Verdens bedste frikadeller

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Verdens bedste frikadeller

Indlæg#1 » 23. jan 2007, 14:47

Har du opskriften på verdens bedste frikadeller?

Der er meget stor forskel på frikadeller - der er nogle der kan ´det der´ og så er der andre (som fx min mor) som sjældent slipper godt fra det.

Jeg mindes min morfars frikadeller - farsen blev lavet om morgenen og så blev der ellers rørt et par omgange hver gang han kom forbi køkkenet i løbet af dagen. Hvad der ellers var i ved jeg ikke, men det er de bedste frikadeller jeg til dato har smagt (de gode minder og en sulten drenge mave gjorde dem nok heller ikke dårligere :D ). Desværre har han været død i mange år, så jeg får aldrig hans hemmelighed at vide, så derfor søger jeg andre gode opskrifter på frikadeller (som selvfølgelig steges på gourmani-pladen).

Så laver du verdens bedste frikadeller modtager jeg meget gerne din opskrift :idea: .

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#2 » 23. jan 2007, 16:03

hej hansen har du kigget i Frk.Jensens Kogebog, der er opskrifter på alt hvad vi husker fra vores barndom, og frikadeller kan jo altid steges på en gourmani pladen med lidt fedt stof. ellers frem med stegepanden
ha ha ( spøg til side sagde manden og sparkede konen ud over skrænten )

jørgen
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 23. jan 2007, 17:02

Ja, selvfølgelig laver jeg verdens bedste frikadeller - ligesom sikkert rigtig mange andre af brugerne her på siden gør det.

Opskriften er ganske klassisk, fra Brugsens bog om hakket kød (en serie af små kogebøger, som jeg gerne ville kunne købe igen, nu til min datter, som snart skal flytte hjemmefra).

500 g hakket kalv&flæsk
1 dl. rasp
2½ dl mælk (jeg bruger sød- eller minimælk)
1 æg
1 fintrevet løg i mellemstørrelse
1 tsk. groft salt
½ tsk. kværnet peber

Farsen røres sammen i god tid, hviler på køl og røres igennem nogle gange. Steges på en godt varm pande i rigeligt fedtstof: form frikadellen med hånd og ske, sæt den på panden og øs med skeen fedtstof hen over frikadellen. Steges til de har en god skorpe uden at blive helt forkullede.
Hemmeligheden - eller forskellen fra andre frikadeller - er for mig, at dunserne er stegt sprøde og gyldne og knasende. Jeg kan ikke lide grå kødklumper.

Hvis jeg skal stege mange små frikadeller putter jeg farsen i en gedigen sprøjtepose fra Tubberware og skærer en lille klat af ad gangen direkte ned på panden, ligesom når man laver melboller af en bollesprøjte. Det går tjept, jeg holder gerne to pander i gang.

Frikadeller skal være frikadeller, synes jeg, så jeg sniger ikke alt muligt mærkeligt i min familie gemt i frikadellefarsen: findelte grønsager, fremmedartede krydderier, oliven eller andre ting. Den slags bruger jeg i en oksefars og så kalder jeg det ikke frikadeller.

Mvh. Karen

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#4 » 23. jan 2007, 17:06

Jeg har set nogle slagtere, som koger deres store frikadeller først, inden de steges.

Er der nogle der ved hvorfor?
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

JayCee
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 23. jan 2007, 17:10

Frk. Jensens kogebog er simpelthen uundværlig for os der godt kan lide "gammeldags" dansk mad. Dog er de nye udgaver ikke så gode, synes jeg, som de ældre. Her er hvad mit eksemplar fra 1943 (redigeret af "Kommunelærerinde og Civilingenør Helga Bielefeldt" 8) ) siger om frikadeller:

Billede
Venlig hilsen

JayCee

JayCee
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 23. jan 2007, 17:12

Weberguru skrev:Jeg har set nogle slagtere, som koger deres store frikadeller først, inden de steges.

Er der nogle der ved hvorfor?

