renepaulsen skrev:Jeg skal have fat i en pande af pladejern til min nye induktionskogeplade, da det skulle være the sh*t.
Hej René. Som alt andet nyt skal man lige lære det, men jeg tør spå at du bliver rigtig glad for induktion. Visse rutiner kræver varsomhed, men det kræver ikke en doktor grad.
Først: Især gryde/pandebunde af lamineret metal er sårbare. Det skyldes at aluminium absolut fordeler varmen bedst i bunden, men da køkkentøj til induktion jo skal være modtagelig for magnetisme så er en aluminium/stål kombination optimal til dannelse af varmen. MEN hagen er at alm. stål og aluminium ikke har helt samme udvidelsesgrad ved opvarmning og derfor kan 'slå' sig' hvis uheldet er ude og man får overopvarmet. ( det har kostet mig en del gode pander).
Mit bedste køkkentøj er i støbejern. Det bevarer profilen, også ved høj varme.
Jeg kan foreslå dig en stegepande fra IKEA:
https://www.ikea.com/dk/da/p/vardagen-s ... -10437303/og da du jo bor i Sønderborg har du Ikea lige i din baghave.
Lidt tips og tricks til alle med induktions kogeplader:
Induktion kræver ikke direkte kontakt ligesom masse-kogeplader. Op til 3-4 mm. afstand ændrer ikke påvirkningen da det er køkkentøjets bund som bliver varm af induktionen og glasset bliver kun varmt af køkkentøjets opvarmning.
Da ikke- magnetiske materialer ikke påvirkes af induktionen men lader den passere, kan du ovenikøbet beskytte din glasplade mod både ridser og fedtstænk.
Det gør jeg ved at lægge et par lag avispapir på glasset hvis jeg anvender tungt grydetøj men især når jeg steger mad som kan 'sprutte'.
Et sidste tips: Vil du finde ud af omridset af varmezonen på de forskellige varmefelter så sæt en stor pande/gryde på feltet og drys et tyndt lag melis på. Varm derefter op ved ikke for høj effekt, så ser du omfanget når melisen smelter til klart smeltet.