Rengøring af risten

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
jank
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Rengøring af risten

Indlæg#1 » 22. maj 2006, 21:03

Hej

Jeg er næsten total Weber nybegynder (har haft en Platinum i en lille måneds tid), men har alligevel forsøgt mig med et par opskrifter herinde fra + lidt fra Glæsels grillbøger. Det var nu ret specielt at stille en springform ud i grillen for at bage en kage :)

Ifølge Glæsel skal man jo bare tage sin grillbørste og give risten en god tur lige efter man er færdig med at grille. Det har jeg så gjort og risten ser egentlig pæn nok ud. Men på undersiden sidder der noget brunt snask som har en tendens til at dryppe ned i drypbakken næste gang man griller. Jeg går ud fra at det ikke er så smart den dag man vil lave sovs af det i drypbakken.

Jeg har lige givet min rist en tur med brun sæbe i en plastikpose, og nu er der ikke noget brunt snask på undersiden (jeg har nemlig planer om at lave flæskesteg på torsdag). Det er dog et større skrubbearbejde og noget jeg helst vil være foruden.

Så: hvor meget gør I ud af rengøringen af risten ? Er det brune snask bare det "hemmelige krydderi" der giver sovsen den specielle grillsmag eller en bakteriebombe der skal undgåes ?

Brugeravatar

donjensen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#2 » 23. maj 2006, 06:30

Jeg lader altid grillen stå min 5 min med låg på, både for og efter jeg har grillet. Når de min. 5 min. er gået, giver jeg den så en tur med børsten. Jeg synes dog ikke at jeg har så meget af det omtalte "krydderi" som du snakker om. (L)
2012 Weber Genesis S-330 med rotisseri

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 23. maj 2006, 08:18

Jeg gør som donjensen, lader varmen arbejde for mig til daglig, og så en gang imellem giver jeg risten og resten af grillen en tur med ovnrens.

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Tilbage til "Hjælp til maden..."