Fordi store frikadeller simpelthen ikke kan steges ordentligt. Ydersiden bliver branket før det inderste er varmet igennem. Ved at koge først opnår man at det hele "følger med" før man steger en skorpe på...
Venlig hilsen

JayCee

pr0nstar
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 23. jan 2007, 18:04

Ude på mit arbejde har vi nu ingen problemer med at stege vores "knytnæve-deller"... De får 17 min. på hver side på kip-stegeren

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 23. jan 2007, 18:29

Her i huset er det mig der laver "deller" og min hustru Fru Madsen og jeg er stærkt uenige om hvordan de laves.... :evil:

Fru Madsen, en ellers habil kok laver nogle bitte små frikadeller som hun steger på 2 sider, jeg laver dem noget større og steger dem på 3 sider.

Opskriften lyder som følger:

750 gram hakket skinkekød
3 æg
1 dl mel
2 pæne hakkede løg
6 fed hvidløg
1 dl mælk (cirka)

Farsen røres godt sammen og stilles i køleskab i ca en time. Herefter laves 12-15 frikadeller af farsen.......selv Fru Madsen må medgive mig at de er båre dejlige..næsten som vor mor lavede dem.

Husk for alt i verden at stege på lav varme, eller de sku sorte udvendigt og røde indvendigt :( ikke noget vi bryder os om her i huset

/Anders

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#9 » 23. jan 2007, 19:03

Hej
Den generalle fejl som mange laver ift. frikedeller er at de bliver rørt for lidt og derfor smider væsken ud når de bliver stegt.
Desuden skal en frikedelle steges i rigeligt fedtstof. Og løgene skal hakkes meget fint eller rives på rivejern.

Vores slagterdeller blev stegt i 1-2 cm afsmeltet svinefedt. Og de blev fint gennemstegt uden at blive branket. Jeg tror måske at dem som koger dellerne først er fordi at en kogt delle holder sig bedre end en rå fars. Så kan man stege den når man har brug for det i stedet for at have stegte deller tilovers som er kedelige dagen efter.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#10 » 23. jan 2007, 19:28

Chefen skrev:6 fed hvidløg

Nej.. man kommer altså ikke hvidløg i alm. frikadeller! det er jo det rene blasfemi.
Billede Billede
JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 23. jan 2007, 19:36

Sorry, Fru Madsen har lige gjort mig opmærksom på det med hvidløget :oops: , det brugte vor mor ikke, men prøv det alligevel, det er hammergodt. Vi elsker nemlig hvidløg her i huset, gerne i store mængder

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 23. jan 2007, 21:42

Jeg gik for år tilbage til madlavning for finere mænd, eller var det finere madlavning for mænd, og der lavede vi følgende frikadeller: 500gr. hakket gris, 4 æg, salt, 4 spsk. mel og mælk til farsen er tilpas. Smages til med peber, krydderurter og lidt hvidløg. Og de smagte uhm!!!!!
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#13 » 24. jan 2007, 00:00

Hej Ruca
Det var vældig mange æg til kun 500g fars. Jeg bruger normalt kun et æg.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 24. jan 2007, 09:36

Hej Thomas
Ja det er rigtigt at det er mange æg, og jeg bruger også kun et eller to når jeg laver frikadellefars herhjemme. Men det var som sagt på et kursus de andre blev lavet og de altså gode
Med venlig hilsen
Ruca

Kreiner
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#15 » 24. jan 2007, 10:06

Nej.. man kommer altså ikke hvidløg i alm. frikadeller! det er jo det rene blasfemi.

Det er pudsigt så mange, der refererer til Frk. Jensens kogebog, når det drejer sig om frikadeller.

Vi - det vil sige mest fruen - prøvede for nylig at gå helt nøje frem efter netop Frk. Jensens kogebog, og , bevares, vi fik da frikadeller ud af det, men det var hele tiden en klar fornemmelse af, at der manglede noget.

Og uanset, hvad jbi mener, så var det faktisk hvidløg, der manglede, men så bliver de også uovertrufne...

