rengøring af grillristen

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
WeberFreak
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

rengøring af grillristen

Indlæg#1 » 6. apr 2007, 17:38

Hej

Selvom jeg altid renser min grillrist efter at maden er fjernet fra grillen med en grill børste, vil der altid sidde lidt "guf" under risten.

Jørgen Leth er kommet med en genial løsning på dette problem.

Efter man er færdig med at grille, påfører man noget staniol om hele risten med den blanke side nedad og lader lufttilførslerne stå åbne, så sætter man risten på igen, efter et par minutter vil der komme en masse røg op igennem lufthullerne og så kan du fjerne staniolen igen, og din rist er pinlig ren, måske skal du lige tage en stålbørste og børste det brændte af, når risten er nedkølet
Metoden minder om pyrolyse, som findes i bageovne.
Hele processen tager fra indpakning til børstning max 5-10 minutter.

Mvh.

Weberfreak

claus
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#2 » 6. apr 2007, 18:50

jeg plejer nu bare at bruge en børste..og når jeg synes den trænger for den en tur i en pose med en gang brunsæbe...efter 24 timer kan man nemt rengøre risten...

men går nu og overvejer at få lavet en kopi af jbi` rist :sioux:

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 6. apr 2007, 22:57

Kom risten i en sort plastiksæk og tilsæt en sjat salmiakspiritus, bind for posen, efter en nat/dag er risten nem at børste ren
Med venlig hilsen
Ruca

claus
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 7. apr 2007, 12:40

ruca skrev:Kom risten i en sort plastiksæk og tilsæt en sjat salmiakspiritus, bind for posen, efter en nat/dag er risten nem at børste ren

bare pas på med at sniffe til posen når du åbner den [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

kokken81
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 8. apr 2007, 12:09

Om sommeren kan man også bare ligge risten på græsplænen og nattens dug vil gøre abejdet for en;-) Forudsat, selvfølgelig, at det ikke er en møgbeskidt rist.
/Helle

Brugeravatar

jjn31
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 8. apr 2007, 13:01

husk så bare lige at fjerne den inden man klipper græs igen, det glemte jeg...fæl lyd og en total krøllet rist [smilie=pdt_aliboronz_26.gif]
Med Venlig Hilsen

Jesper

HHansen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 8. apr 2007, 15:19

kokken81 skrev:Om sommeren kan man også bare ligge risten på græsplænen og nattens dug vil gøre abejdet for en;-) Forudsat, selvfølgelig, at det ikke er en møgbeskidt rist.
/Helle

Hvis jeg gør det, så er det snarere hunden end nattens dug der klarer sagen.. :roll:
Men det er selvfølgelig også en måde at få renset risten på. Og hunden er beskæftiget i et stykke tid :?
Mvh

-Helle

Emneforfatter
WeberFreak
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 8. apr 2007, 19:24

Jeg kender godt det trick med græspænen, men jeg syntes altså at det er lidt for uhygiejnisk til at lave madvarer på bagefter.
Jeg kunne derfor ikke finde på at ligge den på græsplænen.

men jeg lover jer at den fremgangsmåde som jeg nævner tidligere, er både nemt og hurtigt, og du bliver ikke nusset på fingre.
Prøv det næste gang, på med sølvpapiret og så vent nogle få minutter og så børst.

Mvh.

Weberfreak
Mvh

Weberfreak

En mand som elsker udfordringer, og prøver dem af, i grillen naturligvis.

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: rengøring af grillristen

Indlæg#9 » 8. apr 2007, 19:36

WeberFreak skrev:Hej
Jørgen Leth er kommet med en genial løsning på dette problem.
Weberfreak

Det er vist Flemming Leth

http://ekstrabladet.dk/forbrug/det_ekst ... 215988.ece

Emneforfatter
WeberFreak
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 8. apr 2007, 22:26

Tak for det.

Gode gamle Flemming, det er leth.
Mvh

Weberfreak

En mand som elsker udfordringer, og prøver dem af, i grillen naturligvis.

rys
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#11 » 9. apr 2007, 13:04

>Ruca, skal der kun salmiakspiritus i eller skal man først smørre risten ind i brun sæbe.

Min rist trænger til en forårsrengøring :)
Platinum 57
Spirit 310
Q-320 påkørt af bil..

UGH!!

