pulled pork

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
gasberg jensen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

pulled pork

Indlæg#1 » 16. jun 2011, 20:39

Hejsa
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave pulled pork, jeg har dog "kun" en almindelig Weber 57 cm. Kan jeg lave det på sådan en ?
Hvis ja, er der en der har et par gode fif, mht opskrift, hvordan holder man den lave temperatur så længe, hvilken kød er bedst, der er vist også noget med træ der skal på
Pft Claus

Brugeravatar

Schreiber
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: pulled pork

Indlæg#2 » 16. jun 2011, 20:42

Hejsa. Jeg er lige med på en lytter her :) Står nemlig og skal begive mig ud i denne udsøgte spise :)

Vil gerne vide lidt omkring opstilling af kul (hvilken type også) osv osv :)

Så kom frisk alle sammen. .1%¤
Kim Schreiber

Ka' det skydes - ka' det grilles

Weber Q320
Weber master touch 57cm Bone

Drømmer om en Kamado :)

JonasPed
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 16. jun 2011, 20:43

Jeg har endnu selv tilgode at lave pulled pork på min OTG 57cm. Men prøv at se på viewtopic.php?t=2332. Når jeg skal forsøge mig tror jeg at jeg vil gå efter den opstilling.
Weber 57cm One Touch Gold
Weber Spirit E-320 Premium
Auplex 57 cm kamado
+ en diverse tilbehør

http://jope.eu

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 16. jun 2011, 20:49

Jeg har lavet det masser af gange på min OTS (masser: 6-7 gange), og det kan sagtens lade sig gøre.

Jeg plejer at placere mine kul (heat beads) i den ene side af grillen, og stegen i den modsatte side. Et par tommelfingerregler til Pulled Pork:

- 100-110 grader på grillen.
- Stegen kan trækkes når den er ~95 grader.
- Afsæt 10-18 timer (det kan svinge MEGET).
- Start hellere aftenen i forvejen og lad stegen blive færdig for tidligt, end at skulle "snyde" temperaturen i kødet op fordi du nærmer dig spisetid. Den kan sagtens holdes varm i ovnen ved ~80-100 grader, uden at miste ret meget saft.
- Bliv ikke nervøs hvis (når) temperaturen står stille i et par timer, eller måske endda falder. Den skal nok komme op igen.
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

Stig-TBSgrillshop
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 16. jun 2011, 20:53

Hejsa
Udfordringen med pulled pork på Weber grillen er temperaturen at holde den nede til low and slow over mange timer
Som alternativ til Morfirs opstilling eller cirkelopstillingen findes der en lille indsats fra USA (ingen salgstale her men kun for at gøre opmærksom på denne) Smokenator som er en indsats der sættes i weber grillen og der tilføres utændte + et antal tændte briketter samt vandbad denne kombination gør at man kan holde temeperatueren nede over mange timer se mere herunder

formålet med smokenator er at lave "low slow barbeque", dvs holde
en meget lav temparatur over meget lang tid. Samtidig, fordi smokenator
er så lille, øges kapaciteten betydeligt!

se også den amerikanske hjemmeside
http://www.smokenator.com

Se her hvordan en SmokeNator Virker
http://www.youtube.com/watch
Stig Jensen

http://www.tbsgrillshop.dk

Primo Oval XL - Primo Kamado Rund - Outdoorchef 58cm Gaskuglegrill Indbygget

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 16. jun 2011, 20:55

gasberg jensen skrev:Hejsa
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave pulled pork, jeg har dog "kun" en almindelig Weber 57 cm. Kan jeg lave det på sådan en ?
Hvis ja, er der en der har et par gode fif, mht opskrift, hvordan holder man den lave temperatur så længe, hvilken kød er bedst, der er vist også noget med træ der skal på
Pft Claus

prøv at søge på pulled pork her på sitet
der findes massevis af vejledninger og beskrivelser
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

ChristianT
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 16. jun 2011, 20:59