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 24. jan 2007, 10:12

her i huset er det "høvdingen" der laver farsen, jeg har forsøgt også efter frk.jensens kogebog, men der var ligesom der manglede noget hver gang, så det må jeg blankt indrømme det kan jeg altså ikke lave, men jeg steger dem da hver gang man skal jo hjælpe. og husk så at der er et lille ordspil der siger : " Fars er bedst når mor har rørt den "

ha ha
jørgen

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 24. jan 2007, 10:13

hovsa glemte lige at sige jeg får lillemor til at skrive opskriften ind her senere når hun er kommet hjem fra arbejde

Emneforfatter
hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 24. jan 2007, 11:05

Super - tak for de mange bidrag (tænkte nok, at det var der mange der havde en mening om :D ).

Flere bidrag modtages gerne.....

Uhmmm glæder mig allerede til nystegte deller én af de nærmeste dage.
Med venlig hilsen

hansen

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#19 » 24. jan 2007, 11:34

Som vi kan se af indslagene er tilberedning og ikke mindst smag meget forskellig.......og heldigvis for det, ellers ville det godt nok blive kedeligt.

Jeg tror i virkeligheden det drejer sig om at hente inspiration fra andre og herefter turde forsøge sig lidt frem. Jeg syntes at netop frikadeller er et interessant emne, idet de aldrig smager ens selvom man har spændt hjelmen og gjort sit yderste for at lave dem nøjagtigt som sidst.

Sidder i skrivende skund og fortærer en af mine hjemmelavede frikadeller, syntes nu de er gode med hvidløg :wink:

/Anders

Brugeravatar

Grillkulmule
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 24. jan 2007, 12:32

Der skal hvidløg i, det dufter også så dejligt i køleskabet når man skal smøre madpakken om morgenen, selv om at konen siger at selv mælken smager af hvidløg.
/Jackie
Billede

En dårlig fisketur er altid bedre end en god dag på arbejde.

påmedlåget
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#21 » 24. jan 2007, 16:46

Jeg har nogle gange lave frikadeller af ½ svine og ½ oksefars 18%
ca. 500 g.tilsat 1 æg-3 spsk.mel 1dl.øl(resten drikker jeg selv) 1 fed
hvidløg,1 løg, salt -peber og etv lidt mælk man kan også komme lidt krydderurter i giver en dejlig smag
steges på panden i ½ margarine og ½ oliven olie.

Hilse Allan

Smuttie
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#22 » 15. mar 2007, 20:38

500g flæskefars max 10%
250g oksefars max 10%
1 æg
3-4 spsk mel
Lidt letmælk
1 stort finthakket løg.
Salt - peber.
Vh Christina.

OTG 47
OTG 57

ladybird
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#23 » 15. mar 2007, 21:19

Hej frikadelle-elskere :P

Jeg giver ret i at brugsen kogebog er en af de bedse hvad angår frikadeller. Men fedtprocenten i kødet har også en del at sige.

Jeg har aldrig kunne lave frikadelle som min mor til trods for at vi bruger samme opskrift. Det viste sig at at hvor jeg bruger skinkekød så bruger min mor ganske alm. hakke flæskekød med 16-18%.
Og det er i fedtet at meget af smagen sidder. Hendes er simpelthen de bedste.

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#24 » 16. mar 2007, 07:58

Ja frikadeller er jo mere eller mindre en dansk national ret, og jeg er også helt vild med frikadeller. Men der er et lille problem for jeg kan simpelt hen ikke få farsen til at smage som den skal, uanset hvad jeg gør så her får fruen i huset lov til at røre denne og det kan hun tilgengæld og det smager himmelsk hver gang.

og husk så det lille ordspil der siger " Fars er bedst når mor har rørt den "

hilsen
Jørgen

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#25 » 16. mar 2007, 08:13

jørgen skrev:" Fars er bedst når mor har rørt den "

He he he......denne burde jo næsten flyttes til mandehørmstråden..... :D :D
Anders

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 16. mar 2007, 08:26

Hej chefen
hvad er det for tanker du har?????????
det var frikadellefars der tales om
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#27 » 16. mar 2007, 08:38

Hej
Ja... fy haa, Anders! Sådan var der da ingen andre som tænkte...
:lol:

/Thomas

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#28 » 16. mar 2007, 10:17

Hvis de skal bruges til sandwich, eller pålæg dagen efter kan jeg anbefale Ruca´s opskrift. (den med alle æggene ovenover)
Jeg prøvede den i sidste uge, og frikadellerne var utroligt lækre dagen efter og meget lette at skære i pæne skiver.
Der er ikke meget der slår en frikadellemad.. :D
Billede Billede

JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#29 » 16. mar 2007, 10:21

jbi skrev:Der er ikke meget der slår en frikadellemad.. :D

Jo da !!!!!!!!!!!
2 frikadelle madder :lol:
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#30 » 16. mar 2007, 12:56

ruca skrev:Hej chefen
hvad er det for tanker du har?????????
det var frikadellefars der tales om

Jo altså Ruca for lige at skille den ad.......Det jeg mente var at fars mad altid er bedst når mor har rørt ved den. Det jeg mener er at vi mænd gerne vil have vores kvinder til at lave maden, af frygt for angreb fra rødstrømperne skrev jeg at den måske burde flyttes til mandehørmstråden....men nu vi er ved det Ruca, hvad troede du jeg mente....... :roll:
Anders

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#31 » 16. mar 2007, 13:38

Hej Chefen
Både Morfmir og jeg vidste godt hvad du tænkte på. Du kan vist ikke tåle at være på Bornholm. Har du forøvrigt været i Vestermarie og fået dine Bøfplanker
God weekend
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#32 » 16. mar 2007, 13:42

ruca skrev:Hej Chefen
Både Morfmir og jeg vidste godt hvad du tænkte på. Du kan vist ikke tåle at være på Bornholm. Har du forøvrigt været i Vestermarie og fået dine Bøfplanker
God weekend

Hej Ruca, ja vi har været i Vestermarie og har købt 13 dejlige bøfplanker, der var noget familie der gerne ville have et par stykker med hjem........de ser rigtig gode ud....... :D
Anders

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#33 » 16. mar 2007, 14:09

Ja de ser gode ud de bøfplanker. Jeg har lige fået sendt nogle derovre fra, så det er bare med at få dem taget i brug
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#34 » 16. mar 2007, 14:11

ruca skrev:Ja de ser gode ud de bøfplanker. Jeg har lige fået sendt nogle derovre fra, så det er bare med at få dem taget i brug

Sendte hen en vejledning med, de skal nemlig behandles inden brug...
Anders

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#35 » 16. mar 2007, 14:29

Ja der var en vejledning med om hvorledes de skulle behandles inden brug. De var iørigt hurtige til at sende, så deres service er i top.
[smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif]
Med venlig hilsen
Ruca

Meyer
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#36 » 16. mar 2007, 15:55

"Frikadeller som vor mor lavede dem 3,50 pr. stk."

"Frikadeller som vor mor troede hun lavede dem 5,- kr. pr. stk."
Med venlig hilsen

-Meyer

Balzan
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#37 » 16. mar 2007, 15:58

Hej Meyer.

Det er med garanti et par autentiske skilte eksempler du har der.... 8)

Balzan
jeg er ikke stolt af at være Nordjyde, jeg er taknemmelig.

knoltot
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#38 » 18. mar 2007, 18:38

ruca skrev:Ja der var en vejledning med om hvorledes de skulle behandles inden brug. De var iørigt hurtige til at sende, så deres service er i top.
[smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif]

og hvad står der man skal gører ved før brug??? vil nemlig lave mig et par stykker i løbet af ugen
M.V.H
Thomas Jørgensen

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#39 » 18. mar 2007, 18:47

knoltot skrev:og hvad står der man skal gører ved før brug??? vil nemlig lave mig et par stykker i løbet af ugen

Jeg skriver direkte af efter brugsanvisningen:

[I]1: Smør planken ind i madolie 2-3 gange eller læg planken i madolie i 1 dag.

2: Læg planken i forvarmet ovn ca. 180/200 grader, i nogle minutter og efter den er afkølet smøres med ind i madolie.

3: Plankerne tåler ikke maskinopvask og opbevares bedst, indsmurt i madolie efter endt brug.

4: Da træ er et levende materiale ma man forvente sig at plankerne vil slå sig og at der vil komme vindridser efter ibrugtagning.

