KONKURRENCE i Sous Vide. Afstemning slut.

Deltag i aktive konkurrencer, eller se hvem der tidligere har vundet...

Afstemning: Hvem har kreeret den lækreste tallerken.?

Afstemning sluttede 22. sep 2013, 19:51

alfaekko
5
4%
Ib M
19
17%
Tibbil
5
4%
topgun
42
37%
Larctbird (kun hovedret)
35
30%
KimHP
4
3%
Torp Hedehusene
5
4%
Afgivne stemmer: 115

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: KONKURRENCE i Sous Vide

Indlæg#51 » 20. aug 2013, 20:37

Jo har da spoleret en tilpas mængde kød gennem tiden, sidst var 500kr oksesteg der skulle tørmodnes men blev "tørrådnet"..... :savl2: eller føj for en smag... :-(

Sofus far
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#52 » 20. aug 2013, 20:48

Denraretiger skrev:Jo har da spoleret en tilpas mængde kød gennem tiden, sidst var 500kr oksesteg der skulle tørmodnes men blev "tørrådnet"..... :savl2: eller føj for en smag... :-(

+1 :roll:

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#53 » 20. aug 2013, 21:08

Ib M skrev:Det kød ser dæleme godt ud - har endnu til gode at prøve at tilberede grøntsager SV.
Er der forskel på f.eks. kartofler kogt SV og traditionelt kogte, eller begrænser det sig til at det er nemt i SV, og man aldrig får overkogte kartofler ?

Vi syntes at grøn sv er super godt , der er mere smag i dem og det bliver mere fast i det

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#54 » 20. aug 2013, 21:17

Jeg må bare i gang med nogle rodfrugter, og andet grønt - det er jo forholdsvis billigt og nemt at gi' sig i kast med

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#55 » 21. aug 2013, 07:54

Hej Tibbil :-)

Super flot bidrag til konkurrencen, dejlige billeder og god tekst - flot tallerken. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#56 » 24. aug 2013, 23:36

Jeg vil da også være med. I dag har jeg blandt andet serveret Stegt Flæsk Ala Topgun Anno 2013.
Under den overskrift ligger der Svinebryst der er sprængt, konfiteret sousvide og stegt. Dertil 4 slags rødbede (Rødbede gele, syltet rødbede, glaseret rødbede og rå rødbede), 2 af dem lavet sousvide nemlig Syltet og glaseret rødbedde. Der blev serveret en kraftig reduceret sauce, lavet på ribbed, øl og æblemost. Baconstøv og timian blev der også krydret med.
2013-08-20 Bryllupsdag 10 år - Hovedret.JPG

Her er lidt billeder af Sousvide processerne samt resultatet. Der kommer en post i denne tråd, hvor jeg mere detaljeret beskriver forret, hovedret og dessert.

Dette er ikke noget man lige laver spontant. Jeg begyndte i Onsdags, men det kunne have ventet til Torsdag.

Den stegte flæsk har lagt i "brine" (sprængt) i 2 døgn.
DSG_9844.JPG
3 ribbenstege pudses af. Svær og ben gemmes til sauce. De vakuumeres sammen med en brine af 180gr salt, 1-2gr nitrit salt og 20 gr sukker pr. liter vand. Der er 1 liter ved hver steg. Så skal de på køl i 48 timer.

Derefter har jeg konfiteret den i brunet smør og andefedt i sousvide ved 72 grader i 18 timer
DSG_9852.JPG
Hver steg vakuumpakkes med andefedt og brunet smør og skal så konfiteres i Sousvide i 18 timer ved 72 grader

DSG_9874.JPG
Efter 18 timer nedkøles stegene og vakuumpakkes i nye poser. Når de kommer op er der meget væske i poser som er meget gelantine holding. Hvis det bliver helt nedkøler er det enormt besværtligt at rengøre stegene inden servering. Væsken blev gemt og kommes i saucen når den er færdig lige inden den sættes på køl natten over.

Til sidst blev det stegt i olie på panden. Resultatet var smørmørt tykt flæsk, der havde den helt rigtigt stegt flæsk smag men som var så mørt og blødt inden i.
DSG_9932.JPG
Det sprængte og confiterede svinebryst skæres i 1,5-2cm skiver og steges sprødt i Olie.

