Hjælp til medister på grillen

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
AnyFellow
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hjælp til medister på grillen

Indlæg#1 » 8. jul 2019, 21:00

Jeg har af flere omgange forsøgt at lave medister på grillen, uden det bliver som vi godt kunne tænke os.

I dag havde jeg et stykke medister, der var forkogt og havde ligget på køl.

Jeg prøvede at grille den ved forholdsvis lav varme og smurte den ind i barbecuesovs, hver gang jeg vendte den. Efter ca. en halv times grillning var resultatet forholdsvist sprødt skind, men selve indmaden af medisterpølse var blød og svampet.

Jeg har tidligere forsøgt noget lignende, dog med mere varme. Resultatet var stort set identisk.

Vi ønsker en sprød forholdsvis fast medisterpølse.

Er det bare sådan det er, hvis medisteren ikke er i top, eller hvad skal jeg gøre anderledes?

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Hjælp til medister på grillen

Indlæg#2 » 9. jul 2019, 12:03

Jeg er bestemt ikke medister ekspert, men som du selv nævner, synes jeg de billige er meget bløde og svampede indeni. Dem der koster lidt mere, og smager lidt bedre, har jeg fundet også at være lidt fastere.

Med henhold til metoden, ville jeg mene at relativ lav temperatur og direkte varme burde gøre tricket. Samtidig med den så skal have relativt lang tid, da den så også vil afgive væske og blive mere fast.

Jeg forkoger ALDRIG medister...
Laver jeg den på panden, er det også på lavt blus og så med låg på panden, så den også for "indirekte" varme. Vender den for hvert 10. minut og giver gerne op til 1 time, netop for at få en sprød medister.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber 67cm og Weber Q1000

Brugeravatar

Emneforfatter
AnyFellow
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 12. jul 2019, 18:37

Jeg havde en enkelt medister, der var forkogt, som vi prøvede at grille på laveste blus i en times tid. Skindet føltes tykkere og var mere sprødt, men det indvendige var stadig blødt.

Næste medister bliver en rå. Hvis den også er blød indeni efter en tur på grillen, må jeg nok konstatere at det er kvaliteten af medisteren, der er årsag til det bløde indre.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 15. jul 2019, 08:57

Dejligt det hjælp med den lave temperatur og lange tilberedningstid :-)

Men ja, prøv fra rå, og hvis ikke skindet bliver for mørkt eller får en for tyk tør skorpe, kan du jo også prøve med længere tid på grillen.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber 67cm og Weber Q1000

Tilbage til "Hjælp til maden..."