Spørgsmål til kalvesteg og temperatur

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Spørgsmål til kalvesteg og temperatur

Indlæg#1 » 12. jan 2018, 19:17

Ja egentlig er det to spørgsmål :-)

Har mulighed for at få en kalvesteg af yderlår. Men der står at den skal gennemsteges til en kernetemperatur på 75 grader :shock: Lyder det ikke som en lidt voldsomt høj temperatur... :?:

Mit eget bud ville være omkring en 56-57 grader (ja vi gider ikke rødt, med rødt på - kød ;-) )

Da jeg sad og kiggede efter tider på nettet faldt jeg over den her side: https://www.grilltips.dk/kernetemperatu ... -oksekoed/ som snart er tre år gammel. Men der frarådes hviletid - er det ikke stik modsat hvad man ellers hører og har lært??
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Spørgsmål til kalvesteg og temperatur

Indlæg#2 » 12. jan 2018, 20:49

Jo, hver gang man steger et stykke kød til en kernetemperatur over 65 grader så dør der en babysæl eller noget... så lad for guds (eller babysælens) skyld være med at stege den til 75 grader.
Hviletid er faktisk omdiskuteret mange steder (bare ikke her inde, hvor det faldet totalt til jorden når man prøver at pille ved myten), bl.a. har de brugt tid og fornuftig tilgang på emnet på https://amazingribs.com/more-technique- ... g-meat-are
I min optik behøver et kødstykke IKKE hvile hvis det ellers er tilberedt ved tilpas lav temperatur.
Vurder selv.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 12. jan 2018, 20:56

Yderlår er ikke videre mørt, men mere til gryde/simreretter. Og nu får jeg lyst til kalvefrikasse :)
Jacob F.
Primo Oval XL

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 12. jan 2018, 22:25

prause skrev:Jo, hver gang man steger et stykke kød til en kernetemperatur over 65 grader så dør der en babysæl eller noget... så lad for guds (eller babysælens) skyld være med at stege den til 75 grader.
Hviletid er faktisk omdiskuteret mange steder (bare ikke her inde, hvor det faldet totalt til jorden når man prøver at pille ved myten), bl.a. har de brugt tid og fornuftig tilgang på emnet på https://amazingribs.com/more-technique- ... g-meat-are
I min optik behøver et kødstykke IKKE hvile hvis det ellers er tilberedt ved tilpas lav temperatur.
Vurder selv.

Det kan godt nogen gange virke lidt provokerende når folk taler om hvordan maden bliver ødelagt ved at blive tilberedt til i en højere grad end det der i øjeblikket anses for at være gourmet korrekt.
Hvis man ønsker kød nogenlunde tilberedt eller hvis man hellere vil have gulerødderne kogt og ikke totalt rå som de serveres i de fleste restauranter fordi kokken frygter at blive anklaget for at være en mormor.
Kan i ikke skrue lidt ned for fordømmelserne, vi er trods alt ikke terrorister blot fordi vi kan lide tilberedt mad.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Emneforfatter
F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 12. jan 2018, 22:47

prause skrev:Jo, hver gang man steger et stykke kød til en kernetemperatur over 65 grader så dør der en babysæl eller noget... så lad for guds (eller babysælens) skyld være med at stege den til 75 grader.
Vurder selv.

LOL.... tænkte nok der var noget uldent ved de 75 grader :-D

Fanoe skrev:Yderlår er ikke videre mørt, men mere til gryde/simreretter. Og nu får jeg lyst til kalvefrikasse :)

DÉT bliver det i al fald ikke til hos os.... :shock: Tror bare jeg lader andre få glæde af det.

Tak for jeres svar ;-)
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 13. jan 2018, 10:08

steenj skrev:
Vurder selv.

Det kan godt nogen gange virke lidt provokerende når folk taler om hvordan maden bliver ødelagt ved at blive tilberedt til i en højere grad end det der i øjeblikket anses for at være gourmet korrekt.
Hvis man ønsker kød nogenlunde tilberedt eller hvis man hellere vil have gulerødderne kogt og ikke totalt rå som de serveres i de fleste restauranter fordi kokken frygter at blive anklaget for at være en mormor.
Kan i ikke skrue lidt ned for fordømmelserne, vi er trods alt ikke terrorister blot fordi vi kan lide tilberedt mad.

Du har ret - jeg undskylder. Det var nu ment som et forsøg på at være morsom.
Where there's smoke... There's laughter.

Tilbage til "Hjælp til maden..."