De syltede og glaserede rødbedder startede med at blive vakuumpakket med smør og lidt salt. Så kom de i karet i ca. 45 min ved 84 grader. Generelt det man opnår at tilberede grønsager på denne måde er at de smager virkeligt af meget, samt det er nemt. Smøret har 2 formål, det giver smag og har man ikke en kammerpakker så udfylder det de huller imellem emnet som ellers ofte vil indholde luft og som gør at posen gerne vil flyde.
DSG_9878.JPG
Rødbeder vakuumpakkes med salt (de små blister man kan se) og smør. De skal have 45-50 min ved 84 grader sousvide.

DSG_9878.JPG
Rødbederne er færdige og skrælles efter de er kølet lidt ned. (husk handsker)

DSG_9883.JPG
De sousvide tilberedte rødbeder skæres i mundrette stykker. ½ delen gemmes de skal glaseres lige inden servering

Halvdelen syltes ret traditionelt. Jeg brugte 1/3 sukker, 1/3 æbleeddike og 1/3 vand. Min 2 timer før men meget gerne dagen før som i mit tilfælde.
DSG_9885.JPG
Lagen hældes over ½ delen af rødbederne som står til i morgen

Den anden halvdel gemmes og glaseres lige inden servering.
DSG_9933.JPG
De sousvide rødbeder glaseres i rødebedesaft og hybenblomst saft, indtil det er tykt og klistrer godt.

DSG_9940.JPG
Så er de glaserede rødbeder klar.

Her er der lidt billeder af anretningen
Stegt flæsk med 4 slags rødbede (gele, syltet, glaseret og rå), pyntet med timian og bacon støv. Dertil kartoffelmos med persille gele og reduceret kraftig sauce lavet på ribben, øl og æblemost

DSG_9938.JPG

DSG_9941.JPG

DSG_9943.JPG

DSG_9945.JPG

DSG_9946.JPG
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#57 » 24. aug 2013, 23:53

Topgun, du styrer for vildt, det er dælme godt nok lækkert at kigge på, kan næsten dufte den stegte flæsk igennem min iphone.... Høj klasse igen igen!!! .1%¤
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber One touch platinium
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#58 » 25. aug 2013, 13:52

Det er altid spændende at læse om dine kreationer, og jeg synes altid det er en god udfordring at nytænke klassiske retter. Godt gået.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#59 » 25. aug 2013, 15:06

Hej Topgun :-)

Super flot og dejlig bidrag til konkurrencen. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#60 » 25. aug 2013, 16:48

Jamen jeg vil da også blande mig i konkurrencen her med et lille bidrag. Vi skulle have gæster, og jeg havde noget oksetværreb liggende, Så det ville jeg bruge på projektet, og lave følgende menu:
Forret: Olieconfiteret torsk med syrlig salat, citronluft, tomatcaviar og gel på fiskesenepssauce.
Hovedret: Oksetværreb med sprød Jerkysalat, hvidløgschips, kartoffelchips, friterede souflebomber, sursød glace og peberrodssne.
Desert: Rødvinsporcheret pære på olivenolie og øllebrød med vaniljesauce og hindbærcoulis

Tværreb gøres klar. I forvejen var en fond taget op af fryseren og blevet gjort klar til at komme sammen med tværrebet i vacuumposen. Fonden blev krydret med salt, stjerneanis, peber, og enebær. Det hele havner i vandbadet hvor det står i 72 timer ved 60 grader
Shortribs.jpg

Efter de mange timer tages det op, og den samlede mængde væske sies fra.
tværreb DSCN1889.jpg

Fonden sies igennem 3 forskellige finheder af sier, og vacuumpakkes, og lægges til side.
tværreb DSCN1890.jpg

tværreb DSCN1891.jpg

Så skal tværrebet pudses af, fedkanter og kraftige hinder fjernes så kun regulært kød er tilbage - det er lidt af et pillearbejde
tværreb DSCN1892.jpg

tværreb DSCN1893.jpg

tværreb DSCN1894.jpg

De regulære kødstykker vacuumpakkes og lægges på køl. De uregulære men rene stykker kød kunne jeg nu vælge om jeg ville eksperimentere med, eller anvende til biksemad. Jeg valgte eksperimentet
tværreb DSCN1895.jpg