Morten

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#12 » 9. apr 2007, 14:40

Den med græsplænen har jeg ikk prøvet..
Men man behøver slet ikke tænke på det hygiejniske i det- der er intet levende på en
rist der har ligget over en gang varme kul.
Min favoritmetode er også brun sæbe ---hvis jeg får taget mig sammen LOL

kokken81
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 9. apr 2007, 14:52

Metoden med brunsæbe er også genial og så kan pladerne fra ovnen (som godt nok ikke er så meget i brug længere) også få en tur. Det virker super, men føj.... Det lugter, det salmiak! Og det er træls og skal i gang med, det hele skal jo smøres ind i sæbe og vaskes af igen, vil nu hellere bruge tiden på noget sjovere...
Vil prøve den med sølvpapiret næste gang :-)
/Helle

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#14 » 9. apr 2007, 15:18

Det var lige det jeg mente med at tage sig sammen haha [smilie=bluecolorz5_pdt_07.gif] [smilie=bluecolorz5_pdt_07.gif] [smilie=bluecolorz5_pdt_07.gif]

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 9. apr 2007, 16:46

>Ruca, skal der kun

hej rys
der skal kun salmiakspiritus i sækken, intet andet
Med venlig hilsen
Ruca

dell
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 26. maj 2007, 12:04

Jeg har prøvet med sølvpapir og sprayet ovnrens på undersiden af risten.
Det virker bare - flot rens skinnende grilrest.
Inden kæmpede jeg med sæbe og børste, og så nåede jeg at blive sulten igen inden jeg var færdig.

Men Flemmings råd virker super godt.
Knofedt er ikke sagen, for os med med fedt under hagen

Dell[font=Comic Sans MS] [/font][highlight=red]

caero
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#17 » 28. maj 2007, 01:00

Jeg kan af uransaglige grunde ikke få Leths trick til at gøre mine riste bare en kende renere end farven sort. Aner ikke hvad jeg gør galt.

Jeg ruller sølvpapir rundtom hele risten (begge sider) undtagen de to håndtag. Lægger den tilbage over kullene og smider låget på at lader skidtet brænde.

Jeg ved ikke om jeg ikke er tålmodig nok (30 minuuters ventetid uden resultat) eller om der bare ikke er nok gang i grillen mere (omkring 230 grader celcius på termomerete i låget) når jeg forsøger mig. Men ren bliver den ikke.

Fatter ikke hvad jeg gør galt?

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#18 » 28. maj 2007, 08:32

caero skrev:Jeg kan af uransaglige grunde ikke få Leths trick til at gøre mine riste bare en kende renere end farven sort. Aner ikke hvad jeg gør galt.

Jeg ruller sølvpapir rundtom hele risten (begge sider) undtagen de to håndtag. Lægger den tilbage over kullene og smider låget på at lader skidtet brænde.

Jeg ved ikke om jeg ikke er tålmodig nok (30 minuuters ventetid uden resultat) eller om der bare ikke er nok gang i grillen mere (omkring 230 grader celcius på termomerete i låget) når jeg forsøger mig. Men ren bliver den ikke.

Fatter ikke hvad jeg gør galt?

Jeg pakker ikke sølvpapir hele vejen omkring risten, udelukkende på toppen (med den blanke side nedad) og det virker fint.

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#19 » 28. maj 2007, 08:34

Jeg åbner låget. Lægger 2 baner sølvpapir hen over risten (kun oversiden) med den blanke side nedad.
10-15min senere kører jeg en børste hen over og den er ren. Læs ren: ikke nyblank.

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 28. maj 2007, 08:38

Leth's tricks virker også fint for mig,

Men den kræver at der er godt gang i grillen.

Alle madrester brændte af, men den blev som topgun også skriver ren men ikke blank.
// Rico

caero
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#21 » 28. maj 2007, 09:42

Ok, jeg må forsøge mig igen næste gang med at ligge det bare på toppen.

Skal det ligges tæt ind på risten eller bare ligge løst hen over?

dell
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 30. maj 2007, 21:17

Du skal ligge lige trykke sølvpapiret ned til risten- blank side nedad- der skal god varme til før det virker - 220 grader virker. Det du mangler er at bruge grilbørsten bagefter, til de afbrændte snask/fedt. Det ryger en del.

Husk at risten bliver ikke som da du købte den - det er ikke nødvendig.
Du kan efter 3 måneder bruge at rengøre det fuldstændigt og blank med en sæk og salmiak i en plasticpose (24 timer).

Du skal blot acceptere at grilristen ikke er kemisk ren, med uden bakterier me sølvpapirmetoden.

