prause skrev:I forhold til trådsstarters spørgsmål, så er det vel reelt mere vedligehold af knive der spørges til.
Jeg vil anbefale dig at få slebet dine knive op professionlet og så bare huske at holde dem ved lige med et keramisk strygestål.
Det kræver lidt øvelse for at holde den samme vinkel fra gang til gang, men bruger man et godt keramisk strygestål hver 2-4 gang man bruger kniven kan man holde dem skarpe.
I mit tilfælde er det vedligeholdelse, da jeg ikke bruger strygestål eller andet i den stil.
Jeg anser det så som en sidegevinst at jeg så også ret nemt kan rette op på div. små skader.
Det er som regel nok med en hurtig tur med den fineste kornstørrelse, men er der hak eller lignende, så bruger jeg den grove kornstørrelse først og følger op med den fine. Uanset om det er den ene eller anden form, så slutter jeg på læderskiven.
At det er hurtigt og nemt, betyder at jeg ikke længere brokker mig når knivene bliver vasket i opvaskemaskinen, for selvom det er ret hårdt ved skæret, så tager det mig maks. 2 timer ink. Oprydning at slibe og polere vores 10 knive.
Jeg sliber ca 2-3 gange om året, og når man holder samme vinkel hver gang man sliber, så fjerner man ikke ret meget stål i hvert slibning. Jeg regner i hvert fald med at mine knive holder længe nok til mit behov.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.