De kødstykker blev hældt i min thermomix, og så blev det blendet med 2 æg og lidt fløde og noget salt, og derefter findelt ved en temperatur på 50 grader
tværreb DSCN1896.jpg

tværreb DSCN1897.jpg

tværreb DSCN1899.jpg

Så blev det fyldt i en sprøjtepose
tværreb DSCN1900.jpg

tværreb DSCN1901.jpg

og sprøjtet / trykket ned i en silikoneform med runde forme, og så blev de puttet i fryseren (hele formen)
tværreb DSCN1902.jpg

Da de var frosset ind skulle jeg lige se om ideen duede. Så jeg tog en af dem op, og panerede den - med panko. Det fandt jeg ud af ikke fungerede helt godt, så jeg skiftede så til almindelig rasp. Og jeg endte med en dobbelt panering
tværreb DSCN1926.jpg

tværreb DSCN1927.jpg

Det blev så puttet i frituren - forsømte at tage et billede da den kom op igen. Men jeg prøvede ved 160 grader i 5 minutter, og det fungerede upåklageligt, men paneringen var faldet af - det var her jeg blev klar over at raspen skulle være finere, og at der skulle dobeltpaneres. Bortset fra det var prøven en succes.
tværreb DSCN1928.jpg

Nå, så var det blevet dessertens tid. Pærer blev skrællet, og jeg har tidligere erfaret at kernehuset kan være problematisk at få ud når man ikke stikker hele vejen igennem. Og her er det vigtigt at der stadig er en stilk. Så med en lille skarp kniv skæres et lille snit ind i pæren ca. hvor kernehuset antages at nå til, herefter er det simpelt at tage hele kernehuset ud med en kernehusudstikker.
tværreb DSCN1930.jpg

Jeg sørger endvidere for at pæren er skåret flad i bunden, så den kan stå ad sig selv.
tværreb DSCN1931.jpg

1 flaske rødvin, 250 gram sukker og en stang vanilje koges sammen til sukkeret er opløst, hvorefter det køler af til håndterbar temperatur
tværreb DSCN1929.jpg

Så hældes vinen i en vacuumpose, pærerne lægges i, og det hele vacuumeres og lægges i Sous Vide ved 84 grader i 6 timer. Herefter tages den op, og lægges på køl med indhold i 2 dage. Gerne længere.
tværreb DSCN1932.jpg

Hvidløgschips laves ved at skære monohvidløg, eller elefanthvidløg, hvad man nu kalder dem, tyndt ud på en mandolin. (maks 1 mm)
tværreb DSCN1933.jpg

Herefter lægges chipsene i skummetmælk, som varmes op til kog og tages så af varmen hvor de ligger i ½ times tid
tværreb DSCN1935.jpg

Så skylles de i koldt vand
tværreb DSCN1936.jpg

Herefter lægges de til tørring ved 50 grader i 12 timer. Så bliver de knasende sprøde og med en fin let hvidløgssmag.

Et par stykker Beef Jerky tages frem og så piller jeg kødfibrene fra hinanden. Det er et værre pille arbejde, og tager ret lang tid. De skal sprødsteges i frituren, og sammen med fritterede rødløg og lidt limeskal og chili blandes i den korianderbladssalat som udgør tilbehøret til tværrebet.
tværreb DSCN1938.jpg

Der laves også peberrodssne ved at rive en peberrod groft, lægge det i en siphon med noget rapsolie, sætte tryk på og så i baine marie i et par timer. Så filtreres, peberroden ryger ud, og olien anvendes til at blande i maltodextrin, og så har man peberrodssne. Beklager ingen billeder af denne process.

Nogle torskeloins er indkøbt, de dubbes af, saltes i en times tid på køl og lægges i vacuumpose sammen med rapsolie. De kommes så i sous viden ved 48 grader i 40 minutter.
tværreb DSCN1937.jpg

I mellemtiden er der lavet en fiskesennepssauce ved hjælp af fiskefond, grov sennep, salt, hvid balsamico og en anelse tabasco. Der tilsættes agar agar, det hæles i en form, og når afkølet og stivnet skæres det i tern.

Jeg juicede nogle tomater, og lavede tomatkaviar af den filtrerede saft herfra. Et eller andet gjorde at faconen på dem ikke helt blev som jeg havde ønsket, men det er en sidste-øjebliks-øvelse, så der er ikke tid til at lave det om.