DELL

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 30. maj 2007, 23:10

Skal det ligges tæt ind på risten eller bare ligge løst hen over?

Jeg lagde bare et par baner hen over, holdte ud til kanten og smed låget på.

Uden at tænke over om det var lidt helt nede eller..

Ved ikke hvordan en std. weber er, men min WSM ligger øverste rist ca en cm under kanten, og selvom staniolen stritter lidt ud, dvs er hævet ca. den centimter så virker det stadig.
// Rico

caero
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#24 » 2. jun 2007, 15:37

Så nu virkede det sgu.

Problemet fra de andre gange var at den ikke var varm nok. Denne gang smed jeg lige et par enkelte HBs på efter en time og så var den stadig klar til sølvpapiret da vi var færdige.

Junior
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#25 » 21. jun 2007, 10:47

WeberFreak skrev:
Metoden minder om pyrolyse, som findes i bageovne.
Hele processen tager fra indpakning til børstning max 5-10 minutter.

Mvh.

Weberfreak

Nu du nævner pyrolyse i ovnen.
Med alt respekt for Leths udemærkede tip, så er det ikke helt så effektivt som ovnens pyrolyse. Jeg satte en ret beskidt bageplade ind og gav den en omgang i ovnen. Det eneste der var tilbage var nogle bitte små askeflager. (Bemærk at pladerne skal være lavet til det, hvis du vil prøve det derhjemme.)

Jeg ved ikke helt om jeg tør forsøge det samme med mine grillriste. Det bliver meget meget varmt i ovnen.

Er der nogen rent faktisk har erfaringer med at smide grillristen i ovnen og give den en omgang pyrolyse?

MvH

ThomasNord
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 24. jun 2007, 18:02

tja jeg kan kun sige tak nabo ...hendes forslag virker altså ...stor murebalje i plastik ..kold vand brun sæbe ......risten, stegholder og brødristen var som nye dagen efter og så var det bare at gnide med en svamp ...der er sku leth ..der kunne han lære noget ..så prøv det :-) ..tak Lene (min nabo)

MVH

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#27 » 24. jun 2007, 18:04

Da jeg glemte at jeg havde min Q120 sat i Pyrolyse mode (med 1 stykke staniol over), så skal jeg hilse og sige efter 2 timer at det er ligeså effektivt som i en ovn.

Alt sukkermarinade, fedt og kød der før var på risten, var kridhvidt støv.

Det er alene et spørgsmål om tid :)

kmp
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#28 » 10. jul 2007, 20:51

Hej.

Jeg har i dag købt en easy grill cleaner i silvan til 170 kr.

Det ser ud til at virke rimlig godt.

Kim

http://www.easycleaner.dk/Default.aspx

NAVYSOLDIER
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 9. aug 2007, 15:59

Ja nu har jeg også prøvet det der med sølvpapiret.
Og ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det. Jo altså det virker da hvis grillen er rigtig varm. (Meget varm) Og det er den jo sjældent når man er færdig med at grille, da man jo kun lige har briketter i efter det man skal grille.
Hvis meningen er at man skal starte grillen op på ny, men nye briketter, så syntes jeg ideen er lidt skør, plus at det koster jo også i ekstra briketter og gas at starte en grill op, som du egentlig ikke får noget ud af (Altså ud over en ren rist) :wink:
Der ud over har jeg fundet ud af at skidtet kun forsvinder der hvor briketterne er. Altså skal man så fylde hele grillen op for at kunne gøre hele risten ren?

Ja det er nok mig der gør det forkert, men har ikke lige funden den store glæde/og fornuft i at bruge sølvpapir metoden :?

sailor99
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Rengøring af grillrist

Indlæg#30 » 12. aug 2007, 19:46

Hej!

Jeg har lidt svært ved at forstå problemstillingerne. :?: Min 10 år gamle rist er stadig næsten som ny. Dagen efter vi har grillet, eller samme aften hvis jeg har energien, lægger jeg den i blød i varmt opvaskevand efter at have børstet det groveste af. Når den har passet sig selv i en ½ times tid får den en tur med en grov nylonsvamp, og så er den ellers ren og pæn til næste gang. - Ingen hokus-pokus der.

Mvh
Georg

Orion
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 6. maj 2011, 14:28

Hvorfor LÆGGER i ikke grillristen - i steded for at LIGGE den på græsplænen???

insolentmint
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#32 » 9. aug 2019, 17:14

Hov fejl

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

Tilbage til "Hjælp til maden..."