Som epilog står der: Man vil opleve at den specielle smag aftager lidt efterhånden som plankerne bliver brugt og efter at være blevet brugt 15/25 gange er det nok begrænset hvad der er tilbage af denne garvesyre, der giver den specielle smag.
Anders

knoltot
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#40 » 18. mar 2007, 19:01

ok takker mange gange..
M.V.H

Thomas Jørgensen

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#41 » 18. mar 2007, 19:40

knoltot skrev:ok takker mange gange..

Tak er kun et fattigt ord, jeg drikker Tuborg..... :wink:
Anders

knoltot
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#42 » 18. mar 2007, 19:53

Hæ Hæ jamen du kommer barer forbi så har jeg kolde klar [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]
M.V.H

Thomas Jørgensen

knoltot
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#43 » 18. mar 2007, 20:10

Billede
jeg vil da lige sige jeg også godt vil give noget der lidt bedre en tuborg :D
M.V.H

Thomas Jørgensen

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#44 » 18. mar 2007, 20:18

knoltot skrev:Billede
jeg vil da lige sige jeg også godt vil give noget der lidt bedre en tuborg :D

Hvad er det for øl du har der Thomas ????? den ser spændende ud
Anders

knoltot
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#45 » 18. mar 2007, 20:33

det er en belgisk, lavet på et kloster af nogle munke.. kender en der impoterer øl fra belgien. og pluselig bliver danske øl noget kedlige det er ikke uden grund belgien er kendt for at lave noget af det bedste øl i verden.. han tager ca 40 slags hjem der nede fra
M.V.H

Thomas Jørgensen

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#46 » 18. mar 2007, 21:07

Super det lyder rigtig godt, har din ven en hjemmeside.... :D
Anders

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#47 » 19. mar 2007, 13:44

En lille korrektion vedr. munkeøl: Floreffe er ikke en øl lavet af munke. Floreffe er lavet af familie brasseriet Lefébvre.
Det er en Abbaye øl og det betyder, at opskriften og fremstillingsmetoden kan henvises til et navngiven kloster (abbaye). Øllet er normalt ikke fremstillet på klosteret, men derimod et bryggeri i nærheden - for det meste med licenshenvisning til et kloster.
Skal du have øl fremstillet af belgiske munke, så skal du købe Trappist-øl - det er ægte munkeøl.
Der findes følgende belgiske Trappistøl: Orval, Westmalle, Westvleteren, Chimay, Rochefort og Achel.
Når det er sagt, så er Floreffen en fremragende øl, og helt bestemt en oplevelse værd! Stor respekt for dette valg.
Prøv at nyde udvalgte belgiske mørkøl til lidt god ost og du vil ikke gå tilbage til konceptet "ost og rødvin"!!
Smokey Joe Silver
Go-Anywhere.
OTG-57.
Performer Touch-N-Go.
Smokey Mountain Cooker.
Q 120
Genesis Gold C.

knoltot
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#48 » 19. mar 2007, 15:48

Anders: nej han har ikke nogen hjemmeside, desværrer... men er sikker på en eller anden butik på sjæland fører denne øl her i byen gør vores slagter..
Birdstriker: der er en der læst på lekstion, jeg har aldrig været til ost og rødvin og ej heller fruen i huset så vi napper som regl en øl i stedet samme bryggeri som laver floreffe laver også en øl der hedder trippel også og den er jeg helt pjatet med
M.V.H

Thomas Jørgensen

knoltot
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#49 » 19. mar 2007, 15:50

fandt lige dette link der kan du finde forhandlerer http://www.maltoghumle.dk/prog/beer.html
M.V.H

Thomas Jørgensen

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#50 » 19. mar 2007, 16:10

Knoltot: Ja - Floreffe Trippel er en rigtig god øl - Den kender jeg udemærket.
Hvis du vil have en god smagsoplevelse, så prøv Westmalle Double eller Trippel - Det er efter min mening den bedste belgiske øl!
Heldigvis bor jeg kun 15 km fra den belgiske grænse, så jeg kører tit over og henter en kasse - prisen på øl i Belgien er helt rigtig!
Smokey Joe Silver

Go-Anywhere.

OTG-57.

Performer Touch-N-Go.

Smokey Mountain Cooker.

Q 120

Genesis Gold C.

Tilbage til "Hjælp til maden..."