Så lavede jeg citronluft hved hjælp af citronsaft, vand, sirup og soya lecticin. En købt napolitanasalat kommes i en vacuumdåse og blev stænket med hyldeblomstedike, rystet godt og så vacuumeret i et kvarter. Endelig groftrives noget parmesanost.

Her ses forretten samlet og klar til servering
tværreb DSCN1940.jpg

Her følger et par stykker af hovedretten samlet og klar til servering. Kødet er brunet med en blæselampe, skåret ud i passende stykker og serveres på ribbenene som kødet kommer fra. Salatblandingen med sprødstegt beef-jerky og rødløg lægges på toppen, og glacen fra den meget indkogte fond - der undervejs fik tilsat palmesukker og tamarind-pasta inden den blev filtreret, hældes hen over. Kartoffelchips og hvidløgschips drysses med let hånd og en soufflefars-bombe lægges foran det hele. Der rundes af med et drys peberrodssne forrest. Der er billeder fra 2 tallerkener herunder.

KUN HOVEDRETTEN ER GÆLDENDE I AFSTEMNINGEN.

tværreb DSCN1941.jpg

tværreb DSCN1942.jpg

tværreb DSCN1946.jpg

I starten af ugen lavede jeg en portion øllebrød på min thermomix. Den blev ekstremt findelt ved 8.000 omdrejninger, og der tilsattes 4 x så meget hvidtøl som klassiske opskrifter foreskriver. Det tilsattes også vanilje og lidt citronsaft. Og så tilsattes agar-agar. Det blev hældt i rektangulære silikoneforme. Resultatet blev små "rugbrød" fremstillet af øllebrød.

Jeg lavede en OLIVENOLIEGEL der skulle fungere som bund for pærerne ved at koge vand, sukker og glucose, tilsætte husblads og så piske olivenolie i det. Når geleen så har sat sig skære runde stykker ud med en udstikker.

Her er desserten så samlet og klar til servering: Pæren på olivenoliebunden, vaniljesauce, hindbærcoulis, og øllebrød. Enjoy.
tværreb DSCN1950.jpg

tværreb DSCN1952.jpg
Med venlig hilsen
Carl

olejakobsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#61 » 25. aug 2013, 17:11

Ser super godt ud.
Forhandler af DPG Pillegrill samt tilbehør.
Forhandler af Borniak røgeovne og tilbehør.

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#62 » 25. aug 2013, 17:25

Der er godt nok en flot menu Carl, virkeligt flot. Det har taget lidt tid at lave :) Jeg kan specielt godt lide at du viser at Sousvide er andet end kød. Når man først har prøvet hvor godt grønsager og frugt har af sådan en tur, så er man lidt hooked :)
Jeg har selv prøvet det med kød fibre til en påske frokost til fuglereder. Uda det var mere besværligt end jeg lige havde planlagt. Ikke noget man gentager for tit :D

Må jeg komme med et bette hint til din luft ? Nå nu kommer det i hvertfald. Jeg ved ikke om du har gjort det, men når du skummer den op så skal du lave den stå i 60 sek inden du tager det skum du skal bruge. Ellers falder den lidt sammen på tallerkenen.
Det ligner det lidt din har gjort.

Hvis du allerede venter de 60 sek, så glem hvad jeg har sagt :D
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#63 » 25. aug 2013, 17:31

topgun skrev:Må jeg komme med et bette hint til din luft ? Nå nu kommer det i hvertfald. Jeg ved ikke om du har gjort det, men når du skummer den op så skal du lave den stå i 60 sek inden du tager det skum du skal bruge. Ellers falder den lidt sammen på tallerkenen.
Det ligner det lidt din har gjort.

Hvis du allerede venter de 60 sek, så glem hvad jeg har sagt :D

Tak Michael. Du må hellere end gerne komme med hints. Og jeg kendte ikke det fif. Selvom fejlen nok snarere ligger i at jeg lavede det i lidt for god tid før det skulle bruges. Det var mest fordi jeg lavede det med trykluft istedet for med blenderen, og så ville jeg se i god tid om det fungerede. Det gør det. Og som du siger - desværre gik en anelse af pynten af det da det var tid at servere. Så den burde lige have været piftet op med en ny gang trykluft. :-D :-D
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#64 » 25. aug 2013, 23:18

Det er nogle flotte og forventeligt højt standard der kommer i tråden her - det kan gå hen og blive en god inspiration senere hen.

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#65 » 26. aug 2013, 07:17

Carl og Michael ... I er sindssyge!

