Gravad laks, er konsistensen forkert?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Danielwj
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#1 » 22. dec 2021, 13:32

Jeg har lavet en stor portion koldrøget ørred og et par enkelte sider gravad.
Men nu står jeg her og skære ud og kan sgu ikke helt finde ud af om den graved er gået galt, eller det er fordi den koldrøget er så tørret at det spilder mig et puds.

Den smager fint, lugter ikke af noget. Men er til den våde side, hænger fast på kniven når man skære ud. 100% anderledes i konstiens ifht. den koldrøget.

Er der nogle der med egne ord kan forklare hvordan konsistensen skal være?
Tak.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#2 » 23. dec 2021, 19:36

Danielwj skrev:Jeg har lavet en stor portion koldrøget ørred og et par enkelte sider gravad.
Men nu står jeg her og skære ud og kan sgu ikke helt finde ud af om den graved er gået galt, eller det er fordi den koldrøget er så tørret at det spilder mig et puds.

Den smager fint, lugter ikke af noget. Men er til den våde side, hænger fast på kniven når man skære ud. 100% anderledes i konstiens ifht. den koldrøget.

Er der nogle der med egne ord kan forklare hvordan konsistensen skal være?
Tak.

Konsistensen skal være så den er til at skærer sammenhængende skiver af med en skarp filetkniv.
Har du givet den salt nok, og har den ligget i let pres, og hvad har du anvendt til gravningen udover salt, sukker…

Ib M

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Gravad laks, er konsistensen forkert?

Indlæg#3 » 23. dec 2021, 20:43

Den har ikke lagt i pres, men gavmild mængde salt, sukker, revet citronskal, citron peber og frysetørret dild
Lå et døgn i bakke hvorefter 2-3 dl væske blev hældt fra og overført til vacuum.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 23. dec 2021, 21:02

Danielwj skrev:

Umiddelbart lyder det fornuftigt. Du har ikke fået noget citronsaft med sammen med skallen fra citron

Når ikke den har ligget i let pres vil den være lidt løs i kødet, men skulle gerne være til at skærer i skiver uden de skiller ad.

Ib M

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Re: Gravad laks, er konsistensen forkert?

Indlæg#5 » 26. dec 2021, 09:05

Ib M skrev:Umiddelbart lyder det fornuftigt.
Ja - MEN
Når jeg laver ferskrøget laks, og modningen er jo den samme, så modner jeg længere tid før jeg går videre.
I det øjeblik du vakuumpakker stopper dræningen jo. Derefter bliver laksen ikke fastere.

Jeg modner mine laksestykker i køleskab, dækket af et lag film, og på en rist på bakke.
Her dræner saft fra, og laksen begynder at blive fastere.

Jeg går efter et svind på 15-18%, men du kan jo sagtens lave en skæreprøve undervejs. Man skærer laksen fra halespidsen og opefter.

Gravad laks vakuumpakker jeg og giver3-4 ugers holdbarhed på køl eller 4-6 md. på frost.

Røget laks koldrøger jeg let, halvt så meget som f.eks. bacon. Laksen skal være tør når den lægges eller hænges i røg
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Tilbage til "Hjælp til maden..."