Jeg har flere gange lavet det i en alm kuglegrill (Dancook, den lille udgave). Jeg har brugt nakkekam befriet for svær (der jo passende kan bruges til en gang flæskesvær) og rubbet med en basic bqq-rub, pakket i film i ca 1 døgn.
Herefter alm. indirekte grillning - Godt et halvt rør HB med røgflis og en drypbakke under stegen.
Ca en gang i timen har jeg overøst med æbleedikke med fint strimlet løg og finthakket chili og tilsat frisk røgflis.
Der er ikke lykkedes mig at få temp under 150 grader, men resultatet har været pragtfuldt hver gang, og det har kun taget 4-6 timer.
Så jeg er holdt op med at forsøge at få temp. længere ned.
Christian T
Det er nemt at lave god mad: Man køber noget dyrt, og gør så lidt som muligt ved det.

dl09sbr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 16. jun 2011, 20:59

MartinM skrev:Jeg har lavet det masser af gange på min OTS (masser: 6-7 gange), og det kan sagtens lade sig gøre.

Jeg plejer at placere mine kul (heat beads) i den ene side af grillen, og stegen i den modsatte side. Et par tommelfingerregler til Pulled Pork:

- 100-110 grader på grillen.
- Stegen kan trækkes når den er ~95 grader.
- Afsæt 10-18 timer (det kan svinge MEGET).
- Start hellere aftenen i forvejen og lad stegen blive færdig for tidligt, end at skulle "snyde" temperaturen i kødet op fordi du nærmer dig spisetid. Den kan sagtens holdes varm i ovnen ved ~80-100 grader, uden at miste ret meget saft.
- Bliv ikke nervøs hvis (når) temperaturen står stille i et par timer, eller måske endda falder. Den skal nok komme op igen.

Hvor mange kul bruger du ?? og fylder du evt efter ??

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 16. jun 2011, 21:07

Jeg plejer at fylde 20-25 kul i starteren, og hælder den så i den ene side af grillen når 4-5 stykker af dem er tændt. Derefter kører den somregl 3-4 timer uden at jeg skal gøre noget somhelst. Efterfølgende løfter jeg lige låget en anelse i den ene side, og smider 3-4 kul ned til de andre. Hver 2. time cirka.

Et par gange undervejs skal du lige prikke lidt til kullene, for at få det værste aske væk fra risten - der kommer nemlig til at ligge så meget, at det på et tidspunkt vil forhindre luften i at cirkulere omkring dem.

Jeg kører med topspjældet ½ åbent, og bunden næsten helt lukket det første lange stykke tid (ikke HELT lukket dog - så dør den hurtigt).
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Adcox
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 17. jun 2011, 01:04

webershopper skrev:Hejsa
Udfordringen med pulled pork på Weber grillen er temperaturen at holde den nede til low and slow over mange timer
Som alternativ til Morfirs opstilling eller cirkelopstillingen findes der en lille indsats fra USA (ingen salgstale her men kun for at gøre opmærksom på denne) Smokenator som er en indsats der sættes i weber grillen og der tilføres utændte + et antal tændte briketter samt vandbad denne kombination gør at man kan holde temeperatueren nede over mange timer se mere herunder

formålet med smokenator er at lave "low slow barbeque", dvs holde
en meget lav temparatur over meget lang tid. Samtidig, fordi smokenator
er så lille, øges kapaciteten betydeligt!

se også den amerikanske hjemmeside
http://www.smokenator.com

Se her hvordan en SmokeNator Virker
http://www.youtube.com/watch

Jeg har lavet PP i en 57'er flere gange og det er nem og godt.
jeg bruger Morfmirs optændingsmetode med ring af tre rækker brikketter. Lav måske en prøveopstilling dagen før så du ved hvordan ringen kører.
Det virker fint men som de andre siger kan det være svært at holde temperaturen nede.

husk at starte i god tid da det er stressende med sultne gæster på nakken. Så ender man med at gøre noget dumt, såsom at fyre op for kullene eller flytte den ind i ovnen.