(på den gastronomisk fede måde)
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#66 » 26. aug 2013, 10:10

Hej Carl :-)

Super flot og inspirerede bidrag til konkurrencen, dejlig med god tekst. :-)

NB. Selvom vi allerede har set utrolig flotte og inspirerede indlæg med masser af god beskrivelse til SV konkurrencen, så opfordres endnu flere til, at indsende - HUSK, at det er ALLE medlemmer af Grillguru der bestemmer hvilke 3 indlæg der skal vinde, så reelt er feltet helt åben, da vi alle har forskellig smag. :-)

På dagen for deadline vil alle deltagernes navne komme på en liste og afstemningen vil dermed begynde. :-)
Selve afstemningen vil være åben i 7 dage, hvorefter vi hylder de 3 SV vinderer. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#67 » 26. aug 2013, 10:22

Ib M skrev:Takker for opklarede svar Fred

Med hensyn til "anonymitet" mente jeg om deltagerenes navne er nævnt ved de enkelte billeder, når medlemmerne af GG stemmer.

Hej Ib :-)

Sorry, ser desværre først nu dit spørgsmål.

ALLE der stemmer er anonyme. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#68 » 26. aug 2013, 10:45

MartinM skrev:Carl og Michael ... I er sindssyge!

(på den gastronomisk fede måde)

Mange tak. Det værste der kan ske for mig ville være at blive kaldt normal... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Carl

vigge
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#69 » 29. aug 2013, 21:14

Hold op hvor er i kreative der ser jo simpelthen helt utroligt godt ud og er meget inspirerede. Det er dæleme svært at komme omtanke om hvad man skal lave for at komme op på siden af de indlæg der er her nu.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#70 » 9. sep 2013, 18:22

Fred skrev:Hej Carl :-)

NB. Selvom vi allerede har set utrolig flotte og inspirerede indlæg med masser af god beskrivelse til SV konkurrencen, så opfordres endnu flere til, at indsende - HUSK, at det er ALLE medlemmer af Grillguru der bestemmer hvilke 3 indlæg der skal vinde, så reelt er feltet helt åben, da vi alle har forskellig smag. :-)

På dagen for deadline vil alle deltagernes navne komme på en liste og afstemningen vil dermed begynde. :-)
Selve afstemningen vil være åben i 7 dage, hvorefter vi hylder de 3 SV vinderer. :-)

Et spørgsmål, er det EN tallerken eller ET måltid= 2 eller3 retter, man deltager med i konkurrencen. :?: :?:

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#71 » 9. sep 2013, 18:50

Torp Hedehusene skrev:
Fred skrev:Hej Carl :-)

Et spørgsmål, er det EN tallerken eller ET måltid= 2 eller3 retter, man deltager med i konkurrencen. :?: :?:

.

Hej Torp :-)

Een pæn tallerken hvorpå de SV fremstillede lækkerier er, er konkurrencebetingelserne, dog må der meget gerne følge 3 billeder (4 stk. ialt) med + meget gerne lidt tekst der beskriver fremstillingen.

En "del" billeder og en tekst er jo med til, at øge motivationen for andre der ønsker, at kaste sig over SV gryden og det er egentlig det der er grundlag for "legen" :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#72 » 9. sep 2013, 21:35

Hej Carl og andre deltager i konkurencen. :-)

For god ordens skyld og for at holde os til de skrevne regler, må hver konkurrencedeltager KUN deltage med een tallerken, jeg er derfor nødt til, at bede Hr. Carl om, at vælge hvilken tallerken han vil deltage med, håber på forståelse for det. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#73 » 10. sep 2013, 00:43

Fred skrev:Hej Carl og andre deltager i konkurencen. :-)

For god ordens skyld og for at holde os til de skrevne regler, må hver konkurrencedeltager KUN deltage med een tallerken, jeg er derfor nødt til, at bede Hr. Carl om, at vælge hvilken tallerken han vil deltage med, håber på forståelse for det. :-)

Jo, altså - jeg burde jo have læsset det hele på den samme tallerken - det skulle jo blandes alligevel..... :lol: :lol: :lol:

Men når nu reglerne er så'n, så tror jeg vi vælger kødretten som den der deltager.
Med venlig hilsen
Carl

KimHP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#74 » 14. sep 2013, 23:34

Som ny i denne sous-vide vil jeg da også lige byde ind med en lille tallerken.

