver opdaget uanset hvor meget man prøver at "luske dem ud". Hvis det er prutter af den type, så er det bare tilbage til butikken med det. Better safe than sorry. Det ville jo være træls hvis kødet resulterede i fæle prutter + det løse... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#11 » 13. jul 2013, 08:22

Jeg ville smide det retur til sælgeren. Hvis der skal lugtes af kødprut, burde alle stegefra samme sted vel lugte mere eller mindre ens.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Tilbage til "Hjælp til maden..."