TIl stig:
Jeg har en Smokenator men har aldrig lavet PP med den. Kapaciteten i den er jo ikke så stor så skal man fylde kul på hele tiden eller hvad?
Kan du skirve lidt om det måske.
// Never trust a skinny cook! //

Brugeravatar

Schreiber
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 17. jun 2011, 07:32

Hvordan får i plads til vandbad i en alm 57'er (ingen forlænger).? I må jo fjerne den nederste rist for at få plad til kul der skal ligge i ring?
Kim Schreiber

Weber Q320

Brugeravatar

ChristianT
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 17. jun 2011, 10:11

Nu har jeg ikke en weber, men jeg lægger kullene i den ene side af grillen - som helt alm indirekte grillning, og vandbad/drypbakke i den anden side. Det virker fint, og jeg slipper for at lege domino med briketterne.
Christian T
Det er nemt at lave god mad: Man køber noget dyrt, og gør så lidt som muligt ved det.

nataS
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 17. jun 2011, 11:28

Jeg følger opskriften som på denne side http://www.weberklubben.dk/Default.aspx?ID=1217&PID=8820&Action=1&NewsId=547

Med kun 2 "domino" ringe for ikke at tempearturen bliver for høj

@ Schreiber :
Hvordan får i plads til vandbad i en alm 57'er (ingen forlænger).? I må jo fjerne den nederste rist for at få plad til kul der skal ligge i ring?

jeg har også kun alm. 57'er og med 2 ringe og en alm. alu bakke så er der fint plads på kulristen

Se billede 4 og 7 her...
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1623469153623.79944.1443317207&l=bd98e899a2

nataS
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 17. jun 2011, 11:42

Jeg vil fraråde at bruge weber's HB, da de er sværere at holde gang i...

Min gik i hvert fald ud. Og de var svære at få gang i ...

Går meget bedre bedre med de alm. HeatBeads...

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 17. jun 2011, 14:07

ChristianT skrev:Nu har jeg ikke en weber, men jeg lægger kullene i den ene side af grillen - som helt alm indirekte grillning, og vandbad/drypbakke i den anden side. Det virker fint, og jeg slipper for at lege domino med briketterne.

Præcist samme opstilling for mit vedkommende.
/Martin

Brugeravatar

Schreiber
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 1. feb 2012, 17:58

Hvad rygeflis bruger i til pulled pork?
Kim Schreiber

Weber Q320

Brugeravatar

elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 1. feb 2012, 19:49

har prøvet med Hickory (valnød), æbletræ og kirsebær røgflis, alle 3 gør sig rigtig godt til PP. Min favorit er indtil videre æbletræ skåret i chunks... Hvis du selv skærer chunks, sørg da for at save dem med en håndsav/rundsav, da en kædesav afgiver olie, hvilket IKKE smager særlig godt ( nogen vil sikkert også kalde det for sundhedsskadeligt) Gør dig selv den tjeneste at bage dine egne burgerboller (f.eks. efter Freds opskrift eller Meyers fra Meyers bageri), det gør fornøjelsen endnu større...
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber One touch platinium
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

bassodk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 1. feb 2012, 22:33

Schreiber skrev:Hvordan får i plads til vandbad i en alm 57'er (ingen forlænger).? I må jo fjerne den nederste rist for at få plad til kul der skal ligge i ring?

De gange jeg har lavet det i min 57 cm Weber, har jeg ikke fjernet nogle rist. Har lavet to ringe af HB briketter og placeret en flise i midten som har hævet foliebakken tilpas højt nok så der var plads til ringen.