Dagens ret var: cuvettesteg med asparges, anderledes salat, ostebrød og pebersovs.

Dette er min debut med steg i sous-vide. En cuvette var klargjort og krydret med peber og chiliflager, vakuumpakket og smidt i fryseren for et par uger siden.
Den blev taget op i går og lagt i køleskabet natten over.

Her til morgen er den klar til at komme i vandet.

Den fik 11 1/2 time ved 59grader. Derefter en hurtig tur på meget varm grill.

Asparges fik knækket bunden af og kom i pose sammen med lidt friskt chili og smør.
De fik 2 1/2 time også ved 59grader.

En salat blev lavet af nogle grønne bønner, granatæble, peberfrugt, agurk og friskt æble fra haven. Det blev hakket i passende størrelse og fik lige et skud citronsaft på toppen.

Et ostebrød blev lavet af en rugbolle med lidt tomatsovs der var rest fra pizzaen dagen før, cheddarost og lidt løg. Det fik en tur i ovnen.
Hvis I nu undre jer over det underlige valg af bolle, har det sine grunde. Min kæreste lider af en sygdom der gør at hun blandt andet ikke må få sukker og stivelse. Det gør at der er ufatteligt meget hun ikke må spise og det er specielt udfordrende når der skal findes på tilbehør. Der forsvinder en del muligheder når der ikke må være sukker og stivelse i( derfor er mel også udelukket)

Men alt i alt blev det en rigtig god lørdagsret :-D

Her kommer lidt billeder. ( jeg ved simpelhen ikke hvorfor de står på hoved, nogen der kan hjælpe med hvorfor? )
Vedhæftede filer
image.jpg
Kødet fra køleskabet og klar til at komme i vandet.
image.jpg
Asparges vakuumpakket og klar.
image.jpg
Delene til salaten.
image.jpg
Rugbollen med lidt tomatsovs.
image.jpg
Så er det kommet op af vandet.
image.jpg
Kødet efter en tur på grillen.
image.jpg
Og den færdige tallerken.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#75 » 15. sep 2013, 00:24

KimHP skrev:( jeg ved simpelhen ikke hvorfor de står på hoved, nogen der kan hjælpe med hvorfor? )

Et godt bud kunne være at du har holdt kamera/telefon på hovedet :-D

1.jpg
1.jpg (186.27 KiB) Vist 6925 gange

2.jpg
2.jpg (202.76 KiB) Vist 6925 gange

3.jpg
3.jpg (199.86 KiB) Vist 6925 gange

4.jpg
4.jpg (214.67 KiB) Vist 6925 gange

5.jpg
5.jpg (212.67 KiB) Vist 6925 gange

6.jpg
6.jpg (205.42 KiB) Vist 6925 gange

7.jpg
7.jpg (177.89 KiB) Vist 6925 gange

Ser iøvrigt rigtigt godt ud

KimHP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#76 » 15. sep 2013, 10:45

Ib M skrev:

Tak for den fine tilbagemelding!

Ang. Billederne tror jeg det er Ipad'en der skaber problemer. Ligemeget om jeg rotere dem så de vender rigtigt eller på hoved når jeg ser dem i mit galleri, vender de på hoved når de kommer her på siden. :-( dumme Ipad!

Kim

Brugeravatar

ps2jens
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#77 » 15. sep 2013, 10:51

KimHP skrev:
Ib M skrev:

Tak for den fine tilbagemelding!

Ang. Billederne tror jeg det er Ipad'en der skaber problemer. Ligemeget om jeg rotere dem så de vender rigtigt eller på hoved når jeg ser dem i mit galleri, vender de på hoved når de kommer her på siden. :-( dumme Ipad!

Kim

Hej jeg bruger også Ipad til at oploade billeder med. Du skal bare vende Ipaden på hovedet når du tager billeder, så kommer de til at vende rigtigt ved opload. Er det måske fordi du bruger Tapatalk ? Jeg bruger den alm browser i Ipaden.
Mvh Jens.
Deaktiveret efter brugerens ønske den 08.11.2015

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#78 » 15. sep 2013, 19:19

Hej Kim :-)

Super flot tallerken og i særdeleshed - efter, at det er første gang du kaster dig ud i SV mysteriet. :-)
Det ser unægtelig noget bedre ud efter, at billederne kom på ret køl. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#79 » 15. sep 2013, 19:59

Afstemningen af de indsendte SV udøver er skudt i gang. :-)

Skulle der inden kl. 24.00 komme et indlæg eller to kommer de naturligvis også med i konkurrencen dvs. at alle der har stemt bliver 0 stillet - således, at de kan stemme om/igen, ellers kan der kun stemmes een gang. :-)

Husk, at Larctbird har valgt den tallerken med kød på som sin favorit i konkurrencen. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: KONKURRENCE i Sous Vide. Afstemning skudt i gang.

Indlæg#80 » 15. sep 2013, 21:08

Kommer lige løbende med mit indlæg i sidste øjeblik. :P
IMG_0005.JPG
Laksen er vakumpakket og gryden er i temperatur, laksen fik 25 min i gryden.

IMG_0006.JPG
Så er der serveret. Tilbehøret er rejesauce, Bacon, hjemmelavet flutes, hjemmedyrket cherrytomater og laksen er toppet med "lakserogn"

IMG_0009.JPG
Og så lige et nærbiled,
Laksen havde fået lige tilpas, det hvide snask havde ikke trukket ud og laksen var fast og smagfuld.

IMG_0007.JPG
Og lige et ekstra billed af tallerkenen, som måske har bedre farver. :-)

Ikke den bedste billedkvalitet, men til gengæld en dejlig og velsmagende ret.

.
Senest rettet af Torp Hedehusene 15. sep 2013, 21:26, rettet i alt 1 gang.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#81 » 15. sep 2013, 21:17

Torp Hedehusene skrev:Kommer lige løbende med mit indlæg i sidste øjeblik. :P
IMG_0005.JPG

IMG_0006.JPG

IMG_0009.JPG

Ikke den bedste billedkvalitet, men til gengæld en dejlig og velsmagende ret.

.

Kære Hr. Torp :-)

Har du ikke lige et billede mere, da der som minimum skal være 4 billeder for at kunne deltage i konkurrencen. :-)

Ellers ser din tallerken super lækker ud. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Julius
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#82 » 15. sep 2013, 21:21

For mig stod det mellem alfaekko og Topgun, og jeg endte med Topgun. Det er måske lidt et tyndt grundlag, men jeg valgte som jeg gjorde fordi jeg elsker rødbeder, men til gengæld ikke bryder mig om havtorn....

Jeg synes begge retter ser lækre ud, og visuelt er på et niveau hvor man skulle betale rimelige penge for spise det ude...
OutdoorChef Leon
Outdoorchef City
Outdoorchef Mini
Weber One-Touch Premium 57
Weber Spirit 320 Premium
Weber Go-Anywhere
Bon-Fire bålsted
Transportabel ABU rygeovn

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#83 » 15. sep 2013, 21:28

Kunne vi ikke vente med ris/ros til deltagerne til afstemningen er slut så ingen lader sig påvirke inden de evt stemmer.
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#84 » 15. sep 2013, 21:42

Som tidligere skrevet, så er der nu lukket op for, at i kan ændre jeres stemme.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Julius
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#85 » 16. sep 2013, 15:00

gundersen skrev:Kunne vi ikke vente med ris/ros til deltagerne til afstemningen er slut så ingen lader sig påvirke inden de evt stemmer.

Jo, det har du da fuldstændig ret i :oops:
OutdoorChef Leon
Outdoorchef City
Outdoorchef Mini
Weber One-Touch Premium 57
Weber Spirit 320 Premium
Weber Go-Anywhere
Bon-Fire bålsted
Transportabel ABU rygeovn

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#86 » 16. sep 2013, 22:48

Afstemningen slutter på søndag, så husk at afgive din stemme. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

KimHP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#87 » 17. sep 2013, 17:36

Jeg kan se at jeg ligger sidst, det er da ikke godt, så vil lige minde jer om at i skal stemme på mig :-D

Ellers ender det jo med at jeg bliver nød til at stemme på mig selv .1%¤

Kim

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#88 » 17. sep 2013, 19:17

KimHP skrev:Jeg kan se at jeg ligger sidst, det er da ikke godt, så vil lige minde jer om at i skal stemme på mig :-D

Ellers ender det jo med at jeg bliver nød til at stemme på mig selv .1%¤

Kim

Kære Kim. :-)