Ahh det vækker minder, sol, sommer og PP...
Vedhæftede filer
Ivan8.jpg

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 1. feb 2012, 23:06

Jeg skulle i lørdags lave Boston Butt, jeg :roll: kom dog et par timer for sent op.
Smilede natoren blev monteret, i med nogle HB og noget BR. Jeg kørte den op
på 150 gr. og der blev den hele dagen, med begge spjældet helt åbne. Så den virker 100%
Ny model SmokeNator.jpg
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

charliebum-dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 2. feb 2012, 19:59

Jeg bruger en hjemmelavet smokenator
der er skåret ud i af en plade med en dreml hvor der kan side 2 øldåser istedet for vandbad
har fået lavet 10 stk hos pladesmeden inden jul og kan få det igen for ca 300 kr stk i 1,5 mm Rustfrit

hvor jeg har ½ rør kul helt nye hvor der lægger nogle tænte i bunden af holderen og nogle friske oven på sætter dåser med vand/øl eller andet
lukker spjæld næsten helt i og lader det stå i læ så det ikke trækker med vind omkring.

jeg rubber den torsdag med rub og fredag nat tænder ovenen selv og lørdag morgen kommer jeg den i grillen

det med at den går ned i temperatur omkring de 70-80 er der fedtet og hinderne i kødet forsvinder det sveder fedt
så det er en vigtig periode og ca 2 timer er stegen færdig men den periode den sveder er sværd at sige hvor længe det er.
Vedhæftede filer
SMOKENATOR.jpg

Brugeravatar

Schreiber
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#21 » 27. feb 2012, 11:34

elleh@ge skrev:har prøvet med Hickory (valnød), æbletræ og kirsebær røgflis, alle 3 gør sig rigtig godt til PP. Min favorit er indtil videre æbletræ skåret i chunks... Hvis du selv skærer chunks, sørg da for at save dem med en håndsav/rundsav, da en kædesav afgiver olie, hvilket IKKE smager særlig godt ( nogen vil sikkert også kalde det for sundhedsskadeligt) Gør dig selv den tjeneste at bage dine egne burgerboller (f.eks. efter Freds opskrift eller Meyers fra Meyers bageri), det gør fornøjelsen endnu større...

Yes jeg havde nemlig også tænkt mig at prøve den der hickory.
Gør i det vådt inden det skal på grillen? Synes nemlig jeg læst nogle steder at folk gør det.
Kommer i det på fra i tænder grillen eller måske kun de sidste par timer?
Kim Schreiber

Weber Q320

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 27. feb 2012, 12:20

Schreiber skrev:
elleh@ge skrev:har prøvet med Hickory (valnød), æbletræ og kirsebær røgflis, alle 3 gør sig rigtig godt til PP. Min favorit er indtil videre æbletræ skåret i chunks... Hvis du selv skærer chunks, sørg da for at save dem med en håndsav/rundsav, da en kædesav afgiver olie, hvilket IKKE smager særlig godt ( nogen vil sikkert også kalde det for sundhedsskadeligt) Gør dig selv den tjeneste at bage dine egne burgerboller (f.eks. efter Freds opskrift eller Meyers fra Meyers bageri), det gør fornøjelsen endnu større...

Gør i det vådt inden det skal på grillen? Synes nemlig jeg læst nogle steder at folk gør det.

for at røgen skal have nogen effekt og trænge ind i kødet skal det være fra starten af.
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

pulled pork

Indlæg#23 » 27. feb 2012, 19:47

Schreiber skrev:

Har lavet flere PP med Morfmirs opstilling. Og når det er koldt i i luften, under 5 grader, så skal der lidt mere til for at holde temperaturen. Så der ligger jeg en ekstra ring oven på de 2 ringe. Drysser så Hickory hele vejen rundt på toppen. Ikke våde, for så kan du risikere ringen går ud.
Hvis grillen står i rimelig læ, så plejer mit topspjæld og være 3/4 åben og 3/4 lukket i bund. (meget åben i top og lidt i bund ). Du skal kun regulere i bunden. Jeg plejer at starte kl 23. Justerer den 1. time, så temperaturen stabiliserer sig omkring 110g i toppen af låget. ( har et termometer ned i toppen, som kun går ca 6-8 cm ned). Der står den så og passer sig selv til kl 16 eller kl 19. Hvis temp daler plejer jeg blot at åbne lidt mere i bund.

Det er ok nemt, det er bare at komme i gang, det skal nok gå godt, bare husk et par termometre.

Tilbage til "Hjælp til maden..."