Godt gået. .1%¤

Det kunne jo være, at vi skulle finde en trøstepræmie frem. ;-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#89 » 18. sep 2013, 10:30

Spændende opløb mellem alle

syndes at alle deltagerne fortjener ros [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Sofus far
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#90 » 18. sep 2013, 20:01

Syntes da lige den skal i top igen med de flotte retter :-D

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#91 » 18. sep 2013, 20:11

Sofus far skrev:Syntes da lige den skal i top igen med de flotte retter :-D

Super go' ide. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#92 » 20. sep 2013, 12:28

Kom nu Kære GG'er .1%¤

Vi er 20.000 medlemmer, så kom nu til tasterne Kære Venner. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Nikodk
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#93 » 20. sep 2013, 15:50

Hvor og hvordan stemmer vi?
Nikolaj

Monolith Kamado
WSM57, Q300,

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#94 » 20. sep 2013, 16:55

Nikodk skrev:Hvor og hvordan stemmer vi?

Hej Nikolaj :-)

Øverst oppe på hver side er stemmeboksen. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Nikodk
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#95 » 20. sep 2013, 17:08

Fred skrev:
Nikodk skrev:Hvor og hvordan stemmer vi?

Hej Nikolaj :-)

Øverst oppe på hver side er stemmeboksen. :-)

Ahh...man skal ikke altid se med via Tapatalk ...
Nikolaj

Monolith Kamado
WSM57, Q300,

KimHP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#96 » 22. sep 2013, 19:20

Efter at ha set Ib M's kalvecuvette fik jeg også lyst til at prøve med sådan en...

Det blev sgu meget godt. .1%¤

Lidt billeder

image.jpg
Vakuumpakket og klar

image.jpg
Efter 11 timer i lidl gryden og en tur på grillen...

Ps. Husk nu at stemme! Tiden er snart gået...

Kim

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#97 » 22. sep 2013, 21:44

Tillykke med placeringerne til alle deltagere, og tak for inspirationen fra de forskellige tallerkner.
Kan se at der er et par stykker der har fundet inspiration i det jeg lavede - og det er i bund og grund det det handler om.

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#98 » 22. sep 2013, 22:12

Afstemningen om hvem der har kreeret den lækreste tallerken er hermed slut. :-)

Og resultatet blev som vi alle kan se.:

Nr. 1. Topgun
Nr. 2. Larctbird
Nr. 3. Ib M

Stort tillykke til jer 3 og ingen tvivl om, at det er super flotte SV kreationer som i har fornøjet vi andre med. .1%¤

Til alle deltager skal der naturligvis lyde en stor tak fordi i ville deltage og, at i ville være med på en seriøs "spøg" - ingen tvivl om, at jeres indlæg har været til super god inspiration for vi andre. .1%¤
Der er nok heller ikke nogen tvivl om, at samtlige indsendte kreationer vil blive afprøvet hos flere GG'er. :-)

Også stor TAK til alle der har stemt. .1%¤

Endnu engang TAK fordi i ville deltage. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#99 » 22. sep 2013, 22:16

KimHP skrev:Efter at ha set Ib M's kalvecuvette fik jeg også lyst til at prøve med sådan en...

Det blev sgu meget godt. .1%¤

Lidt billeder

image.jpg

image.jpg

Ps. Husk nu at stemme! Tiden er snart gået...

Kim

Hej Kim :-)

Super flot og lækkert og rigtig dejlig, at inspirationen "smitter" .1%¤
Det var jo det der i bund og grund var ideen med konkurrencen. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

KimHP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: KONKURRENCE i Sous Vide. Afstemning slut.

Indlæg#100 » 22. sep 2013, 22:46

Tak for denne sjove konkurrence.

Selvom jeg blev sidst syntes jeg at det var sjovt at deltage. Det er jo ikke en skam at tabe til så gode retter. Det handler jo bare om at være med, er der nogen der siger :-D

Jeg er selv helt ny inde for denne tilberedningsform og syntes det er super at kunne få lidt inspiration til hvad muligheder der er inden for sous-vide. Det er helt sikkert ikke sidste gang at jeg laver mad i gryden fra Lidl .1%¤

Tillykke til top3 med de flotte retter, I fortjener præmierne, og jeg er misundelig på jeres evner.

Og endnu et stort tak til Frederik for denne konkurrence, det er stort af dig! [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Kim

Tilbage til "Konkurrencer"